Gå til innhold

Hvilket Skjermkort skal jeg kjøpe?


Raymond D

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag et Asus GTX 1080 skjermkort. Nå ønsker jeg å oppgradere til et bedre kort, men har ikke økonomi til hva som helst :)

(har et Asus Prime B-450 Plus Hovedkort med en 5 3600x Ryzen cpu, og 32 GB RAM)

Så, jeg spør. Hvilket skjermkort vil dere anbefale tatt i betraktining at jeg har begrenset økonomi?

Jeg er en litt OC entusiast så er jo på utkikk etter et sjermkort som er enkle og overklokke.

Jeg takker for eventuelle tips dere gir (forhåpendtlig), samt at man begrunner hvorfor "det" kortet er bra.

På forhånd, takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her en noen alternativer

MSI Radeon RX 6650 XT Mech 2X OC HDMI 3xDP 8GB, kr 2990 på Kompett.no

AMD Radeon RX 7600 (priser fra ca 3600)

Også en litt mindre kjent GPU produsent Intel kan være en utsider. De har Intel Arc A750 fra ca 3300 kr.

For black week så kan en kanskje håpe på RTX 4060, RX 6700, RX 6700 XT eller RTX 3060 12 GB også.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men de passer på hovedkortet?

I så fall bør jeg kanskje vurdere nytt hovedkort først?

I så fall, hvilket?

Ser du anbefaler Radeon kort. Må inrømme at jeg har liten erfaring med disse, men de er vel like god som Nvidia, eller bedre, eller billigere?

Ser at RTX 4060 ligger på ca 4000 kroner. RX 7600 kanskje litt billigere.

Lenke til kommentar

Alle skjermkortene passer i hovedkortet. Og strømforsyning også om den er kraftig nok.

Radeon kortene er ofte litt rimligere enn Nvidia (mer ytelse for pengene). Men Nvidia har en del fordeler:

1. Bedre på ray tracing

2. Har DLSS oppskalering

3. Har noe bedre funksjoner, f.eks om du skal strømme video til nett

4. Bedre på kunstig intelligens. Kan være aktuelt ved f.eks foto editing.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raymond D skrev (4 minutter siden):

Og, hvor "langt" kan man gå med GPU før CPU'en blir en flaskehals?

En kan ha ganskje så bra skjermkort på en 3600X prosessor. Men CPU kan være en begrensing i enkelte spill uavhenging av hvilket skjermkort en har. Jeg vil nesten si at i enkelte spill er det CPU som begrenser mens i andre spill er det GPU.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Raymond D skrev (5 minutter siden):

Og, hvor "langt" kan man gå med GPU før CPU'en blir en flaskehals?

Veldig langt. :) Med mindre du skal ha 2-300fps i lav oppløsning. Hvis du som meg liker å spille med høy grafikk er skjermkortet normalt viktigst.

Raymond D skrev (4 minutter siden):

Strømforsyningen er 750W

Det er plenty til alle kort som her er foreslått. Jeg ville vurdert et 6650xt eller brukt rtx3070.
Overklokking har ikke så veldig mye for seg lenger, kortene booster bra på fart så lenge kjølingen er god nok. Du kan bruke MSI Afterburner feks og gjøre endel endringer på rtx3070 så den booster enda litt høyere og trekker enda litt mer strøm, men det er ingen radikal forskjell.

Endret av iknutis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Raymond D said:

Hei,

Jeg har i dag et Asus GTX 1080 skjermkort. Nå ønsker jeg å oppgradere til et bedre kort, men har ikke økonomi til hva som helst :)

(har et Asus Prime B-450 Plus Hovedkort med en 5 3600x Ryzen cpu, og 32 GB RAM)

Så, jeg spør. Hvilket skjermkort vil dere anbefale tatt i betraktining at jeg har begrenset økonomi?

Jeg er en litt OC entusiast så er jo på utkikk etter et sjermkort som er enkle og overklokke.

Jeg takker for eventuelle tips dere gir (forhåpendtlig), samt at man begrunner hvorfor "det" kortet er bra.

På forhånd, takk for alle svar.

Du bør vente.

RTX super kortene kommer tidlig 2024, altså veldig snart.

Da vil for eksempel 4070 super komme med mer vram og ha mer kraft.

 

Lenke til kommentar
Raymond D skrev (14 minutter siden):

Til alle!

Tusen takk for alle svar. Jeg er blitt mye klokere nå :)

Skal grave meg litt inn i alt som dere har foreslått til meg.

Det eneste jeg lurer på nå, er om/når man bør skifte hovedkort når man bytter GPU? (Finner ikke så my ut av å lese manualen)

Du behøver ikke bytte hovedkort for å bytte GPU.

Der finnes også nyere CPU som kan brukes på hovedkort du har. Ofte kan hovedkort bytte være aktuelt ved CPU bytte.

Det har litt å si hvilken skjerm du har også. Er det 1920x1080 så krever det mindre av GPU enn om det er 2560x1440.

Her er en GPU oversikt: https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (25 minutter siden):

Du behøver ikke bytte hovedkort for å bytte GPU.

Dette. Du har ingenting å hente på å bytte kun hovedkort i din pc.

hocanee skrev (33 minutter siden):

Du bør vente.

RTX super kortene kommer tidlig 2024, altså veldig snart.

Da vil for eksempel 4070 super komme med mer vram og ha mer kraft.

 

Hvis budsjettet er begrenset ville jeg ikke ventet på 4070 super.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan se her hvor du kan scrolle under Relative Performance, så er der "kun 37%" oppgradering med 4060 og 7600

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1080.c2839

 

 

Når det kommer til CPU så har du en god en. 5800X3D, som jeg er mener er eneste fornuftige oppgradering på den platformen du er på. men  den holder seg såpass godt i pris at man nesten får ny plattform for samme pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...