Gå til innhold

å reise til England


Anbefalte innlegg

aklla skrev (21 timer siden):


Du har alt fått fasiten, nei.
Er du i England og trenger å vite hvordan du kan reise til Norge, så er det Norske ambasaden i England ett godt sted, men ikke motsatt.

Men for all del, ingen nekter deg å ta en real ringerunde til UDI, UD, politiet, Norske ambasader rundt om, Shell, utlendingsforvaltning og tollvesenet først.

https://www.gov.uk/check-uk-visa/
Siden der sier enkelt og greit om du/reisende trenger visum eller ikke.
Husk at det er irrelevant hvor du reiser fra, det er hva som står i passet som er relevant.

prøvde å ringe, det kan man si er av det avanserte sorten av en hurtig snakkende engelsk person. 

Jeg rakk iallfall ikke frem til en ekte person, kun en som snakket raskt på telefon hvor jeg skulle trykke det og det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (49 minutter siden):

prøvde å ringe, det kan man si er av det avanserte sorten av en hurtig snakkende engelsk person. 

Jeg rakk iallfall ikke frem til en ekte person, kun en som snakket raskt på telefon hvor jeg skulle trykke det og det. 

Hvilket land er det snakk om at du eller personen er fra?

Lenke til kommentar
process skrev (2 timer siden):

Det er en del land som ikke trenger visum til UK. Har du sjekket på nettsiden du har fått oppgitt 2 ganger om det er nødvendig?

Dersom det er nødvendig med visum og du vil gjøre det fra Norge koster det 1500kr og ved første besøk må du trolig opp på Helsfyr i Oslo.

 

Det blir ikke aktuelt å dra til Oslo. Dermed trenger jeg et sted hvor det er service for å ordne visum. Hvis det i det hele tatt er behov for visum.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

Det blir ikke aktuelt å dra til Oslo. Dermed trenger jeg et sted hvor det er service for å ordne visum. Hvis det i det hele tatt er behov for visum.

Det er det første du må finne ut... Si meg, har du i det hele tatt klart å sjekke ut hva som står på den nettsida du har fått oppgitt?

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (40 minutter siden):

Det er det første du må finne ut... Si meg, har du i det hele tatt klart å sjekke ut hva som står på den nettsida du har fått oppgitt?

for meg virker den særdeles omfattende. Det jeg kun leser er at må finne ut om det gjelder meg. Hvordan kan jeg vite det gjelder meg? og hvorfor er det ikke side hvor jeg søker visum? jeg har ikke en tanke å reise til Oslo for å få et visum. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, stamkunde said:

Hvordan kan jeg vite det gjelder meg? og hvorfor er det ikke side hvor jeg søker visum?

Trykk på den grønne knappen øverst på siden?!  Dette er svakt.

Screenshot_20231017-203747.png.3e09554944998ddb0a5872fd8c119c15.png

Trenger du visum kan du nettopp søke på nett men nå møte opp personlig med bilde i Oslo. Dersom det er behov for dette, men det ikke er aktuelt å dra til Oslo, er det heller ikke aktuelt å dra til England. 

Endret av process
Lenke til kommentar
process skrev (30 minutter siden):

Trykk på den grønne knappen øverst på siden?!  Dette er svakt.

Screenshot_20231017-203747.png.3e09554944998ddb0a5872fd8c119c15.png

Trenger du visum kan du nettopp søke på nett men nå møte opp personlig med bilde i Oslo. Dersom det er behov for dette, men det ikke er aktuelt å dra til Oslo, er det heller ikke aktuelt å dra til England. 

merkelig at man skal dra til en by i Norge for å få visum. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, stamkunde said:

merkelig at man skal dra til en by i Norge for å få visum.

Ikke i det hele tatt.  Lykke til!

Med vestlige pass kan du reise visumfritt i store deler av verden, så det er ikke nødvendigvis behov for visum.  Med ikke-vestlige pass kan det innebære lange reiser, køer og personlig oppmøte - avhengig av hensikten med reisen og landet du reiser til.

Endret av process
Lenke til kommentar
34 minutes ago, stamkunde said:

heldigvis jobber ikke dere i service bransjen. 

Sukk. Vi forteller deg bare hvordan verden fungerer og du nekter for virkeligheten.  Det er nok best at du blir hjemme. 

Heldigvis så er jeg såpass serviceinnstilt at du skal få tilbake alle pengene, nei det dobbelte av det du har betalt for hjelpen du har fått. 

Endret av process
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

merkelig at man skal dra til en by i Norge for å få visum. 

Dønn standard. Det er stortsett ambassader som gir ut visum. I enkelte tilfeller kan du sende passet i posten, andre krev personleg frammøte, og atter andre lar konsulat skrive ut visum.

Men heilt oppriktig: om du ikkje er i stand til å finne ut av visumbehovet så bør du kanskje revurdere å reise. For det er det minst utfordrande i det tilfellet her. Det einaste du må gjere er å oppgje statsborgarskap på ei nettside så får du svar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

merkelig at man skal dra til en by i Norge for å få visum. 

Korleis ulike land gjer det reint praktisk med visum har også mykje med politikk å gjere. Reisande som ein eigentleg ikkje vil ta imot gjer ein det ekstra tungvindt for fordi ein skal utelukke alle dei som ikkje absolutt må reise.
Eit typisk eksempel her er innreise til USA, det er vanlegvis ein enkel elektronisk visum søknad med mindre ein har rulleblad, då vil USA ofte kreve personleg oppmøte på ambassade for å gjennomføre intervju, fordi USA eigentleg ikkje vil ha ta imot straffedømte.

 

Uansett.
For innreise til Storbritania så kan du søke om visum elektronisk, men om du kjem frå eit land som ikkje har visumkrav så er det litt unødvendig å betale £115 (per reisande) for å få eit visum som du ikkje treng.
For å søke om turistvisum så bruker du denne lenka: https://visas-immigration.service.gov.uk/apply-visa-type/visit
Du treng biometrisk pass, om du ikkje har det så vil dette normalt være registrert i samband med opphaldsløyvet ditt så oppgi at du vil skaffe biometriske data i Norge.
Deretter er det berre å plotte inn dei relevante opplysningane:
Namn og passnummer, når du skal reise, kvar du skal bu under opphaldet, kva du har i inntekt (for å bevise at du har råd til å være i UK utan å ta ein ulovleg jobb), samt ei eigenerklæring på kva som er formålet med opphaldet.

Det står på sida at du kan rekne med å få svar på visumsøknaden innan 3 veker. Behandlingstida kjem veldig ann på kvar du er statsborgar sidan dette blant anna avgjer om søknaden blir maskinelt behandla slik at du får svar med ein gong eller om søknaden må behandlast manuelt.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

heldigvis jobber ikke dere i service bransjen. 

Det vet du ingenting om. Her prøver en rekke personer å hjelpe deg og du klarer ikke engang oppgi statsborgerskap på en enkel webside eller til noen av de mange som prøver hjelpe deg her.

Og de konsulære tjenestene ved en ambassade er ikke i service-bransjen, de er i sikkerhets-bransjen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan bare føre hesten til vann og dytte munnen ned til vannet, ingen kan tvinge den til å drikke..
Løsningen din er bokstavlig talt ett museklikk unna, men ingen kan tvinge deg til å gjøre dette klikket :)

Vurdert å kanselere turen i stedet? Virker kanskje som den mest fornuftige løsningen.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (13 minutter siden):

Du kan jo faktisk sette deg i en båt, dra over Nordsjøen, og legge til kai i England.
Mange gjorde det under krigen.

På den måten kommer du til England uten visum, men hva som skjer deretter er ikke godt å si.

Det er ulovelig å sette fot på britisk jord uten nødvendig visum. Og det gjelder uansett hvilket transportmiddel som er brukt. Strafferammen for lovbruddet er 4 år i fengsel, 5 år om det er en gjentagelse. I sommer endret de loven til å si det samme selv om den som kommer ulovelig til England sier at han ønsker søke om asyl.

Og om man har fått et visum så kan det når som helst trekkes tilbake. Dette skjer gjerne om det blir oppdaget at opplysningene gitt for å få visum var falske. Det vanligste er at noen feilaktig har opplyst at det var en feriereise.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...