Ballalaika Skrevet i går, 19:35 Skrevet i går, 19:35 Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Det er i hvert fall ikke Mexico eller Sør-Afrika som skal ta den avgjørelsen. En annen sak er at KKK ikke kjemper mot en okkupant. #guttaPåSkauen 2
Folkflesk Skrevet i går, 19:36 Skrevet i går, 19:36 (endret) Ballalaika skrev (30 minutter siden): Nettopp. Og ikke Hamas. Beklager men det er ikke "propal" som bryr seg om de sivile. Om du vil se hvordan det ser ut å samtidig kritisere Hamas, kritisere Israel (i aller høyeste grad), og ha omsorg for palestinerne kan du følge feks han her. Jeg er ikke på X pga den bipolare fascisten som driver det. Men jeg er stort sett enig med den norske regjeringen, FN og en haug troverdige NGOer når det gjelder katastrofen på Gaza. De som ikke skjønner et pøkk her er Israel-venner som enten støtter et folkemord, benekter et folkemord eller er så religiøst forvirret at de ikke engang tar stilling til om det er et folkemord eller ikke. For mannen med skjegg der oppe har en plan for jødene og dem selv, tror de. Endret i går, 19:38 av Folkflesk 4
Ballalaika Skrevet i går, 20:04 Skrevet i går, 20:04 (endret) Folkflesk skrev (47 minutter siden): Jeg er ikke på X pga den bipolare fascisten som driver det Nei, men da så. Vet ikke om han er andre steder. Greit det, man da vil kanskje jeg ha meg frabedt antydninger om "støtter Bibi i tykt og tynt" når en palestinsk aktivist med ingenting til overs for Bibi sier mye godt det samme som meg. Om du ikke er for redd Musk til å se et eksempel Om han har rett i at disse representerer et flertall skal jeg ikke si så mye om, men, man ser jo at han sier nesten ordrett mye av det samme som meg. Endret i går, 20:26 av Ballalaika 2 1
Folkflesk Skrevet i går, 20:32 Skrevet i går, 20:32 (endret) Ballalaika skrev (30 minutter siden): Nei, men da så. Vet ikke om han er andre steder. Greit det, man da vil kanskje jeg ha meg frabedt antydninger om "støtter Bibi i tykt og tynt" når en palestinsk aktivist med ingenting til overs for Bibi sier mye godt det samme som meg. Om du ikke er for redd Musk til å se et eksempel Om han har rett i at disse representerer et flertall skal jeg ikke si så mye om, men, man ser jo at han sier nesten ordrett mye av det samme som meg. At noen protesterer mot Hamas renvasker på ingen måte Israels ledere. Disse menneskene protesterer garantert vel så mye mot Israel og mannen som dreper barna deres. Som altså norske Israel-venner fortsatt forsvarer. Det er det største problemet her og nå, da det oppmuntrer Israel til å bevege seg mot det folkemordet som vi allerede ser klare tegn til at de forsøker seg på. Endret i går, 20:34 av Folkflesk 4
ParadiseCity Skrevet i går, 20:35 Skrevet i går, 20:35 Tussi skrev (1 time siden): Burde Ku Klux Klan få lov å stille til valg hvis det var en reell sjanse for at de skulle vinne? Jeg er litt enig med dette. Tenk 1950 Vest-Tyskland. De allierte hadde aldri tolerert at NSDAP hadde stilt til valg og vunnet. Selv om det ikke er helt sammenlignbart Samtidig må man likevel huske på at Hamas hadde såpass kontroll over samfunnet i så mange år, så uansett om en sosialdemokrat eller en autokrat blir den nye lederen i en eventuell ny Gaza stat er det en veldig stor sjanse for at vedkommende har hatt nære forbindelser med Hamas. Det samme var jo det som skjedde i Tyskland i etterkrigstiden, de fleste byråkrater og dommere osv beholdt jobbene sine og på mange måter eksisterte det Tredje riket etter 1945 med da spesielt det vest-tyske byråkratiet. Da er det fort gjort at kranglete Israelere kommer til å peke på det og si at dette er Hamas bare med et nytt navn. 2
Ballalaika Skrevet i går, 20:39 Skrevet i går, 20:39 Folkflesk skrev (1 minutt siden): Og de protesterer garantert vanligvis mot Israel og mannen som dreper barna deres. Som altså norske Israel-venner fortsatt forsvarer. Det er det største problemet her og nå, da det oppmuntrer Israel til å bevege seg mot det folkemordet som vi allerede ser klare tegn til at de forsøker seg på. Man kan lede en hest til vand men man kan ikke tvinge den til å drikke. Det virker ikke som du tar til deg så mye av det jeg skriver men messer bare videre som om det å ha et nyansert syn på dette bare er ensbetydende med å være en Bibi-apologist, selv når jeg viser eksempler på det motsatte. Takk for samtalen. 2 1
Red Frostraven Skrevet i går, 20:41 Skrevet i går, 20:41 Ballalaika skrev (1 time siden): Om du vil se hvordan det ser ut å samtidig kritisere Hamas, kritisere Israel (i aller høyeste grad), og ha omsorg for palestinerne kan du følge feks han her: https://x.com/afalkhatib Og ukrainerene kan bare flytte ut av Ukraina, så kan russerene få Ukraina -- så slipper vi mer krig..? 3
Ballalaika Skrevet i går, 20:43 Skrevet i går, 20:43 Red Frostraven skrev (2 minutter siden): Og ukrainerene kan bare flytte ut av Ukraina, så kan russerene få Ukraina -- så slipper vi mer krig..? Og der kom Kent Hovind... 3
Red Frostraven Skrevet i går, 21:11 Skrevet i går, 21:11 (endret) Ballalaika skrev (29 minutter siden): Og der kom Kent Hovind... Det er din egne kilde som ønsker slike løsninger, mister projektor. https://x.com/afalkhatib/status/1923797775436689677 https://x.com/afalkhatib/status/1923861272237383810 Hva har historisk skjedd når palestinere flykter for å ikke bli drept av sionistene..? Får de reise hjem igjen? Konflikten eksisterer den dag i dag fordi de som flyktet fra hva som i dag er Israel til Gaza ikke fikk flytte hjem igjen til sine eiendommer, og deres barn nektet arven sin, og deres barnebarn nektet sin arv. --- Og angående din vane for å drive gish galopp mens du anklager andre for å gjøre det samme: Jeg gjør det enda enklere siden du har litt tungt for det: Hvis du trekker i spaken, så kommer nødhjelpen ikke frem. Alt du trenger å gjøre for at nødhjelpen kommer frem, er å ikke sabotere. Hvem har skylden for at nødhjelpen ikke kommer frem om du trekker i spaken? Endret i går, 21:14 av Red Frostraven 2 1
Ballalaika Skrevet i går, 21:25 Skrevet i går, 21:25 (endret) Red Frostraven skrev (21 minutter siden): Det er din egne kilde som ønsker slike løsninger, mister projektor. https://x.com/afalkhatib/status/1923797775436689677 https://x.com/afalkhatib/status/1923861272237383810 Er ikke akkurat helt det han sier da. Kan være litt naivt det han sier. At befolkningen skulle vært evakuert allerede før krigen startet er opplagt da. Om det blir rettsaker i Haag etter krigen burde han nordmannen i FN som nektet dette være først i køen. Var det vi gjorde i Ukraina da? Tvang millioner av bla øst-ukrainere til å bli værende i krigsfronten, så Putin ikke skulle få viljen sin? Av og til når jeg er ute ov farter får jeg nærmest en følelse av at her er flere ukrainere enn nordmenn - så tilsynelatende ikke. At du trekker inn Ukraina blir mao sedvanlig margtåpen argumentasjon. Red Frostraven skrev (21 minutter siden): Jeg gjør det enda enklere siden du har litt tungt for det: Hvis du trekker i spaken, så kommer nødhjelpen ikke frem. Alt du trenger å gjøre for at nødhjelpen kommer frem, er å ikke sabotere. Hvem har skylden for at nødhjelpen ikke kommer frem om du trekker i spaken? Jeg trekker i spaken som får Hamas til å kapitulere, så er sultproblematikken løst. Endret i går, 21:33 av Ballalaika 3 1
Red Frostraven Skrevet i går, 21:47 Skrevet i går, 21:47 Ballalaika skrev (7 minutter siden): Er ikke akkurat helt det han sier da. Kan være litt naivt det han sier. At befolkningen skulle vært evakuert allerede før krigen startet er opplagt da. Om det blir rettsaker i Haag etter krigen burde han nordmannen i FN som nektet dette være først i køen. Hva skjedde da palestinere i 1947-1948 flyktet fra hjemmene sine for å -- i følge deklassifiserte dokumenter fra IDF og enhver seriøs historiker -- unnslippe å bli drept av sionistister som holdt på med massakre og etnisk rensing? https://en.wikipedia.org/wiki/Nakba Fikk de flytte hjem igjen til eiendommene sine? Gaza eksister jo som bevis på at Israel ikke bryr seg om å la palestinerene få reise hjem. Finnes det noen som tror de ville fått lov til å reise tilbake til Gaza om Israel sin høyreradikale regjering fikk etnisk renset Gaza og okkupert området militært? I så fall har jeg en bro å selge dem. Ballalaika skrev (11 minutter siden): Jeg trekker i spaken som får Hamas til å kapitulere, så er sultproblematikken løst. Hamas er ikke relevant for problemstillingen engang, og det er jo smått utrolig at det finnes mennesker som har så vanskelig for å forstå helt elementære etiske problemstillinger på grunn av ideologiske skylapper på denne måten. Alt Israel behøver å gjøre for å ikke være ansvarlige for dødsfall er å ikke fucke med nødhjelp som de verken eier eller har noen moralsk rett til å omdirigere. Det er så enkelt og ukomplisert som dette: De behøver ikke løfte en finger for å få nødhjelpen til å komme frem -- de må bare la aktørene som ønsker å distribuere den få lov til å gjøre jobben sin. Forstår du det -- og bare forsøker å være edgy, eller mangler det rett og slett bare på de kognitive og/eller empatiske evnene? ... Du sier i praksis at sivilbefolkningen i Gaza er Israel sine gisler, og at Hamas må overgi seg for at de skal få nødhjelpen Israel holder tilbake. Forstår du at du sier det selv? 3
Ballalaika Skrevet i går, 22:03 Skrevet i går, 22:03 (endret) Red Frostraven skrev (20 minutter siden): Hva skjedde da palestinere i 1947-1948 flyktet fra hjemmene sine for å -- i følge deklassifiserte dokumenter fra IDF og enhver seriøs historiker -- unnslippe å bli drept av sionistister som holdt på med massakre og etnisk rensing? https://en.wikipedia.org/wiki/Nakba Fikk de flytte hjem igjen til eiendommene sine? Gaza eksister jo som bevis på at Israel ikke bryr seg om å la palestinerene få reise hjem. Finnes det noen som tror de ville fått lov til å reise tilbake til Gaza om Israel sin høyreradikale regjering fikk etnisk renset Gaza og okkupert området militært? I så fall har jeg en bro å selge dem. Bedre å bo og dø i en krigssone i flere år sikkert. Ok, så det er ikke etnisk rensing Israel driver med nå, den ble avlyst når FN-gutten satte foten ned? Det er jo absolutt gode nyheter. Sikkert en del utfordringer med rammevilkår og garantier osv, men ser for meg at om viljen er der så hadde de funnet ut av det. Du foretrekker 20 000 døde barn og en by som vil være ubeboelig i åresvis fordi det ikke er 100% garantert de får vende tilbake (som det ikke er nå heller da, men ok). Vi er vel bare kanskje bare uenig i verdien av døde barn. Jeg hadde fint flyttet på meg for å unngå at barn ble drept, men respekterer at du har et annet verdisyn. Red Frostraven skrev (20 minutter siden): Hamas er ikke relevant for problemstillingen engang Nå glir du tilbake i komiske Ali-terreng... Red Frostraven skrev (20 minutter siden): Du sier i praksis at sivilbefolkningen i Gaza er Israel sine gisler, og at Hamas må overgi seg for at de skal få nødhjelpen Israel holder tilbake. Forstår du at du sier det selv? Sivilbefolkningen er Hamas sine gisler . Endret i går, 22:08 av Ballalaika 6 1
Ballalaika Skrevet i går, 22:28 Skrevet i går, 22:28 Red Frostraven skrev (34 minutter siden): mangler det rett og slett bare på de kognitive og/eller empatiske evnene? hmmm ... Vel .. det er åpenbart ikke mangler på de kognitive evnene. Så da tilsier eliminasjonmetoden at det er de empatiske evnene som skorter. Godt mulig at grunnen til at jeg ikke greier å empatisere med Hamas er pga underutviklet empatiske evner. Og at det at du greier å gjøre deg til talsmann for Hamas er at du har bedre utviklede empatiske evner enn meg. Interessant perspektiv.. 5 2
Folkflesk Skrevet i går, 23:13 Skrevet i går, 23:13 (endret) Ballalaika skrev (50 minutter siden): hmmm ... Vel .. det er åpenbart ikke mangler på de kognitive evnene. Så da tilsier eliminasjonmetoden at det er de empatiske evnene som skorter. Godt mulig at grunnen til at jeg ikke greier å empatisere med Hamas er pga underutviklet empatiske evner. Og at det at du greier å gjøre deg til talsmann for Hamas er at du har bedre utviklede empatiske evner enn meg. Interessant perspektiv.. Problemet med deg er at du ikke engang virker å innse at Israel nå har skapt en humanitær katastrofe på Gaza og at det eneste spørsmålet er: Gjør de det bevisst for å sulte/utrydde befolkningen? Eller har de mistet kontrollen og roter rundt i tråd med ad-hoc-påfunnene til en uberegnelig og stadig mer gal statsminister? At det såkalte nødhjelpssystemet til Israel er en dødsfelle og at situasjonen er totalt katastrofal vet vi iallefall alle sammen. Endret i går, 23:18 av Folkflesk 4
Ballalaika Skrevet i går, 23:18 Skrevet i går, 23:18 Folkflesk skrev (Akkurat nå): Problemet med deg er at du ikke innser at Israel nå har skapt en humanitær katastrofe på Gaza og at det eneste spørsmålet er: Gjør de det bevisst for å sulte/utrydde befolkningen? Eller har de mistet kontrollen og roter rundt i tråd med ad-hoc-påfunnene til en stadig galere og uberegnelig statsminister? Det er Hamas som har skapt den humanitære katastrofen på Gaza. Med overlegg fordi de ønsket en humanitær krise på Gaza. Fordi de ønsker å sikre at palestinerne holdes i krig og trengsel noen generasjoner til. Så man kan holde varm muligheten for utøve folkemord på jødene. Sorry, Hamas er ikke gutta på skauen. De er en psykopatisk dødskult. 3 4
Red Frostraven Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Ballalaika skrev (2 timer siden): Sivilbefolkningen er Hamas sine gisler . Hostage: "a person seized or held as security for the fulfilment of a condition. " Hvem er det som dreper de sivile og sulter dem om ikke en tredjepart oppfyller Benny sine krav? Hvem er det som begrenser palestinerene sin bevegelsesfrihet? Er det betingelser for at de skal få lov til å bevege seg fritt ut av Gaza, fra Israelsk side? Ballalaika skrev (2 timer siden): Sikkert en del utfordringer med rammevilkår og garantier osv, men ser for meg at om viljen er der så hadde de funnet ut av det. Vestlige land fant ut av det rett etter andre verdenskrig: De som levde blant dem som ble fordrevet av nazistene som ønsket lebensraum for én etnisitet, ett land for ett folk, fikk flytte hjem igjen -- alle sammen -- og fikk unnskyldning og minnesmerker reist til minne om ondskapen de ble utsatt for. Soviet var litt tregere, men tyskerene som ble fordrevet kunne flytte hjem igjen til Øst-Europa på 60-70-tallet. Sitat Du foretrekker 20 000 døde barn og en by som vil være ubeboelig i åresvis fordi det ikke er 100% garantert de får vende tilbake (som det ikke er nå heller da, men ok). Vi er vel bare kanskje bare uenig i verdien av døde barn. Jeg hadde fint flyttet på meg for å unngå at barn ble drept, men respekterer at du har et annet verdisyn Jeg støtter ikke Israel sin bombing med ambisjoner om å gjøre Gaza ulevelig og fullføre den etniske rensingen i sionismens opprinnelige ånd, så nei -- det er ikke hva jeg foretrekker. Jeg foretrekker Bibi i fengsel, og Hamas kan stilles for retten når palestinerene har fått et rettferdig stykke land -- når den opprinnelige uretten er rettet opp i. --- "Look what you made us do!" er hva psykopater sier. Det er utelukkende okkupasjonsstyrkene til Israel som er skyld i sivile dødsfall som følge av bomber. Sivile som brukes som menneskelige skjold i skuddvekslinger er noe annet. Bombeflyene må ikke slippe bomber, slik soldater må skyte mot bevæpnede personer for å forsvare seg selv. Endret 23 timer siden av Red Frostraven 4
Ballalaika Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Red Frostraven skrev (5 minutter siden): Hamas kan stilles for retten når palestinerene har fått et rettferdig stykke land -- når den opprinnelige uretten er rettet opp i. Hvorfor ikke nå med en gang? Bare si høyt det mange har skjønt ganske lenge er hva du tenker. 4
Red Frostraven Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Ballalaika skrev (4 minutter siden): Hvorfor ikke nå med en gang? Hamas sitt støttegrunnlag forsvinner ved opprettelsen av en palestinsk stat, og fraværet av en palestinsk stat med noenlunde rettferdige grenser er den opprinnelige uretten som ligger til grunn for hele konflikten. Den startet ikke med Hamas, men med forestillingene om at vesten bare kan fordrive folk som om de var kveg, og skape lebensraum for europeiske religiøse minoriteter som høyreradikale i Europa ikke tolererte for å slå to fluer i en smekk. Israel sin nåværende regjering og Hamas ledere kan henges side ved side, i Jerusalem. Ballalaika skrev (11 minutter siden): Bare si høyt det mange har skjønt ganske lenge er hva du tenker. Wat. 4
Ballalaika Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Red Frostraven skrev (1 minutt siden): Hamas sitt støttegrunnlag forsvinner ved opprettelsen av en palestinsk stat, og fraværet av en palestinsk stat med noenlunde rettferdige grenser er den opprinnelige uretten som ligger til grunn for hele konflikten. Den startet ikke med Hamas, men med forestillingene om at vesten bare kan fordrive folk som om de var kveg, og skape lebensraum for europeiske religiøse minoriteter som høyreradikale i Europa ikke tolererte for å slå to fluer i en smekk. Israel sin nåværende regjering og Hamas ledere kan henges side ved side, i Jerusalem. Wat. Du svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor ikke med en gang? 5 1
Ballalaika Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Red Frostraven skrev (1 time siden): Jeg støtter ikke Israel sin bombing med ambisjoner om å gjøre Gaza ulevelig og fullføre den etniske rensingen i sionismens opprinnelige ånd, så nei -- det er ikke hva jeg foretrekker Om du foretrekker at folk skal være i en by som bombes fremfor å ikke være i byen så foretrekker du skadene som påføres folket ved å være i byen fremfor å ikke være i byen. 20 000 barn er døde i krigen. Som betyr at bla 20 000 døde barn er prisen du er villig til å betale for å ikke evakuere byen. QED. Endret 22 timer siden av Ballalaika 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå