DukeNukem3d Skrevet søndag kl 15:38 Skrevet søndag kl 15:38 Rhabagatz skrev (22 timer siden): Min kilde er den israelske Dinah-rapporten fra 2025 som så spesielt på seksuell vold. Jeg glemte å spørre deg et åpenbart spørsmål. Siden du henviser til denne rapporten, anerkjenner du også at Hamas bruker seksuell vold som våpen i krig, slik den konkluderer? 8
Atib Azzad Skrevet søndag kl 15:49 Skrevet søndag kl 15:49 2 minutes ago, DukeNukem3d said: Så video av at Hamas skyter ned sivile = "det er ikke nødvendigvis det som påstås" Hamas-kontrollerte folk eller etater som SIER at Israel har drept X personer eller gjort noe annet fælt = bevis i seg selv. Alt som Hamas anklages for må bevises utover enhver tvil at de har gjort, alt som Israel anklages for må motbevises utover enhver tvil. Det er jo fair. Dette er vel ikke så veldig urimelig, kontoer som tidligere har spredt løgner, har naturlig nok lavere troverdighet. Dette er sant uavhengig av Hamas, samtidig som jeg oppmuntrer alle til å være varsomme om å spre uverifiserte tall, og ubekreftede hendelser som om det allerede var bevist. Forøvrig finner siste peer rewieved rapport fra Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health i 2023, at dødstallene som rapporteres fra Gaza's helsemyndigheter, stemmer, samme mener The economist, og legger til at estimatet over dødstall ser ut til å ligge i nedre del av sjiktet. 4
Sir Skrevet søndag kl 16:06 Skrevet søndag kl 16:06 Atib Azzad skrev (16 minutter siden): Dette er vel ikke så veldig urimelig, kontoer som tidligere har spredt løgner, har naturlig nok lavere troverdighet. Dette er sant uavhengig av Hamas, samtidig som jeg oppmuntrer alle til å være varsomme om å spre uverifiserte tall, og ubekreftede hendelser som om det allerede var bevist. Forøvrig finner siste peer rewieved rapport fra Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health i 2023, at dødstallene som rapporteres fra Gaza's helsemyndigheter, stemmer, samme mener The economist, og legger til at estimatet over dødstall ser ut til å ligge i nedre del av sjiktet. Om tidligere spredning av løgn skal telle er det jo ingen igjen å stole på. 6
Rhabagatz Skrevet søndag kl 16:07 Skrevet søndag kl 16:07 32 minutes ago, DukeNukem3d said: Så video av at Hamas skyter ned sivile = "det er ikke nødvendigvis det som påstås" Hamas-kontrollerte folk eller etater som SIER at Israel har drept X personer eller gjort noe annet fælt = bevis i seg selv. Alt som Hamas anklages for må bevises utover enhver tvil at de har gjort, alt som Israel anklages for må motbevises utover enhver tvil. Det er jo fair. Atter en gang, at det er Hamas er kun en påstand.... 3
Rhabagatz Skrevet søndag kl 16:16 Skrevet søndag kl 16:16 (endret) 39 minutes ago, DukeNukem3d said: Jeg glemte å spørre deg et åpenbart spørsmål. Siden du henviser til denne rapporten, anerkjenner du også at Hamas bruker seksuell vold som våpen i krig, slik den konkluderer? Jeg registrerer anklagene fra for eksempel FN og ICC og anser disse institusjonene for å være troverdige. Personlig liker jeg å ta tallene tale, men tall forteller lite om hensikt og strategi. Så, ja, jeg velger å tro på anklagene. Endret søndag kl 16:17 av Rhabagatz 2 2
Red Frostraven Skrevet søndag kl 17:48 Skrevet søndag kl 17:48 0laf skrev (2 timer siden): Desto mer du skriver, desto klarere blir det at du er fullstendig ute å kjører Du har sannelig meg frekkhetens nådegave. Du hopper over å faktisk begrunne dine forrige falske anklager, på direkte oppfordring, hvor jeg gjorde jobben med å dele svarene mine til forestillingene dine opp i grupper slik at du lett kunne forklare hva jeg sa som ikke var riktig. Du erkjenner altså at du løy? Alternativet er å utrede hvordan du har rett, på utfordringen du fikk og aldri svarte på. Du sier alltid tull som dette jeg siterer, men uten evnen til å forklare hva som er tull. Når du forsøker så har du alltid feil. Slik du tok feil om folketallet i palestina. Slik du tar feil om og forvrenger årsaken til at Palestinerene flyktet. Slik du tar feil om årsaken til at palestinerene ikke returnerte. ...du er et dårlig informert troll, og ville blitt ignorert for din ignoranse og syke forestillinger om målet mitt ikke var nettopp å bekjempe slik forkvaklet ondsinnet misinformasjon du fremmer. Her er nok et eksempel på dt du tar feil, og la meg utrede de relevante faktorene som gjør at du tar feil, og nummerer dem for å gjøre det lett for oss videre, i og med at svaret ditt bør adressere hver av punktene og forklare hva som er feil med hvert av dem. 0laf skrev (2 timer siden): For det første, om din fremstilling var riktig, så tilhører historien den seirende part, og "folkegruppe f1" gikk som kjent til krig mot "folkegruppe f2", og tapte, de ble ikke bare "kastet ut" 1: Palestinerene som folk angrep ikke sionistene, de hadde ingen stat eller statsoverhode. 2: Noen av dem forsvarte seg mot et varslet forsøk på etnisk rensing -- som åpenbart er deres moralske rett, uten at en okkupant for noen rett til å fordrive dem. 3: De var ikke en part i konflikten mellom nasjoner, åpenbart, da de i motsetning til Israel ikke hadde en stat. 4: Palestinerene tapte ikke noen krig mot Israel, da de som ble fordrevet i hovedsak var en sivil del av befolkningen i Israel 5: Hvem som vinner krig forandrer ikke på rett og galt, åpenbart -- når de sivile ofrene for etnisk rensing ikke er del av krigen. 6: Det var jo tvert i mot denne volden mot sivile som var årsaken, casus belli, for at nabolandene -- ikke palestinerene som folk -- sitt angrep på Israel. --- Dette er fortalt deg mange ganger før, og du har ingen fornuftige svar, bare defleksjoner som ikke faktisk rører ved det moralske. Du bare kommer med psykopat-forklaringer om at; -all motstand mot etnisk rensing rettferdiggjør etnisk rensing -at alle meninger om at tyveri er galt rettferdiggjør tyveri -at det å håpe at den part i en konflikt som har de fleste mennesker sine beste interesser i tankene og vil la deg som eier et hjem bygget av dine forfedre flytte hjem vinner gjør at du mister folkeretten din -og at alle forsøk på å oppnå rettferdighet rettferdiggjør urett. Det er forkvaklet. Regelrett sykt. 5 1
leifeinar Skrevet søndag kl 17:57 Skrevet søndag kl 17:57 Nrk melder om 88 drept siste døgn. hvor av 30 er myrdet av idf i matkø 3
Snikpellik Skrevet søndag kl 18:03 Forfatter Skrevet søndag kl 18:03 (endret) Internasjonale medier planlegger en blackout i morgen, i protest mot drapene på journalister i Gaza og mot at Israel fremdeles ikke gir de tilgang til Gazastripen. Medier fra over 50 land skal delta. Global media outlets plan to stage blackouts to protest Gaza journalist deaths https://www.ynetnews.com/article/h1storzcxg Major outlets worldwide will suspend front pages and broadcasts on September 1 in protest of journalist deaths in Gaza and Israel’s press ban; With more than 210 killed since October 7, organizers say the blackout underscores the urgent need for access. Media outlets around the world are planning a coordinated blackout of front pages, homepages, and broadcasts on Monday, September 1, to protest the rising journalist death toll in Gaza and demand open press access. This campaign—organized by Reporters Without Borders (RSF), Avaaz, and the International Federation of Journalists—responds to more than 210 journalists killed since October 7, 2023, in the region, while Israel has barred foreign reporters from entering Gaza. (…) Journalism advocates warn that continued violence against media workers—and restrictions on independent reporting—are starving the world of accurate information from Gaza. As RSF’s Thibaut Bruttin put it: “At the rate at which journalists are being killed in Gaza by the IDF, soon there will be no one left to keep the world informed.” Endret søndag kl 18:07 av Snikpellik 2 3 1
Ballalaika Skrevet søndag kl 18:28 Skrevet søndag kl 18:28 Red Frostraven skrev (38 minutter siden): Du har sannelig meg frekkhetens nådegave. Du hopper over å faktisk begrunne dine forrige falske anklager, på direkte oppfordring, hvor jeg gjorde jobben med å dele svarene mine til forestillingene dine opp i grupper slik at du lett kunne forklare hva jeg sa som ikke var riktig. Du erkjenner altså at du løy? Alternativet er å utrede hvordan du har rett, på utfordringen du fikk og aldri svarte på. Du sier alltid tull som dette jeg siterer, men uten evnen til å forklare hva som er tull. Når du forsøker så har du alltid feil. Slik du tok feil om folketallet i palestina. Slik du tar feil om og forvrenger årsaken til at Palestinerene flyktet. Slik du tar feil om årsaken til at palestinerene ikke returnerte. ...du er et dårlig informert troll, og ville blitt ignorert for din ignoranse og syke forestillinger om målet mitt ikke var nettopp å bekjempe slik forkvaklet ondsinnet misinformasjon du fremmer. Her er nok et eksempel på dt du tar feil, og la meg utrede de relevante faktorene som gjør at du tar feil, og nummerer dem for å gjøre det lett for oss videre, i og med at svaret ditt bør adressere hver av punktene og forklare hva som er feil med hvert av dem. 1: Palestinerene som folk angrep ikke sionistene, de hadde ingen stat eller statsoverhode. 2: Noen av dem forsvarte seg mot et varslet forsøk på etnisk rensing -- som åpenbart er deres moralske rett, uten at en okkupant for noen rett til å fordrive dem. 3: De var ikke en part i konflikten mellom nasjoner, åpenbart, da de i motsetning til Israel ikke hadde en stat. 4: Palestinerene tapte ikke noen krig mot Israel, da de som ble fordrevet i hovedsak var en sivil del av befolkningen i Israel 5: Hvem som vinner krig forandrer ikke på rett og galt, åpenbart -- når de sivile ofrene for etnisk rensing ikke er del av krigen. 6: Det var jo tvert i mot denne volden mot sivile som var årsaken, casus belli, for at nabolandene -- ikke palestinerene som folk -- sitt angrep på Israel. --- Dette er fortalt deg mange ganger før, og du har ingen fornuftige svar, bare defleksjoner som ikke faktisk rører ved det moralske. Du bare kommer med psykopat-forklaringer om at; -all motstand mot etnisk rensing rettferdiggjør etnisk rensing -at alle meninger om at tyveri er galt rettferdiggjør tyveri -at det å håpe at den part i en konflikt som har de fleste mennesker sine beste interesser i tankene og vil la deg som eier et hjem bygget av dine forfedre flytte hjem vinner gjør at du mister folkeretten din -og at alle forsøk på å oppnå rettferdighet rettferdiggjør urett. Det er forkvaklet. Regelrett sykt. Dette er en Disney -film versjon av historien. 7
Sovna Skrevet søndag kl 18:50 Skrevet søndag kl 18:50 DukeNukem3d skrev (På 30.8.2025 den 10.28): Hamas kan når som helst kapitulere og frigi gislene, så er krigen over Er det virkelig noen som tror på det? 3
JK22 Skrevet søndag kl 18:55 Skrevet søndag kl 18:55 (endret) JK22 skrev (På 28.8.2025 den 17.01): Og et halvt døgn senere i den lyse dagen ble 10 lokaliteter i Sanaa i Nord-Jemen truffet av våpen som formodentlig var små kryssermissiler sendt fra israelske krigsskip. Det er sagt at Houthi-ledelsen utgjør målene for israelerne. Bare dager tidligere hadde israelske fly regelrett sprengt i filler det jemenittiske presidentpalasset. Jemenittene er rasende. I likhet med store deler av det internasjonale elitesjiktet fordi selv ikke amerikanerne hadde våget å angripe en sivilregjering og utrydde denne, da disse som regel gikk etter enkeltpersoner for likvidering; og fra Iran hadde det kommet nyheter om at Netanyahu hadde forsøkt å drepe den valgte presidenten, som også er regjeringssjef for den sivile regjeringsmakten. Men nå har historie blitt skapt; for første gang noensinne i nyere tid har en hel regjering blitt utryddet under et angrep i en mellomstatlig konflikt. Dette er TOTAL KRIG. Houthiene er veldig sint og lover at de vil deretter føre krig mot Israel - ikke lenge for å støtte palestinerne. I araberstatene er det mulig å ante at de mange makthavere begynner å bli nervøst over Netanyahus total krig mot alt og enhver når de realisere at israelerne bryter alle siviliserte atferdsregler for krig mellom stater. Og i selve Iran fikk de advarsler om at Netanyahu har planer om å angripe dem for å utslette deres regime. Det kunne ses at det nå foregår omfattende geopolitiske endringer - i Libya har Haftar klarte å vinne til seg tyrkernes aksept, egypterne og emiratene ser ut til å eniges om å splitte Sudan i to ved å la RSF ta Darfur (og begå folkemord på 200,000 mennesker) for å unngå fremtidige forverrelser, saudiaraberne er i full gang med å gjenreise båndene med Pakistan, Syria og Libanon samtidig som de vil fylle ut vakuumet etter kollapsen av den iranske alliansen. Det merkes at disse går nærmere og nærmere Kina som respons på Trumps uvettige støtte til Israel. Og Kina vil binde betydelige ressurser i Iran som nå er ført mot sammenbruddets rand. Modi, som misliker muslimer, ser ut til å mykes opp for arabermaktene og pakistanerne samtidig som han flyr rett i armene på Xi. Netanyahu ødelegge det amerikanske grepet på Midtøsten. Endret søndag kl 18:58 av JK22 2
Ballalaika Skrevet søndag kl 18:58 Skrevet søndag kl 18:58 Sovna skrev (7 minutter siden): Er det virkelig noen som tror på det? Finnes det rasjonelle argumenter for at den ikke blir det? 5
Sovna Skrevet søndag kl 19:12 Skrevet søndag kl 19:12 Ballalaika skrev (6 minutter siden): Finnes det rasjonelle argumenter for at den ikke blir det? Hva du opplever som rasjonelt eller ikke får ikke jeg gjort noe som helst med. Null ambisjoner fra min side. Om det ikke skulle finnes ett eneste menneske eller palestinaskjerf igjen i Palestina, så vil nok du fortsatt ha mye glede av kverulering. 4
Ballalaika Skrevet søndag kl 19:14 Skrevet søndag kl 19:14 Sovna skrev (1 minutt siden): Null ambisjoner fra min side Ok. Takk for samtalen. 4
BadCat Skrevet søndag kl 19:20 Skrevet søndag kl 19:20 1 hour ago, Red Frostraven said: Du har sannelig meg frekkhetens nådegave. Du hopper over å faktisk begrunne dine forrige falske anklager, på direkte oppfordring, hvor jeg gjorde jobben med å dele svarene mine til forestillingene dine opp i grupper slik at du lett kunne forklare hva jeg sa som ikke var riktig. Du erkjenner altså at du løy? Alternativet er å utrede hvordan du har rett, på utfordringen du fikk og aldri svarte på. Du sier alltid tull som dette jeg siterer, men uten evnen til å forklare hva som er tull. Når du forsøker så har du alltid feil. Slik du tok feil om folketallet i palestina. Slik du tar feil om og forvrenger årsaken til at Palestinerene flyktet. Slik du tar feil om årsaken til at palestinerene ikke returnerte. ...du er et dårlig informert troll, og ville blitt ignorert for din ignoranse og syke forestillinger om målet mitt ikke var nettopp å bekjempe slik forkvaklet ondsinnet misinformasjon du fremmer. Her er nok et eksempel på dt du tar feil, og la meg utrede de relevante faktorene som gjør at du tar feil, og nummerer dem for å gjøre det lett for oss videre, i og med at svaret ditt bør adressere hver av punktene og forklare hva som er feil med hvert av dem. 1: Palestinerene som folk angrep ikke sionistene, de hadde ingen stat eller statsoverhode. 2: Noen av dem forsvarte seg mot et varslet forsøk på etnisk rensing -- som åpenbart er deres moralske rett, uten at en okkupant for noen rett til å fordrive dem. 3: De var ikke en part i konflikten mellom nasjoner, åpenbart, da de i motsetning til Israel ikke hadde en stat. 4: Palestinerene tapte ikke noen krig mot Israel, da de som ble fordrevet i hovedsak var en sivil del av befolkningen i Israel 5: Hvem som vinner krig forandrer ikke på rett og galt, åpenbart -- når de sivile ofrene for etnisk rensing ikke er del av krigen. 6: Det var jo tvert i mot denne volden mot sivile som var årsaken, casus belli, for at nabolandene -- ikke palestinerene som folk -- sitt angrep på Israel. --- Dette er fortalt deg mange ganger før, og du har ingen fornuftige svar, bare defleksjoner som ikke faktisk rører ved det moralske. Du bare kommer med psykopat-forklaringer om at; -all motstand mot etnisk rensing rettferdiggjør etnisk rensing -at alle meninger om at tyveri er galt rettferdiggjør tyveri -at det å håpe at den part i en konflikt som har de fleste mennesker sine beste interesser i tankene og vil la deg som eier et hjem bygget av dine forfedre flytte hjem vinner gjør at du mister folkeretten din -og at alle forsøk på å oppnå rettferdighet rettferdiggjør urett. Det er forkvaklet. Regelrett sykt. Olaf har bortimot fasiten, selv om han mangler er par norkkurs. 8
Red Frostraven Skrevet søndag kl 19:23 Skrevet søndag kl 19:23 (endret) Ballalaika skrev (1 time siden): Dette er en Disney -film versjon av historien. BadCat skrev (8 minutter siden): Olaf har bortimot fasiten, selv om han mangler er par norkkurs. Jeg liker delen hvor dere forklarer hva som er feil av de hendig nummererte punktene, som er greit dokumentert tidligere, og jeg gjerne kan dokumentere igjen om dere genuint ikke vet hva som har hendt i virkeligheten. Og husker kilder på påstandene deres om hva som skjedde i deres alternative virkelighet. --- Jeg begynner å tro dere tre er høyreradikale troll som forsøker å fremstille Israel i dårligst mulig lys gjennom å være totalt misinformert og spre absolutt forkvaklede forestillinger om etikk og moral. Det forklarer mer enn det motsatte. Jeg mener. @Tussi: Hva mener du om 0laf sine forestillinger om at det å håpe, men ikke gjøre noe aktivt for å hjelpe, araberene å vinne slik at de får stoppet stoppet etnisk rensing av sivile palestinere(...) rettferdiggjør etnisk rensing av 85% av palestinske sivile inkludert kvinner og barn? Jeg skulle ønske dere seriøse Israel-støttere kunne hjulpet litt til med å bekjempe disse syke forestillingene som spres, som jo vitterlig farger Israel i et ufattelig stygt brunt lys i og med at dere ikke forteller at det er totalt uholdbare holdninger. Endret søndag kl 19:30 av Red Frostraven 5 1
Ballalaika Skrevet søndag kl 19:30 Skrevet søndag kl 19:30 Red Frostraven skrev (3 minutter siden): Jeg liker delen hvor dere forklarer hva som er feil av de hendig nummererte punktene, som er greit dokumentert tidligere, og jeg gjerne kan dokumentere igjen om dere genuint ikke vet hva som har hendt i virkeligheten. Og husker kilder på påstandene deres om hva som skjedde i deres alternative virkelighet. --- Jeg begynner å tro dere tre er høyreradikale troll som forsøker å fremstille Israel i dårligst mulig lys gjennom å være totalt misinformert og spre absolutt forkvaklede forestillinger om etikk og moral for å sette Israel i dårligst mulig lys. Det forklarer mer enn det motsatte. Kent Hovind skal visstnok være av norsk avstamning. Drevet noe med slektsforskning? ------ Siden man er så glad i wikipedia: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_arabisk-israelske_krig_i_1948 Med mindre artikkelen er tuftet på omfattende fundamentale feil så ser man at din versjon er en Disney-versjon. 5
