Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Omskrive journalen?


xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I norge så har man egentlig to typer journaler. 

 

Du har en journal på helsenorge, som dekker de viktigste opplysningene om deg og din helse. Denne journalen kan du se i selv på helsenorge sin nettside.

Men, så har du også en journal i legen/kirurgen din sitt legesystem. Der har du en profil hvor de har lagt inn informasjon om deg som kun legen/kirurgen har innsyn i. 

I praksis så kan vel begge journalene dine endres på, men det vil alltid bli loggført hvem som gjør endringer (det er lovbestemt) samt at hvem som er inne og ser også blir loggført.

Så svaret på spørsmålet ditt er nei, du kan ikke endre en pasientjournal uten at det loggføres.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (13 timer siden):

Endringer i journal loggføres alltid. Du kan ikke endre din egen journal, kun helsepersonell med tilgang til å journalføre om deg kan endre journal.

Der er snakk om at en kirurg har skrevet noe som ikke er tilfellet, noe som skal ha blitt gjort typ inngrep, i forsvar til npe,  så derfor lurer jeg på om det samme står originalt, siden det ikke skjedde det som står. Så det er ikke snakk om at jeg skal endre min egen journal.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Journalforskriften sier:

§ 15.Retting og sletting
Etter at en journalnedtegnelse er signert, kan den bare endres etter reglene om retting og sletting i helsepersonelloven § 42, § 43 og § 44. Retting og sletting skal som hovedregel utføres av den som har signert opplysningene. Dersom slik retting eller sletting vanskelig kan gjøres av helsepersonellet som har signert opplysningene, kan retting eller sletting gjøres av helsepersonell utpekt av den dataansvarlige. Dersom krav om retting eller sletting avslås, skal pasienten orienteres om klageadgangen, jf. helsepersonelloven § 42 andre ledd, § 43 tredje ledd og § 44 andre punktum.

Helsepersonelloven sier:

§ 42.Retting av journal
Helsepersonell som nevnt i § 39 skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, rette uriktige eller ufullstendige opplysninger, jf. personvernforordningen artikkel 16. Opplysningene skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, også rettes dersom de er utilbørlige. Retting skal skje ved at journalen føres på nytt, eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skal ikke skje ved at opplysninger eller utsagn slettes. Dersom et krav om retting avslås, skal kravet om retting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen. Avslag på krav om retting kan påklages til statsforvalteren, som avgjør om retting kan foretas.

§ 43.Sletting av journalopplysninger
Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i § 39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og:

1.    opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller
2.    opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp.
Dersom krav om sletting avslås, skal kravet om sletting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen.

Avslag på krav om sletting kan påklages til statsforvalteren. Dersom statsforvalteren mener at sletting kan være i strid med arkivlova §§ 9 eller 18, skal det innhentes uttalelse fra Riksarkivaren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xrays skrev (19 timer siden):

Der er snakk om at en kirurg har skrevet noe som ikke er tilfellet, noe som skal ha blitt gjort typ inngrep, i forsvar til npe,  så derfor lurer jeg på om det samme står originalt, siden det ikke skjedde det som står. Så det er ikke snakk om at jeg skal endre min egen journal.

For å være helt ærlig synes jeg ikke dette var veldig oppklarende i forhold til hendelsesforløp, hvem skal ha gjort hva når, ovenfor hvem, og hvorfor.

Lurer du på om kirurgen skrev feil, sett fra ditt ståsted, med en gang, eller om han la til feilaktig informasjon etterpå?

Lenke til kommentar

Det vil nok ikkje være umogleg å legge til eller endre i journalen, kor lett det er vil kome ann på type system som er brukt.

Heile systemet er bygd opp på at helsepersonell er sannferdig i sin journalføring, og retten til at du sjølv kan kreve sletting kjem utifrå tilfeller der legen har jornalført opplysningar som er feilaktige eller irrelevante. 

Dei fleste journalsystem vil nok logge aktivitet i jornalen, men eg tviler på at alle system vil ha lagra alle versjonar av journalen. Så om legen (ulovleg) vil legge til eller fjerne opplysningar i ettertid så kan nok det gjerast i samband med anna legitim journalføring som blir logga. Vil gjette på at dei fleste loggane berre viser når og kven som opna journalen, og om det vart lagra endringar. Tviler på det det er vanleg at loggen viser at det er journalført ditt siste legebesøk og retta ein skrivefeil på eit tidlegare besøk. Det vanlegaste er nok at loggen berre viser at N.N lagra ein ny versjon 8 sept kl 10:02.

Så om du skal ta denne kirurgen i juks så må du nok leite etter tilfeller der kirurgen har lagra endringar på tidspunkt der kirurgen ikkje har ein god grunn for å være i journalen din. Var du operert i fjor, men kirurgen la til eller endra journalen din i går utan at du har ny avtale med kirurgen vil då være mistenkeleg. 

 

Lenke til kommentar

Det står feil i min egen journal, blant annet i amnesen at jeg er hjerteoperert, noe jeg ikke er. Jeg medisineres for hjerteproblemer, men er ikke operert. Jeg sa ifra til fastlegen da jeg oppdaget feilen (det var en LIS-lege på DPS som hadde journalført feil).  Usikker på om han har bedt noen om endre det, for jeg har bare valgt å gi blaffen, tror ikke det har ikke noe praktisk betydning for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 8.9.2023 den 19.18):

For å være helt ærlig synes jeg ikke dette var veldig oppklarende i forhold til hendelsesforløp, hvem skal ha gjort hva når, ovenfor hvem, og hvorfor.

Lurer du på om kirurgen skrev feil, sett fra ditt ståsted, med en gang, eller om han la til feilaktig informasjon etterpå?

Det var noen som kommenterte at "dette er jo forsvarskrivet så du må jo etterlyse journalen" jeg ble usikker på viktigheten av det å få journalutskrift om det betyr noe til eller fra. Jeg vet iallefall 100% sikkert at det er tilføyet kosmetiske tilleggs handlinger i forsvarsskrivet som ikke har funnet sted.

Og i tillegg så er noen inngrep feil beskrevet slik at det virker som om det er min feil at ting gikk galt fordi at jeg har villet kirurgen skulle gjøre noe og som ikke har blitt gjort slik han beskriver. Og slik er det jevnt over slik at det da ikke blir riktig bilde det hele tatt. jeg blir dolket i ryggen i første setning i forsvarsskrivet og det er så feil. Uansett så tenker jeg å skrive sannheten ut offentlig. Jeg har ikke lenger noe valg.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har selv lest min egen journal og epikriser fra en tid tilbake og det er rett og slett graverende mye feil og løgn. For å nevne noe så var jeg ikke undersøkt i en trommel fordi jeg skulle ha klaustrofobi, noe som bare er tull og har vært i uttall slike maskiner i ettertid. Det var også mye feil loggføring hos fastleger som i flere tilfeller utelot å skrive hvorfor jeg faktisk var der og skrev helt andre ubetydelige ting. Det kunne for eksempel stå at jeg fikk kostholdsråd når selv om jeg ikke fikk dette, og at problemet med tett nese ikke var nevnt med et ord.

Jeg vil anbefale alle å få utskrift av sine journaler i ny og ne, særlig om det kan dreie seg om alvorligere ting. Feil kan få konsekvenser for forsikringsutbetalinger og annet i ettertid selv om det ikke er viktig akkurat nå.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 3.10.2023 den 5:40 PM):

Enda en grunn til å be om utskrift ;)

Enig i akkurat, men da bør man helst gjennomgå sammen med en behandler, men man kan jo uavhengig av journal be om samtale rundt sykdom osv uten å måtte lese i journal. 

Men en journal er først og fremst et arbeidsverktøy for behandlere. Det er bare unntaksvis, som i mitt eget tilfelle (i forbindelse med min anmeldte sak) at det også er rettslig dokumenter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...