Gå til innhold

Hjulstillingskontroll eller ei?


Whois

Anbefalte innlegg

Byttet fra sommerdekk til vinterdekk nå på min TM3. Sommerdekkene er klar for utskifting (1,6-1,7mm igjen på det høyeste punktet), men ser at to av dekkene har +-1mm på innersiden (foran). Snakker vi feil hjulstilling, eller er dette innafor med såpass slitte dekk og noe "spirited driving"?

Jeg har en følelse på at det er innafor siden dekkene er såpass slitt ellers (+utført wheel alignment i april ifbm bytte av deler på garanti) at det skal gå bra med nye dekkene (jeg kan jo følge med på de nye dekkene) - koster trossalt 4K for hjulstillingskontroll hos Tesla. Skal ikke si jeg ikke har lekt meg med bilen heller. Bilen går helt rett om jeg slipper rattet (noe sporing grunnet brede dekk da).

Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt camber skal det normalt være, og da sliter det ørlite mer på innsiden. Vil si at det avviket over hele levetiden til dekket er ikke noe å reagere på. Har du nylig fått det justert så er jo mesteparten av slitasjen ikke gjort på nåværende tilstand, så da er  det ihvertfall ikke noe å tenke på.

(4000,- for hjulstilling er hårreisende dyrt da. Men gitt hvor vanskelig det tydeligvis er å få dette riktig, så er jeg ikke helt overbevist om at det ikke kan være verdt det)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, MailMan13 said:

Litt camber skal det normalt være, og da sliter det ørlite mer på innsiden. Vil si at det avviket over hele levetiden til dekket er ikke noe å reagere på. Har du nylig fått det justert så er jo mesteparten av slitasjen ikke gjort på nåværende tilstand, så da er  det ihvertfall ikke noe å tenke på.

(4000,- for hjulstilling er hårreisende dyrt da. Men gitt hvor vanskelig det tydeligvis er å få dette riktig, så er jeg ikke helt overbevist om at det ikke kan være verdt det)

Tusen takk fra svar :) Ja, de mener de tar en full sjekk av hele understellet (dette her kan ikke jeg noe om). Kan jo eventuelt kjøpe nye dekk og følge med på slitasjen (og ta hjulstillingskontrollen hos BestDrive til halvparten av prisen).

Antar at det er gjort da de har notert følgende på faktura (garanti) hvor de byttet følgende:

385484316_1193165224974283_8224932114649186643_n.jpg

Endret av Whois
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg har personlig aldri opplevd at fordekkene blir slitt før bakdekkene på biler med awd. Men kanskje det kjøres mye camber på de bilene? De kjører jo vanvittig bra, så er meget mulig.

Nå skal det sies at jeg setter de med minst mønster foran, jeg har bare ikke sett ordentlig etter skjevslitasje før nå. Jeg har hittil bare målt  i midten og satt de med minst mønster foran, da bilen er RWD-biased (utenom motorveihastigheter).
 

41 minutes ago, Wisd0m said:

Eller de har feilpriset seg.

Jeg hadde funnet et verksted med Quick check. Koster nok ikke mer enn noen hundrelapper, så får du svar på om du trenger å gjøre noe eller ikke

https://www.tocn.no/medlemsfordeler-dekkmann/

Takker, da tar jeg en ny telefon til BestDrive igjen for å sjekke hva de skal ha for en "quick check". De ga pris på rundt 2000,- for hjulstillingskontroll og evt. retting.

Endret av Whois
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 timer siden):

(4000,- for hjulstilling er hårreisende dyrt da. Men gitt hvor vanskelig det tydeligvis er å få dette riktig, så er jeg ikke helt overbevist om at det ikke kan være verdt det)

Nei, kr 4000,- for hjulstillingskontroll er ikke hårreisende dyrt.
Et tilfeldig Porsche verksted skulle ha kr 11.000,- for hjulstillingskontroll på en Panamera E-Hybrid.
Det er hårreisende dyrt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Jalla21 said:

Nei, kr 4000,- for hjulstillingskontroll er ikke hårreisende dyrt.
Et tilfeldig Porsche verksted skulle ha kr 11.000,- for hjulstillingskontroll på en Panamera E-Hybrid.
Det er hårreisende dyrt!

Må tro om de har fem sivilingeniører som gjør jobben. Det er bare latterlig 😂

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 13.10.2023 den 4:42 PM):

Prisen er 1800 for firehjulskontroll og justering hos Tesla. Som fakturaen viser...

Det er vel timeorisen som er 1800+mva, iallfall er det prisen her lokalt. Da legger de seg i toppskiktet i forhold til de fleste steder i Norge, men relativt rimelig i forhold til merkeforhandlere i Oslo sentrum. Desverre har Tesla veldig romslige faktureringstider og en diagnosepraksis som priser dem helt ut av markedet, så det kan være lurt å sjekke litt rundt. Et avvik slik Whois her beskriver er uansett godt innenfor, spesiellt på såpass brede dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...