Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det "lei en venn"-tjenester?


Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at flere og flere ender opp som venneløse, uten at man egentlig hadde tenkt det sånn.
Så når årene har gått, så er det også vanskelig å skaffe nye venner fordi man ikke naturlig omgås likesinnede hver dag som man gjerne gjør på skolen.

Så spørsmålet er, finnes det tjenester hvor man kan kjøpe/leie seg en venn eller vennegjeng? Skulle tro det ville være et stort og økende marked for dette, men da kan det selvfølgelig ikke være like kostbart som andre tjenester hvor man kjøper menneskelige produkter (eskorte o.l.).
Hva med 200kr timen? Kunne blitt en god ekstrainntekt for sosiale studenter for eksempel, også har kjøper råd til å ha en venn man kan være med flere ganger i måneden.

Hva tror dere? Finnes det fra før, eller er det kanskje noe jeg selv kan bli rik på :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

I Japan mener jeg de driver på med dette uten at jeg kjenner det godt.

Denne fyren leier seg ut som selskap. Han gjør ingenting, han bare er sammen med de som har betalt. Sier ingenting spesielt, gjør ikke noe ut av seg, bare er med. Og er fullbooket!

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 45136...34d

Er for mye tabu og skam i Norge til at jeg ser for meg noe slikt slår ann uten at du har betydelige summer i bakhånd til å faktisk se det vokse og bli en mer akseptert norm.

Men skader jo ikke å prøve hvis man vil på liten basis.

Anonymous poster hash: 45136...34d

Lenke til kommentar
Brusmaskin skrev (På 8.8.2023 den 20.38):

Har inntrykk av at flere og flere ender opp som venneløse, uten at man egentlig hadde tenkt det sånn.
Så når årene har gått, så er det også vanskelig å skaffe nye venner fordi man ikke naturlig omgås likesinnede hver dag som man gjerne gjør på skolen.

Så spørsmålet er, finnes det tjenester hvor man kan kjøpe/leie seg en venn eller vennegjeng? Skulle tro det ville være et stort og økende marked for dette, men da kan det selvfølgelig ikke være like kostbart som andre tjenester hvor man kjøper menneskelige produkter (eskorte o.l.).
Hva med 200kr timen? Kunne blitt en god ekstrainntekt for sosiale studenter for eksempel, også har kjøper råd til å ha en venn man kan være med flere ganger i måneden.

Hva tror dere? Finnes det fra før, eller er det kanskje noe jeg selv kan bli rik på :) 

Tidligere, kanskje naa ogsaa, hadde Stavanger Indremisjon ei vennegruppe, hvor de, som slet med ensomhet, kunne vaere med.

Resusrsterke folk, som av forskjellige grunner, ikke hadde nettverk, var med, der de ogsaa spesielt rettet seg, mot tidligere rusmisbrukere, som var rusfrie og trengte et nettverk.

Denne gruppa, samarbeidet med Fengselsgruppen deres. En gang i maaneden, reiser fengselsgruppen ut til fengselet og har med seg, gratis wienerbroed og cola, og har et "party", der de ogsaa jobber med aa sile ut de som, vil noe, konstruktivt med livet sitt.

Det kan det vaere greit, aa ha noen "venner", som venter paa deg, den dagen du slipper ut. Noen du kan gaa paa kino med, fjelltur, hyttetur, spise sammen, osv

Det kan hoeres litt for konstruert, uekte ut, men ut i fra dette, dannet det seg ekte vennskap, et par giftet seg og greier.

Det som er saa kjipt her, er at, du maa ta paa deg den kristne hatten, for aa skli inn.

Kanskje Human etisk forbund, har noe lignende? Vet at Roede Kors, har et besoekstilbud, Frelsesarmeen ogsaa kanskje.

Disse blir konkurentene dine, de gjoer det gratis.

Kjempesmart det der. Tenk hvor mangen soekkrike venner, du kommer til aa faa.

Du skal jo ikke ha noen kostnader, utenom loennen i det her, saa tenk paa alle de feite middagene, vinen, pubturene, ferieturene, osv.

Blir nok, noen gode bonuser der, hvis du spiller kortene riktig. 

Sovende nattevakt, paa Plaza, med 200kr timen i loenn, den er fin.

 

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja dette finnes og heiter støttekontakt som er ein del av den kommunale helsetenesta.

