Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tolkning av feilkoder HiLux


aandre-j

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk for asiatiske biler er at de er vanskelige å lese ut feilkoder fra. 

Dette er jo veldig generelle feilkoder som ikke hjelper stort på vei. 

Det at den er tungstartet kan være alt fra dårlige dyser til at EGR-ventilen går tregt. Er EGR-ventilen delvis låst i åpen stilling, så vil du knapt få startet bilen. 

Kommer du inn på live data med den der, så kan du se hvor mange prosent åpen EGR-ventilen er. Den skal være helt stengt når du kjører den på starteren. 

En annen ting er dieseltrykket. Det må overstige 200 bar for at du skal få startet bilen. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar
aandre-j skrev (1 time siden):

Har skiftet dieselfilter og lest ut koder

Byttet du filter før eller etter at problemet oppstod?

Kjenner ikke den motoren men om ikke den er automatisk selvluftende så er det nok en manuell prosedyre for å få luftet (‘bleed’) drivstoffsystemet. Har filterhuset en gummibelg på toppen som kan trykkes inn?

Sitat

You have to keep priming until the rubber button on top of the filter housing goes completely stiff and keep repeating if necessary mine took 3 start/prime cycles before it behaved.

 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (20 timer siden):

Byttet du filter før eller etter at problemet oppstod?

Kjenner ikke den motoren men om ikke den er automatisk selvluftende så er det nok en manuell prosedyre for å få luftet (‘bleed’) drivstoffsystemet. Har filterhuset en gummibelg på toppen som kan trykkes inn?

 

Etter. Sitter manuell pumpe oppå filteret på disse. Etter skiftet pumper jeg bestandig uten slangen til høytrykkspumpa for å få ut lufta. Når det kommer diesel ut monterer jeg på slangen igjen. Har skiftet 100vis av dieselfilter på denne måten.

 

Opelduude skrev (20 timer siden):

Typisk for asiatiske biler er at de er vanskelige å lese ut feilkoder fra. 

Dette er jo veldig generelle feilkoder som ikke hjelper stort på vei. 

Det at den er tungstartet kan være alt fra dårlige dyser til at EGR-ventilen går tregt. Er EGR-ventilen delvis låst i åpen stilling, så vil du knapt få startet bilen. 

Kommer du inn på live data med den der, så kan du se hvor mange prosent åpen EGR-ventilen er. Den skal være helt stengt når du kjører den på starteren. 

En annen ting er dieseltrykket. Det må overstige 200 bar for at du skal få startet bilen. 

Får ikke opp noe vettug måleresultater på live-data, står på 16000 isj eller enda en null kpa både med og uten motor i gang. Så har tatt av toppdeksel for å måle returmengde på hver enkelt injektor i forhold til hverandre men må lage meg en tett overgang fra M8 fingjenger (1,0) til gjennomsiktig slange

El burro skrev (19 timer siden):

Jeg ville sjekket SCV og EGR ventilene.

Hvis SCV må byttes så tror jeg det finnes en kort og en lang utgave, det er den lange typen som er best.

er det noe måte å sjekke scv ventilene sett bort fra feilkoder? Egr kan jo tulle men så mye at den stopper under kjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...