Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan man klare seg på 20k etter skatt hvis man leier en leilighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uføre med 22150,- etter skatt, enslig /u barn kun meg. Ikke noe gjeld, ingen store utgifter. Jeg greier 12-14k i husleie med 1k i uken til mat, null problem. Sunn mat, treningsstudio, tur ut av og til, nytt tøy når jeg trenger det (ikke så ofte) kino, bowling av og til, sosialt. Fortsatt penger igjen til sparing.

Lever ikke som en greve, men sett opp konkret budsjett. Vit hva som kommer inn når, og hva som går ut på 100-lappen. Ikke sløs på unødvendig, lev balansert disiplinert. Med 10-11k i husleie burde det være null stress men det kommer an på dine øvrige utgifter og hvor nødvendige de er. 
 

GL!

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (41 minutter siden):

Uføre med 22150,- etter skatt, enslig /u barn kun meg. Ikke noe gjeld, ingen store utgifter. Jeg greier 12-14k i husleie med 1k i uken til mat, null problem. Sunn mat, treningsstudio, tur ut av og til, nytt tøy når jeg trenger det (ikke så ofte) kino, bowling av og til, sosialt. Fortsatt penger igjen til sparing.

Lever ikke som en greve, men sett opp konkret budsjett. Vit hva som kommer inn når, og hva som går ut på 100-lappen. Ikke sløs på unødvendig, lev balansert disiplinert. Med 10-11k i husleie burde det være null stress men det kommer an på dine øvrige utgifter og hvor nødvendige de er. 
 

GL!

Takk så mye for at du deler ditt budsjett. Jeg trodde det skulle være vanskelig men siden jeg er alene så kommer det til å gå bra. Har ingen andre store utgifter.

Lenke til kommentar

Ja det går, men krever at du er strukturert og for all del ikkje kjøp noko på kreditt, for då kan ballen fort rulle frå deg. SIFO sitt referansebudsjett kan vere ein god start for å passe på at du får med alle utgifter:

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Lag eit rekneark med dine eigne tal. Det er veldig nyttig å sjå kvar pengane går.

Det er òg viktig å bygge opp ein buffer, endå viktigare enn om du hadde hatt høgare inntekt. Prioriter det om du ikkje har allereie og bruk så lite du kan i starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke lever noe Luksusfellen-liv så burde du klare dette helt fint. Du trenger bare å tenke igjennom kjøpene dine og gjøre dem fornuftig. Unngå å sløse unødvendig og handle etter behov heller enn kjøpe all mulig flashy crap fordi noen ønsker å tjene penger på deg.

Det eneste jeg er nøye på er å velge kvalitetsmat som ikke er ultraprossesert og dermed helseskadene over tid. Tenk at dårlig matkvalitet har ca 3 ganger høyere kostnad i praksis med alt av problemer det fører med seg, og da sparer du på å velge kvalitet. Siden ultraprossesert mat i utgangspunktet er dyrt og dårlig er det å velge sunn og hel mat som f.eks Biff, Fiskefilet, Egg, Grønnsaker, Bønner, Ris og Linser billigere i lengden.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (17 timer siden):

Hvis du ikke lever noe Luksusfellen-liv så burde du klare dette helt fint. Du trenger bare å tenke igjennom kjøpene dine og gjøre dem fornuftig. Unngå å sløse unødvendig og handle etter behov heller enn kjøpe all mulig flashy crap fordi noen ønsker å tjene penger på deg.

Det eneste jeg er nøye på er å velge kvalitetsmat som ikke er ultraprossesert og dermed helseskadene over tid. Tenk at dårlig matkvalitet har ca 3 ganger høyere kostnad i praksis med alt av problemer det fører med seg, og da sparer du på å velge kvalitet. Siden ultraprossesert mat i utgangspunktet er dyrt og dårlig er det å velge sunn og hel mat som f.eks Biff, Fiskefilet, Egg, Grønnsaker, Bønner, Ris og Linser er billigere i lengden.

Ja, så lenge jeg har kontroll på hva jeg bruker pengene på og ikke kjøper unødvendige ting så går det bra. Lurt å  unngå ulptraprossert mat ja, og heller spise sunt som du nevner. Takk så mye for tipsene!

Endret av Yum03
Lenke til kommentar

Såklart er det mulig, studenter lever på rundt 10 000 per måned. Tusenvis. 

Man kan jo leie i fra 2000 kroner ish. Da kan en leve helt topp. Så kan en leie i de værste områdene for mer enn hva du får inn. Så lokasjonen din sier noe om hvor "fint" du kan leve med disse pengene.

EDIT: Personlig bruker jeg ca 20% av min faste inntekt på bolig og synes det er passende. Jeg leier dog ikke. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Zeph skrev (18 timer siden):

Ja det går, men krever at du er strukturert og for all del ikkje kjøp noko på kreditt, for då kan ballen fort rulle frå deg. SIFO sitt referansebudsjett kan vere ein god start for å passe på at du får med alle utgifter:

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Lag eit rekneark med dine eigne tal. Det er veldig nyttig å sjå kvar pengane går.

Det er òg viktig å bygge opp ein buffer, endå viktigare enn om du hadde hatt høgare inntekt. Prioriter det om du ikkje har allereie og bruk så lite du kan i starten.

Takk for råd!  Kommer til å bruke SIFO sitt referansebudsjett for å starte med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...