Gå til innhold

32-bit Linux - veldig gammel PC


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Nå er det lenge siden jeg har hatt/brukt en PC med 2 GB RAM da, men jeg vil nok si at det ikke er noe særlig og samle på egentlig. Ikke en gang til en veldig enkel Linuxdistro.

Men hvis du allikevel vil bruke den, så er jeg usikker på om Arch Linux eller Debian er det rette hvis du ikke har brukt Linux før. Både Arch Linux og Debian kan fort bli litt avansert hvis man ikke har brukt det før.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det kan være et lite problem som ser ut til å gjelder Pentium M av type "Banias": Linux distributions that require PAE may refuse to boot on Pentium M family processors because they do not show the PAE support flag in their CPUID information (even though it is supported internally). However, this can be easily bypassed with the forcepae option.

Det er er kanskje en Pentium M 725 1.6 GHz du har. Det er nok nytt nok til at det skal kunne være mulig å installere f.eks MX Linux, men såpass svak at jeg er usikker på hvordan den er i bruk.

Edit: Pentium M 725 er av de nyere "Dothan" som er litt bedre enn de eldre "Banias". Og problemet med PAE flag skal være rettet på de.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

YouTube kjører vanligvis ikke h.264 som er en tung codec for en aldrene CPU. En rask test nå viser at de bruker VP9 for video og Opus for lyd heller enn AVC/AAC som de brukte før.

Fordelen med VP9 er at den halverer bitraten og er ca halvparten eller mer enklere å dekode.

Google har selv utviklet denne codecen og et av målene var nok å bli bedre for brukerne i tillegg til å spare båndbredde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har en intel core i3-2310M (2 kjerner, 2.1 GHz). Den ligger på 40-50% cpu last med youtube 1280x720. Tror det er VP9 format. Det et er en standard Linux Mint 21 installasjon. En eldre CPU vil kanskje måtte gå ned på oppløsning, eller bruke andre metoder enn å se direkte i nettleser. Vising av en video lagret på maskinen virker å være vesentlig lettere.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det som jo helt sikkert ville fungere, det er jo å installere en Linux distro som er like gammel som PC'en. Dette er jo en ca 20 år gammel PC som ble levert med Windows XP, og en kjent Linux distro av noenlunde samme årgang, det er jo Redhat 6.1.

https://archive.org/details/redhat-6.1_release

Men om dette har noen hensikt det er vel ikke godt å si. En 20 år gammel webbrowser fungerer vel ikke så godt ut mot internett i dag. I gamle dager så var det også litt mer krevende å få drivere og slike ting til å fungere. Men Redhat 6.1-6.3 var jo meget gode distroer for sin tid, og når PC og distro er samme årgang, så vil det jo kjøre likt med den gang.

Ellers noen litt mer moderne alternativ, som jeg googlet opp:

https://www.zdnet.com/article/want-to-save-your-aging-computer-try-these-5-linux-distributions/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (13 minutter siden):

 

En vil helst ikke bruke et operativsystem som er uten oppdateringer om en skal bruke maskinen mot internett.

Det finnes mange Linux varianter som går til gamle maskiner. Også eldre enn det som trådstarter spør om. Fordelen er også at de virker mot nyere versjoner av software. Men jeg vil nok si at 2 GB RAM og en cpu som er nær ytelsen i Core2 Duo er en fordel (Core2 Duo kom i 2006/2007). Og klart under 4 GB kan være en begrensing for bruken.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

En vil helst ikke bruke et operativsystem som er uten oppdateringer om en skal bruke maskinen mot internett.

Ja, det blir som å ta i bruk Windows XP nå i dag. Kan fungere OK i beskyttet miljø, men det gir ikke noen særlig mening hvis bruken er ut mot Internett.

Edit:

men når jeg tenker meg om så har jeg faktisk fått en moderne Webbrowser til å kjøre på eldgamle operativsystemer, lurer på om det var Fireefox eller Opera. Tror det var Opera.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
13 hours ago, arne22 said:

Har selv brukt Puppy Linux av disse og den er fin til typisk sysadmin-ting man trenger å gjøre. Den fungerer fint til enkel desktop-bruk også med relativt enkle programmer. Til web-browsing fungerer det greit nok til enkel html, men ikke forvent det som fungerer greit på en moderne Windows-løsning.

Slike maskiner fungerer best med Windows XP som de ble levert med. Av sikkerhetsgrunner bør de ikke kobles opp mot nettet med så gamle operativsystem da de er fulle av kjente sikkerhetshull som kan utnyttes.

Lenke til kommentar
On 9.10.2023 at 7:05 AM, vidor said:

Til web-browsing fungerer det greit nok til enkel html, men ikke forvent det som fungerer greit på en moderne Windows-løsning.

Tja .. Det som er litt "spesielt" nå for tiden, det er jo at mye av det som før var "programmer for lokal installasjon" nå også har blitt til "online versjoner". Det medfører jo at det fungerer ganske OK å for eksempel kjøre Microsoft Office og tilsvarende løsning fra Google på forskjellige plattformer, enten det nå er Windows, Linux eller ChromeOS. Kravet er vel egentlig at den webbrowseren som man benytter må være godt kompatibel med HTML5 og da ligger vel mesteparten av den interaktive funksjonaliteten i webbrowserens grad av støtte støtte for Java Script og CSS ??!

https://www.makeuseof.com/tag/6-lightweight-linux-distributions-give-pc-lease-life/

Her er noen flere eksempler på distroer som kan brukes, og et enkelt prinsipp, det er jo at hvis man har en brukbar webbrowser inkludert, da kan man jo kjøre online versjoner av "moderne programmer". Bruk av remote desktop er også en mulighet, slik at man for eksempel kan fjernstyre en Windows 11 maskin eller Windows server.

Har eksperimentert en del med dette tidligere og fått ting til å fungere bra, men det har jo vært mest for å se hva som er mulig å få til å fungere, og ikke akkurat for den praktiske bruk. 

Edit:

En annen Linux distro som jeg tidligere har brukt til "litt spesielle eksperimenter" det er jo Slax. Tror at 32 bits versjonen skal kunne kjøre på den PC'en det er snakk om. Sist jeg testet Slax så kunne den kjøre fra HD/SSD og fra CD/Minnepenn. Veldig enkel å installere og å modifisere.

https://www.slax.org/

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...