Gå til innhold

1 bolig til 2.


Gjest 437d5...392

Anbefalte innlegg

Gjest 437d5...392

Hei,

jeg er i en litt rar situasjon pga min mor har vært i et brudd som har gjort at hun sitter igjen med 0 og ganske økonomisk ruinert. Vil også at hun skal få slippe å måtte leie noe lite for mye mer penger da mitt hus er stort (100kvm) og nyoppusset. Derfor lar jeg henne bo i min bolig, og har planer om å la henne bo der så lenge hu vil (hun betaler boliglånet så fungerer da som en leietager)

huset har et lån på 2.4 og en verdi på 5.

Men, jeg vil etterhvert fikse et eget sted da jeg er 26 og ønsker litt fred. Har en årslønn på alt mellom 7-800k. 
hvordan kan jeg gå frem for å kunne få et lån på feks 5mill. Må jeg bruke x antall år å spare opp som jeg har gjort for å kjøpe dette huset? Har dere noen tanker om hvordan jeg kan få gjort dette huset til en form for egenkapital slik at jeg får kjøpt et hus nr 2? 
 

( jeg har 200k oppspart på konto) 

 

på forhånd, takk for tips.

 

Anonymous poster hash: 437d5...392

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 437d5...392
Loko skrev (3 minutter siden):

I teorien kan du låne 5 x ( inntekt + årlig leieinntekt). Så sett opp en formell leiekontrakt med din mor.

Med din inntekt så tviler jeg på at du likviditetsmessig vil kunne låne noe mer enn 5x inntekten din. 

Hei og takk for svar.

 

så det vil da si 3.5million - også kan jeg bruke mitt nåværende hus som egenkapital? Er begrenset hva man får kjøpt i disse områdene for 3.5 million, men ja😂


Kan godt fikse en ordentlig leiekontrakt med muttern og, for bolig nr 1 betaler jo seg selv. Hun står for kommunale avgifter også. 

Anonymous poster hash: 437d5...392

Lenke til kommentar

Jeg gjorde noe lignende for noen år siden kjøpte en ekstra leilighet som leies ut.

Det er maks belåningsgrad som begrenser deg, ikke egenkapital.

5x 800’ + bruttoleieinntekt 140’(?) = 4,7 mill i maks totalt lån.

- 2,4 mill i nåværende huslån

= 2,3 mill å handle sekundærbolig for + oppsparte midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 437d5...392 skrev (18 minutter siden):

Hei og takk for svar.

 

så det vil da si 3.5million - også kan jeg bruke mitt nåværende hus som egenkapital? Er begrenset hva man får kjøpt i disse områdene for 3.5 million, men ja😂


Kan godt fikse en ordentlig leiekontrakt med muttern og, for bolig nr 1 betaler jo seg selv. Hun står for kommunale avgifter også. 

Anonymous poster hash: 437d5...392

3.5 millioner minus det du allerede har i lån....

Med andre ord, det går ikke.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Guest 437d5...392 said:

også kan jeg bruke mitt nåværende hus som egenkapital?

Hvis du selger det nåværende hus, kan du bruke det overskydende som ekstra EK, men du kan naturligvis ikke bruke friverdien i den som egenkapital yten å faktisk realisere/selge den.   Du kan potensielt bruke friverdien i den nåværende bolig som ekstra sikkerhet/pant for å ende opp med en lavere rente. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, tigerdyr said:

Hvis du selger det nåværende hus, kan du bruke det overskydende som ekstra EK, men du kan naturligvis ikke bruke friverdien i den som egenkapital yten å faktisk realisere/selge den.  

Han kan både refinansiere opp til 85% av sin bolig, eller få et finansieringsbevis av banken på opp til 5x brutto inntekt med pant i primær og sekundær bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunkt 800k lønn
Utgangspunkt 150k leieinntekt
Utgangspunkt 4.750.000 i mulig gjeld totalt.

Så du kan med andre ord ( hvis du er heldig hos banken) låne 2.250.000

Antar bare her at du har et sted mellom 44-48k utbetalt? 
Da klarer du fint å spare 30k i mnd.. Har du dyre vaner/biler osv? Dropp alt i en liten periode. 
Selv hadde jeg klart å spare 35-40k i tilsvarende situasjon ( du bor jo i praksis gratis?)

Men ja.. folk skal jo "leve" også..Så si 350k klarer du å spare årlig.

+ dine 200k.

Så har du estimert rundt 1.4M i egenkapital om 3 år ca. ( satser på et godt fond)

Samtidig har modern din kanskje nedbetalt rundt 150k på boligens også innen den tid? Jeg bare antar her såklart.

 

Men ja..3 år.  Så har du da rundt 3,7M å kjøpe for.

Det du kunne gjort da er å kjøpe en leilighet som moren din leier av deg for kostpris ( med andre ord får du ta evt tap/gevinst basert på marked)

Også tar du den store nyoppussede leiligheten din og bygger ditt liv.

Du har da gitt deg selv ( i lag med mor) et veldig godt økonomisk grunnlag for resten av livet.. Og moren din har samtidig som hun får hjelp, hjulpet deg.. Win Win for begge.

Får du en samboer før den tid, og som ønsker litt space, så lar du henne kjøpe seg inn i den oppussede leiligheten og skaffer da sekundærboligen raskere enn antatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...