Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke penger i bo til å dekke offentlig skifte


Wonder12

Anbefalte innlegg

Hei.La oss si at jeg dør,og er barnløs og enslig.Jeg har mye gjeld og ingen verdier.Mine arvinger tar da offentlig skifte for å slippe å arve gjelden min.Men det er ikke penger i boet til å dekke utgifter til offentlig skifte?Må arving da betale det av egen lomme,for å slippe å arve gjelden via privat skifte?Og hva skjer med eiendeler i leid bolig?Hvordan får utleier tømt leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smarte arvinger skifter ikke boet, se. arveloven pgf 95:
 

Sitat

Kapittel 14. Bo som ikke skal skiftes

§ 95.Fullmakt til å disponere uten skifteattest i bo der den avdødes eiendeler er av liten verdi

Hvis den avdødes brutto eiendeler etter at begravelsesutgiftene er dekket, må antas å være av liten verdi, kan retten gi en person som har ordnet med begravelsen, eller en annen som har stått den avdøde nær, fullmakt til å disponere over den avdødes eiendeler. Denne personen er ansvarlig for at den avdødes og boets forpliktelser blir dekket innenfor rammen av eiendelene som er overlatt til ham eller henne.


Se også @krikkert's svar i denne tråden:

 

Lenke til kommentar
Wonder12 skrev (1 time siden):

Da slipper man at noen blir sittende med regninga og sjegget i postkassa for at noen har gått bort. 

Du mener at ingen av arvingene blir sittende med utgifter.

En eventuell utleier vil fremdeles måtte bruke tid, penger på avfallshåndtering og tap av leieinntekter, m.m. så fremt ikke innboet har verdier som kan godtgjøre tapet.

Lenke til kommentar

Sitter i akkurat den situasjonen selv. Arvinger har fraskriver seg arv, leiligheten er full av drit. Tingretten kommer ikke til å  gå inn i leiligheten med mindre de tror de kan finne et testamente. Arvingene har også 60 dagers angrefrist på og frasi seg arven. I mellomtiden må leiligheten stå låst og ingen kommer inn. Får heller ikke husleie for disse 60 dagene med mindre det er penger til overs i boet etter at begravelse og alt annet er betalt.

Man har imidlertid avtalefrihet, så jeg inngår en skriftlig avtale med arvingene som sier at de kan komme inn og hente det de vil, i praksis ting med affeksjonsverdi. Resten kaster jeg/beholder selv. Prata med saksbehandler hos tingretten  idag, og det var helt greit. Da får jeg tømt leiligheten, arvingene får henta litt skrot, og jeg begrenser mitt tap. Vinn/vinn ( eller i det minste mindre tap på meg. Kan overleve conteinerleie og vasking, men 2 mnd husleie fordi noen kan angre seg gidder jeg ikke) kan også nevne at alle konti er stengt, og selv depositumskonto blir tatt inn i boet for å dekke utgifter/begravelse.

 

Mvh Odd espen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evt krav utleier har på depositumet går foran boets krav. Så depositumskontoen går bare inn i boet om utleier ikke sørger for å få depositumet utbetalt til seg. Så med tre måneders depositum er 60-dagersperioden dekket om man har sørget for depositumskonto og innbetalingskonto i samme bank (som er det eneste fornuftige). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 minutt siden):

Evt krav utleier har på depositumet går foran boets krav. Så depositumskontoen går bare inn i boet om utleier ikke sørger for å få depositumet utbetalt til seg. Så med tre måneders depositum er 60-dagersperioden dekket om man har sørget for depositumskonto og innbetalingskonto i samme bank (som er det eneste fornuftige). 

Ikke depositum her. Mener på at leietaker fikk bruke NAV garanti, men at denne er utløpt. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

tidligere var det vel slik at hvis folk sa jatakk til arven, så arvet man også all gjeld. Nå er arvinger sikret mot å pådra seg noe utover det som fins dekning for.

Ikke hvis man velger en "vanlig" privat skifte fikk jeg beskjed om i Tingretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...