Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 11 hours ago, Sir said: Hva mener du er annerledes? Jeg vil ikke forsvare alt som ble gjort under krigen. Å bombe sivile områder kan ikke forsvares under noen omstendigheter. Det er ren terrorbombing. 1 1
Sir Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Imaginacíon skrev (7 minutter siden): Jeg vil ikke forsvare alt som ble gjort under krigen. Å bombe sivile områder kan ikke forsvares under noen omstendigheter. Det er ren terrorbombing. Nei det trenger du ikke å gjøre, jeg bare lurte på hva du synes var annerledes med den krigen, siden du skrev at du hadde forståelse for amerikanernes krig mot Japan, og tilsynelatende ikke har forståelse for Israels krig mot Hamas. 2
Imaginacíon Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 12 minutes ago, Sir said: Nei det trenger du ikke å gjøre, jeg bare lurte på hva du synes var annerledes med den krigen, siden du skrev at du hadde forståelse for amerikanernes krig mot Japan, og tilsynelatende ikke har forståelse for Israels krig mot Hamas. Jeg var trett når jeg skrev dette. Krigen måtte gjennomføres, men måten den ble gjennomført på var ispedd det vi i dag ville kallt en lang serie krigsforbrytelser. Til og med folkemord. 1
Sir Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Jeg var trett når jeg skrev dette. Krigen måtte gjennomføres, men måten den ble gjennomført på var ispedd det vi i dag ville kallt en lang serie krigsforbrytelser. Til og med folkemord. Ok, så betyr det at du ikke hadde forståelse for amerikanernes krig mot Japan og at den ikke burde vært gjennomført? Eller betyr det at du hadde forståelse for krigen, at den måtte gjennomføres og Japan måtte beseires, men samtidig at midlene var for voldsomme? 2
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) The Times skriver at Biden-administrasjonen tilbød israelerne en fredsplan som var tilnærmet identisk med den de nå har godtatt første fase av fra Trump-administrasjonen. Netanyahu ønsket derimot å vente til Trump tok over. Joe Biden and Netanyahu were offered Gaza deal a year ago, says negotiator https://www.thetimes.com/world/middle-east/article/joe-biden-netanyahu-gaza-peace-deal-tzhg3zg0n Gershon Baskin says he got the plan on to the president’s desk but then learnt the Israelis were waiting for a change of administration in Washington. (...) Baskin would soon learn that the Israelis had no intention of striking any agreement before a change of administration in Washington. On December 26, 2024, Baskin met Ronen Bar, then head of the Shin Bet agency, where he "was requested not to use my back channels, because 'in three weeks there will be a ceasefire deal". Endret 3 timer siden av Snikpellik 2 2
Ballalaika Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Imaginacíon skrev (46 minutter siden): Jeg var trett når jeg skrev dette. Krigen måtte gjennomføres, men måten den ble gjennomført på var ispedd det vi i dag ville kallt en lang serie krigsforbrytelser. Til og med folkemord. Så 'folkemord' beskriver egentlig bare en krig hvor mye sivile dør? 3 1
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Ballalaika skrev (1 minutt siden): Så 'folkemord' beskriver egentlig bare en krig hvor mye sivile dør? Bruk av begrepet folkemord i forbindelse med denne krigen handler om eventuelle brudd på folkemordkonvensjonen. https://snl.no/Folkemordkonvensjonen Dette vet du, men for all del, fortsett med retoriske gotcha-spørsmål og debatt ned på semantikknivå. Det er skikkelig konstruktivt og nyttig for alle! 2 1 1
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Imaginacíon skrev (55 minutter siden): Jeg var trett når jeg skrev dette. Krigen måtte gjennomføres, men måten den ble gjennomført på var ispedd det vi i dag ville kallt en lang serie krigsforbrytelser. Til og med folkemord. Hva er det som er så annerledes med denne krigen sammenlignet med mange andre? Jeg kommer på noen ting: - Hamas bruker sivile som skjold og gjemmer seg i sivile bygg. Hamas følger ikke et eneste punkt i folkeretten (hvilket også setter sivile liv i fare) - Israel har sluppet inn masse nødhjelp til fienden sin og deres sivile under hele krigen, det er vel ikke akkurat normalt i krig. - De sivile får av araberland ikke lov til å flykte. Men 1 og 3 er jo ikke Israels feil. 2 1
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Snikpellik skrev (6 minutter siden): Bruk av begrepet folkemord i forbindelse med denne krigen handler om eventuelle brudd på folkemordkonvensjonen. https://snl.no/Folkemordkonvensjonen Dette vet du, men for all del, fortsett med retoriske gotcha-spørsmål og debatt ned på semantikknivå. Det er skikkelig konstruktivt og nyttig for alle! Utifra ordlyden her er det jo Hamas som er nærmest en folkemordsintensjon. De har jo sagt rett ut at de ønsker å begå folkemord mot israelerne. Så skorter det på evnene og heldigvis har det vært en blokkade mot Gaza i en del år slik at de ikke har fått tak i de våpen de trenger for å gjennomføre noe eller få til noe mer enn 7.oktober og avfyring av mange tusen raketter. Så de har blitt fysisk forhindret fra å få til sin folkemordsintensjon. Endret 2 timer siden av DukeNukem3d 2 1
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) Harris med en sjelden uttalelse om krigen og folkemordsspørsmålet. Hun har selv blitt beskyldt både av Palestina-aktivister og av radikale pro-israelere for å støtte folkemord, og å være "antisemittisk". Målinger viser at 39% av amerikanske jøder mener Israel har begått folkemord i Gaza, og at en majoritet av amerikanere generelt mener dette. Kamala Harris on whether Israel committed genocide: ‘We should all step back and ask this question’ https://www.jta.org/2025/10/13/united-states/kamala-harris-on-whether-israel-committed-genocide-we-should-all-step-back-and-ask-this-question “Listen, it is a term of law that a court will decide,” Harris responded. “But I will tell you that when you look at the number of children that have been killed, the number of innocent civilians that have been killed, the refusal to give aid and support, we should all step back and ask this question and be honest about it, yeah.” Endret 2 timer siden av Snikpellik 2 1
