Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig å saksøke debatt-forum, eller medlemmer av debatt-forumet, hvis man opplever hets eller lignende?


Gjest d5e11...d08

Anbefalte innlegg

Gjest d5e11...d08

 Og hvor stor er egentlig sannsynligheten for at sånne saker kommer til å bli etterforsket av politiet? 

 Hva slags straff kan folk eventuelt få for dette? 

Anonymous poster hash: d5e11...d08

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gå til sak mot forumet?  

Det du kan gjøre er å anmelde enkeltpersonene som gjør noe straffbart.  Selvfølgelig påhviler det moderatorer å moderere debattene og om nødvendig utestenge de som ytrer seg utenfor lovens grenser eller forumets regler som kan være snevrere - men det er ikke gitt at de ser dette umiddelbart. 

Derfor lurt om du henvender deg til forumledelse/moderatorer først - gjøres svært enkelt ved å trykke på de tre prikkene øverst til høyre og velge Rapporter   Da flagger du enkelt at dette innlegget bør moderatorer se nærmere på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Kjør på, jeg har en poppkornmaskin som har stått ubrukt siden jeg fikk den til jul for 3 år siden. Hadde vært en unnskyldning/anledning å bringe den frem fra dvalen.

Forøvrig ble jeg selv saksøkt for en god del år tilbake for ytringer jeg gjorde på b.la dette forumet. Det endte ikke så godt for saksøkeren (men saken ble dratt ut i to år så det var slitsomt for min del).

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Skandinav skrev (3 timer siden):

Fortell..

Imens popper jeg litt micropopcorn

Det er en mannsalder siden nå. Jeg og to andre brukere her inne ble saksøkt for å ha ærekrenket et firma som solgte et ikkefungerende faktureringsprogram via tvilsomme (og ulovlige) markedsføringsmetoder. Jeg ble saksøkt for å ha kalt selskapet "svindelselskapet" b.la. En annen bruker på forumet som også var advokat tok på seg saken for oss pro bono og det var masse oppstyr rundt det for en viss tid.

edit: fant frem en gammel tråd her:

 

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Kommer jo helt ann på hva du definerer som hets vil jeg tro. 
Om jeg går inn på et diskusjonsforum og alle skriver "Cyrio, du er en dust" så tror jeg ikke at jeg har noen særlig sak. 
Vil gjette på at man da kan anse forumbrukerne som "toxic", ikke hetsende. personlig ville jeg da bare logget av og funnet på noe annet å gjøre, eventuelt gått til et annet forum. (eller kanskje tatt en liten refleksjon over hvorfor hele forumet mener at jeg er dust)  

Men dersom jeg logger på samme diskusjonsforum og en tidligere kompis eller partner forteller hele verden at jeg er verdens dårligste person, legger ut en historie jeg og de som kjenner meg vil gjenkjenne og samtidig legger ved fullt navn eller annen identifiserbar informasjon så ville jo denne diskusjonen fulgt meg ut i det virkelige liv og kanskje til og med påvirket jobb, nåværende kompisgjeng/partner eller eventuelle barn jeg måtte ha. Da tror jeg plutselig saken stiller seg litt annerledes. 

At folk oppfører seg dårlig på internett er en kjensgjerning, tror ikke man skal legge for mye i det dersom det værste du opplever er en post eller direktemelding der det står at du må sannsynligvis være helt skrudd i hodet for å inneha den meningen din. (Om dette til stadighet gjentar seg - blokker brukeren, om det da skjer med stadig nyopprettede brukere kan man kanskje begynne å nærme seg hets) 


Men som med så mye annet er dette litt individuelt, så kan godt hende jeg er på tynn is nå. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ddb72...614

Du kommer ingen vei med søksmål overhodet mot enten en bruker på et internett forum eller forumet i seg selv.

Har ikke en moderator gjort sin jobb, og det er konkrete trusler mot deg og/eller en instutisjon du kan vise til skal dette politianmeldes.

Forøvrig gjelder retten til ytringsfrihet også på internett. Forskjellen er at der kan, og vil, gjerne en moderator slette innlegg og/eller slette bruker (bannlyse bruker etter gjentatte advarsler).

Jeg, du, og andre kan si akkurat hva de vil på et internett forum så lenge det er innen retningslinjene satt av moderatorer spesifikt for det forumet. Men igjen, trusler og alvorlige ting skal politianmeldes.

Bare fordi du ikke er enige i hva noen sier til deg på byen eller der ute kan du ikke uten grunn saksøke, det samme gjelder her. Eller, du kan teoretisk saksøke personen ved siden av deg på kino fordi personen feis men kommer du noen vei med det tror du? Og kommer du noen vei fordi noen har såret deg eller din stolthet på et internett forum?

Best og la slikt fare, men er det alvorlige ting f.eks sendt via private meldinger skal dette politianmeldes. 

Anonymous poster hash: ddb72...614

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (8 timer siden):

Det er en mannsalder siden nå. Jeg og to andre brukere her inne ble saksøkt for å ha ærekrenket et firma som solgte et ikkefungerende faktureringsprogram via tvilsomme (og ulovlige) markedsføringsmetoder. Jeg ble saksøkt for å ha kalt selskapet "svindelselskapet" b.la. En annen bruker på forumet som også var advokat tok på seg saken for oss pro bono og det var masse oppstyr rundt det for en viss tid.

edit: fant frem en gammel tråd her:

 

OT: Den saken husker jeg! 

Når et firma gjør slik, er det gjerne slutten for firmaet. Så møt usaklighet med saklighet. Dette tilfellet var motsatt...

Lenke til kommentar
Gjest 3f233...646
panzerwolf skrev (1 time siden):

Når et firma gjør slik, er det gjerne slutten for firmaet.

Siden dengang har kundemassen vokst fra 11000 til over 40000 bedrifter...  (ifølge dem selv)

Anonymous poster hash: 3f233...646

Lenke til kommentar
Gjest d5e11...d08 skrev (På 30.10.2023 den 9:36 AM):

 Og hvor stor er egentlig sannsynligheten for at sånne saker kommer til å bli etterforsket av politiet? 

 Hva slags straff kan folk eventuelt få for dette? 

Anonymous poster hash: d5e11...d08

Som andre også har sagt, kjem heilt ann på kva saka gjeld og kva framgangsmåte du vel.

Du kan gå til søksmål. Dette blir då eit privatrettsleg spørsmål. Fordelen med søksmål er at bevisbyrden er litt lavare då du berre må bevise sannsynlegheitsovervekt. Det er likevel du som må gjere jobben og det er du som må ta kostnadane ved å gå til søksmål. Sakskostnadane kan du vanlegvis kreve at den andre parten må dekke om du vinn fram, men tilsvarande så må du rekne med å måtte betale motparten sine kostnadar om du taper. Når det er folk på eit forum som er motparten så kan du fort møte praktiske utfordringar med å finne ut kven du skal sende stevninga til.
Det vil være litt avgrensa kva du eigentleg kan oppnå med eit søksmål, utan særskilte utgifter som du kan kreve erstatning for så er det oppreising som er mest aktuelt. For hets så snakkar vi vanlegvis om oppreising som kan tellast med tusenlappar og ikkje ti-tusenar.

Anmelder du så blir det opp til politi og påtalemyndigheit å vurdere om det er ressursar til å etterforske, om ein finn nok bevist til at det er grunnlag til å sikte vedkommande, og til slutt eit spørsmål om det kan bevisast utover ein rimeleg tvil at vedekommande er skuldig. Avhengig av alvorlegheitsgrad så er det bøter eller fengsel som er straffereaksjonane.

 

Terskelen for å vinne fram i ei sak om netthets vil nok i praksis være høg. Ikkje berre er det utfordrande å finne ut kven som står bak brukarnamnet eller drifter forumet, men ein skal også føre bevis for at det er nettopp denne personen som faktisk har skrevet innlegget (og ikkje ein anna person, enten det er ein sambuar som har komt over PCen utan at vedkommande var utlogga eller ein moderator på forumet som har vært inne å endra på innegget), så berre der er det ei stor utfordring. I tillegg vil ein ofte legge vekt på at slik hetsing frå avstand er langt mindre truande enn om du opplever det ansikt til ansikt. Blir du hetsa på nett så kan du logge av medan om du blir hetsa på gata så vil det oppleves som langt meir truande.

Så det store spørsmålet er kva hetsen heilt eksakt har gått i. Realistisk sett så må hetsen ha vært svært grov eller må ha pågått iver lang tid for at ei slik sak skal bli prioritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...