BadCat Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg holder meg til fakta og ikke hva folk mener. Dessuten har jeg ikke lyst til å skamme meg for å være norsk hele tida. 6
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Det er jo positivt at VG å endelig skrive om at Hamas skyter palestinere på Gaza, de kunne jo kanskje gjort det før krigen var ferdig. Men dog. Så stusser jeg på at Tuastad kaller de quislinger, samme som et par her inne gjør. Er det f.eks bevist utover enhver tvil at de samarbeidet med Israel her? Fikk de noen rettssak, noen advokat? Det kan jo bare være folk Hamas ser på som en trussel av andre årsaker - f.eks lokal maktkamp. Hvorfor aksepterer norske eksperter disse anklagene fra Hamas uten videre? VG poengterer jo fint at "Hamas hevdet i en uttalelse, uten å legge frem bevis, at de henrettede var «kriminelle og kollaboratører med Israel». Så VG stiller ihvertfall spørsmålet, men de samme israelkritiske ekspertene som alltid blir brukt gjør aldri det. Hamas henretter på åpen gate i Gaza Våre quislinger etter krigen fikk jo sin dag i retten og det ble godt belyst hva de hadde gjort. En del hadde gjort virkelig grusomme ting, som Rinnan-banden. Selv Vidkun Quisling fikk sin dag i retten. Er det noe her i Hamas sine likvideringer på gata på barbarisk vis som skulle være sammenlignbart med Norge etter WW2 liksom? Endret 2 timer siden av DukeNukem3d 1
xRun Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (7 minutter siden): Så stusser jeg på at Tuastad kaller de quislinger, samme som et par her inne gjør. Er det f.eks bevist utover enhver tvil at de samarbeidet med Israel her? Å være en Quisling er en høy forræderisk betegnelse, gjerne brukt for å beskrive en statsleder eller person i en høy stilling i regjeringsapparatet (slik tidl. forsvarsminister Vidkun Quisling hadde) hvor en har all grunn til å forvente nasjonal lojalitet fra vedkommende, men som forråder landet sitt i denne tillitsfulle stillingen for å samarbeide med fienden mot sitt eget land. Jeg tviler på at de hadde en tilstrekkelig høy stilling til at det uttrykket treffer godt. 3
Uderzo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden xRun skrev (39 minutter siden): Å være en Quisling er en høy forræderisk betegnelse, gjerne brukt for å beskrive en statsleder eller person i en høy stilling i regjeringsapparatet (slik tidl. forsvarsminister Vidkun Quisling hadde) hvor en har all grunn til å forvente nasjonal lojalitet fra vedkommende, men som forråder landet sitt i denne tillitsfulle stillingen for å samarbeide med fienden mot sitt eget land. Jeg tviler på at de hadde en tilstrekkelig høy stilling til at det uttrykket treffer godt. Nei, det har lite med hvor høy stillingen til personen er. Det er ensbetydende med landssviker. https://snl.no/quisling Sitat Quisling er eit ord som no blir brukt om ein som sluttar seg til eige land sine fiendar, ein landssvikar. DukeNukem3d skrev (1 time siden): VG poengterer jo fint at "Hamas hevdet i en uttalelse, uten å legge frem bevis, at de henrettede var «kriminelle og kollaboratører med Israel». Så VG stiller ihvertfall spørsmålet, men de samme israelkritiske ekspertene som alltid blir brukt gjør aldri det. Ja, jeg registrerer at det er lite kritikk i pressen når det gjelder Hamas sine ugjerninger, lite fordømmelse, litt sånn "ja, de var landssvikere i følge Hamas, så da er dette å forvente". Når det gjelder Israel så er de raske med å fordømme, med rette vil jeg si, men det stilles litt ulike krav når det kommer til forbrytelser utført av begge sider i konflikten. 3
Sir Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden DukeNukem3d skrev (1 time siden): Det er jo positivt at VG å endelig skrive om at Hamas skyter palestinere på Gaza, de kunne jo kanskje gjort det før krigen var ferdig. Men dog. Så stusser jeg på at Tuastad kaller de quislinger, samme som et par her inne gjør. Er det f.eks bevist utover enhver tvil at de samarbeidet med Israel her? Fikk de noen rettssak, noen advokat? Det kan jo bare være folk Hamas ser på som en trussel av andre årsaker - f.eks lokal maktkamp. Hvorfor aksepterer norske eksperter disse anklagene fra Hamas uten videre? VG poengterer jo fint at "Hamas hevdet i en uttalelse, uten å legge frem bevis, at de henrettede var «kriminelle og kollaboratører med Israel». Så VG stiller ihvertfall spørsmålet, men de samme israelkritiske ekspertene som alltid blir brukt gjør aldri det. Hamas henretter på åpen gate i Gaza Våre quislinger etter krigen fikk jo sin dag i retten og det ble godt belyst hva de hadde gjort. En del hadde gjort virkelig grusomme ting, som Rinnan-banden. Selv Vidkun Quisling fikk sin dag i retten. Er det noe her i Hamas sine likvideringer på gata på barbarisk vis som skulle være sammenlignbart med Norge etter WW2 liksom? Nå mener jeg det er Hamas som er quislingene. Det er jo de som svikter landet sitt og sin egen befolkning, og som holder makten i Gaza til tross for at den anerkjente makten ligger hos PA. De som blir henrettet her er like mye quislinger som de tyskerne som samarbeidet med amerikanerne under og etter krigen. 2
xRun Skrevet 56 minutter siden Skrevet 56 minutter siden (endret) Uderzo skrev (29 minutter siden): Nei, det har lite med hvor høy stillingen til personen er. Det er ensbetydende med landssviker. https://snl.no/quisling Da har jeg nok misforstått, tar til meg dette. Men apropos dette; hvordan skiller man mellom simpelt og grovt landsforræderi, altså ift. hva man kaller det? Endret 54 minutter siden av xRun 2
Uderzo Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden xRun skrev (11 minutter siden): Da har jeg nok misforstått, tar til meg dette. Men apropos dette; hvordan skiller man mellom simpelt og grovt landsforræderi, altså ift. hva man kaller det? På folkemunne så er det ingen distinksjon, jussen skiller nok på det, siden de færreste fikk en dødsdom i oppgjøret etter andre verdenskrig her til lands. Jeg har en mistanke om at Hamas har lavere terskel for å idømme dødsstraff.
Snikpellik Skrevet 29 minutter siden Forfatter Skrevet 29 minutter siden (endret) Hamas ser på disse rivaliserende gjengene og klanene som har fått våpen av Israel som kollaboratører, quislinger, og det som er. Naturligvis. Så kan man si at Hamas selv også er quislinger, som har sveket folket på Gazastripen. Uansett, denne lovløsheten og maktvakuumet som kan og vil oppstå på Gazastripen i denne perioden er ekstremt farlig. Dette har vært en villet politikk lenge fra israelsk side, de ønsker kaos og å gjøre det umulig for PA å kunne overta kontrollen og dermed samle den palestinske staten. Det israelske bidraget til å bygge opp et sterkt Hamas, og nå senere styrke rivalene deres er og blir en katastrofe for sivilbefolkningen både på Gazastripen og i Israel. Endret 29 minutter siden av Snikpellik
Sir Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden (endret) Snikpellik skrev (9 minutter siden): Uansett, denne lovløsheten og maktvakuumet som kan og vil oppstå på Gazastripen i denne perioden er ekstremt farlig. Dette har vært en villet politikk lenge fra israelsk side, de ønsker kaos og å gjøre det umulig for PA å kunne overta kontrollen og dermed samle den palestinske staten. Det israelske bidraget til å bygge opp et sterkt Hamas, og nå senere styrke rivalene deres er og blir en katastrofe for sivilbefolkningen både på Gazastripen og i Israel. Hanlon’s razor. Endret 19 minutter siden av Sir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå