Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye biler med lydsignal så fort du passerer fartsgrensen


Pop

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny bil om dagen, og har så langt fått testet 3-4 stykker, har et par til på lista. Deretter skal det snevres inn til en topp 2 (oh yes, her handles bil etter grundige vurderinger og kjøreglede).

På siste bil ble jeg svært overrasket. Det var en Hyundai Ioniq 6. Mye av kjørefølelsen minnet meg om mine tidligere Mercedes, Audi og Volvo, så positivt overrasket. Og negativt overrasket over den utrolig irriterende alarmen, lydsignalet som høres så fort jeg passerte fartsgrensen. Signalet er et EU-krav som trådde i krav nå nylig.

Merker lite til det på landevei/motorvei, der man ligger i jevn fart. Men i bynære områder der man stopper for trafikklys, fotgjengere, vikeplikt osv, og så skal opp i fart igjen, så merker man hvor fort man er i 51 istedet for 50. Da kommer det 4 tydelige pling i bilen. Hver eneste gang. Ja, jeg hører jo allerede argumentet "det er bare å la være å gå over 50 da"... Problemet er jo at all fokus etter hvert kommer på den grensen, og irritasjonen stiger. Kom den for nærme veikanten kom det også et pling.

Etter 15 minutters kjøring var den gode kjørefølelsen erstattet av et ønske om å komme ut av bilen. Og det var på en måte ikke bilens skyld, men EU. Har ikke opplevd dette på noen av de andre nye jeg har prøvd nå. Så spørsmålet er om andre her har opplevd dette i biler dere nylig har prøvd? Og ble dere vant med det? Ble det avgjørende for valget? Er det lydsignal men mindre merkbart?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som en tåpelig måte å gjøre varsel heller enn å hjelpe sjåføren med å holde grensen om det på død og liv er så viktig.

Det å godta små overhastighetsperioder burde være superenkelt å oppdatere i firmware.

Nivå 2 er å bare og automatisk justere ned hastigheten ved kutte akselereringen og/eller bremse bittelitt. Hvis føreren gir mye gass plutselig så kan bilen overstyre fartsgrensen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, vidor said:

Virker som en tåpelig måte å gjøre varsel heller enn å hjelpe sjåføren med å holde grensen om det på død og liv er så viktig.

Det å godta små overhastighetsperioder burde være superenkelt å oppdatere i firmware.

Nivå 2 er å bare og automatisk justere ned hastigheten ved kutte akselereringen og/eller bremse bittelitt. Hvis føreren gir mye gass plutselig så kan bilen overstyre fartsgrensen.

Om bilen skulle overstyre sjåføren vil man havne i en hengemyr med svært tvilsomme etiske dilemmaer: Eksemplene blir hypotetiske men fortsatt mulige, men hva om man må kjøre fra noen som forsøker å rane en, hva hvis man må frakte noen som er lisvtruende skadd, hva hvis man må frakte noen som er i ferd med å føde prematurt, hva hvis man må kjøre noen som har fått slag, hva hvis "ørten" andre tilfeller hvor det står om liv og død...

Det har forekommet flyulykker på grunn av at programvaren i flyet har overstyrt piloten. I fly har man så vidt jeg vet om stort sett gått bort i fra funksjoner som overstyrer piloten av nettopp den grunnen. Å innføre funksjoner som overstyrer en bilfører vil jeg si at er å rygge inn i fremtiden.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, nebrewfoz said:

Mega-irriterende om man må slå det av hver gang man starter bilen, da ...

Ja, minner slik sett litt om det absolutte forbudet mot å sende meldinger mens man kjører bil all den tid forskning viser at å sende en melding like gjerne kan bedre trafikksikkerheten: Forskning viser at om man f.eks. er forsinket og sender en melding om det, så slapper man av etterpå og lar kjøringen ta den tiden det tar, i stedet for å stresse og kanskje kjøre for fort for å komme frem i tide.

Det samme gjelder til dels det å snakke i mobiltelefonen mens man kjører: Forskning viser at det er SAMTALEN som fratar føreren konsentrasjonen, og ikke om man holder telefonen eller ikke. Likefullt er det likevel lov å prate med passasjerer, med handsfree eller med fastmontert telefon...

