Gå til innhold

Elsparkesykler, fortsatt anarki


Inspector

Anbefalte innlegg

Det går ikke en dag uten at jeg ser elsparkesykler ligge henslengt i grøfter og på fortau.
Dette er ganske naturlig når bosettingsmønster og infrastruktur utenfor de største byene ikke henger sammen med miljøaktivistenes idealverden.
At syklistene heller ikke følger trafikkreglene, er også et stort problem:  https://www.nrk.no/norge/nye-regler-for-elsparkesykler_-politiet-varsler-rutinekontroller-og-strenge-straffer-1.16001859  

Ordningen med elsparkesykler for utlån ble hasteinnført uten nødvendige forberedelser, men med klimavennlighetens velsignelse.
Da er det ikke så farlig med noen ekstra trafikkulykker eller at utleiefirmaene må kjøre rundt med fossilbiler og hente hensatte sykler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å dra klima inn i dette virker ut som et desperat sleivspark. Hastverk er ingen unnskyldning når det flere år senere fortsatt ikke er noen kommuner som har gjort noe med oppstillingsplasser for elsparkesykler.

Men som en beboer i en by med 3+ aktører så må jeg si at problemet ikke er på langt nær så ille som mange skal ha det til, dog så er ikke det en unnskyldning for å ikke rydde bort de som blir satt fra seg på feil steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bomskudd fra trådstarter. Innføringen av elektriske sparkesykler har ingenting med klima eller miljøaktivisme å gjøre, men med endringen i lovverket som gjorde at små elektriske kjøretøy ble likestilt med sykkel.

Denne lovendringen førte til at flere norske og internasjonale selskap etablerte seg i Oslo og andre byer. I en liten tid var det totalt kaos, så ble det innført nye regler, og nå er situasjonen mye bedre (men med rom for forbedring). 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke klimaekstemistene setter pris på el-sparkesyklene. De er for praktiske, og litt av målet med å være Amish er å lide. Hvis mennesker som tvinges til å ta bussen likevel kan leve et verdig liv takket være el-sparkesykler til/fra bussholdeplassen, har forsøket på selvskading feilet.

Det ser vi også med elbiler. Når de blir så praktiske at man kan ha elbil, og likevel opprettholde livskvalitet, skal de betale fulle avgifter. Det hadde vært mer logisk å fjere bommene når biler ikke lengre forurenser.

Det viktigste er at det skal koste penger å leve et verdig liv, så vi kan hindre at alle får det.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (49 minutter siden):

Bomskudd fra trådstarter. Innføringen av elektriske sparkesykler har ingenting med klima eller miljøaktivisme å gjøre, men med endringen i lovverket som gjorde at små elektriske kjøretøy ble likestilt med sykkel.

Denne lovendringen førte til at flere norske og internasjonale selskap etablerte seg i Oslo og andre byer. I en liten tid var det totalt kaos, så ble det innført nye regler, og nå er situasjonen mye bedre (men med rom for forbedring). 

På mitt hjemstad skulle man ikke tro at de nye reglene er innført. 
Dessuten lukter delingsøkonomi og elektrifisering lang vei av klimavelsignelse.

Elsparkesykler er en malplassert flopp så snart man ikke leker hipster i en storby……

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 minutter siden):

Dessuten lukter delingsøkonomi og elektrifisering lang vei av klimavelsignelse.

Elsparkesykler er en malplassert flopp så snart man ikke leker hipster i en storby……

Minner på at det var Fremskittspartiet som åpnet opp for elsparkesykler i Norge.

Vil forøvrig påpeke at standarden på denne tråden er særdeles lav. Har sett færre sleivspark og grinebitere i kommentarfeltet til VG på Facebook. Hvor er det konstruktive?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 minutter siden):

På mitt hjemstad skulle man ikke tro at de nye reglene er innført. 
Dessuten lukter delingsøkonomi og elektrifisering lang vei av klimavelsignelse.

Elsparkesykler er en malplassert flopp så snart man ikke leker hipster i en storby……

Det virker som om de lokale myndighetene i din hjemstad ikke gjør jobben sin. Her i storbyen fungerer det overraskende fint.

Så kanskje klag på dem, eller kapitalistene som ivret etter denne liberaliseringen, fremfor klimaktivister som har null og niks med innføringen av disse doningene å gjøre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 29.9.2023 den 6:59 PM):

Det virker som om de lokale myndighetene i din hjemstad ikke gjør jobben sin. Her i storbyen fungerer det overraskende fint.

Så kanskje klag på dem, eller kapitalistene som ivret etter denne liberaliseringen, fremfor klimaktivister som har null og niks med innføringen av disse doningene å gjøre. 

Tror nok flere må involveres for å lage et bedre regelverk med feks et større depositum, dagsbøter og parkeringsbøter.

På min timeslange sykkeltur i dag morges observerte jeg ikke mindre enn 11 hensatte sykler på fortau, gangveier og i grøfter.
Erfaringsmessig er ikke sløve hipstere ute på tur en søndags morgen.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 29.9.2023 at 5:43 PM, Gavekort said:

Å dra klima inn i dette virker ut som et desperat sleivspark. Hastverk er ingen unnskyldning når det flere år senere fortsatt ikke er noen kommuner som har gjort noe med oppstillingsplasser for elsparkesykler.

Men som en beboer i en by med 3+ aktører så må jeg si at problemet ikke er på langt nær så ille som mange skal ha det til, dog så er ikke det en unnskyldning for å ikke rydde bort de som blir satt fra seg på feil steder.

Kristiansand har gjort grep i sentrum faktisk. Kun visse plasser du kan legge den fra deg.

Lenke til kommentar

Selv er jeg fra en liten by uten noen av de store aktørene men bare lokalt utleie hvor du må levere inn sparkesykkelen der du plukket den opp når du er ferdig så har ikke de samme "problemene" tilknytt sparkesykler her som i storbyene. Det nevnt er jeg selv flitting bruker av disse sparkesyklene når jeg er i Oslo og syns det er et kjempefint tilbud for å komme seg rundt i hovedstaden. Problemet med at myke trafikanter ikke alltid er like flink å følge trafikkreglene som de som kjører rundt i 2 tonn tunge drapsmaskiner på hjul er vel intet nytt som kom først når elsparksyklene kom men har vært et vedvarende problem så lenge jeg har hatt lappen og sikkert lenge før det og. Grunnene til dette kan nok mye skyldes dårlig trafikkforståelse grunnet manglende opplæring, kanskje det burde blitt ett fag i skolen når en nærmer seg alder hvor en får lov å føre små elektriske kjøretøy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 29.9.2023 den 6:05 PM):

Jeg tror faktisk ikke klimaekstemistene setter pris på el-sparkesyklene. De er for praktiske, og litt av målet med å være Amish er å lide. Hvis mennesker som tvinges til å ta bussen likevel kan leve et verdig liv takket være el-sparkesykler til/fra bussholdeplassen, har forsøket på selvskading feilet.

Det ser vi også med elbiler. Når de blir så praktiske at man kan ha elbil, og likevel opprettholde livskvalitet, skal de betale fulle avgifter. Det hadde vært mer logisk å fjere bommene når biler ikke lengre forurenser.

Det viktigste er at det skal koste penger å leve et verdig liv, så vi kan hindre at alle får det.

Dette tror jeg du har helt rett i.

Klimabevegelsen minner mye om en sekt, av den kjipe autoritære sorten. Som skal straffe folk for å være folk, og for å leve. Spesielt lavtlønnede folk. Derfor rikfolk og elite er så glad i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Inspector skrev (På 1.10.2023 den 4:36 PM):

Tror nok flere må involveres for å lage et bedre regelverk med feks et større depositum, dagsbøter og parkeringsbøter.

På min timeslange sykkeltur i dag morges observerte jeg ikke mindre enn 11 hensatte sykler på fortau, gangveier og i grøfter.
Erfaringsmessig er ikke sløve hipstere ute på tur en søndags morgen.
 

Nå har jeg parkert sykkelen min for vinteren og flere burde følge mitt eksempel ved å bruke bena.

Søndagstur i dag på ca 1,5 timer viste meg igjen et titalls elsparkesykler som ligger strødd i veikanter, på fortau og på parkeringsplasser.
Sykler som blinker rødt eller grønt og som åpenbart er hensatt i påvente om at noen andre rydder opp.
Hvor er de organiserte sykkelstativene , bytte-og ladeplassene og gevinstene ?
Snø/isføre kombinert med rulleskøytehjul er vel heller ikke det mest helsebringende…..

Endret av Inspector
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...