Gå til innhold

Anmeldelse: Marvel's Spider-Man 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Felvinter skrev:

Er det virkelig fem år siden originalen kom ut? Synes egentlig de har fått til skuffende lite på den tiden. Riktignok vært covid og hjemmekontor, men likevel. 

De har jo gitt ut Ratchet and Clank Rift Apart også, samt at de jobber med Wolverine. Syntes Insomniac virkelig pumper ut en del gode titler kontra Santa Monica og Naugthy dog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som en god anmeldelse og spillet er vel sånn ca. slik jeg forventet utifra det jeg leser.

Dette spillet er nok kanon for de som ikke spilte det første spillet (eller bare såvidt rørte det). Jeg spilte det første så godt som ferdig. Var noen sideoppdrag igjen, men ikke mange. Ser ikke ut til at det er nok nytt her i nr 2 til at det interesserer meg i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Villamozell skrev (5 timer siden):

Altså, 900kr for standar ediiton. Det gidder jeg ikke å være med på. God anmeldelse!

Holy shit. Jeg hadde ikke sjekket prisen engang. Det er jo galskap. Jeg går jo utifra at dette spillet krevde mye mindre tid/mannskap å utvikle enn det første, siden fighte-systemet, byen, fleste av karakterene og alt slikt allerede er laget, men så øker de prisen på den måten? Jeez.

Lenke til kommentar
Villamozell skrev:
Altså, 900kr for standar ediiton. Det gidder jeg ikke å være med på. God anmeldelse!
Angrer som ei bikkje på at jeg kjøpte Digital-utgaven av PS5.. bruker min PS5 kun til ekslusive titler jeg nå. Alt av tredjepart kjøper jeg fysisk til min Xbox Series X
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (17 timer siden):

Er det virkelig fem år siden originalen kom ut? Synes egentlig de har fått til skuffende lite på den tiden. Riktignok vært covid og hjemmekontor, men likevel. 

Som noen andre påpekte, så har de jo gitt ut Ratchet & Clank Rift Apart på både PS5 og PC, de har gitt ut Spider-Man Miles Morales på både PS4, PS5 og PC, de har jobbet med Wolverine, og de har laget remaster av Spider-Man 1 til PS5 og PC. Er ikke mange utviklere som holder seg like aktive som Insomniac.

Comma Chameleon skrev (11 timer siden):

Dette spillet er nok kanon for de som ikke spilte det første spillet (eller bare såvidt rørte det). Jeg spilte det første så godt som ferdig.

Jeg spilte til platinum på det første på både PS4 og PS5, samt Miles Morales til platinum på PS5. Har sjelden gledet meg så mye til et spill som dette, og skal selvfølgelig spille til platinum på det også. Det at jeg har vært Spider-Man fan i 36 år hjelper nok litt på saken.

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Jeg går jo utifra at dette spillet krevde mye mindre tid/mannskap å utvikle enn det første, siden fighte-systemet, byen, fleste av karakterene og alt slikt allerede er laget, men så øker de prisen på den måten?

Byen er nok ganske mye større, og ekstremt mye mer detaljert enn det første spillet, selv om byen allerede var stor og veldig detaljert. Kampsystemet har blitt utvidet ganske mye, og Venom-drakten krever jo ganske mye nytt for kampsystemet. Det er ikke akkurat flust av gjengangere i rollegalleriet her. Såvidt jeg vet er det bare nye skurker for eksempel, og de gjengående karakterene har fått betydelig oppdaterte modeller. De to første spillene ble jo utviklet for PS4, mens dette er for PS5. Når det gjelder prisen, så er det jo en velkjent sak at førsteparts PS5-spill har fått satt opp prisen. Joda, 900 er litt drøyt (de fleste andre har ligget på 700 (Ratchet & Clank) og 800 (Demon's Souls), men om man vil ha det litt billigere, så koster det 675 kroner på Elkjøp.

Ser forøvrig at spillet får ganske mye bedre score hos de fleste andre anmeldere. Det ligger på 91 av 100 på Metacritic, etter 122 anmeldelser er publisert. Det er en meget solid score! Gamereactor ga det 9/10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (21 minutter siden):

Når det gjelder prisen, så er det jo en velkjent sak at førsteparts PS5-spill har fått satt opp prisen. Joda, 900 er litt drøyt (de fleste andre har ligget på 700 (Ratchet & Clank) og 800 (Demon's Souls), men om man vil ha det litt billigere, så koster det 675 kroner på Elkjøp.

