Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
ParadiseCity skrev (9 timer siden):

Rar logikk. Så hvis Alex Jones sier at holocaust var en forferdelig ting så kan man ikke være enig med han om det.

Israel vennene minner meg mer og mer om den triste og bitre AKP-gjengen som fremdeles sverger til Nord-Korea. Eller de norske Putinistene som drar på kulturell studietur til Krim-halvøya. 

Hamas-vennene minner mye om akp-ml og deres støtte til Pol Pot.

No offense.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (25 minutter siden):

Hamas-vennene minner mye om akp-ml og deres støtte til Pol Pot.

No offense.

Du vet bøllen i skolegården som har en lite skare med venner som gjør alt han sier? Det er slik vi kan tenke om Israel i denne saken. Og la oss tenke oss at en person står opp mot bøllen og grisebanker vedkommende etter først å ha blitt slått til, og selv ender med å bli utvist fra skolen, det er den jobben mange som stiller opp for de svakerestilte gjør. Bøllen er kanskje så kul at selv rektoren blir med på leken. Det er det store deler av det verdenssamfunnet gjør. Hvis det er en kardinalsynd å stå opp for de som kan beskytte seg selv, så vil jeg begå den synden for resten av livet mitt. Jeg får kanskje ikke gjort så mye som en anonym og svak person, men alle monner drar. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Hvis det å støtte de svake er ensbetydende med slike medlemsskap, sue me. Du vet bøllen i skolegården som har en lite skare med venner som gjør alt han sier? Det er slik vi kan tenke om Israel i denne saken. Og la oss tenke oss at en person står opp mot bøllen og grisebanker vedkommende og selv ender med å bli utvist fra skolen, det er den jobben mange som stiller opp for de svakerestilte gjør. Hvis det er en kardinalsynd så vil jeg begå den resten av livet mitt. Jeg får kanskje ikke gjort så mye som en anonym og svak person, men alle monner drar. 

Må innrømme at det hadde vært enklere å ta det du skriver seriøst om du ikke hadde flagget til regimet i Iran som profilbilde.

Hvordan var å støtte Pol Pot å støtte de svake?

Endret av Ballalaika
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Må innrømme at det hadde vært enklere å ta det du skriver seriøst om du ikke flagget til regimet i Iran som profilbilde.

Begynner du også med flagg greiene? Jeg støtter Iran og kommer til å fortsette å gjøre det. Fordi de responderer på proxy krigene til Israel og USA. Men som jeg skrev til en annen bruker, jeg støtter ikke det nåværende regimet, men det iranske folket som er mangfoldig.

Ærlig talt; folk kan kalle seg for nasjonalister og det ene og det andre på dette forumet, men det visst okei det. Hykleri kaller jeg det.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Skrevet
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Begynner du også med flagg greiene? Jeg støtter Iran og kommer til å fortsette å gjøre det. Fordi de responderer på proxy krigene til Israel og USA. Men som jeg skrev til en annen bruker, jeg støtter ikke det nåværende regimet, men det iranske folket som er mangfoldig

Hvis du støtter det Iranske folk så veiver du ikke flagget til de som undertrykker de.

Blir litt pussig å snakke om å beskytte de svake når du støtter et regime som undertrykker sitt eget folk.

Men det er jo par for the course for bla akp-ml som støtter Pol Pot og Hamas-vennene.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (17 minutter siden):

Hvis du støtter det Iranske folk så veiver du ikke flagget til de som undertrykker de.

Blir litt pussig å snakke om å beskytte de svake når du støtter et regime som undertrykker sitt eget folk.

Men det er jo par for the course for bla akp-ml som støtter Pol Pot og Hamas-vennene.

Lev i den troen du. Og dette ble min siste kommentar til deg i denne tråden.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (1 time siden):

Utrolig nok har slike kilder ikke blitt delt på dette forumet.

De er blitt diskutert over flere sider. Dog, tråden her nærmer seg 1200 sider, så forståelig om du ikke har fått det med deg.

Endret av Ballalaika
  • Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (15 timer siden):

Og dette skulle de gjøre uten en avtale om at fornuftige folk (noe som ekskluderer Hamas) tok over? Bare sånn uten uten videre?

Hvem var det som oppmuntret og bidro til Hamas sin fremvekst igjen? Jeg har glemt det nå jeg.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

IDF rapporteres å kjede seg, så de skyter etter forskjellige kroppsdeler hver dag…

I andre nyheter en «Green Beret» soldat som ikke klarte jobbe for GHF lenger.

Her deler han en historie om en [korrigert] ca 10 år gammel gutt som hadde gått 12 km for å få mat ved matutleveringen i regi av GHF.

Han fikk litt mat og kysset hånden og sa takk.

Sekunder senere er han skutt av IDF som skyter ham på veien tilbake.  

Absolutt ingen militær grunn for IDF til å skyte sivile som forsøker hente mat… annet enn fravær av humanisme…

«Green beret»-soldaten hadde erfaring fra kampen mot IS også, og selv IS behandlet fanger bedre iflg ham

I dette intervjuet slår han også hull på myten om at Hamas plyndrer lastebiler. Dette er kun en myte som IDF bruker for å blokkere mat og medisiner.  Ikke noe vann leveres ut - vann er nødvendig for tørrmaten som leveres ut (Drivstoff til avsaltings-anlegg er blokkert som nødhjelp) 

Endret av Rune_says
korrektur og retting
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Dette er to måneder gammelt, men det gikk under radaren min, og tror ikke det har vært nevnt her.

Dette er altså enka til en av de mest innbitte neocons noensinne.

"Cindy McCain has refuted claims from Israeli government officials insisting that Hamas was responsible for looting aid trucks allowed over the border into Gaza by the Israeli military.

McCain, wife of the late senator John McCain, heads up the United Nations World Food Programme.

(...)

McCain told Margaret Brennan that her agency’s staffers on the ground in Gaza had seen no evidence of an effort by Hamas to loot aid trucks."

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/cindy-mccain-hamas-israel-aid-b2757707.html

• Innsiktsfullt 3
Skrevet

Stadig flere israelske kjendiser mener Israel begår folkemord i Gaza.

With ‘broken heart,’ author David Grossman calls Israeli actions in Gaza ‘genocide’
https://www.timesofisrael.com/with-broken-heart-author-david-grossman-calls-israeli-actions-in-gaza-genocide/

Literary giant and peace activist tells Italy’s La Repubblica that the very use of the word in association with Israel signals devastating moral collapse tied to ‘the occupation’

Award-winning Israeli author David Grossman called the country’s campaign in Gaza a “genocide” on Friday for the first time, noting that he uses the term with “immense pain and a broken heart,” in conversation with the Italian daily La Repubblica.

His comments came amid rising global alarm and anger over widespread hunger in the war-torn territory due to the insufficient entry of food.

“For many years, I refused to use that term, ‘genocide,’” the prominent writer and peace activist told the newspaper. “But now, after the images I have seen and after talking to people who were there, I can’t help but use it.

Award-winning Israeli author David Grossman called the country’s campaign in Gaza a “genocide” on Friday for the first time, noting that he uses the term with “immense pain and a broken heart,” in conversation with the Italian daily La Repubblica.

His comments came amid rising global alarm and anger over widespread hunger in the war-torn territory due to the insufficient entry of food.

“For many years, I refused to use that term, ‘genocide,’” the prominent writer and peace activist told the newspaper. “But now, after the images I have seen and after talking to people who were there, I can’t help but use it.

“This word is an avalanche: Once you say it, it just gets bigger, like an avalanche. And it adds even more destruction and suffering,” he said. “Even just saying that word — ‘genocide’ — in reference to Israel, to the Jewish people, the fact that such a comparison is even being made, tells us that something very bad is happening to us.”

Grossman’s works, which have been translated into dozens of languages, have won many international prizes.

• Liker 3
Skrevet

67% av israelere svarer i en undersøkelse at de føler regjeringen ikke representerer dem.

62% ønsker en gisselavtale, mens bare 28% ønsker å intensivere krigen og militært okkupere hele Gazastripen.

Kun 4% svarer at de ønsker en delvis gisselavtale, som er det Netanyahu-regjeringen sier de ønsker og jobber med.

https://www.timesofisrael.com/poll-most-israelis-fear-they-wont-be-able-to-travel-abroad-as-global-anger-mounts/

(...) Channel 12’s poll also indicated that 67% of respondents feel that the government’s policies don’t represent their will, with just 29% saying that the government represents them.

Even among voters of Prime Minister Benjamin Netanyahu’s coalition, 44% of respondents said that the government’s policies do not represent their will, compared to 51% who said that they do.

Regarding the hostages and the war in Gaza, 62% of respondents said that the government should promote a comprehensive deal to return all captives held in the Strip, while 28% said they support intensifying the military operation and occupying the entire Palestinian enclave.

Meanwhile, only 4% said they support promoting a partial deal to release about half of the living hostages and dead hostages, which is the framework that has been discussed in negotiations for the past several months.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Mr. President™ skrev (På 1.8.2025 den 15.34):

Med andre ord, siden x skjedde for x antall år siden i x land så betyr det at Israel er uskyldige? Nok en gang ignorerer du uttalelsene som er bakgrunn for denne mistanken.

Nei, jeg maner til forsiktighet om å lefle med konspirasjonsteorier når vi vet fra historien (som 9/11, JFK, gassingen i Syria, etc.) at brorparten av disse spørsmålene stort sett ender opp med å ha rasjonelle, naturlige forklaringer. 

Sitat

På hvilken måte var de late og ignorerte det? De drepte ikke nok folk fra før av? Israel har holdt på med denne okkupasjonen og undertrykkelsen i mange tiår. De drepte mange uskyldige før 7. oktober også.

I 2005 fjernet Israel alle bosetninger og trakk seg fullstendig ut av Gaza-stripen. Siden levde ulike Israelske regjeringer helt fint med at Hamas regjerte stripen og manet til folkemord i ny og ne, fordi det stort sett bare resulterte i at de sendte noen hjemmelagde raketter.   

Israel tok altså ikke Hamas seriøst som en skikkelig trussel. De utdelte til og med flere tusen arbeidstillatelser for Gaza-palestinere, som krysset grensen og jobbet i landbruk og bygg og anlegg. 

Sitat

Er det Hamas eller Israel som har ulovlige bosetninger på Gazastripen? Hvem er det som har tatt mer og mer landområder siden opprettelsen av Israel? Å si at Israel ikke har noen plan er så ekstremt naivt. Israel vet akkurat hva de driver med. Som for eksempel at de konfiskerer fruktbare landområder fra palestinere fordi loven tillater det hvis jorda forblir udyrket. Men hvorfor forblir den udyrket? Fordi for at den skal kunne dyrkes så må det søkes om tillatelse, noe som Israel i de aller fleste tilfeller avslår. Det gjør at de kan ta den og gi den til bosettere samtidig som de peker på at deres egen lov tillater det. Dette er en systemisk plan, ikke handlingene til noen som bare famler i blinde og tilfeldigvis har endt opp med å okkupere større og større landområder gjennom mange tiår.

Israel har ingen ulovlige bosetninger på Gazastripen. Du blander med Vestbredden, hvor Israel har mange ulovlige bosetninger. 

Jeg sier at Israel ikke har noen konkret plan for Gaza annet enn at Netanyahu vil beseire Hamas. Beseirer han Hamas øker han sjansen for å vinne valget. Holder Hamas ut, taper han mest sannsynlig valget. Hadde ikke 7. oktober skjedd, ville han ikke trengt å bry seg om Hamas, ergo gir det null mening at han skulle latt angrepet skje.

Det er lov å tenke grundig gjennom logikken bak konspirasjonsteoriene sine før man sprer dem. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Folkflesk skrev (På 1.8.2025 den 16.48):

Tror ikke det har noe med jøder å gjøre. Det var langt større og flere konspirasjonsteorier rundt 9/11 enn dette. Men det var ikke så mye snakk med om at alle de som fremmet dem hatet amerikanere.

Jødene var helt sentrale i konspirasjonteoriene rundt 9/11. De har vært helt sentrale i de fleste konspirasjonsteorier. Da IS herjet på sitt verste i Levanten, var det mange som påpekte at det var beleilig at de angrep alle land bortsett fra Israel. 

Sitat

Og Israel representerer uansett bare israelere, ikke alle verdens jøder. Skjønner ikke hvorfor alle jøder som ikke har noe med Israel å gjøre skal klistres til Israel. Som Trump sa til jødiske amerikanere når han nevnte Netanyahu: "This is your prime minister".

Enig, dessverre opplever jøder verden over at de nå skal stå ansvarlige for Israels handlinger, at det stilles høyere krav til dem enn alle andre folkegrupper. Senest denne uken var det en jødisk gruppe som ble kastet ut av Pride i Montreal på svært suspekt grunnlag. 

Det er merkelig hvordan det ikke skjer med sudanesere eller azerbaijanere eller myanmarere, steder hvor det også foregår grusomheter ingen i Vesten bryr seg om. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (19 minutter siden):

Jødene var helt sentrale i konspirasjonteoriene rundt 9/11. De har vært helt sentrale i de fleste konspirasjonsteorier. Da IS herjet på sitt verste i Levanten, var det mange som påpekte at det var beleilig at de angrep alle land bortsett fra Israel. 

Enig, dessverre opplever jøder verden over at de nå skal stå ansvarlige for Israels handlinger, at det stilles høyere krav til dem enn alle andre folkegrupper. Senest denne uken var det en jødisk gruppe som ble kastet ut av Pride i Montreal på svært suspekt grunnlag. 

Det er merkelig hvordan det ikke skjer med sudanesere eller azerbaijanere eller myanmarere, steder hvor det også foregår grusomheter ingen i Vesten bryr seg om. 

Akkurat , og mange prøver å unnskylde Hamas med at de fleste ble drept av israelske styrker, de tror visst at Hamas var på sightseeing og er helt uskyldig i 7 oktober-amgrepet. Mange norske faktisk, på fb

Endret av Tussi
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...