Sir Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Snikpellik skrev (4 minutter siden): Bruk av begrepet folkemord i forbindelse med denne krigen handler om eventuelle brudd på folkemordkonvensjonen. https://snl.no/Folkemordkonvensjonen Dette vet du, men for all del, fortsett med retoriske gotcha-spørsmål og debatt ned på semantikknivå. Det er skikkelig konstruktivt og nyttig for alle! Jeg synes det er relevant, for langt fra alle vet om, eller bruker definisjonen i forhold til folkemordkonvensjonen. 2
Ballalaika Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Snikpellik skrev (1 minutt siden): Bruk av begrepet folkemord i forbindelse med denne krigen handler om eventuelle brudd på folkemordkonvensjonen. https://snl.no/Folkemordkonvensjonen Dette vet du, men for all del, fortsett med retoriske gotcha-spørsmål og debatt ned på semantikknivå. Det er skikkelig konstruktivt og nyttig for alle! Hvis du skal komme med tordentaler så får du følge med på hva det er snakk om. Det var USAs krig mot Japan som ble beskrevet som folkemord. En krig hvor det nettopp ikke er noen folkemord intensjon å skue. At folkemordbegrepet er blitt utvannet er en del av denne diskusjonen. Dette vet du, men gratulerer, du fant noe å kverulere på atter en gang 1 2
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): Utifra ordlyden her er det jo Hamas som er nærmest en folkemordsintensjon. De har jo sagt rett ut at de ønsker å begå folkemord mot israelerne. At Hamas har både folkemordsintensjoner og det som omtrent verre er, er det ingen tvil om, men nå var det vel spørsmålet om Israel har begått folkemord som ble diskutert over. 1 2
Sir Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Snikpellik skrev (1 minutt siden): “Listen, it is a term of law that a court will decide,” Harris responded. “But I will tell you that when you look at the number of children that have been killed, the number of innocent civilians that have been killed, the refusal to give aid and support, we should all step back and ask this question and be honest about it, yeah.” Harris bekrefter poenget om at folkemordbegrepet også brukes om antall, og ikke intensjon. 2
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Snikpellik skrev (Akkurat nå): At Hamas har både folkemordsintensjoner og det som omtrent verre er, er det ingen tvil om, men nå var det vel spørsmålet om Israel har begått folkemord som ble diskutert over. Jeg setter faktisk pris på at du ser Hamas for hva det er, det er ingen selvfølge. Mange sivile har mistet livet og ødeleggelsene virker jo overdrevet uten at jeg er noen ekspert. Men jeg har vansker for å se at dette er folkemord når hundretusenvis for ikke å si millioner kan miste livet i kriger andre steder uten at den type begrep dras frem. Antall døde må jo spille en større rolle enn hva en eller annen ultraortodoks tulling (som det dessverre er noen av i den israelske regjeringen) har uttalt. Ja, det har vært noen uttalelser som jeg har synes har vært fryktelig unødvendig og gratis ammunisjon til israels motstandere. 4
Imaginacíon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 21 minutes ago, DukeNukem3d said: Hva er det som er så annerledes med denne krigen sammenlignet med mange andre? Jeg kommer på noen ting: - Hamas bruker sivile som skjold og gjemmer seg i sivile bygg. Hamas følger ikke et eneste punkt i folkeretten (hvilket også setter sivile liv i fare) - Israel har sluppet inn masse nødhjelp til fienden sin og deres sivile under hele krigen, det er vel ikke akkurat normalt i krig. - De sivile får av araberland ikke lov til å flykte. Men 1 og 3 er jo ikke Israels feil. Å ikke slippe inn nødhjelp er en krigsforbrytelse og en del av folkemordet. 3
Sir Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Imaginacíon skrev (13 minutter siden): Å ikke slippe inn nødhjelp er en krigsforbrytelse og en del av folkemordet. Hvis det å ha kontroll på hva som slippes inn i et geografisk område er folkemord, så er alle land i verden skyldig i folkemord. 2
Rhabagatz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 11 minutes ago, Sir said: Hvis det å ha kontroll på hva som slippes inn i et geografisk område er folkemord, så er alle land i verden skyldig i folkemord. Er det ingen nedre grense her, eller? 2
leifeinar Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Man ser hvor mye israel ønsker at dette skal gå. og ikke minst meltaliteten til idf. hva om palestinere drepte 5 sivile nå? https://www.vg.no/nyheter/i/PpkAq0/israelske-soldater-skjoet-mot-personer-som-naermet-seg-nord-paa-gazastripen 1 2
BadCat Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er ikke vits å diskutere med folk som er forutinntatt. Selv leter jeg jevnlig etter ny input. Jeg har fremdeles ikke funnet et større antall palestinere som ønsker forsoning eller noe annet enn hat for de som ikke er et speilbilde av de selv. Senest i går kunne man høre i NRK at det ble ikke trygt i Gaza med det første. Ikke på grunn av Israel, men kamp mellom interne grupperinger. Quote Forutinntatt betyr å ha en bestemt mening eller holdning som er basert på fordommer eller forutfattede meninger, i stedet for objektiv kunnskap eller informasjon. En forutinntatt person har ofte en vanskeligere for å se saken fra andre synspunkter, og holdningen kan være kritikk, ensidig eller partisk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå