Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

2 stk hp bærbare. Ikke brukt på 1,5 år. Tar ikke lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å koble til lader type 10 min koble fra lader og repeter 2-3 ggr - mulig de kan begynne å ta lading da. 

Lithium batterier bør aldri lades helt ut, og 1,5 år uten noen vedlikeholdslading kan bli for lenge. Alltid en viss selvutladning fra batterier.

Nye batt f.eks. fra batteriexperten  og se gjerne instruksjonsvideo på youtube først om det er en 10 min jobb eller vanskeligere…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å ta batteriet ut av en moderne laptop? "Ingen" har batterier du når tak i uten å skru opp store deler av maskinen. Ei heller HP.

Reklamer der du kjøpte de. Dette er ikke brukerfeil, men defekte produkter. De foregående poster virker som astroturfing for et visst firma.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (38 minutter siden):

Hva er oddsen for noe slikt? 

Ganske høy. 

 

likferd skrev (3 minutter siden):

 

Reklamer der du kjøpte de. Dette er ikke brukerfeil, men defekte produkter.

Jo, det er brukerfeil. Den ble levert med batteri som ikke ble defekt, men som ble defekt av hvordan det ble brukt. 

Lenke til kommentar
likferd skrev (18 minutter siden):

Hvordan har du tenkt å ta batteriet ut av en moderne laptop? "Ingen" har batterier du når tak i uten å skru opp store deler av maskinen. Ei heller HP.

Reklamer der du kjøpte de. Dette er ikke brukerfeil, men defekte produkter. De foregående poster virker som astroturfing for et visst firma.

Batterier kan dø av å ligge for lenge uten lading.

Jeg byttet et batteri på en HP kaptop for litt siden. Noe skruing, men ikke veldig vanskelig. Mye enklere enn å mekke på en iPhone.

Sjekk på YouTube. Sannsynligvis ikke veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvordan det ble brukt? Du mener ikke brukt? Alle moderne dingser med ikke-avtagbare batterier har elektronikk som hindrer batterier i å lades helt ut på en skadelig måte. Jeg har hatt mobiler som har ligget i skuff både 3 og 5 år som startet og lader helt fint som motbeviser akkurat det. At begge batteriene skulle dø etter bare 1,5 år uten bruk er et soleklart tegn på en produktfeil.

 

Reklamasjonstid på batterier som ikke kan byttes av bruker er forøvrig det samme som produktet, altså 5 år.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, RRhoads said:

Jo, det er brukerfeil. Den ble levert med batteri som ikke ble defekt, men som ble defekt av hvordan det ble brukt. 

Tja det spørs. Men spørsmålet kan enkelt avklares om trådstarter ennå har alle papirene på kjøpet, tror det heter "garantierklæring" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke lade det hvis det går greit å bare kaste det.

Problemet med lithium-batterier er at de blir fysisk ødelagt hvis spenningen faller til et for lavt nivå. Dette skjer typisk når du har selvutladning i batteriet eller utstyret det står i trekker små mengder strøm samtidig som batteriet aldri lades.

Normalt har lithium-batterier en beskyttelse som kutter strømmen når spenningen blir for lav, men får batteriet ligge for lenge urørt etter det så vil det over tid bli ødelagt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (7 timer siden):

Du trenger ikke lade det hvis det går greit å bare kaste det.

Problemet med lithium-batterier er at de blir fysisk ødelagt hvis spenningen faller til et for lavt nivå. Dette skjer typisk når du har selvutladning i batteriet eller utstyret det står i trekker små mengder strøm samtidig som batteriet aldri lades.

Normalt har lithium-batterier en beskyttelse som kutter strømmen når spenningen blir for lav, men får batteriet ligge for lenge urørt etter det så vil det over tid bli ødelagt.

Er nok det som har skjedd her da. Jeg visste ikke at man ikke kunne lagre bærbare maskiner i et par år uten å pakke dem opp å lade dem på fast basis. 
 

tenker jeg skrur dem opp oh ser hvordan det er å bytte batteri i dem. Hvis ikke batteriene koster like mye som en ny maskin 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (8 timer siden):

Takker for alle svar. Snakket med en på hp sin avd for rep og reklamasjon i Norge. Han sa ingenting ble dekket av dette. 
 

såpass mye elektronikk jeg har med batteri og lader. Må begynne p lade opp alt en gang i året jeg da ? 

En bør lade lithium-batterier til mellom 40 og 80 prosent før lagring, og passe på at de ikke lader seg for langt ut før en lader de på nytt.

Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (1 minutt siden):

Er nok det som har skjedd her da. Jeg visste ikke at man ikke kunne lagre bærbare maskiner i et par år uten å pakke dem opp å lade dem på fast basis. 
 

tenker jeg skrur dem opp oh ser hvordan det er å bytte batteri i dem. Hvis ikke batteriene koster like mye som en ny maskin 😂

Jeg vil tro du finner video på youtube om hvordan du bytter batteri på hver laptop model. Det er en del reperasjons videoer der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (13 timer siden):

Hva er oddsen for noe slikt? Begge maskinene ble brukt i kort tid etter kjøpt, før dem ble lagt bort i ca 1,5 år. Nå virker begge maskinene med lader tilkoblet, men lader ikke batteriet. Er det batteriene som ikke har tålt å være ubrukt i 1,5 år? Mulig å bytte disse selv? hvor ville man evt kjøpt batterier?  

Tror nok det er batteriene, særlig om den här ligget kjølig i en bod.

Er jo mulig å kjøpe nye batterier hos en service butikk, tror det kostet 1000sek eller litt mer her i Sverige.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Ser ut til at det er batteri: HT03XL

Så om det står det på batteriet så er det vel rett.

Det stå som kompatibelt med denne PC på denne butikken: https://www.hplaptopbattery.com.sg/hp-14s-dq0899no-battery.htm

Takk Svein. Da er det ene batteriet der jeg har funnet sikkert feil. 
 

hvis jeg åpner maskinene og tar ut batteriene, blir det enklere å finne tilsvarende da ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...