Gå til innhold

Tips til stor skjerm, minst 4k, gjerne mer.


Zepticon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal oppgradere mine to supergamle skjermer som har vært med meg de siste 10 årene. 2x 1920x1200

På jobb har jeg en HP Z38 (3840x1600) og er forsåvidt fornøyd med høyde/bredde forhold. Så trenger ikke en av de superbrede sakene.

 

Jeg tenker noe som er minst 4k, og som er stort, og kan brukes som PC skjerm på et 60cm dypt skrivebord. Det utelukker LG sin 4K oled TV(og skjermutgaven av den) siden de blir grøtete, men det er i den rettningen jeg gjerne vil. Har et 7900XTX så det burde klare å dra det meste, men gjerne skjerm med FreeSync. Er ikke så opptatt av høye framerates og de fleste skjermene i dag er vell minst 60hz men oftest 120hz?

 

Pris er litt flytende, men regner med jeg må ut med minst 10k. Og helst ikke veldig langt over 15k. OLED hadde vært supernice men kanskje urealistisk. 
 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg  Transformers hehe 😛
" Ditt navn"  😛

Jeg har TV med max 2k Philips ca 40 tommer.
4k for meg er pr dags dato Unødvendig så lenge ikke gamle TV streiker ved og se på  4-8k versjoner.

Tv som PC skjerm, da burte du ikke ha stor skjerm, men opp til deg :)
50 ommer du vil da ha som PC skjerm?

Endret av Rexxus
Lenke til kommentar

Tror jeg ville ha gått for en buet 40-42 tommer siden du er vant til 38" på jobb.

En av disse, kanskje? Strekker budsjettet litt men kanskje det kommer tilbud på BF 🤔🤞

Har en flat 32" 4K Samsung skjerm selv med VA-panel som fungerer greit men oppleves som litt liten samt at panelet gir en grålig ‘skygge’ når man ser på eks. tekst i ytterkantene.

Du nevner Hz men har du krav til fargegjengivelse?

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (23 minutter siden):

Vil også anbefale LG OLED tv. Jeg kan ikke skjønne hva du mener med at de blir grøtete? Jeg har aldri hatt en skjerm som oppleves klarere.

Agreed, jeg har satt min så langt mot veggen som jeg kan også, så da blir PPI effektivt bedre enn min gamle 1440p 27tommer også. Å ha så mye boltreplass er undervurdert, det er virkelig en god skjerm, særlig til prisen! :) 
 

EDIT: jeg fikk min til 8k, ser at det er verre nå kanskje, så det er jo en faktor

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (6 timer siden):

Vil også anbefale LG OLED tv. Jeg kan ikke skjønne hva du mener med at de blir grøtete? Jeg har aldri hatt en skjerm som oppleves klarere.

Jeg har jo ikke testet den personlig men sett en del reviews på YouTube siden den "var en greie" en stund med mange som testet den. Dog var det kanskje 48" og ikke 42".

bshagen skrev (18 timer siden):

42 LG C2 her i gården. Alt annet er blitt «meh» etter at jeg fikk i hus en sånn en. Cyberpunk ser sykt ut 😍

Den var høyt opp på listen når de kom med en PC utgave av den med FreeSync

Er det da denne som er dagens utgave?: https://www.prisjakt.no/product.php?p=8199731
Med DNB rabatt ender den på 14500kr som forsåvidt er innafor.

NoBo skrev (18 timer siden):

Tror jeg ville ha gått for en buet 40-42 tommer siden du er vant til 38" på jobb.

En av disse, kanskje? Strekker budsjettet litt men kanskje det kommer tilbud på BF 🤔🤞

Har en flat 32" 4K Samsung skjerm selv med VA-panel som fungerer greit men oppleves som litt liten samt at panelet gir en grålig ‘skygge’ når man ser på eks. tekst i ytterkantene.

Du nevner Hz men har du krav til fargegjengivelse?

