Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er bare utrolig naivt og rart at man faktisk mener at det er en god idé at IDF skal okkupere Gaza. Utrolig spesielt å vinkle det dithen at det er en bra ting for Palestinerne når vi alle ser hvordan IDF opptrer. Da har man hodet dyttet langt ned i sanddynen og vil rett og slett ikke se hva slags motbydeligheter de begår hver eneste dag.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat kommet til denne tråden, så beklager hvis dette er skrevet om før.

Jeg lurte bare på om dere har hørt om den interne e-posten som ble lekket fra bbc? Om mat-krisen på Gaza. Den interne BBC e-posten er fra en redaktør til deres personale. Og det ser ut som innholdet i denne e-posten kan sette spørsmålstegn ved om bbc er upartisk eller ikke.

E-posten gir retningslinjer om hvordan journalistene skal eller bør skrive om matkrisen i Gaza. (Jeg skriver skal/bør fordi selve e-posten er ikke frigitt i sin helhet.  Så jeg vet ikke helt hva som blir mest riktig. Med de blir i alle fall oppfordret.)

Redaktøren skriver foreksempel at mengden mat som har kommet inn i Gaza er ikke relevant.

Hen sier at det eksisterende distribusjonssystemet for mat må kritiseres.

Rollen til Hamas i krisen må ikke legges vekt på, og at skylden skal/bør legges på GHF.

Israelske kilder skal/bør unngårs

E-posten var lekket til Australske The Spectator:

The leaked email that blows apart the BBC’s impartiality claims over Gaza | The Spectator Australia

Jeg så fire eller fem andre nyhetsorganisasjoner har skrevet om dette. Vet ikke om disse var tradisjonelle mediahus. De var alle utenlandske og Engelskspråklige.
Noen som har sett Norsk media skrive om dette?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Arex_x skrev (12 minutter siden):

Jeg har akkurat kommet til denne tråden, så beklager hvis dette er skrevet om før.

Jeg lurte bare på om dere har hørt om den interne e-posten som ble lekket fra bbc? Om mat-krisen på Gaza. Den interne BBC e-posten er fra en redaktør til deres personale. Og det ser ut som innholdet i denne e-posten kan sette spørsmålstegn ved om bbc er upartisk eller ikke.

E-posten gir retningslinjer om hvordan journalistene skal eller bør skrive om matkrisen i Gaza. (Jeg skriver skal/bør fordi selve e-posten er ikke frigitt i sin helhet.  Så jeg vet ikke helt hva som blir mest riktig. Med de blir i alle fall oppfordret.)

Redaktøren skriver foreksempel at mengden mat som har kommet inn i Gaza er ikke relevant.

Rollen til Hamas i krisen må ikke legges vekt på, og at skylden skal/bør legges på GHF.

The leaked email that blows apart the BBC’s impartiality claims over Gaza | The Spectator Australia

Jeg så fire eller fem andre nyhetsorganisasjoner har skrevet om dette. Vet ikke om disse var tradisjonelle mediahus. De var alle utenlandske og Engelskspråklige.

Dette er isåfall svært alvorlig. Men det overrasker meg ikke nei. Det er ikke bare i denne saken, men j2g har merket meg at media stadig mer fremmer saker for å få til en endring i samfunnet de ønsker, noe som er grunnen til at jeg generelt er skeptisk til medias intensjoner

Endret av Tussi
  • Liker 5
Skrevet (endret)
1 hour ago, Arex_x said:

Først er det greit å få med seg konteksten. BBC ble nylig pekt ut som en versting når det gjaldt pro-israel bias, både av ansatte og i en undersøkelse av dekningen.

Dernest må vi faktisk trekke ut hva e-posten faktisk sier, og hva som er artikkelforfatterens egne vurderinger. Jeg merker meg at e-posten ikke er sitert i sin helhet, og finner følgende hovedpunkt:

Mengden nødhjelp er irrelevant, det er distribusjonen som svikter.

Resten er forfatterens utledninger og kommentarer. Her har han kokt suppe på en rusten spiker. For han er jo en sionistisk aktivist.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (26 minutter siden):

Først er det greit å få med seg konteksten. BBC ble nylig pekt ut som en versting når det gjaldt pro-israel bias, både av ansatte og i en undersøkelse av dekningen.

Dernest må vi faktisk trekke ut hva e-posten faktisk sier, og hva som er forfatterens egne vurderinger. Jeg merker meg at e-posten ikke er sitert i sin helhet, og finner følgende hovedpunkt:

Mengden nødhjelp er irrelevant, det er distribusjonen som svikter.

Resten er forfatterens utledninger og kommentarer. Her har han kokt suppe på en rusten spiker. For han er jo en sionistisk aktivist.

Det har vært et øs av artikler/reportasjer med et såpass anti-israelsk bias at reaksjonen fra en gruppe ansatte kanskje mest antyder et uttrykk for puritanisme fra deres side.

Hvilken undersøkelse er dette?

Akkurat denne artikkelen blir det vanskelig å ta seriøst når han ikke viser hele e-posten, ja.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
48 minutes ago, Arex_x said:

Velkommen.

På generell basis er det risky å stole på single source, selv i etablert media. Og uten selve memoet er det svært vanskelig å tillegge dette noe som helst vekt i en eller annen retning.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå:

Et av Israels nærmeste allierte land, Tyskland, stanser våpeneksport til Israel på grunn av Netanyahus utvidelse av krigen på Gazastripen.

Germany halts military exports that could be used in Gaza, Merz says
https://www.reuters.com/world/europe/germany-halts-military-exports-that-could-be-used-gaza-merz-says-2025-08-08/

The German government will not approve any exports of military equipment that could be used in the Gaza Strip until further notice, Chancellor Friedrich Merz said on Friday in response to Israel's plan to expand its military operations there.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Netanyahus folkerettsstridige plan om en full militær okkupasjon av Gazastripen, til tross for at IDF er imot, møter massiv kritikk hjemme i Israel, både hos opposisjonen og blant gisselfamiliene. Også meningsmålinger har vist at planene har liten støtte i befolkningen.

Yair Lapid kaller det en katastrofe for generasjoner, mens Benny Gantz mener det må inngås våpenhvile.

Gisselfamiliene sier dette er en dødsdom for de gjenværende gislene.

‘A disaster’: Opposition, countries, families of hostages blast Gaza City takeover plan
https://www.timesofisrael.com/a-disaster-opposition-countries-families-of-hostages-blast-gaza-city-takeover-plan/

Lapid says newly approved plan is ‘exactly what Hamas wanted’; hostages forum says cabinet ‘sentenced the living hostages to death’; UN, UK, Turkey and other nations condemn plan.

(...) Opposition Leader Yair Lapid called the move “a disaster that will lead to many more disasters,” in a post on X, adding that it was made in “complete contradiction to the opinion of the military and security ranks.”

“This is exactly what Hamas wanted: for Israel to be trapped in the field without a goal, without defining the picture of the day after, in a useless occupation that no one understands where it is leading,” he said.

Yisrael Beytenu party chairman and former defense minister Avigdor Liberman said that the decision “proves that life-and-death decisions are being made in opposition to security considerations and the war’s objectives.”

“The prime minister of October 7 is once again sacrificing the security of Israeli citizens for the sake of his seat,” he added.

Blue and White-National Unity party chairman Benny Gantz also criticized the plan, calling it a “political failure that wastes the tremendous achievements of the IDF.”

In a post on X, Gantz suggested an alternative plan to achieve the war’s stated goals of destroying Hamas and returning the hostages: “It can be done differently: First, announce that in exchange for the return of the hostages, we will be willing to agree to a permanent ceasefire.”

“The problem with this government is that it is slow, not determined, does not seize opportunities when they arise, and is not creative,” Gantz said. “We already entered Gaza with divisions despite Netanyahu’s fears, we already entered Khan Younis and Rafah despite Netanyahu delaying it. We will know how to do it in the future as well. But the question is, what have we done since then? Only waste time and military achievements.”

“We talked all the time about the day after — and Netanyahu did not act. Israel deserves leadership that seizes opportunities, not leadership that does not strive with all its might to return the hostages and defeat Hamas,” he added.

Yair Golan, head of The Democrats party, said the decision means that “more hostages will be abandoned to their deaths,” and that the move was typical of Netanyahu: “He is weak, easily pressured, lacking decision-making ability, and without the capacity to bridge between what the professional level presents and the group of messianists controlling the government.”

The decision is “a disaster for generations,” Golan said.

“Our sons and grandsons will still patrol the alleys of Gaza, we will pay hundreds of billions over the years, and all this for reasons of political survival and messianic visions,” he added, asking how the government planned to demilitarize the Strip: “Are we going to crawl through tunnels and retrieve the last Kalashnikovs?”