Red Frostraven Skrevet søndag kl 19:49 Skrevet søndag kl 19:49 (endret) Ballalaika skrev (23 minutter siden): Med mindre artikkelen er tuftet på omfattende fundamentale feil så ser man at din versjon er en Disney-versjon. ...du siterer ingenting derfra som motstrider noen av punktene jeg nummererte for at det skulle være enkelt for dere anti-israelske troll å svare. Engelske artikler er dog betydelig mye bedre: https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli–Palestinian_conflict Her er de igjen..: 1: Palestinerene som folk angrep ikke sionistene, de hadde ingen stat eller statsoverhode. Dette er åpenbart; Det var ingen palestinsk stat, palestinerene er ikke kollektivt ikke ansvarlige for hva andre av dem gjør, ikke engang grupper av dem gjør -- så lenge de ikke tilhører gruppen. En forståelse av at alle er skyldige i egenskap av sin etnisitet er samme forestillinger som ligger til grunn for rasisme. Merk at palestinerene som folk ikke er en væpnet part i konflikten. 2: Noen av dem forsvarte seg mot et varslet forsøk på etnisk rensing -- som åpenbart er deres moralske rett, uten at en okkupant får noen rett til å fordrive dem. Dette er åpenbart, og innenfor folkeretten. 3: De var ikke en part i konflikten mellom nasjoner, åpenbart, da de i motsetning til Israel ikke hadde en stat. Dette er igjen åpenbart; Palestinerene som gruppe i det Palestinske Mandat var ikke del av nabolandene. 4: Palestinerene tapte ikke noen krig mot Israel, da de som ble fordrevet i hovedsak var en sivil del av befolkningen i Israel Dette er igjen åpenbart; Majoriteten av dem som ble fordrevet var sivile, uten tilknytning til militante. 5: Hvem som vinner krig forandrer ikke på rett og galt, åpenbart -- når de sivile ofrene for etnisk rensing ikke er del av krigen. Bare psykopater mener at Hitler ville hatt rett om han vant krigen. Å vinne gjør ikke etnisk rensing, tyveri eller drap riktig. Rett og galt bryr seg ikke om den sterkestes rett. Selv den sterkeste dør. Rettskafne i fremtiden dømmer alle døde, selv om de selv innbilte seg at de hadde rett. Om det finnes en gud, så vil han dømme dem som lyger på en slik måte hardt. 6: Det var jo tvert i mot denne volden mot sivile som var årsaken, casus belli, for at nabolandene -- ikke palestinerene som folk -- sitt angrep på Israel. Almost half of this figure (over 300,000 Palestinians) had fled or had been expelled ahead of the Israeli Declaration of Independence in May 1948.[83] This fact was named as a casus belli for the entry of the Arab League into the country, sparking the 1948 Arab–Israeli War.[134] https://en.wikipedia.org/wiki/Nakba ... Jeg ser ingenting i artikkelen som motstrider punktene. Så du må nok sitere spesifikt hva du mener motstrider hvert av punktene, som jo åpenbart er din jobb. Det holder ikke å bare slenge ut en tilfeldig kilde og si at svaret ligger der inne, på en konkret oppfordring til svar på konkrete punkter; Når ikke svaret ligger der så må jeg bevise en negativ, og det går ikke -- så problemet med å adressere punktene er åpenbart ditt. Endret søndag kl 19:56 av Red Frostraven 5 1
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 20:07 Skrevet søndag kl 20:07 (endret) Red Frostraven skrev (1 time siden): Jeg skulle ønske dere seriøse Israel-støttere kunne hjulpet litt til med å bekjempe disse syke forestillingene som spres, som jo vitterlig farger Israel i et ufattelig stygt brunt lys i og med at dere ikke forteller at det er totalt uholdbare holdninger. Jeg sliter med å få klart "ja" på om Hamas er en terrorgruppe (noe selv Støre er tydelig på) og teorier om at 7.oktober "ikke var så ille likevel" eller konspirasjonsteorier om at "Israel stod egentlig bak noe av det" ble tomlet opp i denne tråden.. Bare nevner det Endret søndag kl 20:25 av DukeNukem3d 3 1