At prisen på konsoll-spill har økt til 700 er forsåvidt ikke verdens undergang. Det var vel forventet at det blir økt etterhvert. Ikke nødvendigvis pga. utviklingskostnader, men fordi prisen har stått stille så lenge. Men at de hopper opp til 800 og 900 er ganske drøyt synes jeg.

Jeg skjønner jo som du sier at det er mye nytt, men spillet er jo fundamentalt sett det samme. Det er vanvittig mye som kan gjenbrukes av systemer. Alt fra quests, dialoger, cinematics, kontroller, menyer, selve fighting-systemet, NPCer og byen. Jeg mener ikke at det skulle vært lansert som en DLC, men prisen burde ikke vært høyere enn forrige spillet.

At den kan fås billigere på Elkjøp er jo et lite pluss, men med tanke på hvor mye både MS og Sony pusher på digitale spill så er det ikke godt nok i mine øyne.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev:
Gringorilla skrev (21 minutter siden):

Når det gjelder prisen, så er det jo en velkjent sak at førsteparts PS5-spill har fått satt opp prisen. Joda, 900 er litt drøyt (de fleste andre har ligget på 700 (Ratchet & Clank) og 800 (Demon's Souls), men om man vil ha det litt billigere, så koster det 675 kroner på Elkjøp.

At prisen på konsoll-spill har økt til 700 er forsåvidt ikke verdens undergang. Det var vel forventet at det blir økt etterhvert. Ikke nødvendigvis pga. utviklingskostnader, men fordi prisen har stått stille så lenge. Men at de hopper opp til 800 og 900 er ganske drøyt synes jeg.

Jeg skjønner jo som du sier at det er mye nytt, men spillet er jo fundamentalt sett det samme. Det er vanvittig mye som kan gjenbrukes av systemer. Alt fra quests, dialoger, cinematics, kontroller, menyer, selve fighting-systemet, NPCer og byen. Jeg mener ikke at det skulle vært lansert som en DLC, men prisen burde ikke vært høyere enn forrige spillet.

At den kan fås billigere på Elkjøp er jo et lite pluss, men med tanke på hvor mye både MS og Sony pusher på digitale spill så er det ikke godt nok i mine øyne.

Demons Souls kostet 939kr på lanseringsdagen til PS5. Dette var for standard utgaven. Jeg hadde planer om å kjøpe meg 2-3 spill dagen jeg fikk PS5, men pga prisene så ble det kun Demons Souls på meg. Aldri har jeg kjøpt færre spill enn det jeg gjør nå. Før kunne jeg finne på å kjøpe 2-3 spill i mnd, nå kjøper jeg kanskje 1 spill annenhver mnd. Disse prisene blir altfor drøye - spesielt når man kun har Digital utgaven av PS5.
Lenke til kommentar
phraze skrev (4 minutter siden):

Demons Souls kostet 939kr på lanseringsdagen til PS5. Dette var for standard utgaven. Jeg hadde planer om å kjøpe meg 2-3 spill dagen jeg fikk PS5, men pga prisene så ble det kun Demons Souls på meg. Aldri har jeg kjøpt færre spill enn det jeg gjør nå. Før kunne jeg finne på å kjøpe 2-3 spill i mnd, nå kjøper jeg kanskje 1 spill annenhver mnd. Disse prisene blir altfor drøye - spesielt når man kun har Digital utgaven av PS5.

Godt poeng det også! Spent på hva de klarer å finne ut av tallene etterhvert. For å sette opp prisen såpass mye vil jo fjerne mange kunder. Så er spørsmålet om de tjener mer eller mindre på det totalt sett. Både med tanke på per spill og totalt innenfor konsollen.

Jeg kjøper også en del færre spill for tiden. Det har klart noe med at jeg er blitt litt eldre og mer kresen på hva jeg vil spille, men når spill er billigere så er det lettere å bare kjøpe et spill for å spille det noen timer. Skal spillet koste 700+ så skal det mye til for å rettferdiggjøre et kjøp. Da må jeg vite at jeg får nok antall timer ut av det.

Og så spiller jeg mest på PC uansett så alle spill som koster mer enn ~500 skal det mye til for at jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev:
phraze skrev (4 minutter siden):

Demons Souls kostet 939kr på lanseringsdagen til PS5. Dette var for standard utgaven. Jeg hadde planer om å kjøpe meg 2-3 spill dagen jeg fikk PS5, men pga prisene så ble det kun Demons Souls på meg. Aldri har jeg kjøpt færre spill enn det jeg gjør nå. Før kunne jeg finne på å kjøpe 2-3 spill i mnd, nå kjøper jeg kanskje 1 spill annenhver mnd. Disse prisene blir altfor drøye - spesielt når man kun har Digital utgaven av PS5.

Godt poeng det også! Spent på hva de klarer å finne ut av tallene etterhvert. For å sette opp prisen såpass mye vil jo fjerne mange kunder. Så er spørsmålet om de tjener mer eller mindre på det totalt sett. Både med tanke på per spill og totalt innenfor konsollen.

Jeg kjøper også en del færre spill for tiden. Det har klart noe med at jeg er blitt litt eldre og mer kresen på hva jeg vil spille, men når spill er billigere så er det lettere å bare kjøpe et spill for å spille det noen timer. Skal spillet koste 700+ så skal det mye til for å rettferdiggjøre et kjøp. Da må jeg vite at jeg får nok antall timer ut av det.

Og så spiller jeg mest på PC uansett så alle spill som koster mer enn ~500 skal det mye til for at jeg kjøper.

Jeg og mange venner kjøper ikke lenger og bare hiver oss på Playstation plus, koster noe per måned eller en sum i året men er ren Netflix før spilling det der.
Lenke til kommentar
phraze skrev (1 time siden):

Demons Souls kostet 939kr på lanseringsdagen til PS5. Dette var for standard utgaven. Jeg hadde planer om å kjøpe meg 2-3 spill dagen jeg fikk PS5, men pga prisene så ble det kun Demons Souls på meg. Aldri har jeg kjøpt færre spill enn det jeg gjør nå. Før kunne jeg finne på å kjøpe 2-3 spill i mnd, nå kjøper jeg kanskje 1 spill annenhver mnd. Disse prisene blir altfor drøye - spesielt når man kun har Digital utgaven av PS5.

Var mye diskusjon rundt om folk burde gå for digital eller den med disc drev i tiden rundt og etter lansering..og det var jo akkurat dette her jeg og flere andre advarte om..kjipt å låse seg til én butikk å kjøpe i fra.  Men om man i utgangspunktet ikke handler mange spill så er det vel greit.

Prøvde meg litt på Spider-Man på PS4 Pro, men kan ikke si jeg ble så veldig bergtatt de timene jeg prøvde. Har ingen som  helst hype for Spider-Man 2 heller sånn sett.  Føler at om jeg spiller igjennom det første Spider-Man så er jeg nok mett livet ut på den oppskriften, og får likevel ikke spiller etterfølgeren 🙃


Er man helt løk om man hopper direkte på Spider-Man 2, om jeg en eller annen gang skulle falle for fristelsen?

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (1 time siden):

Er man helt løk om man hopper direkte på Spider-Man 2, om jeg en eller annen gang skulle falle for fristelsen?

Nja, vil vel ikke si det. Det er en gjennomgående historie, men historien i selve spillet burde stå fint for seg selv, vil jeg tro. Så lenge man vet hvem Miles Morales er og generelt kjenner Spider-Man-figuren, så bør det gå bra, selv om spillene tar noen kunstneriske friheter i forhold til etablert historikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med øvrige - dette var en godt balansert anmeldelse.

SP2 må definitivt være verdt gjennomspilling for de uinnvidde for spillserien. Selv har jeg spilt meg gjennom originalen og Morales-utvidelsen og kan vel si at utvidelsen etter hvert hadde begynt å prøve ut min tålmodighet, alt var bare mer av samme ulla, inklusive høyere vanskelighetsgrad, hvilket faktisk hadde en til dels positiv virkning på meg.

Så nå må jeg nok ta et avbrekk på ett-to år før jeg igjen får lyst til å hoppe inn i spidey-universet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...