Gå til innhold

Fugleinfluensa: Ny pandemi på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste tilfeldigvis en artikkel i Aftenposten i dag om temaet. Det jobbes med en vaksine, den skal testes på mennesker i Norge nå.

Forskerne er ikke veldig bekymret for at det skal smitte over til mennesker, men det er en mulig trussel for spredning her. Da er det jo fint om vi kan være føre var med en vaksine. :) 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4oK8Ae/vaksine-mot-fugleinfluensa-skal-testes-ut-paa-mennesker-i-norge

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg tykkjer at det har vore lite fokus i media på årsaker til det store utbrotet i Finnmark. Er det klimaendringar som er årsaka, eller er fuglebestandane svekka av andre årsaker? Eller er det sjølve viruset i seg sjølv som er blitt hissigare?

ForTheEmperor skrev (41 minutter siden):

Så langt har ingen mennesker blitt smittet, men kommer det til å skje? Er det bare et spørsmål om tid? Og hvis det skjer, er det en pandemi som kommer eller har vaksiner mot dette viruset som de andre influensavirusene?

Det var utbrot av fugleinfluensa i Søraust-Asia for nokre år sidan, der mange menneske vart smitta.

Lenke til kommentar
4 hours ago, :utakt said:

Leste tilfeldigvis en artikkel i Aftenposten i dag om temaet. Det jobbes med en vaksine, den skal testes på mennesker i Norge nå.

Betalingsmur. Eneste jeg har funnet utenom denne artikkelen er at de skal visst få de første stikkene i september. Er dette sprøyter fra utlandet, eller er det bare Norge som har jobbet med dem?

Lenke til kommentar
Sitat

Skal teste vaksine mot fugleinfluensa i høst

I september får forsøkspersoner de første sprøytestikkene med vaksine mot fugleinfluensa. Det skjer ved Universitetet i Oslo. Vaksineforsker og immunolog Gunnveig Grødeland leder dette arbeidet.

Forskere i mange land jobber med å utvikle slike vaksiner. Målet er å skape en som kan beskytte mot pandemisk influensa.

– Når den først er ferdig klinisk utprøvd på mennesker, kan vi ha en vaksine klar til bruk mot pandemisk influensa i løpet av et par måneder, sier Grødeland.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor dør måkene? Måker har immunforsvar de også. Ja det kan nok være ett virus som sprer seg blandt dem. Men er det hele bildet?

"Det amerikanske luftforsvaret planlegger å bruke 300 millioner kroner på oppgradering av en radar i Vadsø. Radaren som ble bygget på 1990-tallet, er drevet i samarbeid mellom den norske etterretningstjensten og det amerikanske forsvaret. Radaren har tidligere vært gjenstand for debatt både i Vadsø, hvor man har fryktet stråling......"

"Ferdsel i områder som er tilgjengelig ved radaranleggene vil ikke medføre risiko for skadelig stråling. Forsvaret følger regelverket fra Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA), og har prosedyrer og sikkerhetsmekanismer for å unngå at mennesker utsettes for skadelig stråling. "

 

Ser ut til at det skal bli/være nye radarer i Trøndelag også.

"Disse kontraktsinngåelsene for vei er første steg i byggearbeidet for nye radaranlegg i Trøndelag"

 

Heldigvis er jeg en åpen nok person til å ikke slutte å lese selv om tilogmed jeg rullet litt med øynene når jeg leste "elektromagnetiske felt" her, som gjorde at jeg kanskje lærte noe nytt om denne situasjonen som utspiller seg, eller ble grundig misinformert. Hvem vet... Men det kan vi snakke om videre.

Jeg har sett informasjon på at menneskeskapt stråling ikke er så bra for dyr før, men var ikke klar over dette nye radaranlegget, eller at så store dyr som måker også kan ta skade av noe slikt, hvis det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (3 timer siden):

Hvorfor dør måkene? Måker har immunforsvar de også. Ja det kan nok være ett virus som sprer seg blandt dem. Men er det hele bildet?

Man er rimelig sikker på at det er virus som tar livet av fuglene og at det er hele bildet.

Det ser du når du leser artikler hvor veterinærinstituttet, NINA og mattilsynet uttaler seg.

Lenke til kommentar

hvor langt sør-over her i landet har massedøden kommet pr. nå?

og, er det slik at viruset evt. kan være tilstede i fjørfe-besetninger en stund før man oppdager det?

har en 6-pk egg nå, den skal spises opp, men etter den blir det ikke noe påfyll. Kylling (og laks) spiser jeg uansett aldri.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

og laks rå

bare for "oppklaring", jeg nevnte laks, ikke fordi jeg mener det har noen med fugleinfluensa å gjøre, men bare fordi selve oppdrett-metoden (og sykdom og bruk av medikamenter i næringen) byr meg imot å spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Med mindre man spiser egg, kylling og laks rå så er det vel så godt som null sjanse for å bli smittet av virus den veien?

tja, ble nevnt over her at kontaminert fjærkre-kjøtt mistenkes være årsak til utbruddet blant hus-katter i Polen. Selv kattemat på boks blir vel varmebehandlet forestiller jeg meg, men får ta forbehold om at produksjon av dyrefor kanskje foregår mer lemfeldig og mindre kontrollert enn med mat beregnet som menneskeføde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (21 minutter siden):

hvor langt sør-over her i landet har massedøden kommet pr. nå?

og, er det slik at viruset evt. kan være tilstede i fjørfe-besetninger en stund før man oppdager det?

har en 6-pk egg nå, den skal spises opp, men etter den blir det ikke noe påfyll. Kylling (og laks) spiser jeg uansett aldri.

Det er påvist i Rørvik, Trøndelag. Og det er en sjanse for at det sprer seg videre sørover.

Det skal veldig mye til for at mennesker smittes av dette viruset, og varmebehandler du maten er du 100% trygg.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (3 minutter siden):

Det skal veldig mye til for at mennesker smittes av dette viruset, og varmebehandler du maten er du 100% trygg.

kan å det gjennom luftveiene og da. kanskje mer sannsynlig det, enn gjennom mat. men, vi er vel et godt stykke unna det scenario ennå.

"logisk sett" (pga. forekomst/mengde av virus) burde vi få en pekepinn om det, hvis folk i Troms/Finnmark begynner bli smittet og dauer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...