Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DSG og tidvise rykk


Anbefalte innlegg

Hei igjen godtfolk.

Da kommer jeg med nok et bilrelatert spørsmål angående min Tiguan 2013 N5. 

Jeg tok denne bilen over fra min kone for ca. 1 måned siden, og har den siste tiden fått en følelse av at bilen tidvis kan gi noen rykk ved girskifter/igangsetting på de laveste girene som ikke var der før. 

Dette er ikke noe som skjer hele tiden, men etter min kone prøvde den igjen så mener hun at hun også merker litt forskjell. Den går i all hovedsak veldig pent, og det er absolutt ingen ulyder, men av og til når den skifter mellom 2/3 (muligens begge veier) så føles det som den lugger litt. 

Bilen har kun gått 120.000 og oljeskift på DSG er utført i god til før intervallen. 

Nå kjenner jeg stresset begynner å komme da jeg er student og en ny DSG-kasse høres veldig dyrt ut. 

Jeg er fullt klar over hvordan en DSG-kasse oppfører seg i forhold til andre automat-kasser osv, og jeg prøver også å ha dette i bakhodet under kjøring, men allikevel så er det noe som virker litt "off" her. Jeg mener å huske at den kunne nappe litt ved giring ned på de lavere girene, men innbiller meg at det har vært med fremtredende ved igangsetting (f.eks i et kryss/trafikklys). 

Er det noen som har noe erfaring med dette, og er det bare å bestille tid på verksted med en gang i dette tilfellet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, sedsberg said:

Verkstedet kan nullstille "gearbox adaption". Det hjelper i noen tilfeller. Ellers må du være veldig forsiktig med krypekjøring med DSG. Det sliter voldsomt på clutchene.

Takk for svar. Vi bor i Valdres, så det er lite bykjøring her, med unntak av veiarbeidene som popper opp over alt her.

Det vanskelige her er at vi begge føler at det "kanskje" har endret seg litt. I angsthjernen mim blir jeg redd for fullt havari, men å i verste fall skifte clutcher tror jeg vi skal klare å finansiere.

Er det noen som har noen formening om pris på disse to jobbene i grove trekk? Bare for å ha en ballpark i tillfelle?

Og 10-kronersspørsmålet: burde jeg bestille time med en gang, eller er dette noe som kan ses an litt? Det er absolutt ikke noe som skjer veldig ofte, og har kjørt flere "testturer" uten å merke noen ting.

Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

Har du merkeverksted i nærheten ville jeg rullet innom der og spurt. Evt. spørre om å se på det på neste service. Diagnose vil jeg tippe er en 1500kr. pluss/minus.

Bilen var på service for 2 uker siden 😅

Det er VW-forhandler her, men usikker på om de faktisk har verksted. Tror det er mest EU de holder på med. Skal kontakte de.

Pris på diagnose er grei, tenkte mer på hva de kunne kosta å skifte clutchene om det i verste fall skulle trenges 😁

Lenke til kommentar

Tror det meste med DSG er dyrt, dessverre. Det er kompliserte greier. Ikke som en konvensjonell clutch. Den har to clutch-pakker med flere lameller. 3 pakker hvis man har hybrid som jeg har.

Edit: Det kan muligens være aktivatorene. De tror jeg ikke er så alt for ille. Mener de kan byttes uten å demontere girkassen.

Jg ville spurt om de kan ta diagnose. De kan lese ut diverse "performance"-verdier som sier litt om tilstanden uten at det nødvendigvis ligger feilmeldinger i dashen/infotainmentsystemet.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, sedsberg said:

Tror det meste med DSG er dyrt, dessverre. Det er kompliserte greier. Ikke som en konvensjonell clutch. Den har to clutch-pakker med flere lameller. 3 pakker hvis man har hybrid som jeg har.

Edit: Det kan muligens være aktivatorene. De tror jeg ikke er så alt for ille. Mener de kan byttes uten å demontere girkassen.

Jg ville spurt om de kan ta diagnose. De kan lese ut diverse "performance"-verdier som sier litt om tilstanden uten at det nødvendigvis ligger feilmeldinger i dashen/infotainmentsystemet.

Ja er det jeg frykter (men også er innstilt på). Kjedelig med en bil som er gått såpass lite, men får ta det som det er. 

Virker som nærmeste Møller er 1.5 time unna her, så tenker å høre med det lokale verkstedet her kan ta samme diagnose.

Kanskje et helt amatørspørsmål, men kan de fleste feil på DSG-kassene på en såpass "voksen" bil leses av digitalt? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

DSG er i høyeste grad elektronisk så vil tro det meste kan lese ut digitalt. Krever dog veldig spesifikt diagnoseverktøy.

Skjønner, så det er vel kanskje da best å kontakte Møller? 1.5 times kjøring er levelig når jeg er hjemmeværende student, så er ikke noe krise. Bare lettvint med verksted i "nabolaget" 😛 

Lenke til kommentar

Med 3 timer t/r å kjøre til nærmeste merkeverksted så kan du eventuelt vurdere å kjøpe deg eget diagnoseverktøy. Kan nok være utfordrende med 10 tommeltotter men med 7 skal det nok gå bra 😜

Forslag til verktøy

  • Ross-Tech VCDS - semiproft verktøy for Windows PC som veker det nærmeste man kommer diagnoseverktøy fra VW (VAG). Fås hos flere norske nettbutikker men er vel inntjent på ganger til verksted m/diagnose for deg. Gammeldags GUI men funker. 
  • OBDEleven mye tilsvarende verktøy som VCDS men for mobil, nettbrett

Se sammenligning av verktøyene. Man får rimeligere verktøy også men disse er ofte mer generiske og kan eks. kun lese deler av systemene i bilen og/eller ikke programmere/sette verdier på (alle) systemene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, thbergseng said:

Bare lettvint med verksted i "nabolaget" 😛 

Kan du ikke be en av de lokale mekanikerne om å ta en liten kjøretur med bilen, da? Hvis vedkommende ikke oppdager noe uvanlig, så kan du kanskje slå deg til ro med at bilen er som den er?

