Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge holder det denne gangen?... Jeg gir dem (begge parter er jo like mye skyld spør du meg*)... et par år. 

* = tenker ikke på denne runden, etter 7. oktober, men den generelle konflikten som har vært der konstant i århundrer. 

Håper jeg tar feil.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Problemet er at dette mistenkeliggjør all kritikk mot Israel og alt engasjement for å få slutt på apartheid. Du kan engasjere deg for alt annet uten å oppleve dette, men engasjerer du deg mot apartheid i Israel og de okkuperte områdene blir du kallt jødehater. Det forteller meg at ordet "jødehater" er tømt for nær sagt all mening.

Legitim kritikk blir ofte møtt med erkjennelse, i hvertfall av meg(men ikke av alle). Mistenkeliggjøringen kommer som følge av at man ukritisk kritiserer Israel ved den minste ting, uten å vite om kilden er sann en gang, for ting som skjer daglig i nabolandene. En steinkaster som blir skutt er mord, uavhengig av konteksten, en person som sitter fengslet uten dom er et gissel, selv om han ble tatt med en granat i bagasjerommet og chattelogg med planer om å sprenge en veisperring med soldater, en politiker som blir kastet ut av Knesset for å vise «Free Palestine» er offer for rasisme, selv om det er ulovlig å vise noen som helst form for banner inne på området. Det er denne ukritiske demoniseringen som gjør all legitim kritikk vanskelig å ta til seg. Hvis Israel kritiseres og demoniseres uansett, hvorfor skal de da bry seg om legitim kritikk?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Sir skrev (3 minutter siden):

Legitim kritikk blir ofte møtt med erkjennelse, i hvertfall av meg(men ikke av alle). Mistenkeliggjøringen kommer som følge av at man ukritisk kritiserer Israel ved den minste ting, uten å vite om kilden er sann en gang, for ting som skjer daglig i nabolandene. En steinkaster som blir skutt er mord, uavhengig av konteksten, en person som sitter fengslet uten dom er et gissel, selv om han ble tatt med en granat i bagasjerommet og chattelogg med planer om å sprenge en veisperring med soldater, en politiker som blir kastet ut av Knesset for å vise «Free Palestine» er offer for rasisme, selv om det er ulovlig å vise noen som helst form for banner inne på området. Det er denne ukritiske demoniseringen som gjør all legitim kritikk vanskelig å ta til seg. Hvis Israel kritiseres og demoniseres uansett, hvorfor skal de da bry seg om legitim kritikk?

Ja. Det er f eks ingen informasjon på tv2 om hvorfor 250 av de palestinske fangene har en livstidsdom.  

Barggouti som fremstilles som en samlende person har 5 terrotofre på samvittigheten, mens han fremstilles nærmest som Mandela som Israel har arrestert uten grunn

Og jeg har anerkjent legitim kritikk, det er ikke noe jeg heller avviser

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, Lagabøter said:

Hvor lenge holder det denne gangen?... Jeg gir dem (begge parter er jo like mye skyld spør du meg*)... et par år. 

* = tenker ikke på denne runden, etter 7. oktober, men den generelle konflikten som har vært der konstant i århundrer. 

Håper jeg tar feil.  

Denne konflikten startet i 1917 når Balfour-erklæringen ga bort Palestina til sionistene.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Krigen i Irak hadde mange 100 tusen ofre. Nå gjenstår det å se hvor mange ofre det er i denne konflikten, men anerkjente estimat går på flere 100 tusen.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)01683-0/fulltext

Irakkrigen er et godt eksempel på at det ikke handlet om døde arabere, det handlet om kritikk av USA. Bush fikk gjennomgå i media og av demonstranter mange ganger verre enn Assad. For de som husker den mediedekningen minner den mye om Gazakrigen.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Sir said:

Irakkrigen er et godt eksempel på at det ikke handlet om døde arabere, det handlet om kritikk av USA. Bush fikk gjennomgå i media og av demonstranter mange ganger verre enn Assad. For de som husker den mediedekningen minner den mye om Gazakrigen.

