Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

En vil ha sanksjoner mot Israel for det de har gjort i Gaza. Skulle da ikke være så vanskelig å forstå.

Det er helt ubegripelig å ville sanksjonere israel på grunn av reaksjonen på den største massakren av jøder siden holocaust. Mens jødiske gisler holdes i Gaza. Og å sammenligne det med den russiske uprovoserte invasjonen av Ukraina er antisemittisme etter mitt syn

Det er også veldig merkelig at andre land klarer å unngå å politisere en fotballkamp mens Norge ikke klarer det.

Tanken på jødeparagrafen som uttrykk for norsk kulturell antisemittisme slår meg sterkt 

Endret av Tussi
  • Liker 4
Skrevet
2 minutes ago, Tussi said:

Det er helt ubegripelig å ville sanksjonere israel på grunn av reaksjonen på den største massakren av jøder siden holocaust. Mens jødiske gisler holdes i Gaza. Og å sammenligne det med den russiske uprovoserte invasjonen av Ukraina er antisemittisme etter mitt syn

Det er også veldig merkelig at andre land klarer å unngå å politisere en fotballkamp mens Norge ikke klarer det.

Tanken på jødeparagrafen som uttrykk for norsk kulturell antisemittisme slår meg sterkt 

De har utført et massedrap daglig i 2 år. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Kan du ikke lese tilbake i tråden? 

Jeg setter pris på dine innlegg, men det er en fordel om du siterer innlegg slik at en ser hvem du retter det til.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Mannen med ljåen said:

Innlegget som er rett over.

Noen ganger må en gjenta seg selv. FN, Amnesty, B'Tselem og en rekke andre organisasjoner har slått fast at det er folkemord. Det fins ingen unnskyldning for folkemord.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kansler Friedrich Merz vil at Tyskland skal trekke seg fra Eurovision hvis Israel ender opp med å bli utestengt. Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) skal i november ta stilling til om Israel skal utestenges, skriver Times of Israel.

– Hvis Israel blir ekskludert, så mener jeg Tyskland heller ikke bør delta, sier Merz i et intervju med den tyske talkshowverten Caren Miosga.

Kansleren mener hele debatten rundt Israels deltakelse er skandaløs.

– Israel hører hjemme i Eurovision, slår den tyske kansleren fast.

https://www.timesofisrael.com/german-leader-wants-his-country-to-boycott-eurovision-if-israel-is-ousted/

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 2
Skrevet
Just now, DukeNukem3d said:

Kansler Friedrich Merz vil at Tyskland skal trekke seg fra Eurovision hvis Israel ender opp med å bli utestengt. Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) skal i november ta stilling til om Israel skal utestenges, skriver Times of Israel.

– Hvis Israel blir ekskludert, så mener jeg Tyskland heller ikke bør delta, sier Merz i et intervju med den tyske talkshowverten Caren Miosga.

Kansleren mener hele debatten rundt Israels deltakelse er skandaløs.

– Israel hører hjemme i Eurovision, slår den tyske kansleren fast.

https://www.timesofisrael.com/german-leader-wants-his-country-to-boycott-eurovision-if-israel-is-ousted/

Tyskland får trekke seg da. Her er det flertallet som bestemmer.

• Liker 2
Skrevet

Uavhengig av hva man mener om utestengelse fra ditten og datten, er det uklokt å ta disse avgjørelsene nå, når man er så nærme en fredsavtale.

Det siste store hinderet som gjenstår nå er at Hamas går med på å legge ned våpnene. 

• Liker 4
Skrevet

Nå er ikke Eurovision spesielt viktig for meg, fotball-VM er f.eks 1000x viktigere. Men det kan bli komplisert da det er noen tunge aktører som ikke vil utestenge Israel også. Får håpe Hamas snart slutter å høre på Putin og aksepterer fredsavtalen som hele resten av regionen går god for. At det passer dårlig for Putin å få fokus tilbake på Ukraina kan ikke lenger gå foran palestinske hensyn, det må noen fortelle Hamas.

Frankrike, Østerrike og Australia gått ut og sagt at de er motstandere av å utestenge Israel fra konkurransen.

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, VifteKopp said:

Uavhengig av hva man mener om utestengelse fra ditten og datten, er det uklokt å ta disse avgjørelsene nå, når man er så nærme en fredsavtale.

Det siste store hinderet som gjenstår nå er at Hamas går med på å legge ned våpnene. 

Jeg vet ikke hvordan de forholder seg til en eventuell fredsavtale, men enn så lenge må en holde trykket oppe. Jeg ser også grunner til sanksjoner etter en fredsavtale. Det er å få Israel til å betale erstatning og stå for gjenoppbygging av Gaza. Det er også for å legge press på Israel når det gjelder to-statsløsningen. Og det er for å få de til å behandle palestinerne humant.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvordan de forholder seg til en eventuell fredsavtale, men enn så lenge må en holde trykket oppe. Jeg ser også grunner til sanksjoner etter en fredsavtale. Det er å få Israel til å betale erstatning og stå for gjenoppbygging av Gaza. Det er også for å legge press på Israel når det gjelder to-statsløsningen. Og det er for å få de til å behandle palestinerne humant.

Det aller viktigste nå er at Hamas legger ned våpnene. Ingen gjenoppbygging kan finne sted før det er fred, og det kan ikke bli fred før Hamas er borte. Så kan man ha en diskusjon om hvem som skal betale for hva.

Det er i alles interesse (bortsett fra de høyreekstreme bosetterne og de militante islamistene) at Gaza blir et godt og fredelig sted å bo for palestinerne. Det er derfor nesten hele verden større kjernen i denne planen. 

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (13 minutter siden):

Hva skal Hamas og palestinerne betale for? 

• Liker 2
Skrevet

Er ikke det velfortjent lønn for det hardtarbeidende lederskapet?
Kan man virkelig kreve at de pengene de har mottatt fra Vesten brukes til å forbedre situasjonen for folket? Hva med luksusklokkene, da? Fortjener ikke lederskapet Rolex?

• Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Det aller viktigste nå er at Hamas legger ned våpnene. Ingen gjenoppbygging kan finne sted før det er fred, og det kan ikke bli fred før Hamas er borte. Så kan man ha en diskusjon om hvem som skal betale for hva.

Det er i alles interesse (bortsett fra de høyreekstreme bosetterne og de militante islamistene) at Gaza blir et godt og fredelig sted å bo for palestinerne. Det er derfor nesten hele verden større kjernen i denne planen. 

Både Hamas, Netanyahu og de høyreekstreme må vekk før man kan begynne med noen realistisk oppbygging av Gaza og få til en langvarig fred. 

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Ja, og jeg mener det er antisemittisme,   og som står sterkt i Norge åpenbart, og gjør at denne kampen er mer politisk enn i andre land. 

Ikke rart. Antisemittismen ligger i den norske folkesjela. 

Hvorfor er det antisemittisme, hva har dette med religion å gjøre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...