Gå til innhold

Lønn som senior ingeniør?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (19 timer siden):

+/-750 000. Du spør veldig generelt, lønn påvirkes av mange ting som lokasjon, fagfelt osv. Ikke minst av forhandlinger.

Quality control engineer.

Test og kvalitetssikring av batteri materialer i et nytt selskap fra 2021.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

For samme antall år med erfaring ligger vi i bedriften her på ca. 825.000 for sivilingeniører.
Vi er på ingen måte lønnsledende, men ikke blant de verste heller.

1.mill høres ut som et useriøst krav hvis du ikke også har mange ansvarsområder, men du kan alltids prøve.
Snittet på 1mill blant sivilingeniører er først når ansatte har 20-25 år under beltet utfra tekna statistikk.
Grunnlønn før bonuser.

Endret av Trontron
Lenke til kommentar

Nå sitter jeg kun med tekna-tall, men her var det ikke mye å ta av da det virker mest som en lab-tekniker jobb. Ledelsesansvar eller særdeles uavhengig stilling kunne gitt betydelig høyere lønn.
Her vil det være den eksisterende lønnen til de andre i bedriften med tilsvarende erfaring som hovedsaklig kommer til å styre lønnstilbudet.
Kanskje du kan skaffe deg noe mer enn snittet, men 200.000,- ++ mer er en uoppnåelig drøm.
Man blir ikke rik av å være lønnstaker i Norge.

Endret av Trontron
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DukeRichelieu said:

Jøss. 

825K for sivilingeniører med 10 års erfaring? Hvilken bransje og hvor i landet er dette?

Da bør jeg kanskje være fornøyd med lønnen min tross alt.

Glemte helt at disse tallene var fra før lønnsforhandlingen. Jeg har ikke laget ny statistikk, men jeg antar den ville vært rundt 875k nå.

Merk at det er grunnlønn før bonus.
Og snitt av hele gjengen da noen trekker opp og andre trekker ned.
Dette er helt i tråd med Tekna sin generelle statistikk for hele landet.

Det er industri, men ikke petroleumsnæringen

Lenke til kommentar
Trontron skrev (12 minutter siden):

Glemte helt at disse tallene var fra før lønnsforhandlingen. Jeg har ikke laget ny statistikk, men jeg antar den ville vært rundt 875k nå.

Merk at det er grunnlønn før bonus.
Og snitt av hele gjengen da noen trekker opp og andre trekker ned.
Dette er helt i tråd med Tekna sin generelle statistikk for hele landet.

Det er industri, men ikke petroleumsnæringen

Deprimerende tall. :) 

Jeg har rundt 800K etter årets oppgjør og har "kun" bachelorgrad med 5-6 års erfaring. Har dog litt ballast fra før (fagbrev og praktisk arbeidserfaring på byggeplass) som jeg får litt betalt for. Jobber innen bygg. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, DukeRichelieu said:

Deprimerende tall. :) 

Jeg har rundt 800K etter årets oppgjør og har "kun" bachelorgrad med 5-6 års erfaring. Har dog litt ballast fra før (fagbrev og praktisk arbeidserfaring på byggeplass) som jeg får litt betalt for. Jobber innen bygg. 

Bsc og Msc har relativt like lønninger fra start, men Bsc stagnerer tidligere.
Etter ti år er kroneavstanden mellom ing og siving i snitt 80-100.000.
Etter 20 år erfaring er den rundt 200.000
Ved 30 er den på ca. 300.000

Dette er statistikk fra Tekna/NHO fra 2021.

Lenke til kommentar
Trontron skrev (4 minutter siden):

Bsc og Msc har relativt like lønninger fra start, men Bsc stagnerer tidligere.
Etter ti år er kroneavstanden mellom ing og siving i snitt 80-100.000.
Etter 20 år erfaring er den rundt 200.000
Ved 30 er den på ca. 300.000

Dette er statistikk fra Tekna/NHO fra 2021.

Skjønner. 

Nå sporer jeg kanskje av tråden litt her, men i min verden burde Msc gi høyere startlønn, men videre burde det være faktiske resultat på jobben som gav utslag i lønnsutvikling. Vi har for eksempel noen ekstremt flinke med bachelorgrad og noen middelmådige med mastergrad. Nå vet jeg ikke hva noen av disse har i lønn, men lønnsreguleringen vår er i praksis veldig styrt av RIF og leder har ved flere anledninger sagt at det skal lønne seg å ta mastergrad.

Men å gjøre en god jobb virker ikke som det lønner seg spesielt siden statistikken avgjør lønnen til syvende og sist...

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DukeRichelieu said:

Skjønner. 

Nå sporer jeg kanskje av tråden litt her, men i min verden burde Msc gi høyere startlønn, men videre burde det være faktiske resultat på jobben som gav utslag i lønnsutvikling. Vi har for eksempel noen ekstremt flinke med bachelorgrad og noen middelmådige med mastergrad. Nå vet jeg ikke hva noen av disse har i lønn, men lønnsreguleringen vår er i praksis veldig styrt av RIF og leder har ved flere anledninger sagt at det skal lønne seg å ta mastergrad.

Men å gjøre en god jobb virker ikke som det lønner seg spesielt siden statistikken avgjør lønnen til syvende og sist...

Ja, det er svært irriterende ved oppgjøret at det strengt tatt er statistikken som bestemmer hva lønnsoppgjøret gir...
Og ingen av bedriftene ønsker å være ledende, noe som fører til at den statistikken stadig bremser opp mer og mer ift. hva tidligere generasjoner kunne smykke seg med.

Fra år til år lønner det seg å være dyktig, men over ti år så blir alt uansett jevnet ut når ulikhetene skal "tas tak i og elimineres"

Lenke til kommentar
Trontron skrev (På 27.9.2023 den 11:05 PM):

Ja, det er svært irriterende ved oppgjøret at det strengt tatt er statistikken som bestemmer hva lønnsoppgjøret gir...
Og ingen av bedriftene ønsker å være ledende, noe som fører til at den statistikken stadig bremser opp mer og mer ift. hva tidligere generasjoner kunne smykke seg med.

Fra år til år lønner det seg å være dyktig, men over ti år så blir alt uansett jevnet ut når ulikhetene skal "tas tak i og elimineres"

Interessant å høre at dette er din erfaring også.

Min erfaring er at det ikke lønner seg å være dyktig utover kanskje 1 eller 2 % ekstra som i bunn og grunn utgjør lite. Leder har sagt at min innsats/kompetanse gjør at han kan plassere meg i øvre kvartil, men statistikken blir til syvende og sist rammeverket som avgjør.

Unntaket er om man bytter jobb. 

Jeg sa opp nåværende jobb, men ble jaktet tilbake før jeg hadde funnet meg ny jobb. Da var det plutselig en del mer penger på bordet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...