DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Og i forhold til det antall sivile IOF har drept? Hamas er den moralske vinner fordi Israel har rakettskjold, bomberom og nekter Hamas å gjennomføre sine krigsplaner? 3
Sir Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Denne "forsiktige" bombingen har tatt livet av jevnt over 100 mennesker per dag. Og det er et minimumstall fordi det er kun de som er registrert. Det teller ikke med de som ligger under ruinene eller som av andre grunner ikke kom til sykehusene hvor registreringen har foregått. Ja, folk dør i krig, det er derfor vi burde unngå nettopp det. Men det er altså vanskelig å gjøre dette noe særlig mer forsiktig etter forholdene, og å legge alle dødsfall på IDF ignorerer kryssild og feilild fra palestinske stridende. Vi har blant annet videobevis på raketter sendt fra Gaza som lander i Gaza. Som sagt så er det ingen praktisk løsning her å bare pinpointe stridende uten å treffe sivile, når det er slik at man ikke kjemper på en åpen slagmark langt fra sivile områder. Hver gang en rakettrampe plasseres i en bygård på Gaza, så kan ikke IDF bare la være å svare på ild derfra. Da ville denne konflikten blitt helt ensidig. 2
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 13 minutes ago, DukeNukem3d said: Hamas er den moralske vinner fordi Israel har rakettskjold, bomberom og nekter Hamas å gjennomføre sine krigsplaner? Det stemmer ikke at Hamas har drept så mange sivile de har hatt mulighet til. Et stort antall gisler overlevde, og av de som ble drept er det store flertallet drept av IOF. De stakkarslige rakettene til Hamas kan ikke sammenlignes med IOFs drapsmaskin. Skadepotensialet er som sagt svært asymmetrisk. Et skadepotensiale IOF har benyttet seg av, om ikke til fulle. Så ja, jeg vil si Hamas er den moralske vinner. Endret 1 time siden av Imaginacíon
Sir Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (8 minutter siden): Og i forhold til det antall sivile IOF har drept? Det stemmer ikke at de har drept så mange de har hatt mulighet til. Et stort antall gisler overlevde, og av de som ble drept er det store flertallet drept av IOF. Hvis de ikke hadde trengt gislene hadde de blitt drept med en gang. Vi kan flisespikke, men Hanas har ikke hatt mulighet til å drepe alle gislene fordi de har trengt en brekkstang i forhandlinger. Det er ingen konkuranse hvor den som dreper færrest sivile vinner. Da hadde vel ikke britene og amerikanerne gått seirende ut av andre verdenskrig i hvertfall. Krig handler ofte om å stoppe en aggresjon. I akkurat Gazakrigen handlet det i stor grad om å utradere Hamas sine militære evner slik at de ikke lenger er en trussel mot Israel. Spørsmålet er om du hadde vært mer støttende til Israelerne om de kunne vise til 100 000 drepte på israelsk side. Hadde det vært en bedre situasjon enn dagens situasjon? 3
Sir Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (7 minutter siden): De stakkarslige rakettene til Hamas kan ikke sammenlignes med IOFs drapsmaskin. Skadepotensialet er som sagt svært asymmetrisk. Et skadepotensiale IOF har benyttet seg av, om ikke til fulle. Så ja, jeg vil si Hamas er den moralske vinner. Her føler jeg du ror deg bort igjen, og begynner å forsvare Hamas. Hamas er en moralsk vinner fordi IDF har bedre våpen? «Dårlig gjort at du skyter på meg, jeg prøvde jo bare å kutte halspulsåren din med en kniv». Vel, hva om du slutter å prøve å kutte halspulsåren min da? Det hadde vært fint. 3
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Just now, Sir said: Her føler jeg du ror deg bort igjen, og begynner å forsvare Hamas. Hamas er en moralsk vinner fordi IDF har bedre våpen? «Dårlig gjort at du skyter på meg, jeg prøvde jo bare å kutte halspulsåren din med en kniv». Vel, hva om du slutter å prøve å kutte halspulsåren min da? Det hadde vært fint. Det er ikke fordi de har bedre våpen, men fordi de har utnyttet skadepotensialet i dem. Om du har en 2000 punds bombe som du kan avlevere med fly, så er du ikke den moralske vinner hvis du benytter deg av den og dreper 100 sivile, selv om jeg hadde kniv og truet deg.
Ballalaika Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (22 minutter siden): ja, jeg vil si Hamas er den moralske vinner Ikke verst.. 2
Sir Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Det er ikke fordi de har bedre våpen, men fordi de har utnyttet skadepotensialet i dem. Om du har en 2000 punds bombe som du kan avlevere med fly, så er du ikke den moralske vinner hvis du benytter deg av den og dreper 100 sivile, selv om jeg hadde kniv og truet deg. Det er riktig, angrepet skal være proporsjonalt i forhold til å oppnå militære mål. Det kan for eksempel være riktig å bombe et helt bygg for å drepe Deif, om det som helhet kan redusere totale tap i krigen ved å få avsluttet krigen raskere. Du mener at IDF ikke vurderer proporsjonaliteten godt nok, IDF sitt juridiske team som så vidt jeg vet fortsatt godkjenner hver eneste bombe(utenom akutte tilfeller i aktive trefninger) mener IDF vurderer det godt nok. 3
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Det er ikke fordi de har bedre våpen, men fordi de har utnyttet skadepotensialet i dem. Om du har en 2000 punds bombe som du kan avlevere med fly, så er du ikke den moralske vinner hvis du benytter deg av den og dreper 100 sivile, selv om jeg hadde kniv og truet deg. Hamas har utnyttet skadepotensialet i alt de kan få fingerne på. Til og med vannrør. Grunnen til at de ikke klarer gjøre mer skade er jo fordi Israel har hatt denne utskjelte våpenblokkaden mot Gaza før krigen som har forhindret de i å få tak i det. Israel kunne utslettet hele Gaza inkludert befolkning på 1 dag, motsatt fall ville ikke Hamas nølt med å gjøre det. 3
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 44 minutes ago, Sir said: Det er riktig, angrepet skal være proporsjonalt i forhold til å oppnå militære mål. Det kan for eksempel være riktig å bombe et helt bygg for å drepe Deif, om det som helhet kan redusere totale tap i krigen ved å få avsluttet krigen raskere. Du mener at IDF ikke vurderer proporsjonaliteten godt nok, IDF sitt juridiske team som så vidt jeg vet fortsatt godkjenner hver eneste bombe(utenom akutte tilfeller i aktive trefninger) mener IDF vurderer det godt nok. Og dette går du rundt og tror på?! IDF lyver så det renner av dem. Vi husker alle de 40 halshuggede spedbarna. Og ikke å forglemme Hamas-operasjonssentralen under et sykehus hvor en sjef sto å pekte på en kalender som han hevdet var en navneliste over Hamas-folk. Siden har IDF bombet alle sykehusene i Gaza, uten en gang å late som de legger frem bevis. During the Gaza war, Israel and the United States[1][2] stated that several complexes existed under al-Shifa Hospital, and that it was being used by Hamas as its "main operations base," Following Israel's release of video showing a Hamas tunnel with two small rooms under the hospital on 22 November, multiple news agencies concluded that the evidence did not demonstrate the use by Hamas of a command center. https://uni.oslomet.no/dscguide/case-study-2-hamas-beheadings/ https://en.wikipedia.org/wiki/Alleged_military_use_of_al-Shifa_hospital Endret 35 minutter siden av Imaginacíon
VifteKopp Skrevet 53 minutter siden Skrevet 53 minutter siden UglaSukk skrev (8 timer siden): Jeg ble kanskje styrt av min bias når jeg gjenga dette fra Ray McGovern. Og du er kanskje styrt av din bias når du omtaler Trump sitt utspill som bare noe X eller Y som kanskje skulle kunne påvirke. Og det som kanskje er bra med denne fredsprisen er at den kanskje kan stagge Trump fra å intervenere militært mot Venezuela, i hvertfall fram til prisen er delt ut i Desember. Du må gjerne spekulere i hvorfor Nobel-komiteen gjør som de gjør, det jeg reagerte på var at du publiserte en bullshit link til en bullshit kilde. Vi trenger ikke mer misinformasjon i verden. 3
DukeNukem3d Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden Imaginacíon skrev (36 minutter siden): Vi husker alle de 40 halshuggede spedbarna. Hva er poenget her egentlig, var ikke torturen/voldtektene/drapene den dagen ille nok for deg? Det finnes video av en Hamas-terrorist som forsøker å halshugge en hjelpearbeider fra Thailand den dagen som jeg dessverre har sett. Selv på Utøya så klarte man å ta feil av hvor mange som ble drept, men det var vel ingen som løy. Folk ble tent på levende den dage og det finnes neppe noen verre skjebne. 1
Imaginacíon Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden (endret) 19 minutes ago, DukeNukem3d said: Hva er poenget her egentlig, var ikke torturen/voldtektene/drapene den dagen ille nok for deg? Det finnes video av en Hamas-terrorist som forsøker å halshugge en hjelpearbeider fra Thailand den dagen som jeg dessverre har sett. Selv på Utøya så klarte man å ta feil av hvor mange som ble drept, men det var vel ingen som løy. Folk ble tent på levende den dage og det finnes neppe noen verre skjebne. Løgnen om de 40 halshuggede barna ble brukt som sjokkeffekt til å samle støtte til det som kom helt til den ble debunka, og hvis det ikke hadde vært for iherdig innsats hadde vi vel fremdeles gått rundt og trodd på den. Og hva med at IDF løy om sykehusene? Det er en alvorlig krigsforbrytelse å angripe sykehus uten bevis. Endret akkurat nå av Imaginacíon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå