Snikpellik Skrevet onsdag kl 09:02 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:02 Netanyahus høyreekstreme kulturminister Amichai Eliyahu sier han ønsker å designere gislene som «krigsfanger», slik at å redde gislene ikke trenger å være øverste prioritet. Han mener også Israel bør annektere Gazastripen og «gjøre den jødisk». Eliyahu har tidligere tatt til orde for å bruke atomvåpen mot Gaza, og mener «det ikke finnes sivile palestinere». Far-right minister calls for categorizing hostages as ‘prisoners of war,’ so that defeating Hamas can come first https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/far-right-minister-calls-for-categorizing-hostages-as-prisoners-of-war-so-that-defeating-hamas-can-come-first/ Heritage Minister Amichay Eliyahu suggests that Israel should define the 50 remaining Gaza hostages as “prisoners” rather than hostages, which would allow for their release to be delayed until “victory” has been achieved over Hamas. “The hostages should be defined as prisoners of war. Prisoners of war are only dealt with at the end of the victory,” the ultranationalist Otzma Yehudit minister tells Radio Kol Chai. “First, Hamas should be defeated.” (…) “Many people prioritize the hostages over victory — this is a mistake,” Eliyahu continues. “I’m calling to release the prisoners of war after the defeat [of Hamas], not before.” The far-right lawmaker also called for Israel to apply sovereignty to the Gaza Strip, claiming that doing so “would be good for both Jews and Arabs.” “Gaza should be Jewish, and then the Arabs will be better off too,” he said. 1 4
Ballalaika Skrevet onsdag kl 09:14 Skrevet onsdag kl 09:14 obygda skrev (2 timer siden): Hvilket Hamas? De 2 som har gjemt seg under jorda og som Netanyahu leter etter? Det er i praksis ingen militær makt igjen i Hamas. The greatest trick the Devil ever pulled was to convince the world he didn't exist 3 2
Folkflesk Skrevet onsdag kl 09:33 Skrevet onsdag kl 09:33 Snikpellik skrev (29 minutter siden): Netanyahus høyreekstreme kulturminister Amichai Eliyahu sier han ønsker å designere gislene som «krigsfanger», slik at å redde gislene ikke trenger å være øverste prioritet. Han mener også Israel bør annektere Gazastripen og «gjøre den jødisk». Eliyahu har tidligere tatt til orde for å bruke atomvåpen mot Gaza, og mener «det ikke finnes sivile palestinere». Det er tydeligvis ingen i den regjeringen som ikke er fascister, gale i hodet eller begge deler. Hele gjengen burde vært sendt til Haag, for å tilbringe resten av sine miserable liv der. 2 1
Snikpellik Skrevet onsdag kl 09:47 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:47 (endret) Folkflesk skrev (15 minutter siden): Det er tydeligvis ingen i den regjeringen som ikke er fascister, gale i hodet eller begge deler. Hele gjengen burde vært sendt til Haag, for å tilbringe resten av sine miserable liv der. Mange glemmer kanskje hvor ytterliggående den er, og har blitt over tid. Israels nåværende regjering er omtrent som om Norge skulle vært styrt av en koalisjon mellom Frp, Norgesdemokratene, Konservativt og… SIAN eller noe sånt. Der de mest moderate Frp (Likud) hele tiden trues av de ekstreme ytre høyre-partiene om regjeringssammenbrudd dersom de ikke får viljen sin. Og med sammenbrudd vet Netanyahu at fengsel muligens venter. Jeg synes det er viktig å skille mellom Israel og Israels nåværende ekstreme regjering. De fleste israelere vil ha en annen regjering, og de aller fleste hater de høyreekstreme som styrer landet sammen med Netanyahu. De fleste vil også ha en gisselavtale og slutt på krigen. Mine familiemedlemmer, som bor et stykke sør i landet føler ikke de bor i et ordentlig demokrati, og at det burde vært nyvalg for lengst. Endret onsdag kl 09:49 av Snikpellik 4 1
Rhabagatz Skrevet onsdag kl 09:58 Skrevet onsdag kl 09:58 10 minutes ago, Snikpellik said: Mange glemmer kanskje hvor ytterliggående den er, og har blitt over tid. Israels nåværende regjering er omtrent som om Norge skulle vært styrt av en koalisjon mellom Frp, Norgesdemokratene, Konservativt og… SIAN eller noe sånt. Der de mest moderate Frp (Likud) hele tiden trues av de ekstreme ytre høyre-partiene om regjeringssammenbrudd dersom de ikke får viljen sin. Og med sammenbrudd vet Netanyahu at fengsel muligens venter. Jeg synes det er viktig å skille mellom Israel og Israels nåværende ekstreme regjering. De fleste israelere vil ha en annen regjering, og de aller fleste hater de høyreekstreme som styrer landet sammen med Netanyahu. De fleste vil også ha en gisselavtale og slutt på krigen. Mine familiemedlemmer, som bor et stykke sør i landet føler ikke de bor i et ordentlig demokrati, og at det burde vært nyvalg for lengst. Jeg tror vi skal skille mellom partipolitikk, krig og syn på palestinerne. Ja, meningsmålinger viser at regjeringen har lite støtte og at folk er lei krigen. Men samtidig viser meningsmålinger at folket støtter den harde behandlingen palestinerne får. 1 2
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 10:37 Skrevet onsdag kl 10:37 Netanyahu har i store trekk støtte i befolkningen når det gjelder behandlingen av palestinerne. Neste trekk er en gradvis anneksjon av Gaza og en utstøting av palestinerne. Det burde ha kommet for lenge siden, men nå må verden sette hardt mot hardt. Det vil si dette hadde vært mulig hvis amerikanerne ikke beskyttet Israel. Derfor er det på tide at en stabler på bena en alternativ verdensorden hvor USA holdes utenfor. 4
Snikpellik Skrevet onsdag kl 11:30 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:30 Israeli group of artists, intellectuals call for 'crippling sanctions' on Israel https://www.jpost.com/israel-news/article-862710 “Our country is starving the people of Gaza to death and contemplating the forced removal of millions of Palestinians from the Strip,” the letter alleged. Thirty-one Israeli filmmakers, artists, academics, and former politicians called for the international community to impose “crippling sanctions” on Israel to pressure it into a ceasefire with Hamas in a Wednesday letter. The signatories include Academy Award recipient Yuval Abraham; former Israeli attorney-general Michael Ben-Yair; Former speaker of the Knesset and former Jewish Agency head Avraham Burg; former MK Tamar Gozansky; and others. “Our country is starving the people of Gaza to death and contemplating the forced removal of millions of Palestinians from the Strip,” the letter alleged. “We, Israelis dedicated to a peaceful future for our country and our Palestinian neighbors, write this with grave shame, in rage and in agony,” it states. 3 2
Tussi Skrevet onsdag kl 11:36 Skrevet onsdag kl 11:36 (endret) Snikpellik skrev (6 minutter siden): Israeli group of artists, intellectuals call for 'crippling sanctions' on Israel https://www.jpost.com/israel-news/article-862710 “Our country is starving the people of Gaza to death and contemplating the forced removal of millions of Palestinians from the Strip,” the letter alleged. Thirty-one Israeli filmmakers, artists, academics, and former politicians called for the international community to impose “crippling sanctions” on Israel to pressure it into a ceasefire with Hamas in a Wednesday letter. The signatories include Academy Award recipient Yuval Abraham; former Israeli attorney-general Michael Ben-Yair; Former speaker of the Knesset and former Jewish Agency head Avraham Burg; former MK Tamar Gozansky; and others. “Our country is starving the people of Gaza to death and contemplating the forced removal of millions of Palestinians from the Strip,” the letter alleged. “We, Israelis dedicated to a peaceful future for our country and our Palestinian neighbors, write this with grave shame, in rage and in agony,” it states. Alt press er på Israel, men hva skal man presse Hamas med? Der er to parter som må inngå våpenhvile, ikke bare 1 Endret onsdag kl 11:36 av Tussi 3 2
ParadiseCity Skrevet onsdag kl 11:44 Skrevet onsdag kl 11:44 Tussi skrev (4 minutter siden): Alt press er på Israel, men hva skal man presse Hamas med? Der er to parter som må inngå våpenhvile, ikke bare 1 Den ene parten bedriver etnisk rensing og folkemord. Den andre parten ligger begravd i ruinene. Skal kanskje IDF engasjere Lilli Bendriss til å forhandle frem en fredsavtale da? 4
VifteKopp Skrevet onsdag kl 11:51 Skrevet onsdag kl 11:51 ParadiseCity skrev (3 timer siden): Har du kilder på dette? Dette virker som en ganske god tall-analyse av en israelsk journalist: https://www.jpost.com/israel-news/article-862638 En Hamas-kommandør sier til BBC at de har mistet kontroll på rundt 80% av territoriet: https://www.bbc.com/news/articles/c4gk79xlzwjo Alle tall fra Gaza må selvsagt tas med en klype salt, men jeg tror det anslagsvis er riktig basert på det jeg har lest og hørt. Folkflesk skrev (3 timer siden): Man kan ikke drepe/utrydde en hel sivilbefolkning for å bli kvitt Hamas ned til den siste soldaten. Det skjønner jo alle. Israel har nå lagt en plan om full annektering av Gaza, så dette dreier seg om helt andre ting enn bekjempelse av Hamas/frigivelse av gisler nå. Det er rett og slett Gazas Endlösung vi snakker om. Som jeg tidligere har sagt, så tror jeg Netanyahus mål er å utrydde mest mulig av Hamas innen valget i 2026. Jeg tror ikke det er lagt noen større planer enn det for Gaza, ettersom valgresultatet vil avgjøre regjeringskoallisjonen, som igjen vil avgjøre hva som skjer på Gaza. Israelsk politikk er ganske kaotisk, så det er vanskelig å spå om fremtiden. 2
Tussi Skrevet onsdag kl 11:56 Skrevet onsdag kl 11:56 VifteKopp skrev (4 minutter siden): Dette virker som en ganske god tall-analyse av en israelsk journalist: https://www.jpost.com/israel-news/article-862638 En Hamas-kommandør sier til BBC at de har mistet kontroll på rundt 80% av territoriet: https://www.bbc.com/news/articles/c4gk79xlzwjo Alle tall fra Gaza må selvsagt tas med en klype salt, men jeg tror det anslagsvis er riktig basert på det jeg har lest og hørt. Som jeg tidligere har sagt, så tror jeg Netanyahus mål er å utrydde mest mulig av Hamas innen valget i 2026. Jeg tror ikke det er lagt noen større planer enn det for Gaza, ettersom valgresultatet vil avgjøre regjeringskoallisjonen, som igjen vil avgjøre hva som skjer på Gaza. Israelsk politikk er ganske kaotisk, så det er vanskelig å spå om fremtiden. Men denne krigen kan ikke holde på fren til 2026, det er jo vanvittig 1
Ballalaika Skrevet onsdag kl 12:01 Skrevet onsdag kl 12:01 ParadiseCity skrev (13 minutter siden): Den ene parten bedriver etnisk rensing og folkemord. Den andre parten ligger begravd i ruinene. Skal kanskje IDF engasjere Lilli Bendriss til å forhandle frem en fredsavtale da? Det er i det tatt noe religiøst over å benekte virkeligheten for å slippe å måtte forholde seg til argumentasjonen fra utsiden. No offense altså, men. 4
VifteKopp Skrevet onsdag kl 12:05 Skrevet onsdag kl 12:05 Tussi skrev (2 minutter siden): Men denne krigen kan ikke holde på fren til 2026, det er jo vanvittig Det kan den så absolutt. Hamas har trolig nok ressurser til å holde ut i tunnelene sine, Netanyahu vil trolig tape valget hvis han ikke kan erklære seier på Gaza, og det virker ikke å finnes noen ytre aktører med viljen eller evnen til å presse en av partene til å heise det hvite flagget. 2
obygda Skrevet onsdag kl 12:06 Skrevet onsdag kl 12:06 Ballalaika skrev (2 timer siden): The greatest trick the Devil ever pulled was to convince the world he didn't exist Har noen møtt djevelen man skriver om i bibelen? Er bare religøst vås alt sammen. Det finnes ingen Gud eller Djevel..eller noen av de andre fantasifigurene i verdens religioner . Vi har derimot mye ondskap i verden som ofte løfter frem religion som forklaring på ondskap...i praksis er det dem selv som er ondskapen. 2
Ballalaika Skrevet onsdag kl 12:10 Skrevet onsdag kl 12:10 obygda skrev (4 minutter siden): Har noen møtt djevelen man skriver om i bibelen? Er bare religøst vås alt sammen. Det finnes ingen Gud eller Djevel..eller noen av de andre fantasifigurene i verdens religioner . Vi har derimot mye ondskap i verden som ofte løfter frem religion som forklaring på ondskap...i praksis er det dem selv som er ondskapen. Ok 1