Hvis du hele tiden går og kjenner etter om det er noe feil med kroppen din, så vil du som regel finne noe da også - selv om det kan være helt innenfor "det normale".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, nebrewfoz said:

Kan du ikke be en av de lokale mekanikerne om å ta en liten kjøretur med bilen, da? Hvis vedkommende ikke oppdager noe uvanlig, så kan du kanskje slå deg til ro med at bilen er som den er?

Hvis du hele tiden går og kjenner etter om det er noe feil med kroppen din, så vil du som regel finne noe da også - selv om det kan være helt innenfor "det normale".

Har allerede sendt de en melding.

Akkurat det du sier der er jeg smertelig klar over, og kona som kjører en 2020 T-Roc er plutselig usikker, siden hennes bil føles vesentlig "mykere", men samtidig så har det kommet noen lott harde rykk under nedgiring som jeg reagerte på. Skal høre med Meca her om de kan ta en testtur :)

 

Lenke til kommentar

Følger denne. Har selv en 2018 6 trinns dsg som straks skal på sitt første oljeskift (60k km)

Var ikke klar over at krypkjøring sliter veldig på bilen @sedsberg. Selv om det virker åpenbart. Noe mer man må passe på? Jeg tvinger den ned til 1.gir når det går sakte fremover. Syns bilen girer nesten litt for tidlig til 2.gir / holder lenge på det når det går sakte. Ikke at jeg tror noe er unormalt. Når motoren er kald er det motsatt. Da holder den på 1.giret mye lengre før den girer til 2. Tror også det er normalt da det kun er på første oppstart/kald motor.

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Labelle said:

Følger denne. Har selv en 2018 6 trinns dsg som straks skal på sitt første oljeskift (60k km)

Var ikke klar over at krypkjøring sliter veldig på bilen @sedsberg. Selv om det virker åpenbart. Noe mer man må passe på? Jeg tvinger den ned til 1.gir når det går sakte fremover. Syns bilen girer nesten litt for tidlig til 2.gir / holder lenge på det når det går sakte. Ikke at jeg tror noe er unormalt. Når motoren er kald er der motsatt. Da holder den på 1.giret mye lengre.

Var heller ikke klar over det, men det har ikke blitt kjørt mye krypkjøring med den så lenge vi har hatt den. Angående rykkene tror jeg det er noe jeg overdriver litt i mitt hode per nå. Det har vært noen rykk i tredje gir under oppbremsing, og det kan komme noe under start, f.eks ved trafikklys/kryss, men det er ikke hver gang. 

Så per nå så lar jeg det nok ligge, men ber en mekaniker se på det dersom det skulle bli verre. 

Jeg skifter ingenting selv på de laveste girene. Eneste jeg skifter på av og til er i hastigheter rundt 60/70 hvor bilen tvinger seg opp i 6 gir (har 7 trinns). Da drar den veldig tungt. 

Ellers så girer den veldig fint på alle de høyere girene, så forhåpentligvis er det ingenting, men holder et øye til det. 

Angående å passe på så prøver jeg bare å tenke at det er en manuell kasse rett og slett. Myke bevegelser på alt. Slipper ingenting "brått" f.eks, men myke bevegelser så langt det lar seg gjøre på både gass og brems. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

Det er mange varianter av DSG-kassene og tilhørende clutcher. Noen har 6 gear, andre har 7. Noen har våtclutcher, andre har tørre clutcher.

Det er jeg klar over. Har nå rådført meg litt med bekjente som også kjører DSG, som også har kjent seg igjen i en del av det jeg sier, og lar det ligge litt for nå, men holder et øye med det.

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (1 minutt siden):

Det er jeg klar over. Har nå rådført meg litt med bekjente som også kjører DSG, som også har kjent seg igjen i en del av det jeg sier, og lar det ligge litt for nå, men holder et øye med det.

OT: For min egen del har jeg følgende krav når/hvis jeg kjøper "gammel" bil (4-5 eller eldre, utenfor garanti): Bensinmotor uten turbo, manuell gearkasse, manuelt klimaanlegg, minst mulig elektronikk /elektriske justeringer. Unngår alt som er unødvendig og kan koste ekstra i vedlikehold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

OT: For min egen del har jeg følgende krav når/hvis jeg kjøper "gammel" bil (4-5 eller eldre, utenfor garanti): Bensinmotor uten turbo, manuell gearkasse, manuelt klimaanlegg, minst mulig elektronikk /elektriske justeringer. Unngår alt som er unødvendig og kan koste ekstra i vedlikehold.

Med lite budsjett og sertifikat på automat så ble nok vår liste litt annerledes 😅 var dog første bilen (kjøpt for ca. 1 år siden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...