Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg skal låne penger privat av en venn kan utlåner ta pant i bilen min som sikkerhet?


Gjest 80b57...480

Anbefalte innlegg

Gjest 80b57...480

Jeg skal låne penger privat av en venn kan privat utlåner ta pant i bilen min som sikkerhet for lånet?
Det er forøvrig allerede pant i bilen fra før av. En bank der jeg lånte penger til bilen. De får vel da første prioritet selvfølgelig, men snakker man her om 2 prioritet til privat utlåner?

Det er ikke så mye gjeld igjen på bilen ca. 30% av bilens ca. verdi (120.000) er verdien altså banken har 40.000 ca i restlån.

Hva koster det i gebyrer evt.? Og hvor lang tid tar det før pantet er tinglyst vanligvis?

Anonymous poster hash: 80b57...480

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at for å pantsette en bil må det gjøres etter reglene om håndpant. Håndpant vil si at panthaveren (utlåner) får pantet (bilen) eller nøkler eller andre kontrollobjekter som gjør at eieren ikke har mulighet til å rå over pantet (bilen), se panteloven § 3-2. 

Det er derfor upraktisk å ta biler som sikkerhet unntatt ved salgspant. Man kan ikke lovlig avtale å pantsette bilen på noen annen måte enn håndpant, se panteloven § 1-2 annet ledd. Et slikt pant kan da heller ikke tinglyses. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 03fb8...c6d

Selv bankene orker ikke flytte salgspant i bil, så som privatperson kan du nok legge fra deg ønsket å opprette heftelse/salgspant på noen andre sin bil.

Anonymous poster hash: 03fb8...c6d

Lenke til kommentar
Gjest 03fb8...c6d skrev (28 minutter siden):

Selv bankene orker ikke flytte salgspant i bil, så som privatperson kan du nok legge fra deg ønsket å opprette heftelse/salgspant på noen andre sin bil.

Anonymous poster hash: 03fb8...c6d

Salgspant kan man uansett bare få for kjøpesummen eller lån som er brukt til å betale kjøpesummen, eller flytting av slikt lån. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 9.11.2023 den 1:02 AM):

Utgangspunktet er at for å pantsette en bil må det gjøres etter reglene om håndpant. Håndpant vil si at panthaveren (utlåner) får pantet (bilen) eller nøkler eller andre kontrollobjekter som gjør at eieren ikke har mulighet til å rå over pantet (bilen), se panteloven § 3-2. 

Det er derfor upraktisk å ta biler som sikkerhet unntatt ved salgspant. Man kan ikke lovlig avtale å pantsette bilen på noen annen måte enn håndpant, se panteloven § 1-2 annet ledd. Et slikt pant kan da heller ikke tinglyses. 

bare for "folkeopplysning skyld" - gjelder denne begrensningen (håndpant) alt slags løsøre, eller kun biler?

f.eks. man kan ikke tinglyse pant i en båt, et maleri eller en diamant?

Lenke til kommentar

Alt løsøre som ikke kan registreres i et såkalt "realregister" må pantsettes som håndpant, se panteloven § 3-2 sammenstilt med § 3-3. Motorvognregisteret er ikke et realregister.

Båter (>7 meter) og luftfartøy kan registreres (i henholdvis Norsk Ordinært Skipsregister (NOR)/Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norges Luftfartøysregister (NLR)), og disse kan også pantsettes mot tinglysing/registrering i det aktuelle registeret. 

En båt kan man tinglyse pant i, hvis båten er registrert i NOR/NIS. Men i praksis ja. Det gjelder imidlertid unntak for næringsdrivendes driftstilbehør, varelager, og generelt sett for salgspant. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (15 minutter siden):

Båter (>7 meter) og luftfartøy kan registreres (i henholdvis Norsk Ordinært Skipsregister (NOR)/Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norges Luftfartøysregister (NLR)), og disse kan også pantsettes mot tinglysing/registrering i det aktuelle registeret. 

En båt kan man tinglyse pant i, hvis båten er registrert i NOR/NIS. Men i praksis ja.

bra du nevnte det, jeg var i alle fall ikke klar over det og kanskje ikke alene.

Hvordan sjekke heftelse på båt

https://tfinans.no/blogg/heftelse-bat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...