Gå til innhold

Har sagt ja til en jobb, men kan fort få tilbudt en annen


Anbefalte innlegg

Jeg har sagt ja til en jobb som lærer og er vel godt planlagt inn i planen fra september, da oppsigelsestid i nåværende jobb slutter. Har bare sagt ja muntlig, men ikke skrevet under på kontrakt enda. Ser for meg kontrakten ønskes signert når jeg skal delta på noen planleggingsdager den uka her. 
 

Fikk en telefon i dag der jeg var ønsket til ett intervju om noen dager på en annen jobb. Personen som ringte sa at utdanningen og erfaringen min traff veldig bra på det de var ute etter, og jeg fikk inntrykket av at jeg var veldig interessant og at de i tillegg hadde få søkere. Denne jobben virker å ha litt bedre betingelser i form av mer fleksibel arbeidstid og muligens hakket bedre lønn. Jeg kan selvfølgelig ha overtolket hvor interessert de var i meg… 

Så spørsmålet er hvor «innafor» det er  å evt takke nei til lærerjobben nå når jeg allerede er planlagt inn i skoleåret? Er det mer ett samvittighetsspørsmål eller er det noe formelt også? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får tenke godt gjennom dette her. Regner med du er såpass realistisk at du innser at det kan være at du blir innkalt til intervjuet på jobb 2, og ender opp uten tilbud. Da er det fullt mulig, men dog kanskje litt vel flaut å komme tilbake med halen mellom beina eller å stå uten jobb i det hele tatt?

I utgangspunktet er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig (og dette gjelder jo begge veier - både når det går til din fordel, men faktisk også til arbeidsgivers). Arbeidsgiver er bundet av det skriftlige tilbudet i 8 dager (altså hadde du 8 dagers betenkningstid). Er du innenfor eller i nærheten av disse dagene, så er det gjerne enklere for dem å "la det være" eller la deg gå, da 2. eller 3. mann i køen, gjerne fortsatt er tilgjengelig. Det er også en del plutselige behov som dukker opp nå rundt skolestart. At du har planlagt til en periode inn i september er nok rimelig lite relevant i denne sammenhengen.

Hadde jeg vært deg og det hadde vært mulig, så hadde jeg bedt om å få fremskyndet intervju nr 2, sett an hvordan intervjuet går og bedt dem om en snarlig tilbakemelding hvis de tenker du er interessant, da du har et annet stående jobbtilbud.

Om du aldri har jobbet i kommunen før, så kan det være til din fordel om du er inne i prøvetid; det pleier da være gjensidig 14 dagers oppsigelsestid i den perioden. Så om de vil låse deg, så trenger du ikke være der lenger enn 14 dager. Min erfaring er at de færreste gidder å tvinge noen som ikke har lyst, til å være der i 14 dager. Finner de ingen andre så er de dog i sin fulle rett til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Du er sjølvsagt bunden av den avtalen du har inngått, så eventuell oppseiing må skje på dei avtale vilkåra evt. det som følger av standardvilkår i arbeidsmiljøloven. 

I praksis skal det likevel mykje til for at arbeidsgivaren du har akseptert jobb hos kjem til å tvinge deg til å jobbe gjennom oppseiingstida når du har til intensjon å bytte jobb. Opplæring av nytilsette er ei investering, så om du berre skal jobbe i oppseiingstida så blir det ein stor kostnad samtidig som du leverer lite produktivt den fyrste tida. Så ofte vil det løyse seg ved at du gjer ein ny avtale der du fritek arbeidsgivaren for lønnsplikta gjennom oppseiingstida samtidig som arbeidsgivar fritek deg frå arbeidsplikta i same periode. 

Det sagt så er det sjølvsagt ikkje populært å bryte inngåtte avtalar, så før du gjer dette og potensielt brenner bruer hos denne arbeidsgivaren så ville eg ha forsikra meg om at den andre jobben faktisk er betre, og ikkje minst at du får forsikringar om at du faktisk får jobben slik at du ikkje ender opp utan jobbtilbod. Eit anna moment er at før du leverer oppseiing basert på lønn og arbeidsvilkår, så bør du åpne for eit mottilbod. Det kan være at arbeidsgivaren du har tatt jobb hos er villig til å strekke seg litt for at du ikkje skal seie opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier selvfølgelig ikke opp den første jobben før jeg er sikker på at jeg får den andre, noe jeg håper jeg får i løpet av uka. Hvis det blir så jeg får tilbud om jobb to og ønsker den, hvordan burde jeg  gå frem da med å fortelle/forklare jobb en dette? Kan også legge til at lærerjobben er vikariat, mens den andre er fast

Endret av BarneyStinson
Lenke til kommentar
BarneyStinson skrev (6 minutter siden):

Sier selvfølgelig ikke opp den første jobben før jeg er sikker på at jeg får den andre, noe jeg håper jeg får i løpet av uka. Hvis det blir så jeg får tilbud om jobb to og ønsker den, hvordan burde jeg  gå frem da med å fortelle/forklare jobb en dette? Kan også legge til at lærerjobben er vikariat, mens den andre er fast

Ikke noe mer enn å være ærlig? Du hadde lyst på jobben, men du fikk "en unik mulighet du ikke kunne takke nei til". Bare si du forstår at det ikke akkurat er en ideell situasjon for de, men du kunne ikke takke nei og håper de forstår. Sånt skjer innimellom. Ikke så mye du kan gjøre. Men du må jo forholde deg til oppsigelsestiden som blir oppgitt i kontrakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BarneyStinson skrev (10 minutter siden):

