Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bryllupsinvitasjon


Gjest d9a5d...965

Anbefalte innlegg

Gjest d9a5d...965

Hei dere. Jeg fikk bryllupsinvitasjon fra ei barndomsvenninne av meg, som er nå på lørdag. Vi er ikke nære venner da vi er så forskjellige, og har vokst fra hverandre, så har ikke noe særlig kontakt lengre. Jeg sa at jeg kom, men jeg ble skikkelig forkjølet og sa i fra at jeg dessverre ikke kunne likevel. Hun ble såklart skuffet, men respekterte ikke meg og sa at jeg burde komme likevell. Jeg ble litt stressa og ble litt overrasket over svaret. Det er 8 timer og kjøre for meg, så er ikke i form til det. Det blir uansett en dyr reise for meg. Om jeg skal ta fly/tog så vil hele reisen koste opptil 6000,- med fly, hotell, transport og gave. Virker som hun ikke vil forstå det og legger dårlig samvittighet på meg. Jeg er veldig lei meg at jeg ikke er i form til å komme, og det at hun svarer meg slik gjør meg enda mer trist. Føler jeg hvertfall ikke vil reise nå, da hun svarer slik til meg, prinsippsak. Da får hun slik hun ønsker det, og jeg et taperen.. hva ville dere gjort? Dratt likevel selv om du var syk og ikke hadde så mye penger? 

Anonymous poster hash: d9a5d...965

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d9a5d...965 skrev (31 minutter siden):

Hei dere. Jeg fikk bryllupsinvitasjon fra ei barndomsvenninne av meg, som er nå på lørdag. Vi er ikke nære venner da vi er så forskjellige, og har vokst fra hverandre, så har ikke noe særlig kontakt lengre. Jeg sa at jeg kom, men jeg ble skikkelig forkjølet og sa i fra at jeg dessverre ikke kunne likevel. Hun ble såklart skuffet, men respekterte ikke meg og sa at jeg burde komme likevell. Jeg ble litt stressa og ble litt overrasket over svaret. Det er 8 timer og kjøre for meg, så er ikke i form til det. Det blir uansett en dyr reise for meg. Om jeg skal ta fly/tog så vil hele reisen koste opptil 6000,- med fly, hotell, transport og gave. Virker som hun ikke vil forstå det og legger dårlig samvittighet på meg. Jeg er veldig lei meg at jeg ikke er i form til å komme, og det at hun svarer meg slik gjør meg enda mer trist. Føler jeg hvertfall ikke vil reise nå, da hun svarer slik til meg, prinsippsak. Da får hun slik hun ønsker det, og jeg et taperen.. hva ville dere gjort? Dratt likevel selv om du var syk og ikke hadde så mye penger? 

Anonymous poster hash: d9a5d...965

Om du er for syk, så er du for syk. Om du nettopp ble syk, så er du også smittsom, så logikken bør være å holde seg hjemme. Om jeg ble bedt i bryllup og ikke kunne komme pga sykdom, og personen som inviterte meg prøvde å gi meg dårlig samvittighet fordi jeg ble syk og meldte avbud, så hadde jeg fint kuttet ut det menneske. Det sier noe om denne personen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn har det blitt, dessverre. Å bli invitert i bryllup koster ofte så mye i tid og penger at man lurer på om man har råd/orker/gidder, rett og slett. Ofte virker det som om brudeparet forventer at man kan avse en hel helg, og bruke tusenvis av kroner på reise, klær, hår og sminke. Også skal dem ha gave også...

For ikke å snakke om at man skal oppføre seg pent, også.

Endret av Bäcker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen hotell, gave og bil er jo det samme som når du sa ja, dersom du bytter fra bil til fly i siste liten, så er det jo en ekstra kostnad (kjøre bil 8 timer er ikke gratis det heller) som ikke kan være så voldsom.

Siden du har fokus på pris, og på at dere ikke er nære venner, så virker det nesten som at du ikke hadde tenkt til å dra i utgangspunktet. Det at bryllupet er i morgen og du ikke har kjøpt gave enda, tyder også på at dette ikke lå helt i kortene.

Dersom hun som gifter seg får samme inntrykk, så forstår jeg hennes reaksjon. De som gifter seg har mye planlegging og utgifter pr. gjest.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bäcker said:

Sånn har det blitt, dessverre. Å bli invitert i bryllup koster ofte så mye i tid og penger at man lurer på om man har råd/orker/gidder, rett og slett. Ofte virker det som om brudeparet forventer at man kan avse en hel helg, og bruke tusenvis av kroner på reise, klær, hår og sminke. Også skal dem ha gave også...

Det er soleklart at de som gifter seg skal forvente det DERSOM du takker ja til invitasjonen. Dersom man ikke har råd/orker/gidder, så må man svare nei (selv om det er kleint).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

Prisen hotell, gave og bil er jo det samme som når du sa ja, dersom du bytter fra bil til fly i siste liten, så er det jo en ekstra kostnad (kjøre bil 8 timer er ikke gratis det heller) som ikke kan være så voldsom.

Siden du har fokus på pris, og på at dere ikke er nære venner, så virker det nesten som at du ikke hadde tenkt til å dra i utgangspunktet. Det at bryllupet er i morgen og du ikke har kjøpt gave enda, tyder også på at dette ikke lå helt i kortene.

Dersom hun som gifter seg får samme inntrykk, så forstår jeg hennes reaksjon. De som gifter seg har mye planlegging og utgifter pr. gjest.

Jeg var så dum at jeg takket ja, uten å se hvor mye det kom til å koste da jeg ble glad å tenkte at jeg skulle dra uansett. Gave har jeg. Tenkte å gi penger. Hadde dratt om jeg var frisk da jeg hadde gledet meg til dette. Tar det som en liten ferietur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå brudens frustrasjon, når noen har sagt de kan komme, og avlyser i siste liten, siden det koster mye penger per gjest samt planleggingen. Men, unntak fra dette er når folk blir syke, det kan skje og da er det ikke noe poeng i å bli snurt, shit happens. 

Hva har du sagt til bruden? At du er litt syk, skikkelig syk, eller litt syk + at det var så mye stress å reise, kostet mye osv? 

Utifra åpningsinnlegget, så virker det ikke som sykdommen er primærgrunnen som hindrer deg ifra å reise, men mer utgiftene og stresset det medfører å dra. Hvis du har gitt det inntrykket til bruden, så kan jeg forstå brudens frustrasjon. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk melding fra hennes mor nå, at hun er så skuffet og synes det er dårlig gjort at vi ikke kom å la dårlig samvittighet på meg, at det koster så og så masse penger osv. og at 4 av vennene hennes har også meldt avbud. Synes det er tåpelig å få en sånn melding av hennes mor, da jeg allerede har forklart bruden og er allerede lei meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du har vært utydeleg i kommunikasjonen din?

Her snakkar du om at du ikkje kan møte på grunn av sjukdom og samtidig at du ikkje vil møte på grunn av kostnadar.

At bruda og din barndomsvennine er skuffa dersom ho har oppfatta det slik at du ikkje prioriterer å bruke tid og pengar på å kome i bryllupet så har eg god forståing for at ho er skuffa. Om ho attpåtil sitt med inntrykket av at du lyg på deg sjukdom fordi du ikkje gidd å møte opp så gjer jo det berre ting mykje verre.

 

Det du må få formidla til bruda er jo at du dessverre er forhindra frå å kome på grunn av sjukdom, og gjerne med varme gratulasjonar og beskjed om at det er du som er lei deg fordi du ikkje kan kome og feire dagen saman med henne.

 

Ta eit skritt tilbake, pust med magen, tenker over korleis ho kan ha oppfatta deg, og prøv igjen med litt tydeleg kommunikasjon.
Det er forferdeleg dumt å slå handa av eit gamalt vennskap som kanskje kan starte igjen fordi dykk begge to har blitt sure på kvarandre etter det som mest truleg er ei misforståing etter dårleg kommunikasjon.
Det er heller ingen fordel når no bruras mor har blanda seg inn slik at kommunikasjonen går via eit ekstra ledd med dei misforståingane som det vil føre med seg.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Kan du har vært utydeleg i kommunikasjonen din?

Her snakkar du om at du ikkje kan møte på grunn av sjukdom og samtidig at du ikkje vil møte på grunn av kostnadar.

At bruda og din barndomsvennine er skuffa dersom ho har oppfatta det slik at du ikkje prioriterer å bruke tid og pengar på å kome i bryllupet så har eg god forståing for at ho er skuffa. Om ho attpåtil sitt med inntrykket av at du lyg på deg sjukdom fordi du ikkje gidd å møte opp så gjer jo det berre ting mykje verre.

 

Det du må få formidla til bruda er jo at du dessverre er forhindra frå å kome på grunn av sjukdom, og gjerne med varme gratulasjonar og beskjed om at det er du som er lei deg fordi du ikkje kan kome og feire dagen saman med henne.

 

Ta eit skritt tilbake, pust med magen, tenker over korleis ho kan ha oppfatta deg, og prøv igjen med litt tydeleg kommunikasjon.
Det er forferdeleg dumt å slå handa av eit gamalt vennskap som kanskje kan starte igjen fordi dykk begge to har blitt sure på kvarandre etter det som mest truleg er ei misforståing etter dårleg kommunikasjon.
Det er heller ingen fordel når no bruras mor har blanda seg inn slik at kommunikasjonen går via eit ekstra ledd med dei misforståingane som det vil føre med seg.

Nei, vil ikke si det. Jeg skrev: 

Hei på deg og takk for sist, det var trivelig å se dere igjen forrige uke! 🥰

 

Det har seg slik at jeg har blitt så innmari forkjølet og er redd for at jeg må dessverre melde avbud for lørdagen. Er så lei meg for det. 😔 Har gledet meg til den dagen.❤️ Jeg har en gave til deg her, kan sende den i posten til dere. Beklager så mye igjen! Håper dere får en kjempefin dag og masse lykke til! ❤️ 

Lenke til kommentar

Vær den vennen som stiller spørsmål rundt avbud pga sykdom. Enten er han syk eller så er det en annen grunn som personen ikke vil fortelle.

Da kan du være den sykt smidige kompisen som heller sier god bedring og at det alltid er plass der om det skulle endre seg.

Det øker sjansen for at vedkommende blir med og kan bedre humøret om f.eks angst ligger til grunn. Det føler jeg hun burde gjort i denne situasjonen.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Vær den vennen som stiller spørsmål rundt avbud pga sykdom. Enten er han syk eller så er det en annen grunn som personen ikke vil fortelle.

Da kan du være den sykt smidige kompisen som heller sier god bedring og at det alltid er plass der om det skulle endre seg.

Det øker sjansen for at vedkommende blir med og kan bedre humøret om f.eks angst ligger til grunn. Det føler jeg hun burde gjort i denne situasjonen.

Tror du har misforstått litt 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...