Gå til innhold

Nye Drammen sykehus - nok et upersonlig, sentralisert og sårbart sykehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (17 minutter siden):

Da møter man i praksis en arbeidsgiver som gir blanke i ansatte som ikke bor sentralt.

Arbeidsgiveren vil nok gjerne ha nok parkeringsplasser. De blir skvist fra andre hold.
Dette er reprise av det som skjedde ved det nye sykehuset på Kalnes i Østfold. Der var det så få parkeringsplasser til ansatte i starten, at de som kom på ettermiddagsvakt, ofte måtte vente i mange minutter på ledig plass.
Samtidig kunne ikke de som var på vakt, gå av vakten før ny person kom på jobb.
Ekte molbohistorie.

Man gjentar også historien i Oslo nå:
https://sykepleien.no/2024/08/over-1500-parkeringsplasser-blir-borte-pa-nytt-oslo-sykehus

Sitat

Oslo kommunes parkeringsnorm tilsier at vi radikalt må redusere antall parkeringsplasser. Også klima, trafikk- og miljøaspektene trekker i samme retning, forteller Teigstad.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (På 25.9.2025 den 11.17):

Ja dette med parkeringskapasitet er eit resultat av ein politikk der det no er stilt krav om maksimal antall parkeringsplassar ved slike utbyggingar i staden for minstekrav om at det må være minst X parkeringsplassar slik som det var før.

...
Eg skjønner godt at sjukehusleiinga ønsker at flest mogleg av dei ansatte skal reise kollektivt, for det er jo tross alt pengar spart ved å redusere størrelsen på parkeringsplassen.

For den ansatte så blir kostnaden og tida det tek å kome seg på jobb ein del av reknestykket når ein vurderer å ta jobben, men mange vil nok oppleve denne flyttinga til ny arbeidsplass som ein lønnsnedgang gjennom auka pendleutgifter, og då er det eit spørsmål om sjukehuset klarer å holde og skaffe den kompetansen som trengs for å drifte sjukehuset.

Og sjølv om eg har full sympati med dei ansatte som no må bruke lengre tid og meir pengar på å kome seg til og frå jobb, så er det likevel viktigast at det er nok parkeringsplass for pasientar og til dels besøkande. Ansatte som er friske og raske toler å ta bussen til sjukehuset...

Hva får deg til å tro at det blir nok parkeringsplasser til besøkende og pasienter ?  Det er en antagelse som neppe er riktig.

Ansatte som bor i en av forstedene til Drammen, Steinberg, risikerer å miste togavganger - så der har du kollektivsatsingen i et nøtteskall.   Ser av Vy's tabeller at det kunne gått på 15 min om R13 toget hadde stoppet på Brakerøya, men overgangstid mellom tog på 20 min (!) i Drammen.  Buss bruker 45 min ca

https://www.dt.no/plutselig-forsvant-avgangene-fra-rutetabellen-veldig-veldig-darlig/s/5-57-2699344

Sitat

I et høringsforslag kutter Bane Nor en rekke avganger fra Steinberg stasjon. Det har på nytt satt sinnene i kok hos pendlere og politikere.

Ellers kan jeg ta stedet jeg bor i 25 min bilkjørings-avstand fra Drammen som eksempel.  Bussen har avganger bare annenhver time utenom rushtid og den slutter å gå tidlig på kvelden.  På søndager går den ikke i det hele tatt (!) Men ingen skal vel besøke noen på sykehus på en søndag ?  (Ironisk ment)

Apropos "penger spart" så hadde det jo vært mer fornuftig om staten stod for byggekostnadene enn at helseforetakene må lånefinansiere det nye sykehused til 8,4 14 milliarder.  Sykehuset skal betjene 500 000 innbyggere.

Tullball at dette ikke gjøres som bevilgning istedenfor som lån

https://www.nrk.no/rogaland/gjeldskrise-for-norske-sykehus_-betaler-milliarder-i-renter-til-staten-1.17542482

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Skrevet
Rune_says skrev (7 minutter siden):

Hva får deg til å tro at det blir nok parkeringsplasser til besøkende og pasienter ?  Det er en antagelse som neppe er riktig.

Då misforstod du det eg meinte. At det er for lite parkeringsplassar går utover alle, eg understreker berre at det største problemet er når parkeringskapasiteten går utover pasientar og besøkande, uavhengig av om det er fordi det er for få parkeringsplassar eller fordi dei få parkeringsplassane som er etablert er fylt opp av ansatte.