ParadiseCity Skrevet onsdag kl 12:11 Skrevet onsdag kl 12:11 VifteKopp skrev (3 minutter siden): Dette virker som en ganske god tall-analyse av en israelsk journalist: https://www.jpost.com/israel-news/article-862638 En Hamas-kommandør sier til BBC at de har mistet kontroll på rundt 80% av territoriet: https://www.bbc.com/news/articles/c4gk79xlzwjo Alle tall fra Gaza må selvsagt tas med en klype salt, men jeg tror det anslagsvis er riktig basert på det jeg har lest og hørt. Som jeg tidligere har sagt, så tror jeg Netanyahus mål er å utrydde mest mulig av Hamas innen valget i 2026. Jeg tror ikke det er lagt noen større planer enn det for Gaza, ettersom valgresultatet vil avgjøre regjeringskoallisjonen, som igjen vil avgjøre hva som skjer på Gaza. Israelsk politikk er ganske kaotisk, så det er vanskelig å spå om fremtiden. Selvfølgelig vil aldri Hamas innrømme at de har mistet kontrollen over Gaza, så hva enn Hamas kommandør sier kan man ikke stole på. Det er jo ingen tegn på at det er noen som har kontroll og de fleste rapporter og artikler konkluderer med at det er full anarki i regionen. https://www.vg.no/nyheter/i/25WdVr/gaza-blir-lovloest-med-vaepnede-gjenger https://www.reuters.com/world/middle-east/un-rights-office-says-anarchy-spreading-gaza-2024-07-19/ https://www.ohchr.org/en/statements-and-speeches/2024/07/observations-gaza-head-un-human-rights-office-occupied-palestinian https://www.reuters.com/world/middle-east/battling-survive-hamas-faces-defiant-clans-doubts-over-iran-2025-06-27/ https://inews.co.uk/news/world/the-isis-linked-bandit-gang-working-with-israel-in-gaza-3735530 Det man har er små autonome celler med Hamas som egentlig fokuserer på å kjempe mot IDF, enn og styre Gaza. Det er ingen hierarki eller kommandostruktur igjen. Hvordan kan man forhandle fred når situasjonen er slik? Det er ingen å forhandle fred med. I vakuumet har man enkelte steder gjenger, klaner og militsgrupper som har tatt kontroll over sine respektive områder. 4
ParadiseCity Skrevet onsdag kl 12:15 Skrevet onsdag kl 12:15 Ballalaika skrev (11 minutter siden): Det er i det tatt noe religiøst over å benekte virkeligheten for å slippe å måtte forholde seg til argumentasjonen fra utsiden. No offense altså, men. Bruker du google translate? 2
VifteKopp Skrevet onsdag kl 12:22 Skrevet onsdag kl 12:22 ParadiseCity skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig vil aldri Hamas innrømme at de har mistet kontrollen over Gaza, så hva enn Hamas kommandør sier kan man ikke stole på. Det er jo ingen tegn på at det er noen som har kontroll og de fleste rapporter og artikler konkluderer med at det er full anarki i regionen. Men Hamas-kommandøren innrømmer at de har mistet kontrollen på 80%. FN anslår at Israel kontrollerer rundt 88% av Gaza. Fra IDF har jeg sett anslag på mellom 70% og 80%. Så det er nok omtrent i det territoriet der. Men det spørs jo litt hvordan man definerer kontroll. 1
Ballalaika Skrevet onsdag kl 12:23 Skrevet onsdag kl 12:23 ParadiseCity skrev (4 minutter siden): Bruker du google translate? Det går an å la være svare på et innlegg. Om du er uenig i noe feks Tussi sier men ikke finner motargumentene er det et alternativ å la være å svare heller enn å dikte opp et virkelighetsbenektende narrativ for at noe du ikke er enig i skal få stå uimotsagt. Du bestemmer selv selvfølgelig. 1
ParadiseCity Skrevet onsdag kl 12:35 Skrevet onsdag kl 12:35 VifteKopp skrev (8 minutter siden): Men Hamas-kommandøren innrømmer at de har mistet kontrollen på 80%. FN anslår at Israel kontrollerer rundt 88% av Gaza. Fra IDF har jeg sett anslag på mellom 70% og 80%. Så det er nok omtrent i det territoriet der. Men det spørs jo litt hvordan man definerer kontroll. Ja men mitt motargument med kilder er jo at de ikke engang har kontroll på de resterende 20% de påstår at de kontrollerer. Uansett, premisset «HaMAs mÅ oVeRGi sEG» har ikke bakkekontakt da man ser at IDF begår massedrap på sivile i områder der Hamas ikke har hatt en tilstedeværelse på mange måneder om ikke år. Så forestillingen om at overgrep og drap på sivile vil gå over så fort Hamas overgir seg kjøper jeg ikke. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå