Gå til innhold

Fugleinfluensa: Ny pandemi på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (43 minutter siden):

kan å det gjennom luftveiene og da. kanskje mer sannsynlig det, enn gjennom mat. men, vi er vel et godt stykke unna det scenario ennå.

"logisk sett" (pga. forekomst/mengde av virus) burde vi få en pekepinn om det, hvis folk i Troms/Finnmark begynner bli smittet og dauer.

Det smittes via dråpesmitte. Vil anta at avføring og støv fra smittet fugl er den største smittekilden.

Ser ut til at de bruker verneutstyr når de håndterer fuglene, så lite trolig at de blir smittet.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (16 minutter siden):

Det smittes via dråpesmitte. Vil anta at avføring og støv fra smittet fugl er den største smittekilden.

Ser ut til at de bruker verneutstyr når de håndterer fuglene, så lite trolig at de blir smittet.

ifølge NRK artikkelen som ble postet tidligere, melder WHO at det (over tyve-års periode) har vært 868 laboratoriebekreftede tilfeller hvorav 457 som døde. Så viruset er allerede bevist kan gå over til mennesker. Men sies ikke noe om hvorledes disse personene ble smittet, hvilket skulle vært interessant å vite mer om.

Lenke til kommentar

Hvis det skulle vise seg at den oppgraderte radaren i Vadsø kan ha noe med dette å gjøre, så finnes det bevis på at radarer er farlig for biologisk liv. ("Det nye og moderniserte GLOBUS-systemet forventes operativt i 2023." Link)

"High-power military radars can outright kill birds crossing the beam, and have effects, some of which are noticeable by the target. Radio waves have been experimented with as a less-lethal weapon through thermal effects. You don't have to be well-done to notice being cooked." Link.

"We once had a white owl that lived on our ship while deployed. One night, while on watch, I see her flying around. She flew in front of radar and then fell." Link.

Og de har eksperimentert med å bruke radar fra fly som 'taxer' rundt på rullebaner, fordi de ser at fugler reagerer raskere med å fjerne seg. Link.

 

 

 

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Hvis det skulle vise seg at den oppgraderte radaren i Vadsø kan ha noe med dette å gjøre, så finnes det bevis på at radarer er farlig for biologisk liv. ("Det nye og moderniserte GLOBUS-systemet forventes operativt i 2023." Link)

"High-power military radars can outright kill birds crossing the beam, and have effects, some of which are noticeable by the target. Radio waves have been experimented with as a less-lethal weapon through thermal effects. You don't have to be well-done to notice being cooked." Link.

"We once had a white owl that lived on our ship while deployed. One night, while on watch, I see her flying around. She flew in front of radar and then fell." Link.

Og de har eksperimentert med å bruke radar fra fly som 'taxer' rundt på rullebaner, fordi de ser at fugler reagerer raskere med å fjerne seg. Link.

 

 

 

Massedøden vi ser av fugler nå er fugleinfluensa. Det er godt forankret blant de som jobber med dette.

Hadde det vært mistanke om noe annet, slik som radar, ville det blitt belyst av de samme personene.

"Flydals synspunkter går imot vitenskapelig konsensus som ligger på at stråling fra mobiltelefoner, trådløse nett, smarte strømmålere og lignende ikke representerer noen helsefare."

"Flydals påstand om at elektromagnetisk stråling fra mobiltelefoni utløser massedød blant fugler og insekter[16][17] ble i en artikkel på nettstedet faktisk.no imøtegått av zoologene Petter Bøckman (universitetslektor ved UiO) og professor Svein Dale ved NMBU."

fra Wikipedia

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (3 timer siden):

Hvis det skulle vise seg at den oppgraderte radaren i Vadsø kan ha noe med dette å gjøre, så finnes det bevis på at radarer er farlig for biologisk liv. ("Det nye og moderniserte GLOBUS-systemet forventes operativt i 2023." Link)

"High-power military radars can outright kill birds crossing the beam, and have effects, some of which are noticeable by the target. Radio waves have been experimented with as a less-lethal weapon through thermal effects. You don't have to be well-done to notice being cooked." Link.

"We once had a white owl that lived on our ship while deployed. One night, while on watch, I see her flying around. She flew in front of radar and then fell." Link.

Og de har eksperimentert med å bruke radar fra fly som 'taxer' rundt på rullebaner, fordi de ser at fugler reagerer raskere med å fjerne seg. Link.