Dei ansatte har tross alt litt større handlingsrom på korleis dei skal reise til jobb, og endog om dei i det heile tatt skal fortsette å jobbe ein stad der det kostar urimeleg mykje i både pengar og fritid å kome seg til og frå jobb.

Skrevet (endret)
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Då misforstod du det eg meinte. At det er for lite parkeringsplassar går utover alle, eg understreker berre at det største problemet er når parkeringskapasiteten går utover pasientar og besøkande, uavhengig av om det er fordi det er for få parkeringsplassar eller fordi dei få parkeringsplassane som er etablert er fylt opp av ansatte.

Dei ansatte har tross alt litt større handlingsrom på korleis dei skal reise til jobb, og endog om dei i det heile tatt skal fortsette å jobbe ein stad der det kostar urimeleg mykje i både pengar og fritid å kome seg til og frå jobb.

Det går ikke tog fra flere av bygdene nord og vest for Drammen. Busstilbudet er i praksis ikke tilstede her heller. Både for ansatte og pasienter fra bygdene nord og vest for Drammen har man i generasjoner vært og er avhengig av bil. Det nye sykehuset fremstår derfor mer som et lokalsykehus for Drammen enn et regions sykehus. Dette med parkering for ansatte og besøkende/pasienter har man både her og flere andre steder valgt å prioritere bort. Da sier man samtidig til de som blir negativt berørt at de er mindre verdt enn de som bor sentralt. 

Endret av obygda
Skrevet
The Avatar skrev (18 minutter siden):

...

Mange er nok "fanget".  F.eks. lavtlønnet sykepleier som sammen med samboer har kjøpt bolig på Steinberg (lavere priser enn mer sentralt i Drammen) har vel egentlig ikke så mange valg.  Bytte bolig inkl meglerkostnader og dokumentavgift blir fort 250K bare det. 

Som Arnulf Øverland sa «Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!»

En bil er den logiske løsningen der kollektivtrafikken ikke fungerer eller eksisterer. Kanskje tilogmed en elbil som burde parere tidligere mantra om at biltrafikken må ned pga miljøet.

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (10 timer siden):

Er det muuulig ?

Sitat

– Når det nye sykehuset i Drammen åpner dørene, vil ikke fødende få tilbud om lystgass som smertelindring, skriver sykehuset på egne nettsider.

Årsaken er at ventilasjonsanlegget ikke er godt nok til å ta i bruk gassen.

Jaja, vet jo at VVS generelt er underdimensjonert i Norge (både med tanke på aircondition og god nok vanlig ventilasjon så det ikke blir muggproblem )  men det er jo ganske hårreisende at et så nytt ykehus ikke har fagmessig utførelse på noe av den viktigste infrastrukturen.

Og sluttsum på 14 milliarder istedenfor 8,2... ja, det var jo en vanskelig tomt der de måtte stabilisere den mot utglidning under vann (kvikkleire) etc...

https://www.tu.no/artikler/nytt-storsykehus-plassert-i-omrade-med-jevnlige-skred-kvikkleire-og-fare-for-flom/430616

...og husker jeg syklet  forbi mens de holdt på å ferdigstille plenen mot sjøen... var vel 3-4 pers som stod og "blomstret" og en person som kjørte en minitraktor... men alle fakturerte nok like mye.

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Skrevet
Rune_says skrev (8 timer siden):

Og sluttsum på 14 milliarder istedenfor 8,2... ja, det var jo en vanskelig tomt der de måtte stabilisere den mot utglidning under vann (kvikkleire) etc...

Reglene i Norge for offentlig anskaffelse er en vits. Man tvinges nær sagt til å ta det rimeligste tilbudet, selv om det nødvendigvis ikke er det beste. 

• Liker 1
Skrevet
ilpostino skrev (14 minutter siden):

Reglene i Norge for offentlig anskaffelse er en vits. Man tvinges nær sagt til å ta det rimeligste tilbudet, selv om det nødvendigvis ikke er det beste. 

Det er personene som sitter der og skal ta avgjørelser det er noe feil med. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (6 timer siden):

Det er personene som sitter der og skal ta avgjørelser det er noe feil med. 

Når disse menneskene er bundet på hendene bak på ryggen av er rigid regelverk som virker mot sin hensikt er det ikke deres skyld. 

• Liker 1
Skrevet
ilpostino skrev (42 minutter siden):

Når disse menneskene er bundet på hendene bak på ryggen av er rigid regelverk som virker mot sin hensikt er det ikke deres skyld. 

Da er det akkurat deres skyld. Folk som har ansvar må ha vett til å si ifra. Det er jo deres viktigste jobb..ikke følge rigide regelverk fordi å følge rigide regelverk kan til og med en hund klare. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (6 timer siden):

Da er det akkurat deres skyld. Folk som har ansvar må ha vett til å si ifra. Det er jo deres viktigste jobb..ikke følge rigide regelverk fordi å følge rigide regelverk kan til og med en hund klare. 

Ut ifra dette svaret er det opplagt du ikke har peiling på hva du snakker om. 

Skrevet
ilpostino skrev (8 timer siden):

Ut ifra dette svaret er det opplagt du ikke har peiling på hva du snakker om. 

Vel,når man får ett nytt sykehus der man ikke kan tilby smertelindring til fødende og der ansatte,pasienter og besøkende sliter med å i det hele tatt komme seg dit..så er det noe fundamentalt galt her. Da kan man ikke som leder gjemme seg bak regler og krav og skylde på slikt. At det ville bli utfordringer f.eks med parkering kan umulig ha kommet som noen overraskelse på noen. 

Vil DU bli behandlet av en lege som f.eks daglig irriterer seg og bekymrer seg for om det finnes parkering ved arbeidsplassen? Bør ikke en arbeidsgiver legge alle forhold tilrette slik at arbeidstaker kan fullt og helt fokusere på å gjøre jobben de er satt til på en effektiv og god måte? Arbeidsreisen er,tro det eller ei,en del av dette.

Om politikere definerer miljøkrav  der ansatte,besøkende og pasienter skal sykle eller tvinges over på offentlig transportmidler uten evne til å forstå at dette rett og slett ikke vil fungere for alle..vel så må noen,de som skal lede sykehuset, faktisk våkne opp og fortelle at dette ikke vil fungere. Vi må bort fra ledere som bare logrer med halen for alle nye krav eller skjuler seg bak slike når de så inderlig vel vet de ikke vil fungere. Ledere skal bidra til at vi får et effektivt og godt drevet sykehus...ikke et ustillingslokale for politisk svermeri. 

• Liker 1
Skrevet
sk0yern skrev (På 26.9.2025 den 10.50):

Arbeidsgiveren vil nok gjerne ha nok parkeringsplasser. De blir skvist fra andre hold.
Dette er reprise av det som skjedde ved det nye sykehuset på Kalnes i Østfold. Der var det så få parkeringsplasser til ansatte i starten, at de som kom på ettermiddagsvakt, ofte måtte vente i mange minutter på ledig plass.
Samtidig kunne ikke de som var på vakt, gå av vakten før ny person kom på jobb.
Ekte molbohistorie.

Man gjentar også historien i Oslo nå:
https://sykepleien.no/2024/08/over-1500-parkeringsplasser-blir-borte-pa-nytt-oslo-sykehus

Man skal altså om mulig ofre en pasients helse og i ytterste konskvens liv....på grunn av klima? Som om ikke klimafuntamentalisten ikke var syk nok fra før.

Rune_says skrev (På 26.9.2025 den 11.17):

Apropos "penger spart" så hadde det jo vært mer fornuftig om staten stod for byggekostnadene enn at helseforetakene må lånefinansiere det nye sykehused til 8,4 milliarder.  Sykehuset skal betjene 500 000 innbyggere.

Tullball at dette ikke gjøres som bevilgning istedenfor som lån

https://www.nrk.no/rogaland/gjeldskrise-for-norske-sykehus_-betaler-milliarder-i-renter-til-staten-1.17542482

Det er på grunn av de glorifiserte "foretraksmodellem" som sankt Jens af Stolenberg fra "arbeider"-partiet innførte i sin tid. Det står jo klart og tydelig i artikkelen. Men slikt er ikke temaer i valgkampen og "arbeider"-partiet gjorde et brakvalg fordi en snart 70 år gammel Jens(dog sminket til å se yngre ut)var på valgplakatene og lovet "trygghet". Jeg føler meg ikke så trygg om jeg skulle bli alvorlig syk for å si det slik. Typisk nok kommer representanter fra "arbeider"-partiet med de vanlige PR-byrå-marinerte stadard-klisjesvarene; "utvalg og utredninger" og whatabboutisme om "høyresiden". Jeg håper de som stemte AP i år er fornøyd og mener at det var verdt det og ikke klager om helsevesent ikke gjør dem til lags de neste fire årene for dette har det av egen fri vilje stemt på.

