Gå til innhold

Uinteressante lokalvalg


Anbefalte innlegg

Nå begynner lokalvalgkampen for alvor før valgdagen 11.sept.

Når man leser media, er det ikke mye som ligner lokalvalg:  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KnRWAG/busskamp-i-valgkamp-stoere-fronter-lo-bussen-og-angriper-solberg Det er dessverre rikspolitikerne som må holde liv i «sirkuset».

Et valg hvor de politiske skillelinjene er marginale og hvor det aller meste av budsjettene er bundet i faste kostnader, til lønn og drift.

Gjesp…..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (På 15.8.2023 den 21.12):

Lokalvalg handler om lokale saker og da er ikke riksmedia stedet. Les lokalt valgkampmateriell og følg med i lokalavisa.

Ikke lett å få øye på lokalpolitikken når riksmedia flommer over av dette:  https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gEGEMA/vgs-dom-jonas-gruste-erna

Lokalpolitikken ligner mer og mer på et administrasjonsråd hvor pengene er bundet opp av faste kostnader og hvor de forskjellige flaggsakene til forveksling er helt like.
Dette får meg igjen til å stille et stort spørsmål ved nødvendigheten av 3 forvaltningsnivåer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For små kommuner og Robek'er ser jeg heller ikke poenget, da handlingsrommet som regel er heller begrenset. Jeg tror ærlig talt ikke mange merker noe som helst til hvem som styrer i fylkeskommunene. Jeg vet ikke noe om mandatfordelingen i fylkeskommunen jeg bor i, og ikke bryr jeg meg om den. Jeg kan ikke navnet på en eneste politiker i "min" fylkeskommune.

Inspector skrev (På 18.8.2023 den 8.45):

Lokalpolitikken ligner mer og mer på et administrasjonsråd hvor pengene er bundet opp av faste kostnader og hvor de forskjellige flaggsakene til forveksling er helt like.
Dette får meg igjen til å stille et stort spørsmål ved nødvendigheten av 3 forvaltningsnivåer.

Kunne ikke vært mer enig med Inspector.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
42 minutes ago, Inspector said:

Evalueringens tid er inne og merkelig nok er det rikspolitikerne som stjeler showet. Noen krever til og med partilederes avgang. 
Hallo, var dette et lokalvalg eller et stortingsvalg ?

Det er vel fordi rikspolitikken har fått så stor innvirkning på lokalvalget. Svært mange vet ikke hva lokalsakene er og stemmer basert på rikspolitikken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For rikspolitikarane så er lokalet viktig fordi dei ser på det som ei "generalprøve" for kva folket vil stemme om to år til stortingsvalget i 2025, problemet er berre at i lokalpolitikken så er det nesten ingen som følger partiprogrammet som partiet har sentralt.

Eg tenkjer at ein "quick fix" er at dei store partia ikkje får stille med lister med partinamnet til lokalvalget. Det kan gjerne være dei same kandidatane som er medlemmar av eit moderparti, men på lokalvalget burde det vere eit krav at ein stiller til valg på eigne premisser utan å støtte seg på moderpartiet. I mange kommunar har dei "folkelister" som ofte er ei blanding av politikarar frå ulike parti som har samla seg rundt ei bestemt viktig lokalsak.
Eg vil gjerne ha meir av det i lokalvalget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

For rikspolitikarane så er lokalet viktig fordi dei ser på det som ei "generalprøve" for kva folket vil stemme om to år til stortingsvalget i 2025, problemet er berre at i lokalpolitikken så er det nesten ingen som følger partiprogrammet som partiet har sentralt.

Eg tenkjer at ein "quick fix" er at dei store partia ikkje får stille med lister med partinamnet til lokalvalget. Det kan gjerne være dei same kandidatane som er medlemmar av eit moderparti, men på lokalvalget burde det vere eit krav at ein stiller til valg på eigne premisser utan å støtte seg på moderpartiet. I mange kommunar har dei "folkelister" som ofte er ei blanding av politikarar frå ulike parti som har samla seg rundt ei bestemt viktig lokalsak.
Eg vil gjerne ha meir av det i lokalvalget.

Gjerne det.

En annen quickfix er at partiledere holder en mye lavere profil ved lokalvalgene.
Denne perioden må reserveres til lokalpolitikere og lokalpolitikk.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (5 timer siden):

Dette er 100% mediestyrt. Det er de som arrangerer sirkus (og inviterer/stiller med klovner).

Jeg tror heller det er rikspolitikerstyrt.
De vet utmerket godt at lokalpolitikken er uforutsigbar og svært avhengig av enkeltsaker/enkeltpersoner, akkurat som ved folkeavstemminger.  
Rikspolitikerne er rett og slett livredde for å miste kontrollen/regien og dette er svært betenkelig i demokratisk kontekst.

Greit nok at partiprogrammene er grunnlaget, men når barnehagen skal bygges, fortauet skal asfalteres eller reguleringsplanen skal vedtas, er det praktiske hensyn og lommeboka som teller mest.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Greit nok at partiprogrammene er grunnlaget, men når barnehagen skal bygges, fortauet skal asfalteres eller reguleringsplanen skal vedtas, er det praktiske hensyn og lommeboka som teller mest.

Ofte betyr ikkje partiprogrammet så mykje heller på lokaøt nivå når det skal byggast f.eks. barnehage, korleis moderpartiet stiller seg til arveavgift, EU-medlemsskap, og rus-politikk blir då litt uviktig. Den politiske krangelen kokar då ofte ned til kvar barnehagen skal byggast, og også der er det nok lite hjelp å få frå partiprogrammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...