I ALT for mange tilfeller er lover og regler innført uten vitenskaplig grunnlag på grunn av symbolpoliikk, antagelser, for å vise "handlingsvilje" og så videre 😒

Ikke hjelper det med en funksjon som gjør føreren "mega-irritert" før h?n skal begi seg ut i trafikken heller...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gjest MKII said:

Ja, minner slik sett litt om det absolutte forbudet mot å sende meldinger mens man kjører bil all den tid forskning viser at å sende en melding like gjerne kan bedre trafikksikkerheten: Forskning viser at om man f.eks. er forsinket og sender en melding om det, så slapper man av etterpå og lar kjøringen ta den tiden det tar, i stedet for å stresse og kanskje kjøre for fort for å komme frem i tide.

 

Ikke hjelper det med en funksjon som gjør føreren "mega-irritert" før h?n skal begi seg ut i trafikken heller...!

Nei, det minner ikke om forbudet mot å sende meldinger i det hele tatt.

HiZZige bilførere burde fratas lappen på stedet. De får ta buZZen til selvkjørende biler er på plass.

Lenke til kommentar
Just now, Gjest MKII said:

Forstod du ikke poenget?: Det minner om et forbud/tiltak som virker mot sin hensikt neberwfoZZ, og tiltak som er innført på sviktende og feilaktig grunnlag... Hvis du ikke forstod det heller så forsøkte jeg å bygge oppunder det du skrev...

Takk for omtanken, men jeg synes ikke de to problemstillingene kan sammenlignes, egentlig. Hvis det hadde vært en praktisk metode for å avsløre overdreven prating som går ut over sjåførens oppmerksomhet, så er jeg sikker på at det hadde blitt brukt til å skrive ut bøter. Men det er mye lettere å se at noen er opptatt med noe som krever at de ikke følger med på veien foran seg. Enkelte "lovbrudd" straffes fordi det er lett å måle.

Lenke til kommentar

Min bil har også en veldig stille alarm om man kjører over fartsgrensen, men om man setter CC i limit modus forsvinner denne og erstattes av et høyere varsel som kun gjelder den satte grensen satt i CC systemet. Denne kan man sette selv eller la bilen plukke den opp fra kart/skilt + offset du kan konfigurere selv (Og overstyres ved behov). Limit modus vil naturligvis også begrense aksellerasjon slik at du stort sett ikke havner over den satte grensen.

Jeg bruker limit modus hele tiden, med nye biler med såpass mye aksellerasjon og god isolasjon er det litt fort gjort å bli fartsblind så dette er for meg en mye mer avslappende måte å kjøre på.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, nebrewfoz said:

Takk for omtanken, men jeg synes ikke de to problemstillingene kan sammenlignes, egentlig. Hvis det hadde vært en praktisk metode for å avsløre overdreven prating som går ut over sjåførens oppmerksomhet, så er jeg sikker på at det hadde blitt brukt til å skrive ut bøter. Men det er mye lettere å se at noen er opptatt med noe som krever at de ikke følger med på veien foran seg. Enkelte "lovbrudd" straffes fordi det er lett å måle.

Blir HELT feil for min del å i utganspunktet innføre forbud bare fordi de er lette å måle alle den tid grunnlaget for å innføre forbudet i utganspunktet er fattet på manglende eller i beste fall svakt grunnlag.

Så på bakgrunn av at både lydvarsel om oversteget hastighet, forbud mot prating i mobiltelefon under kjøring og forbud mot å sende meldinger under kjøring er forbud som virker til å være innført på manglende, eller i beste fall svakt vitenskaplig grunnlag, så er de sammenlignbare.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

Min bil har også en veldig stille alarm om man kjører over fartsgrensen, men om man setter CC i limit modus forsvinner denne og erstattes av et høyere varsel som kun gjelder den satte grensen satt i CC systemet. Denne kan man sette selv eller la bilen plukke den opp fra kart/skilt + offset du kan konfigurere selv (Og overstyres ved behov). Limit modus vil naturligvis også begrense aksellerasjon slik at du stort sett ikke havner over den satte grensen.

Jeg bruker limit modus hele tiden, med nye biler med såpass mye aksellerasjon og god isolasjon er det litt fort gjort å bli fartsblind så dette er for meg en mye mer avslappende måte å kjøre på.

En bonus da er at du sparer både strømforbruk og dekk 🙂

Lenke til kommentar
Quote

Checked with the Hyundai dealer. The haptic setting is also not persistent, so every time you restart the car the speed limit beep is back. However the dealer said there might be a software patch on the way due to so many people complaining about this. This software patch would make the settings haptic/off persistent if I understood correctly. But no date on this or guarantee

og

Quote

New EU regulations require a visual warning (e.g. blinking on dash). Sound warning is not compulsory, but Hyundai decided to add it anyway.

og

Quote

Press and hold the scroll wheel in the left side of the steering wheel, this will take straight to the menu to turn it off. but you do have to do it every time. Its a pain and is not smart enough to be accurate and therefore not that useful.

https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-6-speed-limit-warning.45293/

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Gjest MKII said:

Blir HELT feil for min del å i utganspunktet innføre forbud bare fordi de er lette å måle alle den tid grunnlaget for å innføre forbudet i utganspunktet er fattet på manglende eller i beste fall svakt grunnlag.

Det er ganske svake argumenter FOR å tillate teksting mens man kjører bil. Hvis man ikke klare å beherske følelsene sine sånn at det ikke går utover kjøringen, da har man ikke noe på veien å gjøre. Da får man vente til man har fått svingt av veien og kan tekste i ro og fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Dette skal kunne slås av. Det var så vidt jeg husker et av kravene fra EU. Det skal være på som standard, men skal kunne slås av.

 

2 hours ago, zanta said:

Kan ikke plinger og plonger slås av?

Jo, men du må gjøre det aktivt hver gang du starter bilen igjen. Og det er dessverre ikke en fysisk knapp for det, du må inn i meny, 2 nivåer før du kan trykke rette knapp.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Jeg bruker limit modus hele tiden, med nye biler med såpass mye aksellerasjon og god isolasjon er det litt fort gjort å bli fartsblind så dette er for meg en mye mer avslappende måte å kjøre på.

Jeg også av eksakt samme grunn. Men min er satt (av meg) til å plinge først ved mer enn 9 km/h over grensen og gir lyd maksimalt 5 ganger.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
14 minutes ago, nebrewfoz said:

Det er ganske svake argumenter FOR å tillate teksting mens man kjører bil. Hvis man ikke klare å beherske følelsene sine sånn at det ikke går utover kjøringen, da har man ikke noe på veien å gjøre. Da får man vente til man har fått svingt av veien og kan tekste i ro og fred.

For det første er ikke et menneske 100% rasjonellt, men styres i større eller mindre grad av følelser, og er dermed i større eller mindre grad irrasjonelle. Selvfølgelig bør man generellt ikke kjøre bil hvis man ikke er i stand til det eller ikke er egnet til det, men mange gjør det likevel, og ting kan oppstå underveis. Det er ikke alle steder det er like enkelt å svinge av der og da heller.

Når det gjelder grunnlaget for å innføre lover så er det nå en gang slik i Norge at allt som ikke er forbudt er lov, i motsetning til i enkelte andre land hvor det (til dels) er motsatt. Med andre ord: I Norge er/bør det være en GRUNN for at noe aktivt forbys. Når noe ikke har vitenskaplig grunnlag for å forbys, vil jeg si at forbudet ikke er særlig fornuftig og at forbudet ikke burde eksistere. Å innføre forbud fordi noen tror/gjetter/synes/missliker noe uten videre vitenskaplig grunnlag vil jeg si at ikke er særlig velbegrunnet.

Atpåtil som jeg refererte til nylig er lydsignalet i Ioniq 6 ikke noe som er lovbestemt, men noe Hyundai har valgt å innføre for egen regning. Desto mer idiotiskt når det beviselig frustrerer og irriterer folk, noe som igjen kan påvirke konsentrasjonen direkte, og eventuellt atpåtil ta oppmerksomheten vekk fra veien og trafikken, og eventuellt kan gjøre at folk knoter med innstillinger og skjerm(er) i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...