Gå til innhold

å eie to boliger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Tzigana skrev (7 timer siden):

Det fungerer veldig greit. Jeg har tre boliger i tre forskjellige land. 

Hva er det egentlig du lurer på mht. dette?

Mvh T 🙂

Skatt, hvordan registrerer man det som eier når man bor i Norge? Er det registrert i offentlig papirer i Norge? 

Hva gjør man til andre landene? Betaler man avgifter eller andre ting til det landet boligen er i?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (13 timer siden):

Skatt, hvordan registrerer man det som eier når man bor i Norge? Er det registrert i offentlig papirer i Norge? 

Hva gjør man til andre landene? Betaler man avgifter eller andre ting til det landet boligen er i?

I mitt tilfelle bor jeg i enebolig i Norge og har min inntekt og betaler min skatt her i Norge. Og oppgir mine boliger i utlandet i min norske selvangivelse.

Jeg har en tomannsbolig i Danmark og en rekkehusbolig i et anlegg på Kreta.

Jeg må levere selvangivelse i de landene der jeg har kjøpt bolig. Der boligene er oppført. Jeg har ingen inntekter i de landene så selvangivelsen er enkel. Jeg betaler da eiendomsskatt som oppføres i min utenlandske selvangivelse. Det er ikke allverdens på Kreta, men litt mer i Danmark.
I tillegg betaler jeg renovasjon, vannavgift, husforsikring, innboforsikring, strøm, telefon/TV/internett (og ettersyn og vedlikehold) etc. til disse boligene.
Dessuten krever det litt logistikk og reiseomkostninger for å komme til og fra for å bruke disse eiendommene.

Det er klart at det krever en viss økonomi for slikt. Først og fremst penger til å kjøpe eiendommene, dernest et budsjett for utgiftene til disse. Man må også ha en bankforbindelse av ett eller annet slag i det landet for å betale de offentlige utgiftene. Man må dessuten ha et skattenummer/personnummer registrert på seg for i det hele tatt å få kjøpt eiendom i landet.

Det er litt forskjellig fra land til land for hva som kreves av en utlending/nordmann for å få lov til å kjøpe (fritids-)eiendom i dette landet. Dessuten skal det ikke være boplikt i boligen.

Mvh T 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...