Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nabokatt som skaper hodebry


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har fått nye naboer i borettslaget. Katten deres er ofte innom garasjen vår. Har merket en illeluktende stank et sted her jeg antar kommer fra kattetiss. Itillegg har jeg oppdaget litt mindre skader som byggeskum rundt garasjedøren som er spist/kloret i. Er redd for den skal hoppe i barnevognen når barnet sover i o.l. Har prøvd å spe litt skall fra klementin og kaffegrut rundt uten jeg tror det har noen stor effekt nå på vinteren. Finnes det noe jeg kan gjøre? Har ikke lyst å ta livet av den heller. Er ikke vits å snakke med naboen. Hva skal de liksom gjøre? Katter går jo fritt..

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når katten er usikker og kanskje litt redd (nytt område osv) så vil den markere. En katt som trives og er trygg i sitt område markerer ikke like ofte og heller ikke på sjenerende plasser (ofte kan den da markere på busker osv i utkanten av området).

Om du blir kattens venn og gode hjelper vil den sannsynligvis slutte å markere, og så tar den gjerne en saftig bit av muse populasjonen i området.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Hei,

 

Har fått nye naboer i borettslaget. Katten deres er ofte innom garasjen vår. Har merket en illeluktende stank et sted her jeg antar kommer fra kattetiss. Itillegg har jeg oppdaget litt mindre skader som byggeskum rundt garasjedøren som er spist/kloret i. Er redd for den skal hoppe i barnevognen når barnet sover i o.l. Har prøvd å spe litt skall fra klementin og kaffegrut rundt uten jeg tror det har noen stor effekt på vinteren. Finnes det noe jeg kan gjøre? Har ikke lyst å ta livet av den heller. Er ikke vits å snakke med naboen. Hva skal de liksom gjøre? Katter går jo fritt..

Skader på byggeskum du omtaler er sannsynlig laget av mus eller rotte, og ikke noen katt.
Så kanskje du skal være glad det har dukket opp en katt.
Sannsynligheten for at katten hopper opp i en barnevogn for så å skade barnet er vel tilnærmet lik null.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis det viser seg å være et vedvarende problem kan du prøve et middel som skal holde katter unna, f. eks. Neudorff Luktstoff mot katter. Fåes i ulike størrelser/kvanta.

Sitat
  • Holder uønskede katter på avstand.
  • Avgir en lukt kattene ikke liker, slik at de skyr unna.
  • Kamuflerer luktmerkene som kattene legger fra seg for å markere revir.
  • Produktet gir effekt i 3 til 4 uker, avhengig av været.
  • Virkestoff: lavendelolje 7 g/kg, framstilt av lavendelplanten.

Kilde

 

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (36 minutter siden):

Skader på byggeskum du omtaler er sannsynlig laget av mus eller rotte, og ikke noen katt.
Så kanskje du skal være glad det har dukket opp en katt.
Sannsynligheten for at katten hopper opp i en barnevogn for så å skade barnet er vel tilnærmet lik null.

Kommer fra katten. Garasjen står alltid åpen. Har sett katten gå inn dit. Den har nok klatret opp langs karmen og spunnet opp skummet i øverkant av dørbladet. Har aldri vært plaget før den kom.  

Er ikke usannsynlig at en katt legger seg i en barnevogn når eller ikke barnet er der. Denne virker ganske kontaktsøkende. Ganske ekkelt uansett. Har selv opplevd tidligere i livet at katt kom inn på soverommet mitt mens jeg sov ved 2 anledninger. Ganske så ekkel opplevelse å våkne med et hårette dyr i sengen som er spinnvill. I tillegg driter den på plenen. Ene naboen er også forbanna da den har ødelagt blomsterbedet.

NoBo skrev (31 minutter siden):

Hvis det viser seg å være et vedvarende problem kan du prøve et middel som skal holde katter unna, f. eks. Neudorff Luktstoff mot katter. Fåes i ulike størrelser/kvanta.

 

Skal teste det. Har laddet vanngeværet til eldste barnet med hvitløksvann blandet med eddik og pepper hvis den observeres igjen der 🙂

Syns det er for jævligt at katter kan holde på slikt. Hadde det vært en hund hadde det vært månelyst plutselig. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Labelle said:

Ganske så ekkel opplevelse å våkne med et hårette dyr i sengen som er spinnvill.

Katter er meget sensitive for sine omgivelser, slik at om en person er redd for katter eller blir hysterisk i møte med en katt, ja da blir katten også hysterisk og redd.

Du burde vurdere å se litt på "My cat from Hell" med Jackson Galaxy for å øke din forståelse av katter og deres væremåte/oppførsel.

I 9 av 10 tilfeller er det ikke katten det er noen feil med.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (7 minutter siden):

Katter er meget sensitive for sine omgivelser, slik at om en person er redd for katter eller blir hysterisk i møte med en katt, ja da blir katten også hysterisk og redd.

Du burde vurdere å se litt på "My cat from Hell" med Jackson Galaxy for å øke din forståelse av katter og deres væremåte/oppførsel.

I 9 av 10 tilfeller er det ikke katten det er noen feil med.

Ikke min erfaring. Jeg liker dyr. Men ikke katter pga dårlige opplevelser fra da jeg var liten. Men hver gang jeg er på besøk hos noen som har katt, og uansett hvor mange gjester vi er. Kommer katten alltid i fanget mitt selv hvor mye jeg missliker dette. Har bekjente som har erfart det samme. Jeg vil ha katten bort. Ikke bli å en "kattehvisker". Det burde heller de som eier katten ta seg av. Istedenfor å sende den til naboen.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Kommer langt i livet med litt aksept, uansett hvor mye du stritter i mot er det bedre å åpne det opp med et «Ja, OK» Da forsvinner problemet også fordi du stritter ikke i mot lenger. Du kan aldri kontrollere enn katt eller et annet menneske, men du kan kontrollere hvordan du reagerer på det, sant.

