Gå til innhold

Tips og erfaring til håndholdt konsoll som takler det meste


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei. 

Er det noen som har prøvd og har erfaring og tips å dele når det kommer til håndholdte konsoller av typen hvor man kan emulere spill f.eks. Nintendo Switch spill, spille steam spill, Microsoft game pass spill, lokalt installerte spill av fra ulike kilder. 

Er det enkelt og lite knot? Stabilt? Brukervennelig?

Er det god nok opplevelse til at man faktisk bruker det fremfor å sette seg ned forran PCen i et annet rom?

Tenker da på konsoller som f.eks, Steam deck, Asus Rog Ally, Logitech G Hub etc.

Jeg er PC gamer og ungene har Nintendo Switch, så jeg pleier å emulere Nintendo spillene deres på PC, som f.eks. Zelda. Men spiller mest PC spill via Game pass, EA, Steam, og standalone. 

Istedenfor å alltid sette meg i et annet rom vurderer jeg om det kunne vært en god ide å kunne spille disse spillene i sofaen mens kona f.eks. ser på tv om kveldene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du emulere Switch ville jeg nok gått for Rog Ally. Logitech G Cloud er ikke kraftig nok til det. På Ally kan du også installere en del lokalt, så du slipper å streame alt. 

Se litt på Youtube kanalene "Retro Game Corps" og "ETA Prime", så finner du en masse stoff om håndholdte konsoller av alle slag. 

(hvis du klarer deg med Android og emulering opp til deler av Gamecube-katalogen kan jeg anbefale en liten sak som heter Anbernic RG405M. 4" skjerm og en ypperlig sofakompis 🙂

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Skal du emulere Switch ville jeg nok gått for Rog Ally. Logitech G Cloud er ikke kraftig nok til det. På Ally kan du også installere en del lokalt, så du slipper å streame alt. 

Se litt på Youtube kanalene "Retro Game Corps" og "ETA Prime", så finner du en masse stoff om håndholdte konsoller av alle slag. 

(hvis du klarer deg med Android og emulering opp til deler av Gamecube-katalogen kan jeg anbefale en liten sak som heter Anbernic RG405M. 4" skjerm og en ypperlig sofakompis 🙂

Takk for tips, skal sjekke ut youtube kanalen. 

Jeg tenker nok litt nyere spill enn Gamecube spill, men takk for tips😉

Lenke til kommentar

Tror de er ganske like, i grunnen. Ally med litt skarpere maskinvare, men litt dårligere batteritid. Steam Deck med eget OS som minner mer om konsoll, Ally med Windows. 

Steam Deck har bare vært tilgjengelig på Finn her til lands, så det er kult at en butikk har plukket den opp. 

Lenke til kommentar

Er lite tips er POWER med stor sannsynlighet kommer med ny DNB kampanje snart. Det gir 20% på nesten hele butikken, og få kjenne de ikke bevisst fjerner de nevnte produktene fra nettsiden, så kan du jo spare noen kroner 🙂

Hvis det kommer tilbud så annonseres det nok tirsdag og varer fra torsdag til lørdag. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Logitech G cloud er kun til streaming over wifi. Telefonen min har mye kraftigere CPU/GPU enn den. Stor og fin skjerm, dessverre litt dyr for en streaming håndholdt pga latterlig dårlig SoC. Men skal du kun bruke den hjemme i sofaen eller i senga istedet for å sitte foran PC så er det et bra valg.

Som nevnt får du Rog Ally og Steam Deck i Norge nå. 

 

Jeg har siklet på håndholdte i flere år nå. Retro emulering på Anbernic, Retroid pocket eller Ayn Odin. Aya Neo og Ayn Loki til lett PC gaming. Klarer ikke å bestemme meg om jeg virkelig trenger noe slikt. Spiller som regel kun Minecraft på PC og har egen emuleringsPC i stua med Batocera Linux installert. Spiller GC, Wii, WiiU og Switch.

Hadde G Cloud kostet 2500-3000kr hadde jeg mest sannsynlig gått for den. Spiller ikke andre plasser enn hjemme uansett. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (46 minutter siden):

Jeg har siklet på håndholdte i flere år nå. Retro emulering på Anbernic, Retroid pocket eller Ayn Odin. Aya Neo og Ayn Loki til lett PC gaming. Klarer ikke å bestemme meg om jeg virkelig trenger noe slikt.

Det er ingen som trenger en sånn, men jeg er glad i Anbernic'en min. Såpass at jeg nylig kjøpte en til, en litt nyere variant som kan emulere flere konsoller enn de eldre. Det er en artig hobby å dille litt med. 🙂 Fint å gjenoppleve gamle klassikere også, uten å måtte kjøre det på stor skjerm. Pikselgrafikk gjør seg ikke alltid like godt på 20" og oppover... 

Vurderte Rog Ally en stund, men batteritiden er jo helt elendig. Blir ikke mye "håndholdt" når man må plugge inn hele tida. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
OddZen skrev (15 minutter siden):

Kan man kun spille titler som er på Steam eller kan man f.eks. emulere Switch spill på Steam deck? 

Du kan emulere Switch på Steam Deck. Emulatoren heter "Yuzu", såvidt jeg vet. Kan hende det er litt knot å sette det opp (jeg innbiller meg at å installere programvare er lettere på Rog Ally med Windows), men det er mulig.

https://retrogamecorps.com/2022/10/16/steam-deck-emulation-starter-guide/

Jeg mener det skal gå å kjøre pc spill fra andre butikker også, GOG osv, men søk litt på det. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Siden Rog Ally kjører Windows, så er det enklere med andre launchere enn "bare" Steam. Og trenger ikke da å tenke så mye på Proton/WINE kompatibilitet, visse DRMer (som desverre også er på mange enspiller spill). Man kan forsåvidt også kjøre Steam i Big Picture på den også.

Eventuelt bruke en 3dje part launchere som f.eks Playnite eller Launchbox for å samle alle spillene fra diverse launchere og tjeneste i én.

På Playnite er det lett nok å binde opp kontoene til diverse launchere (må være installert fra før), og importere både installerte og ikke-installerte spill. Har både "Desktop" og "Fullscreen" modus (med kontrollerstøtte).

Og kan også importere diverse emulatorer og importere roms / ISOs også, og da starte dem direkte via Playnite.

Playnite er gratis og er open source. :)
https://playnite.link/
https://github.com/JosefNemec/Playnite/
https://github.com/JosefNemec/Playnite/wiki

LaunchBox er også et alternativ, men er gratis og proprietær (med abonnement for flere funksjoner (som fullskjermsmodus m.m)). Har ikke så veldig mye erfaring med den, med har lest mye godt om den.
https://www.launchbox-app.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steam Deck synes jeg er ypperlig til emulering og generelt som håndholdt konsoll, men nå er jeg litt biased da det er kun Steam Deck jeg har. Har emulert spill fra Gamecube, Wii og WiiU uten noe særlig problemer. Emulering av Switch-spill avhenger av hvor godt spillet er optimalisert. Mario Kart og Mario Odyssey er eksempler på spill som kjører 30+ fps, mens Breath of the Wild er varierende med 20-30 fps.

SteamOS fungerer flott og Steam Deck har en god community hvor man har EmuDeck o.l. som gir et «one place stop» for det man trenger rundt emulering av «alle» konsoller.

Samtidig finnes det applikasjoner for Playstation og Xbox Remote Play dersom man har de konsollene.

Endret av Psykl0n
Lenke til kommentar

Kommer det ny oppgradert versjon av Steam deck snart? Den er jo 18 mnd og har hardware som ikke akkurat er enormt spenstig. Så jeg føler at hvis man kjøper en steam deck nå, så er det kjipt å lese om at det kommer ny og bedre om noen få dager. 

Rog Ally har jo bedre hardware, skjermoppløsning og virker å være et litt mer framtidsrettet valg. 

Noen som har Rog Ally og kan fortelle litt om erfaring med den? Er det som å bruke PC bare litt mer krokete navigering? 

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å koble 8Bitdo sn30 pro plus Bluetooth kontroller til Iphone 14 pro max, installere moonlight og streame fra PCen. Har også bestilt klip on feste slik at jeg kan feste mobilen til kontrolleren.

Sparte noen kroner og jeg tror ikke at jeg ville fått noe bedre kvalitet på grafikk og bildeflyt ved å gå for noen av de andre aktuelle konsollene. 

Kan også spille alle spill jeg ønsker og emulere alt jeg vil. Batteritiden er også fantastisk mye bedre enn de andre alternativene 😉

Men en ting er jeg sikker på, og det er at det kommer til å bli større og bedre utvalg innenfor denne type håndholdte spillkonsoller. Så kanskje om 2-3 år er det mer forlokkende konsoller 👍

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...