Sier selvfølgelig ikke opp den første jobben før jeg er sikker på at jeg får den andre, noe jeg håper jeg får i løpet av uka. Hvis det blir så jeg får tilbud om jobb to og ønsker den, hvordan burde jeg  gå frem da med å fortelle/forklare jobb en dette? Kan også legge til at lærerjobben er vikariat, mens den andre er fast

Er i grunnen ganske rett frem, men...Når fikk du tilbudet om vikariatet? Enten muntlig eller skriftlig? Det taktisk smarte ville i så fall være å benytte de 8 dagene med betenkningstid til det fulle. Kanskje klaffer dette slik at du da får tid til å "vente" på jobb nr 2. Er nok korrekt antatt at de vil ha deg til å signere hvis du skal være med på planleggingsdagene nå før skolestart (Regner i så fall med at dette er snakk om i dag eller i morgen?)

Jeg ville bare vært ærlig og transparent og sagt at du også var innkalt til et annet intervju og føler du har gode sjanser der, OG at det er en fast stilling (det forstår alle og enhver at er mer attraktivt enn et vikariat), og at du derfor ønsker å bruke de 8 dagene med betenkningstid i tilfelle det ikke blir noe av og derfor vil vente med å signere til xx dato.

Hvis de låser deg, så kan du takke ja til jobb 2, og forhøre deg med dem om du kan starte 14 dager senere (om startdato for vikariatet f eks er 1. sept, så vil de 14 dagene løpe fra 1. sept til 14. sept og du kan da kjøre evt oppstart i jobb 2 f eks 15. sept).

Lenke til kommentar
Neonex skrev (9 minutter siden):

Jeg ville bare vært ærlig og transparent og sagt at du også var innkalt til et annet intervju og føler du har gode sjanser der, OG at det er en fast stilling (det forstår alle og enhver at er mer attraktivt enn et vikariat), og at du derfor ønsker å bruke de 8 dagene med betenkningstid i tilfelle det ikke blir noe av og derfor vil vente med å signere til xx dato.

Nei, det ville jeg ikke gjort. Å spille med åpne kort om at man har mer lyst på noe annet mot en arbeidsgiver kan være veldig lotto.

Neonex skrev (10 minutter siden):

Hvis de låser deg, så kan du takke ja til jobb 2, og forhøre deg med dem om du kan starte 14 dager senere (om startdato for vikariatet f eks er 1. sept, så vil de 14 dagene løpe fra 1. sept til 14. sept og du kan da kjøre evt oppstart i jobb 2 f eks 15. sept).

"Alle" arbeidsgivere skjønner oppsigelsestid, og 14 dager er ingenting, så det er null problem og ingenting å ofre en tanke.

Lenke til kommentar

Fikk tilbudet om vikariatet for to uker siden både muntlig og skriftlig på Mail. Deltar på planleggingsdag i dag, og har intervju med den andre jobben i morgen. Så da kan det rett og slett bare lønne seg å ta en prat med rektor i dag å forklare situasjonen? 

Endret av BarneyStinson
Lenke til kommentar
BarneyStinson skrev (5 minutter siden):

Fikk tilbudet om vikariatet for to uker siden både muntlig og skriftlig på Mail. Deltar på planleggingsdag i dag, og har intervju med den andre jobben i morgen. Så da kan det rett og slett bare lønne seg å ta en prat med rektor i dag å forklare situasjonen? 

Da regner jeg med at du har takket ja på mail eller telefon etter ta du fikk tilbudet (typ jeg takker herved ja til stillingen eller lignende?) I så fall ryker de 8 dagene betenkningstid og du har bare muligheten med 14 dager igjen. Det som da sannsynligvis skjer er at de vil slippe deg før tiden med de begrunnelsene som ble nevnt ovenfor (opplæring, noen som uansett er på utgående etc). Hvis du ikke har sendt eller svart noe type "jeg takker ja" så kan de da faktisk gå forbi deg og til nestemann siden du da teknisk sett ikke har takket ja innen de 8 dagene.

Lenke til kommentar
Neonex skrev (2 minutter siden):

Da regner jeg med at du har takket ja på mail eller telefon etter ta du fikk tilbudet (typ jeg takker herved ja til stillingen eller lignende?) I så fall ryker de 8 dagene betenkningstid og du har bare muligheten med 14 dager igjen. Det som da sannsynligvis skjer er at de vil slippe deg før tiden med de begrunnelsene som ble nevnt ovenfor (opplæring, noen som uansett er på utgående etc). Hvis du ikke har sendt eller svart noe type "jeg takker ja" så kan de da faktisk gå forbi deg og til nestemann siden du da teknisk sett ikke har takket ja innen de 8 dagene.

Har svart ja på tilbudet via Mail, så de 8 dagene har gått. Har lyst til å gjennomføre intervjuet i den andre jobben i morgen, for å sjekke ut den mer. Det er jo reaksjonen til rektoren som blir spennende om jeg er ærlig om saken.

Lenke til kommentar
BarneyStinson skrev (27 minutter siden):

Så da kan det rett og slett bare lønne seg å ta en prat med rektor i dag å forklare situasjonen? 

Det ville jeg absolutt ikke gjort, nei. Du har alt å tape, og de har alt å vinne, på det å spille med åpne kort når man skifter jobb.

Dere har avtalt 14 dagers oppsigelsestid og du forholder deg til den. Ha is i magen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...