Gi det tid så endrer det seg nok, mange kloke her som har forklart at katter roer seg litt med tiden de må bare få bli trygge stakkars.

Ikke VÅG å ta livet av den fordi du kan, slik du insinuerer innledningsvis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
opensky skrev (1 minutt siden):

Kommer langt i livet med litt aksept, uansett hvor mye du stritter i mot er det bedre å åpne det opp med et «Ja, OK» Da forsvinner problemet også fordi du stritter ikke i mot lenger. Du kan aldri kontrollere enn katt eller et annet menneske, men du kan kontrollere hvordan du reagerer på det, sant.

Gi det tid så endrer det seg nok, mange kloke her som har forklart at katter roer seg litt med tiden de må bare få bli trygge stakkars.

Ikke VÅG å ta livet av den fordi du kan, slik du insinuerer innledningsvis.

Litt aksept er ok. Men tissing i garasje som ikke lar seg skylle bort. Bæsj i hagen. Riper i bilen fordi katten ligger på panseret og div skader er vel å ta seg litt vel til rette.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (34 minutter siden):

Ikke min erfaring. Jeg liker dyr. Men ikke katter pga dårlige opplevelser fra da jeg var liten. Men hver gang jeg er på besøk hos noen som har katt, og uansett hvor mange gjester vi er. Kommer katten alltid i fanget mitt selv hvor mye jeg missliker dette. Har bekjente som har erfart det samme. Jeg vil ha katten bort. Ikke bli å en "kattehvisker". Det burde heller de som eier katten ta seg av. Istedenfor å sende den til naboen.

I så fall bør du kanskje søke hjelp selv, og ikke ta ut problemene du har på ting rundt deg.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser greia, liker dårlig selv at katter får vandre fritt å gjøre sitt.. Selv om det sikkert hører sjeldenheten til at noe skjer som man plages av.

Selv har jeg null til gode for katter.. Har hatt 2 hunder som er blitt blinde på et øye og har kostet i overkant 70.000kr uten at jeg fant en eier. Alt har skjedd i egen hage med gjerde rundt på alle kanter.

Hadde en hund gjort en annen hund blind, hadde den vært avlivet relativt kjapt.  Noe som sykt det også..men ja.  Sier bare hvor dobbeltmoralsk vi er.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sett opp en felle, kanskje den tenker seg om to ganger før den kommer tilbake da. Jeg legger avklipp fra rosentreet rundt omkring, det er kanskje lite hensiktemessig i en garasje.

Det luktstoffet har jeg prøvd, det lukter forferdelig. Hvis du bruker garasjen tror jeg det er en dårlig kombinasjon.

Endret av ^fmj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, DIYDari said:

Ser greia, liker dårlig selv at katter får vandre fritt å gjøre sitt.. Selv om det sikkert hører sjeldenheten til at noe skjer som man plages av.

Selv har jeg null til gode for katter.. Har hatt 2 hunder som er blitt blinde på et øye og har kostet i overkant 70.000kr uten at jeg fant en eier. Alt har skjedd i egen hage med gjerde rundt på alle kanter.

Hadde en hund gjort en annen hund blind, hadde den vært avlivet relativt kjapt.  Noe som sykt det også..men ja.  Sier bare hvor dobbeltmoralsk vi er.

Om dine hunder angriper kattene og de forsvarer seg så kan det kanskje skje med øyeskader - har ikke hørt om det men jo, kan skje. Hvorfor angriper dine hunder katter? Har du oppdratt de slik?

Hunder dreper eller skader mennesker ganske ofte:

Hunden tygget i hjel sine eiere. Nå krever mer enn en kvart million tyskere at den må få leve.
Dyrehistorier, Ulykker | En person alvorlig skadd etter at hund angrep flere i Drammen
Jente (8) angrepet av hund i Kirkenes - NRK Finnmark - Lokale nyheter, TV og radio
Gutt drept av hunder: - En helt ufattelig tragedie
Kvinne døde i hundeangrep i Sverige | ABC Nyheter
Rottweileren drepte gutten (1) i stuen hennes. Nå skal hun fortelle hva som skjedde.
Bergensavisen - Jente (10) fikk skader i ansiktet etter hundebitt
En person alvorlig skadd etter at hund angrep flere i Drammen | ABC Nyheter
Hund rev av øret på 91-åring | ABC Nyheter
Lensmann: – Det var ikke noe pent syn - Nyheter - Tønsbergs Blad
Hunder som biter - baatplassen
Folkeopplysningen – Ulv – NRK TV 23:50
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Skal teste det. Har laddet vanngeværet til eldste barnet med hvitløksvann blandet med eddik og pepper hvis den observeres igjen der 🙂

Løk er gift for katter, så for all del ikke gjør det. 

 

Labelle skrev (1 time siden):

I tillegg driter den på plenen.

Katter graver ned om den har anledning, at de driter på plenen, nei det er ekstremt usannsynlig egentlig, bikkje antageligvis som har gjort det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Ja, vi har en hemmelig organisasjon her i Norge som forøvrig også er en åpen facebookgruppe som heter " Få hunden din til å jage katter på 1-2-3"


Jeg vil aldri late som vi mennesker kan gjøre seg klok på dyr 100%. 
dyr er dyr og har sine instinkter. 

Fra et idiotisk spørsmål til et annet:
Mennesker dreper mennesker oftere.. Hva sier det deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...