Jeg leser at Senterpartiet som nå er politisk fristilt kommer med nye toner om å utfordre foretaksmodellen og sysler med ideer om å skaffe et stortingsflertall mot APs og Høyres yndede foretaksmodell. Får håper det er mer enn bare prat for Vedum har ikke så veldig høy troverdighet i mine øyne etter de siste 4 år for å si det mildt:

https://www.nrk.no/norge/vedum-varsler-ny-sykehuskamp_-vil-samle-flertall-mot-store-1.17589372

Selv mener jeg de aldri burde ha gått i regjering med "arbeider"-partiet men heller vært "en pest og en plage" for dem i opposisjon de siste 4 årene. Da hadde de hatt enda høyere oppslutning i dag. Men det er en annen diskusjon.

obygda skrev (På 28.9.2025 den 7.40):

Vel,når man får ett nytt sykehus der man ikke kan tilby smertelindring til fødende og der ansatte,pasienter og besøkende sliter med å i det hele tatt komme seg dit..så er det noe fundamentalt galt her. Da kan man ikke som leder gjemme seg bak regler og krav og skylde på slikt. At det ville bli utfordringer f.eks med parkering kan umulig ha kommet som noen overraskelse på noen. 

Vil DU bli behandlet av en lege som f.eks daglig irriterer seg og bekymrer seg for om det finnes parkering ved arbeidsplassen? Bør ikke en arbeidsgiver legge alle forhold tilrette slik at arbeidstaker kan fullt og helt fokusere på å gjøre jobben de er satt til på en effektiv og god måte? Arbeidsreisen er,tro det eller ei,en del av dette.

Om politikere definerer miljøkrav  der ansatte,besøkende og pasienter skal sykle eller tvinges over på offentlig transportmidler uten evne til å forstå at dette rett og slett ikke vil fungere for alle..vel så må noen,de som skal lede sykehuset, faktisk våkne opp og fortelle at dette ikke vil fungere. Vi må bort fra ledere som bare logrer med halen for alle nye krav eller skjuler seg bak slike når de så inderlig vel vet de ikke vil fungere. Ledere skal bidra til at vi får et effektivt og godt drevet sykehus...ikke et ustillingslokale for politisk svermeri. 

Direktørene og mellomlederne er ofte rekruttert fra politikken også; venner av politikerne og er neppe særlig negative til hvordan det er organisert fordi det gagner dem og deres høyst ufortjente lønn. Det vil ikke forundre meg om de selv benytter seg av private helsetilbud istedenfor de vanskjørte "helseforteakene" som de selv administrerer og hever en fet lønn for.

Skrevet
Morromann skrev (33 minutter siden):

Direktørene og mellomlederne er ofte rekruttert fra politikken også; venner av politikerne og er neppe særlig negative til hvordan det er organisert fordi det gagner dem og deres høyst ufortjente lønn. Det vil ikke forundre meg om de selv benytter seg av private helsetilbud istedenfor de vanskjørte "helseforteakene" som de selv administrerer og hever en fet lønn for.

Det ser ikkje ut til at det stemmer. Med ein litt kjapp sjekk av dagens styremedlemmar i helseforetaka så fant eg berre eit styremedlem som hadde hatt eit politisk verv i eit kommunestyre.
Tvert imot så er det mange i styra som har svært tunge CVar, med både bachelor, master og doktorgrader innanfor ganske mykje forskjellig frå økonomi til lege. Svært mange i styra ser ut til å ha toppleiarerfaring frå både private og offentlege verksemder, og det er nok også forklaringa til kvifor avlønninga til styremedlemmane i helseforetaket har gått i taket.
Det er klart at når du skal rekruttere høgt utdanna personar i aldersgruppa 50+ med toppleiarlønn frå det private så er det klart det blir dyrt å skulle konkurrere lønnsmessig for helseforetaka.

Strengt tatt så trur eg at helseforetaka hadde hatt godt av å fylle styra med politikarar, som koster ein brøkdel i lønnskostnadar og i tillegg representerer folket så trur eg at det ville vært fornuftig.
Ein treng sjølvsagt høg kompetanse for å drifte eit helseforetak på ein god måte, men eg meiner at toppleiinga bør være meir folkelege og heller tilsette høgkompetanse som rådgivarar som kan gi faglege råd til dei som skal ta beslutninga.
Når snittlønna til ein leiar av helseforetaket er godt over 2 mill, der den som tener best har 2,8 mill i året så seier det seg sjølv at det blir dyrt for helseforetaka. Til samanlikning så har Statsministeren ei lønn på like over 2,1 mill som makslønn.

Skrevet
The Avatar skrev (På 30.9.2025 den 9.56):

Det ser ikkje ut til at det stemmer. Med ein litt kjapp sjekk av dagens styremedlemmar i helseforetaka så fant eg berre eit styremedlem som hadde hatt eit politisk verv i eit kommunestyre.

Som jeg skrev; "venner av politikere". De kommer ofte fra de samme omgangskretsene.

Tvert imot så er det mange i styra som har svært tunge CVar, med både bachelor, master og doktorgrader innanfor ganske mykje forskjellig frå økonomi til lege.

Fra blant annet økonomi og annet som ikke har noen verdens ting med helse å gjøre. Og selve foretaksmodellen i seg selv gjør at administrasjonen fylles opp av personer som overhodet ikke ser pasienter og deres behov men kun tall og statistikk. Det blir ikke noe bra helsevesen av slikt.

Svært mange i styra ser ut til å ha toppleiarerfaring frå både private og offentlege verksemder, og det er nok også forklaringa til kvifor avlønninga til styremedlemmane i helseforetaket har gått i taket.
Det er klart at når du skal rekruttere høgt utdanna personar i aldersgruppa 50+ med toppleiarlønn frå det private så er det klart det blir dyrt å skulle konkurrere lønnsmessig for helseforetaka.

Nettopp dette, helseforetak, fremfor helseinstitusjoner slik vi hadde før og hvor hensikten KUN var å gi pasienter pleie å behandling, ikke leke privat virksomhet med offentlige institusjoner. Foretaksmodellen er en kreftsvult på velferdssamfunnet og burde ha blitt avskaffet for lengst. Offentlig velferdstilbud skal ikke drive konkurranse med det private; de skal redde liv og behandle syke.

Strengt tatt så trur eg at helseforetaka hadde hatt godt av å fylle styra med politikarar, som koster ein brøkdel i lønnskostnadar og i tillegg representerer folket så trur eg at det ville vært fornuftig.

Ja; altså reell politisk styring og hvor det tilføres penger til virksomheten når det trengs fremfor at man skal leke privat bedriftskultur med skattepengene våre. Enig med deg i det. Men også at disse skal opphøre å være helseFORTEAK men gå tilbake til å være helseINSTITUSJONER.

Skrevet

Ein treng sjølvsagt høg kompetanse for å drifte eit helseforetak på ein god måte, men eg meiner at toppleiinga bør være meir folkelege og heller tilsette høgkompetanse som rådgivarar som kan gi faglege råd til dei som skal ta beslutninga.
Når snittlønna til ein leiar av helseforetaket er godt over 2 mill, der den som tener best har 2,8 mill i året så seier det seg sjølv at det blir dyrt for helseforetaka. Til samanlikning så har Statsministeren ei lønn på like over 2,1 mill som makslønn.

Du kommer jo her med gode argumenter for å skrote hele den forferdelige foretaksmodellen som i sin tid ble innført av Jens Stoltenberg, Norges mest glorifiserte politiker i nyere tid(noe jeg mener er ekstremt ufortjent selvfølgelig).

Men jeg ser jo at Vedum nå prøver å samle en allianse i Stortinget mot foretaksmodellen så om det er urealistisk at den skrotes helt håper jeg i det minste at han kan få skaffet nok støtte til å tvinge "arbeider"-partiet og Høire i kne på noen områder i det minste.

Skrevet
Morromann skrev (22 minutter siden):

Du kommer jo her med gode argumenter for å skrote hele den forferdelige foretaksmodellen som i sin tid ble innført av Jens Stoltenberg, Norges mest glorifiserte politiker i nyere tid(noe jeg mener er ekstremt ufortjent selvfølgelig).

Men jeg ser jo at Vedum nå prøver å samle en allianse i Stortinget mot foretaksmodellen så om det er urealistisk at den skrotes helt håper jeg i det minste at han kan få skaffet nok støtte til å tvinge "arbeider"-partiet og Høire i kne på noen områder i det minste.

Hvorfor skal offentlige sykehus slite med gjeld?

Staten har jo ordninger for billige lån til sine ansatte - hvorfor i svarte har de ikke klart å ordne billig finansiering til egne prosjekter? 

Og hvorfor er det hele tiden overskridelser - kan ikke folk regne lenger ?

image.thumb.png.57d28dde30c9654eebcf4cf901b23eff.png

Problemet med Drammen sykehus er jo at det trolig vil gi reduserte tilbud i andre region sykehus - og folk må isteden belage seg på å ta turen ned til Drammen istedenfor å forholde seg til det nærmeste regionale sykehuset.