The Hostages and Missing Families Forum issued a scathing reaction to the decision to conquer Gaza City, where some of the captives are believed to be held.

“Tonight, the Israeli government sentenced the living hostages to death and the fallen hostages to disappearance,” it alleged in a statement.

“The cabinet decision to launch the process of occupying the Strip is an official declaration of the abandonment of the hostages, while completely ignoring the repeated warnings by the military echelon and the clear desire of most of the public in Israel,” it continued.

The statement accused the government of acting against the national interest with a “foolish” move of “deception and unforgivable moral and security neglect” that brings Israel closer to a “colossal disaster for the hostages and [IDF] fighters.”

The Forum added, however, that it was not too late and that the step could be stopped by reaching a comprehensive deal to end the war and return all the captives.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet

Storbritannia: 

Starmer calls Gaza City takeover plan wrong and urges Israel to reconsider
https://www.theguardian.com/world/2025/aug/08/israel-wrong-to-escalate-offensive-gaza-city-takeover-plan-keir-starmer

Keir Starmer has urged Benjamin Netanyahu to reconsider his plans to take over Gaza City and said the move would only bring more bloodshed.

The British prime minister said Israel’s decision to escalate a conflict that has killed tens of thousands of Palestinians over the past 22 months while pushing the territory into famine was wrong and would do nothing to secure the release of Israeli hostages.

Israel’s security cabinet approved a plan to take over Gaza City at a meeting that began on Thursday and ran through the night. The plan falls short of taking over the whole of Gaza as Netanyahu said he had intended before the meeting.

Starmer said Israel and Hamas should de-escalate the conflict and agree to a ceasefire, and that the prospect of a negotiated two-state solution was “vanishing before our eyes” without the two sides engaging “engaging in good faith in negotiations”.

“Every day the humanitarian crisis in Gaza worsens and hostages taken by Hamas are being held in appalling and inhuman conditions. What we need is a ceasefire, a surge in humanitarian aid, the release of all hostages by Hamas and a negotiated solution,” Starmer said.

“Our message is clear: a diplomatic solution is possible, but both parties must step away from the path of destruction.”

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Finland:

Valtonen: Finland following Israel's actions in Gaza with 'great worry'
https://yle.fi/a/74-20176499

Finnish Foreign Minister Elina Valtonen (NCP) has said the government is following Israel's actions in Gaza with "great worry" and that "the situation must change."

Speaking to Reuters on Friday, she stressed that Finland strongly opposes any attempt to alter or seize territories allocated to Palestinians under the 1967 agreements — referring specifically to Gaza and the West Bank.

Valtonen said it is vital to preserve the conditions for a two-state solution, even if the prospects currently appear bleak.

"Finland's priorities are clear. First, the humanitarian situation in the area must be eased, and aid must be allowed to reach all parts of Gaza," she said.

She added that Finland does not accept new Israeli settlements in these territories, nor the violence carried out by some settlers in the West Bank.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Australia:

Australia urges Israel not to take military control of Gaza
https://www.haaretz.com/israel-news/2025-08-08/ty-article-live/israeli-cabinet-approves-netanyahu-plan-to-occupy-gaza-city-despite-idf-reservations/00000198-8765-d926-a3fd-ff6d01090000

"Australia calls on Israel to not go down this path, which will only worsen the humanitarian catastrophe in Gaza," Foreign Minister Penny Wong said in a statement on Friday.

Wong said permanent forced displacement was a violation of international law and repeated calls for a ceasefire, aid to flow unimpeded and for militant group Hamas to return the hostages taken in October 2023.

"A two-state solution is the only pathway to secure an enduring peace – a Palestinian state and the State of Israel, living side-by-side in peace and security within internationally-recognised borders," she added.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, rozon said:

Velkommen.

På generell basis er det risky å stole på single source, selv i etablert media. Og uten selve memoet er det svært vanskelig å tillegge dette noe som helst vekt i en eller annen retning.

Takk.
Og jeg er egentlig enig. Men det er det folk gjør. Det er det mange enkeltmennesker, organisasjoner og etater osv gjør.
Også FN.
For et par måneder siden halverte FN sitt estimat på antall drepte kvinner og barn på Gaza. 
FNs kontor for koordinering av humanitær innsats, som publiserte disse tallene ga ingen forklaring på denne halveringen.
Tallene før halveringen kom fra Hamas' mediakontor.
Tallene etter halveringen stemte overens med tallene fra Palestinian Ministry of Health Gaza som også er kontrollert av Hamas.
Det er flere eksempler på det som kan se ut som bevisst juks med disse tallene.
Pluss at vi har dette med ambiguiteten med sivil eller stridende.

Men alikevel blir disse tallene rapportert som fakta.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Arex_x skrev (54 minutter siden):

Takk.
Og jeg er egentlig enig. Men det er det folk gjør. Det er det mange enkeltmennesker, organisasjoner og etater osv gjør.
Også FN.
For et par måneder siden halverte FN sitt estimat på antall drepte kvinner og barn på Gaza. 
FNs kontor for koordinering av humanitær innsats, som publiserte disse tallene ga ingen forklaring på denne halveringen.
Tallene før halveringen kom fra Hamas' mediakontor.
Tallene etter halveringen stemte overens med tallene fra Palestinian Ministry of Health Gaza som også er kontrollert av Hamas.
Det er flere eksempler på det som kan se ut som bevisst juks med disse tallene.
Pluss at vi har dette med ambiguiteten med sivil eller stridende.

Men alikevel blir disse tallene rapportert som fakta.

Det stemmer ikke at tallene er halvert, og det stemmer heller ikke at det ikke er forklart. Det stemmer heller ikke at FN «jukser med tallene». FN justerer fra tid til annen ut fra antall fullt identifisere dødsofre.

Forklaringen finner du her, fra en av gangene det ble gjort i 2024:

Fact Check: Did UN Halve Gaza Death Toll?
https://www.newsweek.com/fact-check-did-un-halve-gaza-death-toll-1900325

(…) In the May 8 release, the number of identified women and children casualties was 4,959 and 7,797, respectively. This was interpreted to mean that the U.N. had halved its estimates.

However, at a press conference on Monday, U.N. spokesperson Faran Haq said there had been no change in the overall number of fatalities but that new information had been shared about the number of deaths that had been formally and fully identified.

"The overall number of fatalities that's been tallied by the Ministry of Health in Gaza, which is our counterpart on dealing with the death tolls, that number remains unchanged and it's at more than 35,000 people since October 7," Haq said.

"What's changed is the Ministry of Health in Gaza has updated the breakdown of
fatalities for whom full details have been documented

"So what they recently published was that they gave figures for 24,686 out of 34,622 overall fatalities recorded in Gaza, and those 24,686 people are the ones for whom full details have been documented. In other words, people who have been fully identified.

Det samme gjelder for eksempel tallene for drepte i Ukraina, der FNs tall er langt lavere enn det reelle antallet drepte, fordi de inkluderer kun fullt identifiserte ofre. Både Russland, Israel og deres støttespillere bruker dessverre slike ting som dette til å så tvil, og spre desinformasjon om antallet drepte sivile.

Washington Post har en liste med navn og ID på alle de drepte barna opp til 17 år:

60.000 Gazans have been killed. 18,500 were children. These are their names
https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2025/israel-gaza-war-children-death-toll/

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Leger Uten Grenser fordømmer «organisert drap» ved GHF-sentre

Leger Uten Grenser la torsdag fram en rapport som har fått navnet «Dette er ikke nødhjelp. Dette er organisert drap».

Pasientene forteller om opplevelser ved matutdelingssentrene preget av umenneskeliggjøring og vold som både er målrettet og vilkårlig, skriver organisasjonen.

I vår nesten 54 år lange historie har vi sjelden sett slike nivåer av systematisk vold mot ubevæpnede sivile, sier generaldirektør Raquel Ayora i Leger Uten Grenser.

Organisasjonen krever umiddelbar stans i GHFs matdistribusjon, og at FN igjen får ansvaret for å koordinere nødhjelp.

Israel har foreløpig ikke kommet med noe offisielt svar på rapporten.

https://www.nrk.no/nyheter/leger-uten-grenser-fordommer-_organisert-drap_-ved-ghf-sentre-1.17521791

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Israel gjør bare det de alltid har sagt at de ønsker

Israel er alt de og deres apologeter beskylder palestinerne for. De får Hamas til å fremstå som engler med sine gjentatte terrorangrep mot den palestinske befolkningen. Det er fint at en rekke land kritiserer Israel for avgjørelsen om å ta full kontroll over Gaza by, men det er altfor lite, altfor sent. 

Dessverre kommer den etniske rensingen til å få fortsette med USA sin videre støtte. Jeg tviler også på at Tysklands kunngjøring om å stoppe eksport av våpen som brukes på Gaza vil ha særlig effekt, men kritikken mot Israel, spesielt fra aktører som ellers nølte med å gjøre annet enn å vise dem full støtte, gir et tydelig løft til pro-Palestina-siden for dette dukket ikke opp fra intet, men Israel fortsetter å gjøre det vanskeligere å forsvare handlingene deres, selv for dem som tidligere har støttet dem blindt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er jo bare USA som er igjen, men der har vi jo Trump som skriker til BN i telefonen.

Fem land med felles fordømmelse av Gaza-plan

Utenriksministrene i Australia, Tyskland, Italia, New Zealand og Storbritannia kommer med en felles fordømmelse av Israels plan om å ta kontroll over Gaza by.

– Planene den israelske regjeringen har kunngjort, risikerer å bryte med folkeretten, sier ministrene i en felles uttalelse fredag.

Israels sikkerhetskabinett har godkjent en plan om å ta kontroll over Gaza by og trappe opp den militære operasjonen i det palestinske territoriet, der krigen har pågått i snart to år.

(NTB)

Bare trist at man lot det gå så langt. Allerede 8. okt. var det klart at Israels mål var å lage et helvete for palestinerne.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Selv Netanyahus nasjonale sikkerhetsrådgiver var imot den upopulære planen om å okkupere av Gaza by, skriver israelske medier.

Den ble likevel vedtatt av de Netanyahu-lojale politikerne sikkerhetskabinettet. Også Mossad og IDF var imot, i tillegg til opposisjonen.

PM’s national security adviser opposed Gaza City takeover plan — report
https://www.timesofisrael.com/pms-national-security-adviser-opposed-gaza-city-takeover-plan-report/

Tzachi Hanegbi said to have IDF chief’s misgivings, told ministers he’s ‘not prepared to give up on saving the hostages,’ at meeting in which they approved military operation.

National Security Adviser Tzachi Hanegbi voiced opposition to Prime Minister Benjamin Netanyahu’s proposal to take over Gaza City on Thursday night, telling the security cabinet that he was “not prepared to give up on saving the hostages,” according to quotes reported by Channel 12 news.

“I don’t understand how someone who saw the videos of [hostages] Evyatar [David] and Rom [Braslavski] as well as all the others that were published before them can say: ‘Everything or nothing,'” he reportedly said.

There are 50 hostages left in Gaza, but only 20 of them are believed to still be alive. Multiple top security officials have reportedly warned the government the plan will risk their lives.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

USA:

'Tactically questionable': US politicians from both major parties voice concern over Gaza City op.
https://www.jpost.com/american-politics/article-863693

US officials from both the Democratic and Republican parties have voiced either opposition or concern on Friday for Israel's planned operation to take over Gaza City.

"I'd like to know who is actually going to run it," Axios quoted GOP Congressman Tim Burchett, who represents Tennessee's 2nd district, as saying. 

The US news source quoted another Republican congressman, Ryan Zinke, representing Montana's 1st congressional district, who said that Netanyahu's plan to occupy the city "comes with the responsibility of providing humanitarian assistance and creating an economic future."

Richie Torres, one of Congress's most vocal pro-Israel Democrats, was also quoted by the US news source saying that Israel is the "ultimate arbiter of its own security," while adding that the Israel-Hamas war "is in danger of becoming a quagmire."

Democrat Rep. Brad Schneider (IL-10) issued an official statement in reaction to the planned operation, saying, "We all want this awful war to end. However, Prime Minister Netanyahu’s decision to take over all of Gaza City is tactically questionable and strategically self-defeating."

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Stanghelle i Aftenposten etterlyser realisme.

Litt merkelig kommentar fra Aftenposten. Den består av kritikk av Eide, fordi tostatløsninger er urealistisk. Han unngår elegant å komme med noe eget forslag.

Som tidligere nevnt, alternativet til en tostatløsning er en enstatløsning.
Hva slags enstatsløsning er det Stanghelle og andre anser er realistisk, annet enn etnisk rensing eller apartheid? For Israel opphører neppe å være jødisk stat, selv om majoriteten skulle ære palestinere.
Det er her det stopper opp for meg. Det finnes innen annen akseptabel løsning enn en tostatløsning.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...