Gå til innhold

50 års gave: jobb laptop til mannen


Anbefalte innlegg

Ønsker en kvalitets laptop som kan vare noen år for mannen som jobber mye med dokumenter og reiser rundt. Nåværende laptop synger på siste vers og tenker derfor dette er en passende 50 års gave. 

 Ønsker: 

- Max pris 10.000-15.000

- kvalitets deksel/chassis: gjerne aluminium

- Ethernet

- 15-16 tommer skjerm

- hdmi, usb og usb-c inngang  

- norsk tastatur

- siste generasjons versjon 

- web kamera

- Windows 

har dere noen gode forslag? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest MKII skrev (13 timer siden):

Ja. Fant mange laptoper. Men var vanskelig å finne med de tingene jeg ønsker. Er så mange laptoper som kjennes ut som billig plastikk. Han reiser mye og tenker det er lurt å ha noe litt solid. Ethernet, hdmi og usb er også  viktig. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Millus said:

Ja. Fant mange laptoper. Men var vanskelig å finne med de tingene jeg ønsker. Er så mange laptoper som kjennes ut som billig plastikk. Han reiser mye og tenker det er lurt å ha noe litt solid. Ethernet, hdmi og usb er også  viktig. 

Mulig litt over budsjett? Men hva med en MacBook Air 15?

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (7 minutter siden):

Mulig litt over budsjett? Men hva med en MacBook Air 15?

Mac vel nå kun USB-C utganger, og alt må gjøres via dongler. Slikt er slitsomt. Mye enklere når man kan plugge i stor HDMI, USB A og nettverkskabel uten masse annet dilldall som koster ekstra.

Den Radford linket til ser bra ut etter det som det blir spurt etter. Man får jo returnert de hvis byggkvaliteten ikke virker tilstrekkelig. Bør for enkelhets skyld sjekkes før man setter den opp.

De fleste fra kjente merker har god byggkvalitet i dag etter de forskjellige jeg har kjøpt inn for jobben. Alle vært maks 6000,- ish eks mva. 

Lenke til kommentar

Ok, alt slikt blir jo subjektivt, men personlig ville jeg aldri gitt noen en HP i gave. Mulig jeg er miljøskadet av å ha jobbet med pcene i 10 år, men jeg kan ikke komme på en av de jeg har hatt som har gitt meg kvalitetsfølelse, jeg ga til slutt opp og kjøpte egen jobb pc. Hadde gått for noe i denne duren:

https://www.dell.com/no-no/shop/bærbare-pc-er-fra-dell/latitude-5540-bærbar-pc/spd/latitude-15-5540-laptop/s006l554015ndc_ac_vp

Lenke til kommentar

Lenovo ThinkPad T-serie har pleid å være referansen for slagfast og sprutsikker laptop, men jeg tror ikke budsjettet ditt helt holder til feks en ThinkPad T16 G2.

Selv har jeg de senere årene gått fra T-serie til X-serie for å kutte ned på vekt og tykkelse, men da klatrer prisen fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gavekort said:

Begge har mindre skjerm enn angitt. XPS 13 har bare to USB-C, så da blir det dongler for HDMI, klassisk USB og Ethernet. T14s er nærmere målet, da er det kun Ethernet som krever dongle, men da er vi langt over budsjett igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Millus said:

Takk! Denne kan være aktuell. Har begge versjonene aluminium eller er det bare farget plastikk ?

Det som (i mine øyne) trekker litt ned er skjermen, som er 1920x1080 (dvs. 16x9), og som lite rom 'i høyden' for skriving og lesing. Da kan EliteBook være et alternativ med 1920x1200 (dvs. 16x10):
https://www.dustinhome.no/product/5011301647/elitebook-840-g9

(Men den ble svinedyr med 512GB SSD ...)

Huawei hadde noen snasne bærbare PC'er med 2400x1600 (dvs. 3x2), men de 'gikk med i dragsuget' da Huawei ble nektet å selge utstyr til 5G-nettet rundt omkring i vestlige land. (Man finner fortsatt spor av disse PC'ene på sidene til både Power og Elkjøp, men det går ikke an å bestille dem.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (57 minutter siden):

Begge har mindre skjerm enn angitt. XPS 13 har bare to USB-C, så da blir det dongler for HDMI, klassisk USB og Ethernet. T14s er nærmere målet, da er det kun Ethernet som krever dongle, men da er vi langt over budsjett igjen.

Er det en ting jeg har lært etter 4 år i databutikk så er det at det er lettere å lette på krava enn å lete etter laptoper som ikke finnes. Om forskjellen på 14" og 15" er så jævlig viktig så krever det ikke mye mental kapasitet å skrolle forbi innlegget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Millus said:

Ønsker en kvalitets laptop som kan vare noen år for mannen som jobber mye med dokumenter og reiser rundt. Nåværende laptop synger på siste vers og tenker derfor dette er en passende 50 års gave. 

Lenovo Ideapad 5 Pro mangler bare Ethernet inngang fra din liste. Skaff en USB-C Hub med Ethernet så er det problemet løst.

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/lenovo-ideapad-pro-5-r7-716512-16-barbar-pc/616626#features
 

image.thumb.png.1c3f93afb764af68aaaedb099dbc62dd.png

 

- Max pris 10.000-15.000: Nok 12,000

- kvalitets deksel/chassis: gjerne aluminium: Ja

- Ethernet: Nei: Anbefaler USB-C Hub med Ethernet.

- 15-16 tommer skjerm: 16" IPS med 120Hz 2K

- hdmi, usb og usb-c inngang: Ja  

- norsk tastatur: Ja

- siste generasjons versjon: Ja. Meget kraftig CPU: 8 core AMD Ryzen 7. I tillegg 16GB RAM / 512GB SSD

- web kamera: Ja

- Windows: Ja 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (44 minutter siden):

Det som (i mine øyne) trekker litt ned er skjermen, som er 1920x1080 (dvs. 16x9), og som lite rom 'i høyden' for skriving og lesing. Da kan EliteBook være et alternativ med 1920x1200 (dvs. 16x10):
https://www.dustinhome.no/product/5011301647/elitebook-840-g9

(Men den ble svinedyr med 512GB SSD ...)

Huawei hadde noen snasne bærbare PC'er med 2400x1600 (dvs. 3x2), men de 'gikk med i dragsuget' da Huawei ble nektet å selge utstyr til 5G-nettet rundt omkring i vestlige land. (Man finner fortsatt spor av disse PC'ene på sidene til både Power og Elkjøp, men det går ikke an å bestille dem.)

Han bruker veldig mange timer på skjermen så mulig du er inne på noe der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...