Og kommer man til Drammen..vel da kan man ikke få parkert en gang...Det er sikkert mange i dag som drar til f.eks Ringerike Sykehus fra områdene nord i Buskerud for f.eks fødsel og annet - som kanskje med tid og stunder må belage seg på en tur til Drammen isteden. Jeg har saumfart en del lokal presse i Buskerud og der frykter man at f.eks Ringerike Sykehus får kutt i sine tilbud og at pasienter der blir sendt til Drammen. Så konsekvensene av at man brenner bort penger i Drammen - kan være at andre sykehus mister sine tilbud.  Så vannskjøtsel og dårlig økonomistyring kan fort dyttes over på andre som strengt tatt aldri var med i prosessen eller har noe som helst ansvar for fadesen.  

image.png.6c6ea4f0041bff299242094df8228218.png

image.thumb.png.974e07391b0bab6dcabb889a1cfe9246.png

Mao - her ser man at dette nye Drammen sykehus trolig vil gi dårligere tilbud på sykehusene i Bærum,Kongsberg og Ringerike. Mao vil pasienter som sogner til disse i praksis plukke opp regningen for prosjektet i Drammen. Og når de kommer til Drammen..vel så kan de ikke forvente å få parkert der en gang......

Man kan faktisk bli syk av å lese om dette........

Skrevet
obygda skrev (30 minutter siden):

Problemet med Drammen sykehus er jo at det trolig vil gi reduserte tilbud i andre region sykehus - og folk må isteden belage seg på å ta turen ned til Drammen istedenfor å forholde seg til det nærmeste regionale sykehuset.

En "ulempe" med Drammen sykehus er at det er hovedsykehuset i regionen og har en del funksjoner de mindre sykehusene ikke har. Jeg ble selv sendt dit fra Bærum sykehus fordi Bærum sykehus ikke hadde avdelingen jeg måtte inn på. 

Skrevet
bshagen skrev (På 13.11.2023 den 19.33):

Hvor mye lenger blir det? 

Avhengig av hvor du bor i Asker vil det gå raskere å kjøre til det nye Drammen sykehus enn å kjøre til Bærum sykehus for ikke å snakke om Akershus sykehus.

Det er lagt opp til at man skal lett kunne komme seg til/fra det nye sykehuset. Sett fra et trafikkmessig ståsted) kan ikke neliggenheten bli mer gunstig. Sykehuet er lagt mellom av- og påkjøringskrysset E18 til/fra Drammen og Brakerøya togstasjon. Jeg vet ikke om noe sykehus i landet som ligger så enkelt til for å komme dit med bil eller tog. En gangbro sender deg rett fra stasjonen til sykehuset med under 200 meter gangavstand. Det er satt av 600 P-plasser for besøkende/dagpasienter. Men sykehuset har lagt opp til at folk skal først og fremst reise kollektivt. Ruten til en rekke lokale busser er lagt om til at de kjører via sykehuset og det er opprettet en egen busslinje med 8 avganger i timen fra Drammen sentralstasjon til sykehuset. 

Det som kan virke dustete er at togstasjonen ligger kliss ved sykehuset, men at inntil videre vil de fleste togene ikke stanse der. Jeg slutter meg ikke til kritkerne av dette fordi jeg pendler daglig med tog fra Asker stasjon inn til Oslo og ser at jernbanekapasiteten er utnyttet på grensen til bristepunktet mellom Asker og Oslo. Det er derfor ikke "bare" å la alle togene som passerer sykehuset i dag stanse der. Den tidsforsinkelsen vil forplante seg og skape problemer for øvrig togtrafikk i området.  Det er nødvendig å justere alle ruter under ett. Det skal etter planen skje i desember 2026 da den nye Vestfoldbanen skal settes i drfit. Da må logistikken for tografikken i området legges om. 

Hvis Bane Nor, Norske Tog, eller hvem det er som etter kaoset Erna lagde med sin oppsplitting av NSB i en rekke selskaper for å skape "konkurranse" har ansvaret for rutetabeller/trafikkavviklingen, ikke leger inn flere togstans på Brakerøya  stasjon, skal jeg bli med i kritikkoret. 

Men uansett hvordan man snur og vender på dette, blir det mye lettere for de som sokner til Drammen sykehus å komme seg til og fra enn slik det var med det gamle sykehuset som lå inne i Drammen by

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...