Gå til innhold

LO sponser Ap med mine penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

LO og AP har tradisjonelt vært gode venner med felles verdisyn for norske arbeidere.

Nå som AP er et globalistisk høyreparti uten arbeidere, er de kanskje ikke en naturlig samarbeidspartner for LO lengre. Kanskje LO skulle finne seg et nytt parti å samarbeide med.

De har ikke hatt mye dritt under neglene, de folkene der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Minus skrev (24 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke organisere deg i annet forbund? 

Det er kun ett forbund i min bransje. Jeg nyter også godt av alle fordelene, så ikke gunstig å melde meg ut. 

Skulle bare ønske at de ikke var så fastlåst i Ap. Det burde vært opp til medlemmene å bestemme hvilke parti de skal sponse.

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (5 minutter siden):

Skulle bare ønske at de ikke var så fastlåst i Ap.

LO donerer til Senterpartiet og SV også.

Sitat

Det burde vært opp til medlemmene å bestemme hvilke parti de skal sponse.

Det er det. LO er en demokratisk organisasjon hvor det er medlemmene som bestemmer. Alle medlemmer har samme rett til å stille til valg i organisasjonen og alle har rett til å velge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (7 minutter siden):

Det er kun ett forbund i min bransje. Jeg nyter også godt av alle fordelene, så ikke gunstig å melde meg ut. 

Skulle bare ønske at de ikke var så fastlåst i Ap. Det burde vært opp til medlemmene å bestemme hvilke parti de skal sponse.

Har du sett stoerrelsen paa rekehaugen, paa buffé'en, paa konferansehotellet deres, i Oestmarka?

Liker du aa sponse den?

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke problemet. LO kjemper for arbeidernes rettigheter, og har hittil fått mest gjennomslag gjennom samarbeid med Ap og partier på venstresiden. Litt som når rikinger sponser Høyre/Frp for å få gjennomslag for politikk de ønsker.

Men LO er en demokratisk organisasjon, det er opp til den enkelte å stille til valg og påvirke valgene til organisasjonen, så hvorfor ikke gjøre det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (12 timer siden):

Tar LO for gitt at alle medlemmene sine stemmer på Ap? Nå kjører de rundt med buss og driver kampanje for Ap, med mine fagforeningspenger. Jeg kan jo ikke velge forbund. Synes dette samarbeidet har gått altfor langt. Lo-toppene sitter også med styreverv i banken som de har samarbeid med...

De tar det ikke for gitt. Men Arbeiderpartiet ble i sin tid startet av organiserte arbeidstakere. LO har hatt formelt samarbeid med AP siden 1928, og det er heller ingen hemmelighet.

Grunnen til at LO-folk sitter i styret til Sparebanken 1 er fordi LO har en vesentlig eierandel der. Det er også derfra de har ordnet fordelene vil jeg tro. 

Jeg vet ikke hvilken bransje du er i, men synes det høres rart ut om det ikke er noen alternativer. Må i så fall være en veldig spesialisert og snever bransje.

Karltorbj skrev (12 timer siden):

En bilmekaniker, freks.,kan jo ikke, organisere seg i Grafisk forbund.

Nei, men det finnes andre enn LO. Parat, YS og Krifa. Det er sikkert noen flere jeg ikke vet om også. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (På 3.8.2023 den 21.34):

Det er kun ett forbund i min bransje. Jeg nyter også godt av alle fordelene, så ikke gunstig å melde meg ut. 

Skulle bare ønske at de ikke var så fastlåst i Ap. Det burde vært opp til medlemmene å bestemme hvilke parti de skal sponse.

Må du være medlem av ett forbund?

Har aldri vært det selv, og aldri opplevd at de har noen bedre fordeler de som er medlem av forbundet for min bransje. Alle har blitt behandlet likt av arbeidsgiver. Det eneste er at jeg har sluppet å tape penger på å gå ut i streik de få gangene det har vært.

 

I mange andre land så ville man kalt LO sin sponsing av AP, og andre som korrupsjon. Men ingen driver med slikt i lille snille Norge heldigvis:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/minner-om-politisk-korrupsjon-nar-rodgronne-sponsorer-krever-makt-penger-og-posisjoner/o/5-95-303206

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...