Oftast blir støttekontakt omtala i samband med psykisk utviklingshemma, men det er også eit tilbod for andre som treng det, blant anna rusproblem, psykisk sjukdom, eller i dette tilfellet sosiale problem.
Formålet med ei støttekontakt er å gi støtte til dei som treng hjelp til å ha ei meiningsfull fritid saman med andre.

For å få støttekontakt så må du sende ein begrunna søknad til kommunen, du vil då vanlegvis få eit vedtak på x antall timar i veka/måneden. Det kan nok variere litt frå kommune til kommune kor lett det er å få søknaden innvilga, men eit eventuelt avslag skal være begrunna i at det helsemessig ikkje er behov for støttekontakt og ikkje for at kommunen ikkje tek seg råd til å levere dei helsetenestene som dei skal levere til innbyggarane.

Største ulempen med støttekontakt er nok at du i mindre grad sjølv kan bestemme kven som blir støttekontakten din.

 

Det andre tilbodet som finnes er aktivitetstilbod, også dette er vanlegvis i regi av kommunen og som legg til grunn mykje same kriteriane som til til støttekontakt. Største forskjellen er at slike aktivitetstilbod oftast er orientert rundt ein lokasjon som til dømes ei stove på omsorgssenteret eller liknande der ein til faste tider inviterer folk til å kome. Ofte vil det være litt kaffeservering og litt underhaldning for å sette ei ramme og legge til rette for at deltakarane kan sosialisere seg med kvarandre.

Det er også mange velledige organisasjonar som tilbyr liknande tenester, til dømes Røde kors, Kirkens bymisjon, norske kvinners sanitetsforbund, osv.

 

I tillegg så må eller bør det nemnast at det finnes ganske mange lag og organisasjonar som ein kan melde seg inn i og som tilrettelegger for sosiale møteplassar gjennom sin vanlege medlemsaktivitet. Veldig ofte at organisasjonen inviterer inn til møter som glir over i ein sosial møteplass etterpå.
I denne kategorien finn du nok særleg mange religiøse klubbar, men også mykje innafor velledige organisasjonar, og ein del interesseorganisasjonar.

 

Så vidt eg kjenner til så finnes det ingen private støttekontaktordningar der mottakaren sjølv tilsett den personen dei ynskjer å ha som "venn", det handlar nok vel så mykje om at det blir veldig dyrt om du skal betale ein sum som gir fornuftig timesbetaling etter at andre avgifter er betalt. Og sidan mykje av dette behovet alt er dekt gjennom den kommunale støttekontaktordninga.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Noen ganger skulle jeg ønske det var bedre alternativer når det gjelder med å finne vennskap i Norge på, også som regel er det enten facebook (noe som  jeg synes bli for overfladisk i etterkant), eller en hobby, bare hvis man har råd til det så klart... 

Endret av Littlecuriousme12
Lenke til kommentar
Littlecuriousme12 skrev (2 timer siden):

Noen ganger skulle jeg ønske det var bedre alternativer når det gjelder med å finne vennskap i Norge på, også som regel er det enten facebook (noe som  jeg synes bli for overfladisk i etterkant), eller en hobby, bare hvis man har råd til det så klart... 

Tipset er å finne fellesaktivitetar. Det treng ikkje å være ein dyr hobby, du kan f.eks. være frivillig i ein veldig organisasjon utan å være betalande medlem. Eit anna tips til aktivitetar som er heilt gratis er interesseorganisasjonar som f.eks. turgrupper og liknande som gjer aktivitetar saman. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Tipset er å finne fellesaktivitetar. Det treng ikkje å være ein dyr hobby, du kan f.eks. være frivillig i ein veldig organisasjon utan å være betalande medlem. Eit anna tips til aktivitetar som er heilt gratis er interesseorganisasjonar som f.eks. turgrupper og liknande som gjer aktivitetar saman. 

Det beste i livet, er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Littlecuriousme12 skrev (11 timer siden):

Noen ganger skulle jeg ønske det var bedre alternativer når det gjelder med å finne vennskap i Norge på, også som regel er det enten facebook (noe som  jeg synes bli for overfladisk i etterkant), eller en hobby, bare hvis man har råd til det så klart... 

Aktivitetsvenner.no. Noen år tilbake var det mye aktivitet der. Vet ikke hvordan ting er nå siden ikke hadde logget inn på god stund og de hadde slettet profilen min. Sikkert verdt et forsøk for å finne noen og finne på noe med, helt gratis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...