USA har mange millioner døde i sine kriger så det er ikke rart 

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutes ago, Sir said:

Loven du henviste til lå bortgjemt i en hebraisk tekst som en måtte kunne hebraisk for å finne og lese. Det er nivået på beskyldningene her.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Europa, Afrika og de fleste andre som kriger også. Det dør som regel folk i krig, langt mer enn når Israel kriger også.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Loven du henviste til lå bortgjemt i en hebraisk tekst som en måtte kunne hebraisk for å finne og lese. Det er nivået på beskyldningene her.

Ja, merkelig at reglementet for adferd i Knesset er på Hebraisk.

Mistenkelig, nærmest..

• Liker 5
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (3 timer siden):

Han er palestinsk-israeler.

Han er arabisk-israeler.

Israelske ytre høyre-politikere og andre rasister kaller dog både Odeh og andre arabisk-israelere ofte palestiner, som i deres øyne er et negativt stempel.

Det ble en sak med dette da daværende utenriksminister Lieberman sa i Knesset at Odeh var palestiner, ikke israelsk. Han sa også «hvorfor er du her?» og «du er ikke ønsket her», selv om Odeh altså er født i Israel, mens Lieberman selv er født i Moldova.

Den type rasisme mot arabisk-israelere er dessverre utbredt i Israel. Hjelper ikke når politikere er de som leder an. Netanyahu hevdet jo for noen år siden at den største trusselen mot Israel ikke er fra Gaza eller Vestbredden, men fra arabisk-israelere.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
8 minutes ago, DukeNukem3d said:

Europa, Afrika og de fleste andre som kriger også. Det dør som regel folk i krig, langt mer enn når Israel kriger også.

Det har vært andre kriger med høye tapstall, men hva skulle en gjøre med Kongo-krigen rundt 2000-tallet? Den varte for kort til at det var mulig å organisere sanksjoner eller hva det skulle være for å få slutt på den. Etiopia-Eritrea-krigen varte i 16 år, så der har du et poeng. USA derimot er stadig involvert i kriger, noen av dem med høye tapstall. Dessuten er det, eller har i det minste vært et demokrati, slik at det fins gode muligheter for å påvirke det.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (24 minutter siden):

Slik som andre verdenskrig f.eks? 

Pearl Harbor - 2403 amerikanere drept av Japan. Noen estimerer over 1 million japanere drept av USA i den påfølgende krigen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutes ago, Sir said:

Slik som andre verdenskrig f.eks? 

Pearl Harbor - 2403 amerikanere drept av Japan. Noen estimerer over 1 million japanere drept av USA i den påfølgende krigen.

Japanerne var aggressive og ultravoldelige imperialister, så den krigen har jeg forståelse for, selv om det er et spørsmålstegn over Hiroshima og Nagasaki.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet (endret)
56 minutes ago, DukeNukem3d said:

På et tidligere forum der du deltok som nå er nedlagt så forsøkte jeg flere ganger å lage tråder om f.eks Syria. Det var aldri noe respons i de trådene. Selv ikke det året det ble drept flere palestinere i Syria enn i Palestina/Israel så brydde dere dere noe om det. Så da skjønte jeg at engasjementet handlet aldri om palestinere, det handlet om å være mot Israel og vesten.

Nå vet ikke jeg hvilket forum du snakker om, men jeg har deltatt i faste tråder om Syria som på mange måter var som denne. 

https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=70

Men det er verdt å merke seg at under hele den lange borgerkrigen i Syria ble det drept omtrent like mange kvinner og barn som Israel drepte på to år i Gaza. Det er perspektivet.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (31 minutter siden):

Vel, hva om man lar være å kritisere ting man ikke vet noe om?

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Japanerne var aggressive og ultravoldelige imperialister, så den krigen har jeg forståelse for, selv om det er et spørsmålstegn over Hiroshima og Nagasaki.

Har du hørt om Hamas?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...