Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever penger etter depositum er utbetalt


Nikkor50

Anbefalte innlegg

Hei, 

Etter endt leieforhold 31. Juli sendte jeg melding til banken om å få utbetalt depositumet. Slik jeg forstår det har utleier 5 uker til å reise søksmål. Dette skjedde ikke, og pengene har kommet inn på kontoen.
Nå (3 oktober) har utleier sendt utflytningsprotokoll, og krever 24 000kr tilbakebetalt. Har han krav på dette? Jeg har tolket det som at fristen for å reise søksmål allerede har gått ut. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleier kommer ikke noen vei med dette. Gikk dere ikke sammen gjennom leiligheten da du flyttet ut?

Krav etter leieforhold skal fremsettes innen rimelig tid, og rimelig tid er normalt etter 2 uker.

Utleier kan evt prøve seg med sak i husleietvistutvalget, som han sannsynligvis vil tape.

For all del ikke gi etter for utleiers krav. Jeg hadde gitt utleier et motsvar om at du avviser kravet.

Så får du vente å se om utleier tør å ta saken til husleietvistutvalget. Det er heller tvilsomt.

Endret av leticia
skrivefeil
Lenke til kommentar
Nikkor50 skrev (1 time siden):

Hei, 

Etter endt leieforhold 31. Juli sendte jeg melding til banken om å få utbetalt depositumet. Slik jeg forstår det har utleier 5 uker til å reise søksmål. Dette skjedde ikke, og pengene har kommet inn på kontoen.
Nå (3 oktober) har utleier sendt utflytningsprotokoll, og krever 24 000kr tilbakebetalt. Har han krav på dette? Jeg har tolket det som at fristen for å reise søksmål allerede har gått ut. 

De 5 ukene gjelder kun for depositumskonto som ordning. Og er en del av avtalen med banken. Med andre ord så har banken gjort rett når de har utbetalt pengene til deg. 

Hvorvidt utleier har noe krav mot deg er egentlig uavhengig av depositumskontoen. (Og er ikke begrenset til beløpet som sto på depositumskontoen.)

 

Lenke til kommentar

Når du flytter ut, så skal det gås igjennom en protokoll som blant annet skal godkjenne standen leiligheten er i. Om det i denne protokollen er anført av huseier at leiligheten ikke er i god stand, og at det vil komme et krav, så vil huseier ha en god sak, gitt at dokumentasjonen er i orden, selv om du har fått pengene ut fra banken.

Om du har flyttet ut, ikke hatt en protokoll, ikke hørt noe fra huseier på 5 uker, og nå får et krav, så har huseier en mye dårligere sak. Det skal i tillegg gis mulighet til å utbedre skader/vask selv, slik at huseier kan ikke bare sende et krav på 24k uten å ha en dialog med deg.

Men sagt forsiktig. Om du har revet ned kjøkkenet med vilje, og huseier kan dokumentere det, så hjelper det lite at du har fått pengene fra banken. Huseier vil kunne kreve det av deg til slutt, selv om prosessen vil være litt tyngre mtp at du har fått utbetalt pengene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke frister utleier har for å gjøre krav gjeldende mot deg med tanke på husrommets tilstand når du flytter ut er regulert av husleieloven § 10-5, som fastslår at "kravet må være fremsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen". Legg merke til at husleieloven ikke sier noe om at du må få en sjanse til å rette opp selv - du har ingen avhjelpsrett. Fristen gjelder ikke for betaling av f.eks. forfalt leie. 

Normalt vil man regne 14 dager som rimelig frist. Fristen regnes fra den dagen utleier ut fra sine forutsetninger burde ha oppdaget mangelen. Det gjelder ingen frist hvis leietakeren har opptrådt grovt uaktsomt, eller i strid med redelighet og god tro.

Hvis du har mottatt et krav i dag, 3. oktober, så vil kravet kunne være tapt hvis mangelen burde ha blitt oppdaget 18. september eller tidligere. Fristen avbrytes ikke av at man i utflyttingsprotokollen skriver noe om mangelen. Det må i så fall følges opp med et faktisk krav. 

Dette er helt uavhengige frister sett opp mot fristen for å frigi depositum i husleieloven § 3-5. Poenget med femukersfristen i denne bestemmelsen er å gi utleier tid til å fremme et krav. For nokså mange typer feil og mangler vil femukersfristen være så lang at når denne fristen er gått ut så er også "rimelig tid"-fristen etter § 10-5 også gått ut, men det er ingen automatikk i det. 

 

Du må se nærmere på hva utleier krever dekket, det vil si hva han påberoper seg som mangelfullt. Hvis dette er noe han burde oppdaget før 18. september har du anledning til å påstå at han har fremmet kravet for sent. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...