Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bilen eller få den EU-godkjent og ha den i 2 år til?


Anbefalte innlegg

Bilen min (Toyota Auris 2010, diesel) må straks EU-godkjennes. Jeg som kan svært lite om bil lurer på til alle der ute som kan mer om meg om litt rådgivning. Var på EU-godkjenning og feil som oppsto er: Bremserør er for sterkt korrodert (Høyre bakre), Parkeringsbremsen har ingen bremsevirkning på venstre side, parkeringsbrems ligger på (bakre) og Fjærbrudd (venstre fremme). 

Reparasjonskostnadene for dette og for å få den EU godkjent mente mekanikern var 13-14 tusen. Ettersom det er mye rustskader på understellet mente han ved neste eventuelle EU-godkjenning må mange deler bli byttet ut og vil ha en estimert pris på 50 tusen.

Vil det være mer lønnsomt å ha bilen i 2 år til og betale reparering for å få den godkjent, eller selge den å kjøpe en annen bil?

Dersom jeg skulle ha solgt den, hvordan er det best å gå frem med dette? (Selge som delebil f.eks). 

 

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jegerfattig123 skrev (4 timer siden):

Bilen min (Toyota Auris 2010, diesel) må straks EU-godkjennes. Jeg som kan svært lite om bil lurer på til alle der ute som kan mer om meg om litt rådgivning. Var på EU-godkjenning og feil som oppsto er: Bremserør er for sterkt korrodert (Høyre bakre), Parkeringsbremsen har ingen bremsevirkning på venstre side, parkeringsbrems ligger på (bakre) og Fjærbrudd (venstre fremme). 

Reparasjonskostnadene for dette og for å få den EU godkjent mente mekanikern var 13-14 tusen. Ettersom det er mye rustskader på understellet mente han ved neste eventuelle EU-godkjenning må mange deler bli byttet ut og vil ha en estimert pris på 50 tusen.

Vil det være mer lønnsomt å ha bilen i 2 år til og betale reparering for å få den godkjent, eller selge den å kjøpe en annen bil?

Dersom jeg skulle ha solgt den, hvordan er det best å gå frem med dette? (Selge som delebil f.eks). 

 

Tusen takk for svar

Det er jo en relativt "ny" bil så hvis den ikke er gått så altfor langt så vil det jo lønne seg å reparere den, spesiellt med tanke på bruksverdien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prut rundt på verksteder, bør være mulig å fikse dette for 7-8 tusen. Kost på den en oljebehandling på understellet etter det, sikkert 2-3 tusen, så beskytter det nå en stund hvertfall. Aldri bruk tectyl etc på gamle rustne biler, blir bare verre. Olje eller fluidfilm aktig er løsningen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jegerfattig123 skrev (7 timer siden):

Bilen min (Toyota Auris 2010, diesel) må straks EU-godkjennes. Jeg som kan svært lite om bil lurer på til alle der ute som kan mer om meg om litt rådgivning. Var på EU-godkjenning og feil som oppsto er: Bremserør er for sterkt korrodert (Høyre bakre), Parkeringsbremsen har ingen bremsevirkning på venstre side, parkeringsbrems ligger på (bakre) og Fjærbrudd (venstre fremme). 

Reparasjonskostnadene for dette og for å få den EU godkjent mente mekanikern var 13-14 tusen. Ettersom det er mye rustskader på understellet mente han ved neste eventuelle EU-godkjenning må mange deler bli byttet ut og vil ha en estimert pris på 50 tusen.

Vil det være mer lønnsomt å ha bilen i 2 år til og betale reparering for å få den godkjent, eller selge den å kjøpe en annen bil?

Dersom jeg skulle ha solgt den, hvordan er det best å gå frem med dette? (Selge som delebil f.eks). 

 

Tusen takk for svar

Hvis jeg var i din situasjon så hadde jeg betalt de 13 - 14 tusen. Da holder bilen muligens til neste EU - kontroll, så kan du heller kjøpe deg en ny bil da. Jeg hadde prøvd å selge den privat som delebil, hvis ikke noen vil ha den så tar du vrakpanten for den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (20 minutter siden):

Oi, vi har visst veldig forskjellig syn på hva som er en relativt ny bil. Bilen er jo 13 år...

Under 15 år er "nytt".

For den prisen hadde jeg også fått den godkjent og hatt den minst 2 år til. Den har fortsatt verdi over vrakpant om 2 år til.

Tenk på de som kjøper bil til 100.000,- som taper seg over 20.000 over 2 år kun pga alder. Billig og holde Toyotaen i drift da.

Endret av Valmeth
Litt quick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (19 minutter siden):

Under 15 år er "nytt".

For den prisen hadde jeg også fått den godkjent og hatt den minst 2 år til. Den har fortsatt verdi over vrakpant om 2 år til.

Tenk på de som kjøper bil til 100.000,- som taper seg over 20.000 over 2 år kun pga alder. Billig og holde Toyotaen i drift da.

Ok, tenkte at 10 år egentlig var et skille her, siden når man kjøper ny bil (hvertfall var det sånn da jeg kjøpte ny bil) så kan man maks få en nedbetalingsplan på 10 år. Jeg gikk ut ifra at det var fordi man ikke forventet at bilen levde så mye lenger enn dette. 

Jeg er enig med deg i at det kan være billigere å holde Toyotaen i drift fremfor å kjøpe ny nå hvis man regner verditapet inni her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (23 minutter siden):

Ok, tenkte at 10 år egentlig var et skille her, siden når man kjøper ny bil (hvertfall var det sånn da jeg kjøpte ny bil) så kan man maks få en nedbetalingsplan på 10 år. Jeg gikk ut ifra at det var fordi man ikke forventet at bilen levde så mye lenger enn dette. 

Jeg er enig med deg i at det kan være billigere å holde Toyotaen i drift fremfor å kjøpe ny nå hvis man regner verditapet inni her. 

 

Er man i målgruppen for splitter ny bil skjønner jeg at 10 år er gammelt, og låner man til  (ny)bil har den gjerne god innbyttepris på neste nybil når man vil bytte igjen. 

Men en 15 år gammel bil i dag er noe helt annet enn en 15 år gammel bil i 2008. Vil si biler fra tidlig 10' holder mål i dag. 

Det ble hvertfall før klagd fælt på at Norge hadde en av de eldste bilparkene i hele Europa, men selv synes jeg det bare er positivt at man bruker opp bilene i stede for å vrake/eksportere dem om de ikke er helt oppbrukt. Mange "vrakbiler" blir solgt av hoggere til utlendinger som eksporterer dem. Når jeg for mange år siden var til hoggeren og spurte etter deler til  min Golf 3 ble jeg fortalt at alle hele biler + deler var solgt til Ehud fra Egypt.. Så en av bilene mine koser seg nok i Afrika i dag. Liten avsporing men artig å tenke på :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jegerfattig123 skrev (9 minutter siden):

Herlig med så mange innspill her! Vi har kommet frem til å få fiksa delene som må fikses også få bilen EU-godkjent. Så krysser vi fingrene på at den går fint i to år til.

som mange andre her allerede har sagt, er nok det smarteste.

hvis du skulle ut å se etter ny bil, vet du ikke hva du får (av overraskelser og utgifter)

nåværende bil kjenner du tross alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...