Gå til innhold

Tips til RC bil


Simen1

Anbefalte innlegg

Guttungen er ute etter å bruke inntil 1000 kr på radiostyrt bil, der de viktigste kriteriene er: se stor og tøff ut, tåle røff terrengkjøring og at den kan kjøre fort. Jeg har altså ikke så veldig mange kriterier å gå på, men nå vet han neppe selv akkurat hva han skal se etter. Han har hengt seg opp i en bil på jula, men jeg er skeptisk til kvaliteten og har bedt om noen dager for å sjekke om det finnes noe bedre for samme pris. Antar det er en del brukt som går for en brøkdel av nypris og holder vesentlig høyere kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demperne på de der er elendige, da. Topplokket på dem detter veldig lett av. Har måtte oppgradere til alu-dempere på begge mine for å kunne kjøre mer enn 5 min, og det alene er ca 800,- 

Man får ikke så mye nytt i "hobby-kategorien" for en tusenlapp. Husk at ikke alle modeller kommer med batteri og lader, så da må det kjøpes utenom. Og hvis modellen ikke har lett tilgang til reservedeler, så er det penger ut av vinduet. Kjøper du en modell som skal gå litt fort, så er det bare tidsspørsmål før noe går i stykker. 

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Skal man kjøpe noe skikkelig i hobbykategorien til 1000,- så blir det noe godt brukt. Og man må påregne minst like mye tid på problemløsing og skruing som på kjøring.

Kan være veldig god far sønn aktivitet hvis det er meningen. Hvis det skal være for en mindre guttunge alene ville jeg bare kjøpt noe billig leketøy.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Finnes det noen lavere kategorier enn hobby da?

Jeg fant noen få Traxxas på finn som går omtrent til budsjettet, men de har alle mangler og må påkostes en del for å få de i stand.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=308849065&ci=2

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=303904240&ci=2

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307282884

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=310345670

Jeg lagrer i hvert fall søket og stiller meg klar til å slå til om det dukker opp et godt nok tilbud.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne WLTOYS DESERT RACER 12429 1/12 4WD i år til guttene mine, 9 og 10. 

Kjører kjapt nok, og klatrer over det den ikke er for liten til. Følger med en manual der partnummeret til alle delene står, så en kan kjøpe det meste. Plastikk chassiset tåler ikke en front kollisjon med et fotballmål, og den tåler lite å kjøre i en stor dam. Men noen timer innendørs så funket den igjen. Kjørte den i snø nå i vinter og de tålte den fint, 4WD gjorde at den kom seg frem.

Koster litt mer enn 1000 ny(1399), men jeg hadde kjøpt denne en gang til om jeg skulle hatt meg 1 til.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet til hobby kategorien er leketøy, slikt man finner på leketøysbutikker og dagligvarebutikker. Disse kan man som regel ikke reparere selv, og de går gjerne veldig sakte. 

Er det Kayoba du har sett på? Tror bare det er søppel. 

Mener å ha lest at HSP og BSD er okay, men har ingen personlig erfaring, og vet ikke hvor lett det er å få tak i reservedeler. 

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=36776 

 

https://www.samirc.no/products/bsd-709t-110-baja-brushed-water-proof

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (24 minutter siden):

Jeg kjøpte denne WLTOYS DESERT RACER 12429 1/12 4WD i år til guttene mine, 9 og 10. 

Kjører kjapt nok, og klatrer over det den ikke er for liten til. Følger med en manual der partnummeret til alle delene står, så en kan kjøpe det meste. Plastikk chassiset tåler ikke en front kollisjon med et fotballmål, og den tåler lite å kjøre i en stor dam. Men noen timer innendørs så funket den igjen. Kjørte den i snø nå i vinter og de tålte den fint, 4WD gjorde at den kom seg frem.

Koster litt mer enn 1000 ny(1399), men jeg hadde kjøpt denne en gang til om jeg skulle hatt meg 1 til.

 

 

Gjorde det samme for et par år siden, funker veldig bra og har ikke ødelagt noe ennå. Fin siden den er en mellomting mellom buggy og crawler, så den kan fint kjøres i hagen og ta seg frem over steiner og fjell.

Den tar seg også vra frem på stier over røtter og stein så det kan være lettere å få poden med på tur. Vi kjøpte også ekstra batteri.

Det står forøvrig at den IKKE er tett og skal ikke kjøres i vann eller vått gress...

 

Koster 1299 på elefun.no det er også verdt en tur innom lageret/butikken deres om man er i nærheten av Grimstad, skikkelig "nerdete" med mye utstillt og entusiaster som jobber der 🙂

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=49845

Endret av RJohannesen
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 27.7.2023 den 16.09):

Det står forøvrig at den IKKE er tett og skal ikke kjøres i vann eller vått gress...

Yes, som vanlig fant jeg det ut etterpå 😅 da eldstemann kom inn 1ste juledag med blinkende bil...

Lurer på om det funker å hive på noe silikongugge på motor og slikt for å gjøre den vanntett

 

Lenke til kommentar

809 krhttps://www.aliexpress.com/item/1810502568.html

Jeg fant en billig kina-utfordrer til Traxxas. Mon tro om den er ok nok? Fordeler i forhold til å kjøpe brukt Traxxas i samme prisklasse: Helt ny og uten merker, unboxing-følelsen, følger med Li-ion batteri og fjernkontroll. Ulemper: Neppe like høy kvalitet, muligens vanskeligere å finne reservedeler (noen deler finnes). Har dere noen sterke innvendinger mot en slik kina-sak? Regner med den er langt bedre enn Julas (også Kina-) RC biler til 999,- og 799,-.

Spoiler

809 kr

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

WLToys har jeg sett litt rundt, og tror de skal være okay. Har du sjekket omtaler av disse modellene, eller dette merket? Sjekker alltid youtube for slikt, og gjerne fra folk med litt større kanaler. Du får sjeldent langtidstester slikt, men hverfall førsteinntrykk og litt krasj-testing. 

 

Personlig ville jeg gått for WLToys fremfor Jula-greiene, i alle fall. Uten å nøle. 

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Musefella skrev (26 minutter siden):

hpi savage og hpi baja

Vel, både 5597 og 9595 kr er totalt skivebom på spørsmålet jeg stilte. Kjenner jeg blir litt irritert når folk ikke forholder seg til det jeg spør om og heller drømmer seg bort med andre ting.

- "Ser etter hybel med rimelig leie"

- "Se her, kjøp et palass i stedet for"

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Cutthroat Bill skrev (56 minutter siden):

WLToys har jeg sett litt rundt, og tror de skal være okay. Har du sjekket omtaler av disse modellene, eller dette merket? Sjekker alltid youtube for slikt, og gjerne fra folk med litt større kanaler. Du får sjeldent langtidstester slikt, men hverfall førsteinntrykk og litt krasj-testing.

Personlig ville jeg gått for WLToys fremfor Jula-greiene, i alle fall. Uten å nøle. 

Takk for tips, jeg skal lese litt til før jeg bestemmer meg. Må selvsagt høre med poden også om det frister.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Vel, både 5597 og 9595 kr er totalt skivebom på spørsmålet jeg stilte. Kjenner jeg blir litt irritert når folk ikke forholder seg til det jeg spør om og heller drømmer seg bort med andre ting.

- "Ser etter hybel med rimelig leie"

- "Se her, kjøp et palass i stedet for"

Ok, husker for 10+ år siden når jeg drev av med dette at man kunne få tak i en savage brukt på finn til rundt 1000 til 1500.

 

De bilene du linket til er søppel, kan likesågodt skylle pengene ned i doen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (5 minutter siden):

De bilene du linket til er søppel, kan likesågodt skylle pengene ned i doen.

Jeg tar det som en anbefaling om at han bruker pengene i smågodthylla i stedet for. Budsjettet er som det er. Jeg kommer ikke til å multiplisere innholdet i sparebøssa med 5 eller 10 bare for at han skal få noe som jeg eller andre voksne mener er godt nok. Da får han heller bruke pengene på andre ting. Men nå synes jeg det er litt selvmotsigende og dårlig forbilde å gå rundt å si at det er hans penger - hans valg, og så legge ned veto mot å bruke pengene på X og Y. Det ender bare med disrespekt for mine veto og at han stikker i den butikken han vet om og kjøper det produktet han syntes så tøft ut der, en dag jeg ikke vet om det. Totalt uten modenhet for å vurdere kvalitet vs pris. Samtidig er det ødeleggende for god far-sønn kommunikasjon.

Saken er altså at jeg prøver på diplomatisk vis å gi han tips om et bedre kjøp, som reduserer sannsynligheten for skuffelse og at den havner i en skuff etter et par gangers bruk. I hans situasjon er bilen til 5000+ bare irriterende uoppnåelig. Jeg ser det ligger noen Traxxas på finn i prisleiet 1000-1500, men det er sørgelig slitne saker som jeg også er skeptisk til blir så veldig mye motivasjon og morro ut av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Jeg tar det som en anbefaling om at han bruker pengene i smågodthylla i stedet for. Budsjettet er som det er. Jeg kommer ikke til å multiplisere innholdet i sparebøssa med 5 eller 10 bare for at han skal få noe som jeg eller andre voksne mener er godt nok. Da får han heller bruke pengene på andre ting. Men nå synes jeg det er litt selvmotsigende og dårlig forbilde å gå rundt å si at det er hans penger - hans valg, og så legge ned veto mot å bruke pengene på X og Y. Det ender bare med disrespekt for mine veto og at han stikker i den butikken han vet om og kjøper det produktet han syntes så tøft ut der, en dag jeg ikke vet om det. Totalt uten modenhet for å vurdere kvalitet vs pris. Samtidig er det ødeleggende for god far-sønn kommunikasjon.

Saken er altså at jeg prøver på diplomatisk vis å gi han tips om et bedre kjøp, som reduserer sannsynligheten for skuffelse og at den havner i en skuff etter et par gangers bruk. I hans situasjon er bilen til 5000+ bare irriterende uoppnåelig. Jeg ser det ligger noen Traxxas på finn i prisleiet 1000-1500, men det er sørgelig slitne saker som jeg også er skeptisk til blir så veldig mye motivasjon og morro ut av.

Hvor gammel er han?

Du får sjekke hva du får for 1000kr brukt på finn, som sagt så tåler hpi bilene mer juling enn Traxxas. Dette har jeg erfart og jeg har hatt de fleste modellene til begge merkene.

Det er uansett begrenset garanti på dette, også om man kjøper nytt.

Et budsjett til vedlikehold og reparasjoner må påberegnes.

De bilene du linket til fra jula er noe man bruker en gang før det havner nederst i skapet, ihvertfall om man er over 12 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...