Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Tror ikke fredsplanen ble forelagt Hamas den gangen heller, før Israel.

Det har de forøvrig dessverre ikke gått med på nå heller, det blir eventuelt i fremtidige runder av forhandlingene. Forhåpentligvis blir partene først enige om avvæpning og uttrekking.

Slik jeg har forstått det har hamas gått med på å gi fra seg makten, men ikke våpnene. En avtale med Hamas fortsatt med makten er jo fullstendig meningsløs 

Hamas har jo begynt å massakrere sine motstandere, over 30 skal være drept. Men at IDF trekker seg ytterligere ut og gir området til Hamas er I strid med alt som har kommet frem til nå. De skal trekke seg ut og gi området til en internasjonal styrke.

Hvis Hamas nekter å gi fra seg makten blir jo trolig idf stående i over 50% av Gaza

Det sier seg selv at ingen er villig til å bygge opp igjen Gaza mens Hamas har makten 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
KalleKanin skrev (1 time siden):

Det er vel ikke lov å legge ut slike videoer her, men mange videoer som svirrer ute om dette.

Er vel ikke lov å omtale i norsk media heller antar jeg?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hamas har mål om å fjerne mest mulig Palestinere som ikkje støtter Hamas. Blir uannsett Israel som får skulda for alle som dør i Gaza. Dernest blir Hamas å forsette krigen mot Israel etter at di har stjelt nok nødhjelp for å holde ut nokre år til nede i rottereira sine. Blir med Israel som med Ukraina, Trump surner over at Hamas ikkje tek imot fredsavtalen og lar Israel jevne siste resten av Hamas-Gaza mens Palestinere flest får muligheten til å søke dekning i utkanten av Gaza-stripa. Di som ikkje søker dekning blir vurdert som terrorister. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Times of Israel rapporterer at Rafah-overgangen forblir stengt som en reaksjon på at ikke alle døde gisler er overlevert. Samtidig er egyptiske team på bakken i Gaza og leter etter døde gisler. 

Det spørs om alle døde gisler noengang kommer hjem.  Og det kan nok påvirke den videre gangen i forhandlinger 

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (28 minutter siden):

Times of Israel rapporterer at Rafah-overgangen forblir stengt som en reaksjon på at ikke alle døde gisler er overlevert. Samtidig er egyptiske team på bakken i Gaza og leter etter døde gisler. 

Det spørs om alle døde gisler noengang kommer hjem.  Og det kan nok påvirke den videre gangen i forhandlinger 

Enig med @Tussi

• Hjerte 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Uten å få stort igjen for det? Gir ikke mening. Dessuten har Hamas mer preg av å være krigere enn terrorister som sprenger seg selv i lufta.

Nå var poenget at terrorister faktisk ganske ofte går villig inn i døden. Og hvis vi går ut ifra at dette var fiendtlige så fikk de jo noe igjen for det isåfall. Dette er hellig krig, belønning får man i himmelen, og det er nå masse nyhetsartikler og poster på X som folk kan bruke som argument for at Israel ikke vil ha en våpenhvile, til tross for at Hamas allerede har brutt avtalen som var grunnlaget for våpenhvilen.

Men, siden du nevner det så har vi jo denne Hamas-selvmordsbomberen fra i fjor, https://www.bbc.com/news/articles/cg58zqgle9ro

Eller disse fra før med forskjellige organisasjoner, blant annet Hamas:

https://www.hrw.org/reports/2002/isrl-pa/ISRAELPA1002-08.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (36 minutter siden):

Det finnes alltid et påskudd. Og hvis ikke får en ordne påskuddet selv.

"Det vil ta tid å overlevere leivningane etter gissel og fangar frå Gaza, ettersom det er vanskeleg å finne kroppane i ruinane, opplyser Den internasjonale Raudekross-komiteen (ICRC) melder Reuters."

https://www.nrk.no/nyheter/raudekrossen_-vil-ta-tid-a-overlevere-avdode-israelske-gissel-1.17611019

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Slik jeg har forstått det har hamas gått med på å gi fra seg makten, men ikke våpnene. En avtale med Hamas fortsatt med makten er jo fullstendig meningsløs 

Det er feil, de har ikke gått med på å gi fra seg makten.

Hamas og Israel er bare enige om første del av fredsplanen, som blant annet innebærer våpenhvile og utveksling av gisler/fanger, tilbaketrekking, nødhjelp etc.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Sir said:

Nå var poenget at terrorister faktisk ganske ofte går villig inn i døden. Og hvis vi går ut ifra at dette var fiendtlige så fikk de jo noe igjen for det isåfall. Dette er hellig krig, belønning får man i himmelen, og det er nå masse nyhetsartikler og poster på X som folk kan bruke som argument for at Israel ikke vil ha en våpenhvile, til tross for at Hamas allerede har brutt avtalen som var grunnlaget for våpenhvilen.

Men, siden du nevner det så har vi jo denne Hamas-selvmordsbomberen fra i fjor, https://www.bbc.com/news/articles/cg58zqgle9ro

Eller disse fra før med forskjellige organisasjoner, blant annet Hamas:

https://www.hrw.org/reports/2002/isrl-pa/ISRAELPA1002-08.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks

Hvis Hamas står bak dette, så hadde de gjort det før gisselutvekslingen. Det var et av de viktigste kortene de hadde. Israel derimot, hadde insentiv til å vente til etter gisselutvekslingen. Og som en klokke så kommer det døgnet etter at de israelske gislene er frigjort.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det er feil, de har ikke gått med på å gi fra seg makten.

Hamas og Israel er bare enige om første del av fredsplanen, som blant annet innebærer våpenhvile og utveksling av gisler/fanger, tilbaketrekking, nødhjelp etc.

Jeg skjønner ikke, https://worldisraelnews.com/hamas-surrendering-control-of-gaza-report/

Det er jo helt utelukket at IDF skal trekke seg ytterligere tilbake og la hams styre Gaza som før.... hele verden har belegg sagt at Hamas må ut for at Gaza skal gje oppbygget

Jeg forstår ikke... å trekke ut idf og gjenoppbygge Gaza mens Hamas har makten er jo meningsløst. Da har jo alle tapt denne krigen, bortsett fra Hamas

Jeg nekter å tro at Trump har gått med på å la Hamas beholde makten på noe som helst vis

Ellers vil bo det jo bli en foreløpig permanent ent okkupasjon av 50% av Gaza

Nå er jeg frustrert,dette er ikke en løsning for noen. Og for det har Israel sluppet fri 250 med blod på hendene med potensiale til å bli en ny yahya sinwar?

Skrevet
Imaginacíon skrev (11 minutter siden):

Hvis Hamas står bak dette, så hadde de gjort det før gisselutvekslingen. Det var et av de viktigste kortene de hadde. Israel derimot, hadde insentiv til å vente til etter gisselutvekslingen. Og som en klokke så kommer det døgnet etter at de israelske gislene er frigjort.

Hamas sitt viktigste kort i forhold til hva?

Skrevet (endret)
25 minutes ago, Tussi said:

Jeg skjønner ikke, https://worldisraelnews.com/hamas-surrendering-control-of-gaza-report/

Det er jo helt utelukket at IDF skal trekke seg ytterligere tilbake og la hams styre Gaza som før.... hele verden har belegg sagt at Hamas må ut for at Gaza skal gje oppbygget

Jeg forstår ikke... å trekke ut idf og gjenoppbygge Gaza mens Hamas har makten er jo meningsløst. Da har jo alle tapt denne krigen, bortsett fra Hamas

Jeg nekter å tro at Trump har gått med på å la Hamas beholde makten på noe som helst vis

Ellers vil bo det jo bli en foreløpig permanent ent okkupasjon av 50% av Gaza

Nå er jeg frustrert,dette er ikke en løsning for noen. Og for det har Israel sluppet fri 250 med blod på hendene med potensiale til å bli en ny yahya sinwar?

Jeg tror du undervurderer presset Trump må ha utsatt Benjamin for, og presset Trump ble utsatt for av Gulfstatene.

Våpenhvilen er en direkte konsekvens av Qatar-angrepet.

Sannheten er at Hamas fikk personlige garantier av Trump og den våpenhvilen de håpte på.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

I forhandlinger med Israel. Formodentlig gjorde det også at Israel holdt noe igjen.

Takk og lov har ikke Israel trukket seg for langt ut enda

Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du undervurderer presset Trump må ha utsatt Benjamin for, og presset Trump ble utsatt for av Gulfstatene.

Våpenhvilen er en direkte konsekvens av Qatar-angrepet.

Jeg er klar over det, men alle vet det ikke er noen fremtid for Gaza så lenge Hamas har makten,  nødhjelp ja,men ikke noen gjenoppbygging,  ingen fremtid, kun teltleir. Hva er det,

Skrevet
Just now, Tussi said:

Jeg er klar over det, men alle vet det ikke er noen fremtid for Gaza så lenge Hamas har makten,  nødhjelp ja,men ikke noen gjenoppbygging,  ingen fremtid, kun teltleir. Hva er det,

Det er en våpenhvile. Alt annet må bli til underveis 

.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Det er en våpenhvile. Alt annet må bli til underveis 

.

Ja men jeg trodde de hadde avtalt noe mer enn bare dette. Men vi får se. Det er det beste man har kommet til på 2 år

Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Ja men jeg trodde de hadde avtalt noe mer enn bare dette. Men vi får se. Det er det beste man har kommet til på 2 år

Når Trump gir Hamas garantier om at Israel ikke vil bryte våpenhvilen, da er neppe oppløsning av Hamas det viktigste for ham.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (21 timer siden):

Denne konflikten startet i 1917 når Balfour-erklæringen ga bort Palestina til sionistene.

Og har pågått siden da.

Jødehatet sitter vel dypt i den islamske ryggmargen, og begge parter innbiller seg at deres respekive gud har gitt dem landet. 

Hørte på Midtøsten-boka av og med Odd-Karsten Tveit gor noen år siden,  og hele historien der nede er jo en skikkelig sammensuriums-suppe, hvor det har vært uendelig med allianser på kryss og tvers av land/ledere godt hjulpet av innblanding, styre og vannstyre fra vestlige land som kun har tenkt på egne interesser.  Tenker da på hele regionen, som også har vært innblanda i handlingene siste tiden, ikke bare Isreal mot Hamas. 

Er jo heller ikke lenge siden Big D rabla ut om å jevne Gaza med jorda og bygge Syden 2.0 der nede, så ikke godt å bli klok på det som skjer. 

Håper selvsagt at dette kan være over en gang for alle, og at logikk, sunn fornuft og rasjonell tankegang trumfer troen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...