Ballalaika Skrevet søndag kl 20:08 Skrevet søndag kl 20:08 (endret) Red Frostraven skrev (20 minutter siden): ...du siterer ingenting derfra som motstrider noen av punktene jeg nummererte for at det skulle være enkelt for dere anti-israelske troll å svare. Engelske artikler er dog betydelig mye bedre: https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli–Palestinian_conflict Her er de igjen..: 1: Palestinerene som folk angrep ikke sionistene, de hadde ingen stat eller statsoverhode. Dette er åpenbart; Det var ingen palestinsk stat, palestinerene er ikke kollektivt ikke ansvarlige for hva andre av dem gjør, ikke engang grupper av dem gjør -- så lenge de ikke tilhører gruppen. En forståelse av at alle er skyldige i egenskap av sin etnisitet er samme forestillinger som ligger til grunn for rasisme. 2: Noen av dem forsvarte seg mot et varslet forsøk på etnisk rensing -- som åpenbart er deres moralske rett, uten at en okkupant får noen rett til å fordrive dem. Dette er åpenbart, og innenfor folkeretten. 3: De var ikke en part i konflikten mellom nasjoner, åpenbart, da de i motsetning til Israel ikke hadde en stat. Dette er igjen åpenbart; Palestinerene som gruppe i det Palestinske Mandat var ikke del av nabolandene. 4: Palestinerene tapte ikke noen krig mot Israel, da de som ble fordrevet i hovedsak var en sivil del av befolkningen i Israel Dette er igjen åpenbart; Majoriteten av dem som ble fordrevet var sivile, uten tilknytning til militante. 5: Hvem som vinner krig forandrer ikke på rett og galt, åpenbart -- når de sivile ofrene for etnisk rensing ikke er del av krigen. Bare psykopater mener at Hitler ville hatt rett om han vant krigen. Å vinne gjør ikke etnisk rensing riktig. 6: Det var jo tvert i mot denne volden mot sivile som var årsaken, casus belli, for at nabolandene -- ikke palestinerene som folk -- sitt angrep på Israel. Almost half of this figure (over 300,000 Palestinians) had fled or had been expelled ahead of the Israeli Declaration of Independence in May 1948.[83] This fact was named as a casus belli for the entry of the Arab League into the country, sparking the 1948 Arab–Israeli War.[134] https://en.wikipedia.org/wiki/Nakba ... Jeg ser ingenting i artikkelen som motstrider punktene. Så du må nok sitere spesifikt hva du mener motstrider hvert av punktene, som jo åpenbart er din jobb. Det holder ikke å bare slenge ut en tilfeldig kilde og si at svaret ligger der inne, på en konkret oppfordring til svar på konkrete punkter; Når ikke svaret ligger der så må jeg bevise en negativ, og det går ikke -- så problemet med å adressere punktene er åpenbart ditt. Ballalaika skrev (39 minutter siden): Med mindre artikkelen er tuftet på omfattende fundamentale feil så ser man at din versjon er en Disney-versjon. Vil du si artikkelen er tuftet på omfattende fundamentale feil, eller er den i det store og hele korrekt? Red Frostraven skrev (20 minutter siden): Det holder ikke å bare slenge ut en tilfeldig kilde og si at svaret ligger der inne, på en konkret oppfordring til svar på konkrete punkter; Når ikke svaret ligger der så må jeg bevise en negativ, og det går ikke -- så problemet med å adressere punktene er åpenbart ditt. Du sitter på en 180 graders misforståelse av hva bevisbyrde er. Du pumper ut en niagrafoss av påstander så er det liksom min jobb å detaljredegjøre for hver enkelt av dem. #gishGallop Når jeg snakker om Disney så snakker jeg om helheten. De punktene blir jo ikke så interessant når de springer ut av en banal forståelse av historien. Endret søndag kl 20:11 av Ballalaika 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå