Samms Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai 2 hours ago, ParadiseCity said: https://www.vg.no/nyheter/i/3MO4vP/50-bedrifter-i-brev-til-finansministeren-norge-opererer-med-doble-standarder Stadig mer press mot oljefondet sine investeringer i Israel. Synes uansett det er rart vi har penger investert i et land der regjering/utenriksministeren vår ikke er velkommen. Økonomiske risikovurdereinger burde vel tilseie å redusere eksponering mot Israel. Dei tre store ratingbyråa i USA senka alle kredittratinga på israelsk statsgjeld i 2024. Dei same faktorane for mindre tillit til statsgjelda kan medføre auka risiko på andre israelske verdipapir. 2
UglaSukk Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai "A missile fired from Yemen struck an access road on the grounds of Israel’s Ben Gurion Airport on Sunday (...). According to The Times of Israel, the Israeli military tried multiple times to intercept the missile but failed. A US Terminal High Altitude Area Defense (THAAD) system that’s deployed to Israel also failed to intercept the Yemeni missile." (...) the Sunday attack marked the first time a Yemeni missile made it past Israel’s air defenses." https://news.antiwar.com/2025/05/04/yemeni-missile-strikes-israels-ben-gurion-airport/ 2
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2025/05/05/196088266/kilder-israels-sikkerhetsrad-har-godkjent-erobring-av-hele-eller-deler-av-gaza 1
UglaSukk Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Ballalaika skrev (1 time siden): https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2025/05/05/196088266/kilder-israels-sikkerhetsrad-har-godkjent-erobring-av-hele-eller-deler-av-gaza Er det ikke dette Tussi har fortalt oss at vi må tro israelske myndigheter på at det ikke kommer til å skje? 4
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai UglaSukk skrev (27 minutter siden): Er det ikke dette Tussi har fortalt oss at vi må tro israelske myndigheter på at det ikke kommer til å skje? Det må du nesten spørre Tussi om. Vil tro det er militær erobring det er snakk om, typ sette nådestøtet på Hamas. Ikke annektering els. 2
ParadiseCity Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Ballalaika skrev (46 minutter siden): Det må du nesten spørre Tussi om. Vil tro det er militær erobring det er snakk om, typ sette nådestøtet på Hamas. Ikke annektering els. Hva får deg til å faktisk tro det? Stikker du hodet i sanden hver gang det kommer offisielle uttalelser fra Israelsk hold? 5
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai ParadiseCity skrev (2 minutter siden): Hva får deg til å faktisk tro det? Stikker du hodet i sanden hver gang det kommer offisielle uttalelser fra Israelsk hold? Vel, det er nå en militær erobring det er snakk om i første omgang. Hva andre omgang blir til får vi nå bare vente og se. Får krysse fingrene for at Hamas kapitulerer før denne offensiven starter, så den ikke blir nødvendig. Enig? 2
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai En liten drøfting over hvordan man kan se for seg hvordan Israel håndterer krigen fremover: https://jiss.org.il/en/fox-the-route-to-the-day-after/ 1
ParadiseCity Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Ballalaika skrev (15 minutter siden): Vel, det er nå en militær erobring det er snakk om i første omgang. Hva andre omgang blir til får vi nå bare vente og se. Det tar jeg som at du er ikke klar over hva Israel har uttalt seg om når det gjelder fremtiden til Gaza Ballalaika skrev (16 minutter siden): Får krysse fingrene for at Hamas kapitulerer før denne offensiven starter, så den ikke blir nødvendig. Enig? Får krysse fingrene for at IDF ikke begår folkemord og omfattende krigsforbrytelser, og fordriver den resterende befolkningen ut i Middelhavet eller Sinai-ørkenen. Enig? 4
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai ParadiseCity skrev (6 minutter siden): Får krysse fingrene for at IDF ikke begår folkemord og omfattende krigsforbrytelser, og fordriver den resterende befolkningen ut i Middelhavet eller Sinai-ørkenen. Enig? Var det et ja eller nei for om du håper Hamas kapitulerer? For man støtter jo ikke Hamas, sant - som vi stadig blir forsikret om... 2
Snikpellik Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai (endret) Familiene til gislene går hardt ut mot Netanyahus høyreradikale regjerings planer om å trappe opp krigen igjen og re-okkupere Gaza militært. De understreker også at den store majoriteten av befolkningen også er mot dette. The Hostage and Missing Families Forum on Monday accused the government of “choosing territory over hostages,” and noted that “this is against the will of over 70 percent of the people.” Polls have consistently shown that a large majority of the Israeli public favors a deal that would see all the hostages held in Gaza released, even if it means ending the war. “The plan approved by the cabinet deserves the name ‘Smotrich-Netanyahu Plan’ for giving up on the hostages and its abandonment of national and security resilience,” the forum said. https://www.timesofisrael.com/smotrich-israel-should-embrace-gaza-occupation-idf-wont-leave-even-for-hostages/ Opposisjonspolitikerne fra mer normale partier går også hardt ut. Demokratenes Yair Golan: «The cabinet decided tonight to expand the military operation in the Strip — not in order to protect the security of Israel, but in order to save Netanyahu and his government of extremists.» «This is not another temporary operation, but rather a process that authorizes permanent presence in the territory, as part of the realization of the fantasy of [far-right National Security Minister] Ben Gvir and [Finance Minister] Smotrich,» he added. «Occupying the Strip, in practice, for the sake of ‘the survival of the government’ will cost us in blood – in the lives of hostages, in the lives of soldiers, in exhaustion, and essentially: in losing our way,» Golan continued. Endret 5. mai av Snikpellik 2 2
ParadiseCity Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Ballalaika skrev (25 minutter siden): Var det et ja eller nei for om du håper Hamas kapitulerer? For man støtter jo ikke Hamas, sant - som vi stadig blir forsikret om... Var det et ja eller nei? For man støtter jo ikke overlagt folkemord, overgrep og omfattende krigsforbrytelser mot kvinner og barn, sant - som vi stadig blir forsikret om… 4 1
Lallabaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Snikpellik skrev (20 minutter siden): Opposisjonspolitikerne fra mer normale partier går også hardt ut. Demokratenes Yair Golan: «The cabinet decided tonight to expand the military operation in the Strip — not in order to protect the security of Israel, but in order to save Netanyahu and his government of extremists.» «This is not another temporary operation, but rather a process that authorizes permanent presence in the territory, as part of the realization of the fantasy of [far-right National Security Minister] Ben Gvir and [Finance Minister] Smotrich,» he added. «Occupying the Strip, in practice, for the sake of ‘the survival of the government’ will cost us in blood – in the lives of hostages, in the lives of soldiers, in exhaustion, and essentially: in losing our way,» Golan continued. Antisemittisme?? 1
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai ParadiseCity skrev (Akkurat nå): Var det et ja eller nei? For man støtter jo ikke overlagt folkemord, overgrep og omfattende krigsforbrytelser mot kvinner og barn, sant - som vi stadig blir forsikret om… Du skjønner at jeg forventer at du svarer på mine spørsmål før jeg registrerer motspørsmål? Sånn off-topic: kan godt innrømme at jeg sitter mest på en følelse av at enkelte i bunn og grunn håper at Israel begår folkemord/etnisk rensing på Gaza, så man kan hate Israel. Er det ikke deilig å ha noen å hate - som Jokke sa det. 2
ParadiseCity Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Ballalaika skrev (6 minutter siden): Sånn off-topic: kan godt innrømme at jeg sitter mest på en følelse av at enkelte i bunn og grunn håper at Israel begår folkemord/etnisk rensing på Gaza, så man kan hate Israel. Er det ikke deilig å ha noen å hate - som Jokke sa det. Håper ikke jeg havner i trøbbel (igjen) med moderatorer her men dette kan umulig være en frisk person som har skrevet 6
Paxville Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Ballalaika skrev (9 minutter siden): Du skjønner at jeg forventer at du svarer på mine spørsmål før jeg registrerer motspørsmål? Sånn off-topic: kan godt innrømme at jeg sitter mest på en følelse av at enkelte i bunn og grunn håper at Israel begår folkemord/etnisk rensing på Gaza, så man kan hate Israel. Er det ikke deilig å ha noen å hate - som Jokke sa det. Raga Rockers mener du? 2
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai ParadiseCity skrev (Akkurat nå): Håper ikke jeg havner i trøbbel (igjen) med moderatorer her men dette kan umulig være en frisk person som har skrevet Frisk nok til at jeg ikke støtter Hamas i hvertfall. Takk for bekymringen. 4
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Paxville skrev (Akkurat nå): Raga Rockers mener du? Jepp. Husket feil i farten. 1
Lallabaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) ParadiseCity skrev (49 minutter siden): Håper ikke jeg havner i trøbbel (igjen) med moderatorer her men dette kan umulig være en frisk person som har skrevet Det er intet annet enn en imponerende blanding av projeksjon, offerrolle og stråmannsargument. Det krever sitt å klare å mistenkeliggjøre empati for sivile liv som et slags utspekulert hatprosjekt. Det er igrunn bare å takke for påminnelsen på hvor lavt nivået kan legges når saklige poenger mangler i forsvar av Israel. Da er det dette nivået en ender på. IDK Endret 5. mai av Lallabaika 4
Ballalaika Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Lallabaika skrev (3 minutter siden): Det er intet anner enn en imponerende blanding av projeksjon, offerrolle og stråmannsargument. Det krever sitt å klare å mistenkeliggjøre empati for sivile liv som et slags utspekulert hatprosjekt. Det er igrunn bare å takke for påminnelsen på hvor lavt nivået kan legges når saklige poenger mangler i forsvar av Israel. Da er der dette nivået en ender på. IDK Jeg ser ingen sympati med slvile liv. Har man et snev av omsorg ifht lidelsene på Gaza krysser man fingrene for at Hamas skal kapitulere så man kan få en slutt på denne krigen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå