Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Verdt å ta saken videre til retten? Parkering


Gjest aefb4...eb6

Anbefalte innlegg

Gjest aefb4...eb6

Så for en god stund siden parkerte jeg med EasyPark appen. Jeg kom til skade for å velge feil regnummer i appen og fikk bot.

Jeg tenkte dette var en triviell ting som ble fikset ved å klage, men neida klagen ble blankt avslått. 

Jeg tok det så videre til forliksrådet og tenkte at dette ville være en grei sak å få dom på der, jeg har jo trossalt betalt. Men neida, det virker som jeg taper der også.

Det handler ikke om pengene her, mer at jeg føler det er helt idiotisk at jeg skal få en bot for å trykke på feil knapp i en app.

Men om jeg tar det videre blir det jo fort dyrt, er det verdt risikoen eller er det ett tapsprosjekt som jeg bare må bite i meg?

 

Takk for alle svar og erfaringer!

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest aefb4...eb6
barfoo skrev (12 minutter siden):

Ditt ansvar å oppgje korrekt informasjon. Korleis skal dei elles kunne utføre parkeringskontroll? Betal gebyret ditt.

Og det står garantert i vilkåra at det er ditt ansvar å sørge for korrekt informasjon.

Nei jeg klager ikke på parkeringsvakten, han har gjort sin jobb. Men når jeg kan vise til at jeg har betalt via kvittering så mener jeg det er idiotisk at en klage ikke skal gå igjennom. Jeg har jo betalt, jeg har bare trykket på feil knapp. Uhell skjer alle.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6 skrev (3 minutter siden):

Nei jeg klager ikke på parkeringsvakten, han har gjort sin jobb. Men når jeg kan vise til at jeg har betalt via kvittering så mener jeg det er idiotisk at en klage ikke skal gå igjennom. Jeg har jo betalt, jeg har bare trykket på feil knapp. Uhell skjer alle.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Å når man har et uhell, som kan skje den beste, så lærer man ofte på den harde måten - og det kan svi litt. Jeg tror ikke du kommer til å vinne frem noe her dessverre. Men jussen rundt dette har jeg lite peiling på, så der får noen med bedre kunnskap enn meg, svare på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skal betale for bilen som faktisk står der, det har du jo ikke gjort.
At du har betalt for en annen bil (din eller fremmed) er et deg problem og ikke et parkeringsselskap problem

Du kan gjerne bruke tid/energi/penger på dette, men her kommer du nok til å tape uansett hvor lenge du holder på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6

En ting er iallefall sikkert, jeg bruker ikke EasyPark igjen. Hadde jeg trukket billett hadde ikke dette vært ett problem. En problemstilling som kun oppstår om en bruker appen.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Latterlig at de ennå ikke har klart å innføre rutiner for å slette bøter som ble gitt ved ev feil. Dette burde være lovpålagt. Politikerne sover.

En ting om de krever 20 kroner i administrasjonsgebyr for å slette boten ved feil tastet registreringsnummer. Men det koster dem ikke 600 kroner å trykke Delete.

 

Helt enig, jeg betaler gjerne for ekstra arbeid. Men at de skal ha mulighet for å gi bøter for feil bruk av app er håpløst. Kunne like gjerne vært en bug i appen, jeg husker jo å ha valgt rett bil.

Kjeltringer er de og derfor frister det å ta dette til høyesterett om en må. Men det blir for høy risiko.

Alternativt å ta det til media for å gjøre folk bevist på praksisen og faren ved å bruke app vs bilett.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Guest aefb4...eb6 said:

En ting er iallefall sikkert, jeg bruker ikke EasyPark igjen. Hadde jeg trukket billett hadde ikke dette vært ett problem. En problemstilling som kun oppstår om en bruker appen.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Da oppgir man også registreringsnummer i automaten, så da vil du være like langt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
Marzo skrev (5 minutter siden):

Da oppgir man også registreringsnummer i automaten, så da vil du være like langt. 

Ikke på denne parkeringsplassen. Gammel type der en betaler for x tid og får lapp.

I tillegg finnes jo de med avlesning, her er det jo nærmest umulig å havne i samme situasjon.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar

Eh, det fremkommer ganske tydelig i appen hvilke regnr som gjelder.

Dette er også et tredjeparts system som du bærer ansvaret for å benytte.

 

Kort og godt har du betalt parkering for feil bil og bærer ansvaret for det selv. Hilsen en som selv har fått en god del parkeringsbøter og vet hvor irriterende det er.

 

EasyPark

 

Her er forøvrig omtrent slik det ser ut i bruk.

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
Locrin skrev (6 minutter siden):

Eh, det fremkommer ganske tydelig i appen hvilke regnr som gjelder.

Dette er også et tredjeparts system som du bærer ansvaret for å benytte.

 

Kort og godt har du betalt parkering for feil bil og bærer ansvaret for det selv. Hilsen en som selv har fått en god del parkeringsbøter og vet hvor irriterende det er.

 

EasyPark

 

Her er forøvrig omtrent slik det ser ut i bruk.

Ja jeg er helt åpen for at jeg har gjort feil.

Men jeg er også bevist på at jeg har betalt og om jeg betalte i automaten hadde ikke dette skjedd. Jeg mener det er en urett. Men ser at folk og loven ikke er enig med meg.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar

Men hvordan skal parkeringsselskapet vite at du ikke har parkert med en annen bil i tillegg som du har skrevet riktig registreringsnummer på? Hvis denne klagen hadde gått igjen kunne du jo bare ha parkert der med bilen din, ikke betalt, og fått en kvittering av noen andre som parkerte der samtidig og klage. Du har ingen sak her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Guest aefb4...eb6 said:

Ja jeg er helt åpen for at jeg har gjort feil.

Men jeg er også bevist på at jeg har betalt og om jeg betalte i automaten hadde ikke dette skjedd. Jeg mener det er en urett. Men ser at folk og loven ikke er enig med meg.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Jeg sympatiserer med deg, jeg har fått flere bøter jeg synes var utrolig kjipe å få, men de var berettiget. Her også hadde du mulighet til å benytte parkeringsboksen men valgte app. Det er en veldig kjekk app som jeg altid bruker selv, men kommer med risiko dersom man legger inn flere biler. De kunne godt gjort det enda mer tydelig hvilke bil man parkerer med, men det blir kritikk på easy park ikke på de som skrev boten.

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
Emilsen skrev (23 minutter siden):

Men hvordan skal parkeringsselskapet vite at du ikke har parkert med en annen bil i tillegg som du har skrevet riktig registreringsnummer på? Hvis denne klagen hadde gått igjen kunne du jo bare ha parkert der med bilen din, ikke betalt, og fått en kvittering av noen andre som parkerte der samtidig og klage. Du har ingen sak her.

Det er jo ganske lett å sjekke om jeg har tilgang på bilen, i tillegg er jo dette en påstand de må bevise i så tilfelle.

Som sagt, hadde trekt en billett så hadde ikke dette vært en sak. 

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar

Den som krever bot bør ha bevisbyrden. Særlig når bilisten har rett, og det er så åpenbart at parkeringsselskapet forstår det. Jeg har vært i den situasjonen, og måtte heve stemmen i telefonen.

Jeg hadde stoppet i borettslaget for å laste tung bagasje ut av bilen, etter å ha hentet far på flyplassen. Parkeringsvakten kom mens vi var inne. Parkeringsvakten trodde bilen stod parkert, men lasting er lov der. Han gav seg ikkje tid til å finne det ut, og gjettet feil.

Jeg ringte selskapet, og de forstod raskt at de ikke hadde en sak. Men det betyr ikke at de kan slette boten når den først er skrevet, for "det er ikke slik systemet fungerer". Jeg måtte skrive søknad, slik at de kunne utrede og selvsagt gi avslag.

Etter mye diskusjon der de foreslo geniale løsninger som å la bagasjerommet stå åpent så parkeringsvakten skjønner det med koffertene, forklarte jeg ham hvordan de kan resette systemet med Ctrl-Alt-Del, og om det fremdeles ikke fungerer kan han betale boten av egen lomme.

Da plutselig klarte de å slette boten likevel.

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6 skrev (12 minutter siden):

Det er jo ganske lett å sjekke om jeg har tilgang på bilen, i tillegg er jo dette en påstand de må bevise i så tilfelle.

Som sagt, hadde trekt en billett så hadde ikke dette vært en sak. 

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Si hvis du har to biler da? Bilen du feilregistrerte parkeringen på har eller hadde du jo åpenbart tilgang til. Hvis du hadde parkert den bilen der samtidig som den andre kunne du jo sagt akkurat det samme. 

Ja, da er det bare å trekke en lapp neste gang. Men det er vel ikke alle steder det er mulig. Da benytter du en annen parkeringsplass hvis det er et problem. 

Mannen med ljåen skrev (12 minutter siden):

Den som krever bot bør ha bevisbyrden. Særlig når bilisten har rett, og det er så åpenbart at parkeringsselskapet forstår det. Jeg har vært i den situasjonen, og måtte heve stemmen i telefonen.

De som krever boten har jo bevis. Det var ikke registrert betalt parkeringsavgift på bilen som sto parkert der. Bilde er vel tatt av bil med skilt og exif data som bygger opp under lokasjon og tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6

Jeg tenker at dette får bli en dyr lærepenge om hvor kjeltringbasert denne bransjen er og at jeg slutter å bruke appen samt deler denne infoen med nære og bekjente. Ser heller ikke vekk fra å dele det i media at ett feiltrykk i app kan koste deg bot og omkostninger om en prøver å ta det videre. Sharing is caring som de sier.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Den som krever bot bør ha bevisbyrden. Særlig når bilisten har rett, og det er så åpenbart at parkeringsselskapet forstår det. Jeg har vært i den situasjonen, og måtte heve stemmen i telefonen.

Jeg hadde stoppet i borettslaget for å laste tung bagasje ut av bilen, etter å ha hentet far på flyplassen. Parkeringsvakten kom mens vi var inne. Parkeringsvakten trodde bilen stod parkert, men lasting er lov der. Han gav seg ikkje tid til å finne det ut, og gjettet feil.

Jeg ringte selskapet, og de forstod raskt at de ikke hadde en sak. Men det betyr ikke at de kan slette boten når den først er skrevet, for "det er ikke slik systemet fungerer". Jeg måtte skrive søknad, slik at de kunne utrede og selvsagt gi avslag.

Etter mye diskusjon der de foreslo geniale løsninger som å la bagasjerommet stå åpent så parkeringsvakten skjønner det med koffertene, forklarte jeg ham hvordan de kan resette systemet med Ctrl-Alt-Del, og om det fremdeles ikke fungerer kan han betale boten av egen lomme.

Da plutselig klarte de å slette boten likevel.

Slett arbeid av disse i parkeringsselskapet. Behandle din sak annerledes fordi du «hever stemmen»? Usaklig forskjellsbehandling. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...