Ja, vil gjerne ha gode farger, bra oppløsning og mye areal fremfor Hz. Spiller mest kosespill som BG3 osv og da er det ikke FPS som er dealbreaker, men "opplevelsen". Har sett på disse og de er i hvertfall veldig relevant :D Dog hadde jo foretrukket OLED siden jeg har grei lyskontroll på gamerommet og oftest har det mørkt :)

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Ingen grøt på lg, finn bedre kilder til info er mitt tips (kanskje de snakker om innbrenning?). Har både 48, 55, 77 i diverse generasjoner og disse holder seg finfint over tid. 42 et alternativ om du ikke har plass til 48 eller større.

Ville nok selv ventet på black friday nå, finner raskt minst 30% rabatter på lg.

Vil også anbefale win11 og aktiv hdr. Anbefaler også eksempelvis wallpaper engine (og færrest mulig statiske elementer på desktop) for å redusere risiko for innbrenning.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 time siden):

Ingen grøt på lg, finn bedre kilder til info er mitt tips (kanskje de snakker om innbrenning?). Har både 48, 55, 77 i diverse generasjoner og disse holder seg finfint over tid. 42 et alternativ om du ikke har plass til 48 eller større.

Ville nok selv ventet på black friday nå, finner raskt minst 30% rabatter på lg.

Vil også anbefale win11 og aktiv hdr. Anbefaler også eksempelvis wallpaper engine (og færrest mulig statiske elementer på desktop) for å redusere risiko for innbrenning.

BF er planen ja. Per nå frister LG sin 42C3 veldig. Ser jo at den har 104 DPI vs 94DPI på mine nåværende skjermer. Det er 10cm fra dem til veggen. pga føtter, mens en 4K OLED blir hengt rett på veg med superslim VESA.

Jeg har PS5 og 75" i stua og ble litt stusselig å gå på kontoret å game BG3 på 24" etter å ha sitti i stua å gamet først. Så stort nok til å å få god innlevelse i kosespillene :D samt god plass til regneark, browsing og youtube (samtidig).

Kjører Linux, men satser på det finnes tilsvarende løsninger til (K)Ubuntu som gjør det samme. AMD kort så driverne skal være gode nok.

Det jeg er mest bekymret for med å bruke en TV er om den slår seg av/på automatisk sånn som mine nåværende skjermer gjør, eller om det må noe triksing til der?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zepticon said:

Det jeg er mest bekymret for med å bruke en TV er om den slår seg av/på automatisk sånn som mine nåværende skjermer gjør, eller om det må noe triksing til der?

I windows benytter man turn off display som med de fleste andre monitorer, tipper samme i linux. Tv har også default en to timers turn off om man ikke endrer standardinnsillinger.

En tur innom servicemenyen anbefales for de som ikke er redde for denslags, og bshagen delte denne guiden tidligere (her kan man fint ødelegge monitoren svært effektivt så litt lesing på forhånd er sterkt anbefalt):


- Trykk HOME-knappen og naviger til TVens egen webbrowser
- Gå til: webosapp.club/instart
- Trykk YES på spørsmålet
- Kode er 0413
- Voila 

 

Lenke til kommentar

Jeg har brukt min OLED TV i snart et år nå, og har ikke sett antydning til noe burn-in. Det skal sies at jeg nesten ikke spiller, men jobber mye med grafikk og 3D, så det er VELDIG mye statisk UI 99% av tida skjermen er brukt.

 

Er en helt nydelig med så mye plass. Jeg gikk fra en 49" ultrawide og når jeg brukte den tenkte jeg "wow, dette er jo drømmen! Jeg kommer ALDRI til å bytte". Men så feil kan man ta. 🫠 Jeg savnet plass i høyden, noe 4K og stor skjerm dekker i stor grad.

 

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Greide å sovne fra min på fylla en gang med en Youtube video som var en live musikkanal som ikke var i fullskjerm :p 

Den var skikkelig brent inn, men jeg kjørte en pixel refresh, så nå er det borte 

OP: anbefaler som sagt LG 42 OLED, men som andre nevner - vent til Black Friday, kan fort få den til 10k eller enda mindre. Jeg fikk min B-vare hos netonet til 8k helt tilfeldig, nærmest snublet forbi den i butikken der jeg bor 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...