Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 hours ago, Snikpellik said:

Hamas ser på disse rivaliserende gjengene og klanene som har fått våpen av Israel som kollaboratører, quislinger, og det som er. Naturligvis. Så kan man si at Hamas selv også er quislinger, som har sveket folket på Gazastripen.

Uansett, denne lovløsheten og maktvakuumet som kan og vil oppstå på Gazastripen i denne perioden er ekstremt farlig. Dette har vært en villet politikk lenge fra israelsk side, de ønsker kaos og å gjøre det umulig for PA å kunne overta kontrollen og dermed samle den palestinske staten. Det israelske bidraget til å bygge opp et sterkt Hamas, og nå senere styrke rivalene deres er og blir en katastrofe for sivilbefolkningen både på Gazastripen og i Israel.

Nope, Hamas er einaste katastrofa for sivilbefolkninga på Gaza, dog synd at knapt 30% er sivile...resten er Hamas-venner og Hamas-støtter heilt ned til siste martyr.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, KalleKanin said:

Som ventet er det flere grupperinger som nekter å overgi seg:
" Mohammad Al-Hindi, Deputy Secretary-General of the Islamic Jihad Movement, announced that the resistance groups have not agreed to disarmament and do not accept any threat to resort to force in this regard."

https://www.avapress.com/en/news/331834/islamic-jihad-resistance-will-not-bow-to-disarmament-threats

Det virker heller ikke som de vil godta at noen andre skal styre heller:
"Al-Hindi said that Netanyahu failed to realize the illusion of absolute victory and the resistance will not accept the existence of an "international high representative" to govern Gaza."

Det blir spennende å se hvordan man skal svare på dette.

Andre vestlige land toer vel bare sine hender. Og tviler på at de andre arabiske landene ønsker å gå inn med noen styrker. 
Hvis man må inn med makt er det to alternativer, enten USA eller Israel, og usikker på om Trump ønsker å sende amerikanere inn på bakken i Gaza.

Blir nok droner og bomber fra USA, eller bare eit nikk til Israel om at nå er det fritt fram sia Hamas & co ikkje innfrir sin del av avtalen.

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Maabren said:

Det seier mest om ledarane i Norge og 151 land. Fantasi og eventyr er viktigare enn fakta. Ei grei vidareføring av galskapen di siste 15 åra...sjølv om du ikkje liker det.

Palestina er et land som er under full okkupasjon. Det er en juridisk sannhet i Norge. Hva du mener om dette, betyr null og niks, og jeg trenger ikke å ofre det en tanke.

Men jeg antar at du bruker samme realpolitiske prinsipp om Vest-Sahara, Nord-Kypros, Krim og andre omstridte okkupasjoner. Eller?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (8 minutter siden):

Palestina er et land som er under full okkupasjon. Det er en juridisk sannhet i Norge. Hva du mener om dette, betyr null og niks, og jeg trenger ikke å ofre det en tanke.

Men jeg antar at du bruker samme realpolitiske prinsipp om Vest-Sahara, Nord-Kypros, Krim og andre omstridte okkupasjoner. Eller?

Nå et forskjellen her at de overnevnte områdene faktisk er og har vært en del av en selvstendig stat, Palestina har aldri vært en selvstendig stat, det er altså en anerkjennelse av noe som ikke har eksistert før, men fint at du nevner Nord-Kypros, kanskje jeg også kan det uten å få innleggene mine slettet

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
31 minutes ago, Rhabagatz said:

Du antar like dårlig som din påstand om at Palestina er eit land. At du ikkje innser kortslutninga di forklarer det meste.

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Ja, Israel er skyldig. Som jeg skrev, både den israelske staten og den israelske hæren har sett mellom fingerende, og noen ganger beskyttet disse fanatiske bosetterne. Det spiller liten rolle at "Ikke alle israelere er religiøse fanatikere" når de blir støttet av de sekulære og moderate. 

Som jeg sa: Folk som dømmer et helt folk på denne måten kan ta seg en bolle.

• Liker 3
Skrevet
38 minutes ago, Maabren said:

din påstand om at Palestina er eit land.

Igjen. Det er ikke en påstand, det er Norges, og 151 andre lands, standpunkt. Du må gjerne synse noe annet, men så lenge du er i Norge, har du rett og slett feil.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
UglaSukk skrev (2 timer siden):

Det virker på meg som at Krig og fred skriver om "forbrytelsene som Israel har gjordt seg skyldig i", mens du tolker det som "forbrytelsene som alle israelere har gjordt seg skyldig i".

Det er langt fra en bokstavelig tolkning.

Hvis teksten stoppet der, ja. Men når man legger til «Men, hvis man ikke ser de forbrytelsene som Israel har gjort seg skyldig i, så er man et forkvaklet menneske uten empati. Og slike folk er en del av problemet. Dere forsvarer bokstavelig talt religiøse fanatikere. Det er kvalmt.»

Altså Israel = religiøse fanatikere. Bokstavelig talt.

Hadde man vært mer nyansert og sagt at de som forsvarer bosettere som tenner på palestinske hus og kaster stein på palestinere forsvarer religiøse fanatikere, så er det noe annet. Og jeg har ikke sett noen her i det siste som har gjort det.

Hvordan hadde du følt det om jeg kalte deg en religiøs fanatiker fordi fordi du bor i et land som det finnes religiøse fanatikere i? Er det greit å si det samme om palestinerne? De har jo noen av de mest fanatiske av fanatikerne i ledelsen. «Dere som forsvarer Palestina forsvarer bokstavelig talt religiøse fanatikere. Det er kvalmt.» Det ironiske her er at det opprinnelige innlegget åpner på en god måte, med selvinnsikt og noen historiske betraktninger, men så går det i dass med absolutter. 

• Liker 3
Skrevet
33 minutes ago, Sir said:

Hvis teksten stoppet der, ja. Men når man legger til «Men, hvis man ikke ser de forbrytelsene som Israel har gjort seg skyldig i, så er man et forkvaklet menneske uten empati. Og slike folk er en del av problemet. Dere forsvarer bokstavelig talt religiøse fanatikere. Det er kvalmt.»

Altså Israel = religiøse fanatikere. Bokstavelig talt.

Hadde man vært mer nyansert og sagt at de som forsvarer bosettere som tenner på palestinske hus og kaster stein på palestinere forsvarer religiøse fanatikere, så er det noe annet. Og jeg har ikke sett noen her i det siste som har gjort det.

Hvordan hadde du følt det om jeg kalte deg en religiøs fanatiker fordi fordi du bor i et land som det finnes religiøse fanatikere i? Er det greit å si det samme om palestinerne? De har jo noen av de mest fanatiske av fanatikerne i ledelsen. «Dere som forsvarer Palestina forsvarer bokstavelig talt religiøse fanatikere. Det er kvalmt.» Det ironiske her er at det opprinnelige innlegget åpner på en god måte, med selvinnsikt og noen historiske betraktninger, men så går det i dass med absolutter. 

Landet Israel har så definitivt gjort seg skyldig i noen avskyelige forbrytelser. Og mye av grunnen til det er religiøse fanatikere. Når du da forsvarer Israels avskyelige handlinger forsvarer du også religiøse fanatikere. Ser ikke problemet her. Du skyter spurv med kanon.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Landet Israel har så definitivt gjort seg skyldig i noen avskyelige forbrytelser. Og mye av grunnen til det er religiøse fanatikere. Når du da forsvarer Israels avskyelige handlinger forsvarer du også religiøse fanatikere. Ser ikke problemet her. Du skyter spurv med kanon.

Men landet Palestina der religiøse fanatiske myndigheter styrer deler av landet har også gjort seg skyldig i grove krigsforbrytelser. Hva med det? HVorfor kritisere bare de en religiøse fanatikerne?

Det er religiøse fanatikere på begge sider som er problemet

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel få som forsvarer Israels avskyelige handlinger. Debatten går mest ut på tolkninger, og ikke hva som er avskyelig.

Men da vet jeg ihvertfall nå at du anser deg selv som en del av problemet, og at du ser deg selv som en forsvarer av fanatikere.

Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Men landet Palestina der religiøse fanatiske myndigheter styrer deler av landet har også gjort seg skyldig i grove krigsforbrytelser. Hva med det? HVorfor kritisere bare de en religiøse fanatikerne?

Det er Hamas som må ta på seg skylden for 7de oktober, mens det er IDF kommandert av Israels ledelse som må ta på seg skylden for folkemordet. Det er ingen som hevder at dette betyr at hver en israeler er skyldig i folkemord, men noen av dem er det. Noen juridisk og noen moralsk.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Det er Hamas som må ta på seg skylden for 7de oktober, mens det er IDF kommandert av Israels ledelse som må ta på seg skylden for folkemordet. Det er ingen som hevder at dette betyr at hver en israeler er skyldig i folkemord, men noen av dem er det. Noen juridisk og noen moralsk.

Og pallestinerne, de er ikke skyldige juridisk eller moralsk?

Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Noen av dem er det.

Fint, da er vi enige om at det finnes skyldige på begge sider. Nå er nå situasjonen den at disse partene skal lære seg å leve sammen, og da må man se på hvordan det kan skje. Da må begge parter stilles til ansvar, og begge parter må få støtte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...