Gå til innhold

Hva er feil i norsk kvinnefotball ?


Inspector

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Gargantua said:

Hvis kjønnet blir datamanipulert bort, vurderer folk kvinnefotball som bedre.

Kan det ha noe å gjøre med at mange føler at fotball passer menn bedre? Om man aksepterer at det er forskjell på menn og kvinner, så vil det naturlig være noen aktiviteter man liker å se det ene kjønnet gjøre over det andre.

Nå kjenner ikke jeg til alle detaljene i forskningsprosjektet de tre universitetene gjorde, men det kan også være svakheter i metodebruk etc., som gjør at funnene de fant er misvisende eller feilaktige.

For min egen del, så liker jeg å se på begge deler. I hvert fall på mesterskapsnivå. Jeg tror jeg fortsatt liker herrefotball bedre. Jeg synes den har mer temperament og råskap. Det er mer kniving, knuffing og dessverre (?) filming. Og i hvert fall flere kort. Men nå kommer det i større grad an på humøret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vi har å gjøre med en ekte alpha male her!

Uans, landslaget gjør de samme feilene ofte kamp etter kamp.. Får håpe de får kontroll snart :( Kan ikke sentre til motspillere og bare gå bakover og vente hver gang motspillere får ballen. Hver kamp har motstander vært agressive og gått på med en gang Norge har ballen, mens våre bare danser rundt og går bakover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 30.7.2023 den 7.16):

 Her er det flere som mener at det har vært mer enn nok bråk:   https://www.vg.no/sport/fotball/i/dw0glX/naa-faar-det-vaere-nok-braak

Hvis dette blir et fiasko-mesterskap pga intern krangel under forberedelsene til en skjebnekamp, har trenerteamet ikke gjort jobben sin og må byttes ut. Da må kvinnefotballen i Norge begynne med blanke ark og bygge opp omdømmet igjen. Offentlig misnøye, skittentøyvask og påfølgende tåredryppende unnskyldning, er som regel svært ødeleggende for resultatene.

Hvis dette derimot «tenner» jentene til en ekstra innsats, er de illojale primadonnanykkene tilgitt.
 

«Tenningen» varte bare 1 kamp: https://www.vg.no/sport/fotball/i/Q7Ba5R/fotball-vm-caroline-graham-hansen-taus-om-riises-fremtid-ikke-opp-til-oss-spillerne

Realitetene er at uro i laget stjeler masse energi og ødelegger fokuset. Forhold som må være optimale før og under et mesterskap.

Nå er det hjem til blanke ark……

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Medlem skrev (1 time siden):

Vel, etter å ha sett finalen i dag er jeg like sikker på at damefotball aldri kommer til å bli noe ‘supporter sport’ som vanlig fotball. Litt som damehopp, eller fotball i araberstatene, uansett hvor mange ‘stjerner’ som vender nesa dit. Utopi å tro noe annet. 

Damefotball, som også er vanlig fotball, er allerede en større «supporter sport» i flere land enn Eliteserien for herrer er i Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Snikpellik skrev (På 20.8.2023 den 15.50):

Damefotball, som også er vanlig fotball, er allerede en større «supporter sport» i flere land enn Eliteserien for herrer er i Norge.

Er det virkelig tilfelle? I store fotballnasjoner som  England, Spania, Tyskland og Frankrike så ligger tilskuertallene for de hjemlige ligaene for damefotball på alt fra 1000 opptil 6000 tilskuere pr. kamp. Det at man har sett store tilskuertall (50.000+) i enkeltkamper, er fordi at dette var kamper som ble promotert i flere måneder før kampen(e) ble spilt, og at det ofte deles ut gratisbilletter - med målet om å sette ny tilskuerrekord innen damefotball.

_  _  _

Problemet med damefotball på elitenivå, etter mitt skjønn, er at damefotballen ikke har noen identitet. Damefotball må bære seg selv for å utvikles, og det virker ikke som om det finnes noen kreative tanker på denne fronten ennå. Ellers så har damefotballen på mange måter blitt for politisk under de siste 5-10 åra, når man i dag hører/leser om damefotball i TV/media, så handler det 90% om politikk og 10% om sport. Og det tror jeg ikke at damefotball er tjent med. 

Forøvrig, så er fotball (herrefotball) og damefotball to forskjellige ting - bare sjekk Wiki.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 29.7.2023 at 12:08 PM, Inspector said:


Hadde det samme skjedd i herrefotballen, ville urokråkene fått så hatten passet av treneren i neste spillermøte og enten underordnet seg eller meldt seg ut.
 

Ingen bryr seg om herrefotball fordi de kvalifiserer seg ikke til en driiiiiiiiiiiiiiit. Herrelandslaget bør se til kvinnelandslaget og finne ut hva det er som gjør at kvinnene har blitt verdensmestre og Europamestre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...