 

 

 

at stråling i høye doser kan være farlig både for mennesker og dyr er det vel få som betviler, vi husker f.eks. Kvikk-saken

https://no.wikipedia.org/wiki/«Kvikk»-saken

men fugledøden (og kattedøden i Polen) er nok ene og alene pga. viruset som er i omløp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

har fugleinfluensan sitt inntog i Norge vært underkommunisert i media? snublet over denne fra november 2022

https://www.eftasurv.int/newsroom/updates/esa-approves-norwegian-emergency-measures-control-new-outbreak-avian-influenza

altså, verpehøne-besetninger var rammet allerede da. Videre googing fant jeg dette:

https://www.vetinst.no/dyr/fjorfe/hoypatogen-fugleinfluensa-h5-pavist-i-norsk-fjorfebesetning

titusenvis av fjærkre har blitt nedslaktet to siste årene.

var nytt for min del. jeg har liksom fått inntrykk siste dagene at smitte til fjærkre-besetninger, var noe vi evt. kunne frykte i tiden fremover.

Lenke til kommentar

"Vaksine mot fugleinfluensa skal testes på nordmenn"

https://www.dagensmedisin.no/vaksine-mot-fugleinfluensa-skal-testes-pa-nordmenn/576851

Sitat

– Når den først er ferdig klinisk utprøvd på mennesker, kan vi ha en vaksine klar til bruk mot pandemisk influensa i løpet av et par måneder, sier vaksineforsker og immunolog Gunnveig Grødeland, som leder dette arbeidet.

er lettere å utvikle en slik vaksine, enn det var med vaksine mot corona-virus virker det som?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (19 minutter siden):

"Vaksine mot fugleinfluensa skal testes på nordmenn"

https://www.dagensmedisin.no/vaksine-mot-fugleinfluensa-skal-testes-pa-nordmenn/576851

er lettere å utvikle en slik vaksine, enn det var med vaksine mot corona-virus virker det som?

Det står ikke når de startet på denne vaksinen.

Som du er inne på i ditt forrige innlegg, at det allerede har vært noen omganger allerede med fugleinfluensa.

Kan godt være de startet for noen år siden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (43 minutter siden):

har fugleinfluensan sitt inntog i Norge vært underkommunisert i media? snublet over denne fra november 2022

Det har vært omtalt i media tidligere.

Da jeg drev med fugl tidligere, la jeg først merke til smitte via media og deretter inn på mattilsynet sine sider for å sjekke hvilket område de anbefalte å holde dyrene inne og hvor de kunne stå ute.

Blir litt som når jeg går over til ny bilmodell, da ser jeg samme bilmodell "overalt".

Du har kanskje ikke vært oppmerksom på dette før nå, i tillegg er det ekstremt i år og mer omtalt i media.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 26.7.2023 den 10.31):

Jeg bare håper at de som håndterer de døde fuglene har vett nok til å gå i karantene både nå og etter at de er ferdige - men det tror jeg faen ikke de har vett til.

De går jo rundt i slike hazmatdrakter og det er ikke rapportert om mennesker som har blitt smittet i Norge. Tror nok at de absolutt vet hva de gjør.

Mr.M skrev (På 26.7.2023 den 10.57):

ifølge NRK artikkelen som ble postet tidligere, melder WHO at det (over tyve-års periode) har vært 868 laboratoriebekreftede tilfeller hvorav 457 som døde. Så viruset er allerede bevist kan gå over til mennesker. Men sies ikke noe om hvorledes disse personene ble smittet, hvilket skulle vært interessant å vite mer om.

Da er det snakk om en sykdom som er ekstremt marginal hos mennesker og ingen grunn til panikk. Men jeg husker at media gikk helt amok under et utbrudd i....2004 tror jeg og da skulle vi alle dø av fugleinfluensa. Selveste dr. Ferguson i England var på pletten allerede da og millioner skulle dø og Dagbladet hadde dommedagsoverskrifter. Og 457 døde. Over hele verden.

Gjest MKII skrev (På 26.7.2023 den 13.24):

Kjeften på'ræ: Ikke gji'rem ide'er... 😜😝!!!

Hehe, det er nok en glipp fra redaksjonens side; de lar jo aldri en "dommedag" gå fra dem, men de er nok litt for opptatt nå av å varsle om at vi alle skal brenne opp og dø fra klimaendringene slik vi all skulle dø av corona; noe de holdt på med så sent som langt ut på sommeren i fjor. Men det er mulig de tar med noe frykt, horror og massedød fra fugleinfluensa slik de har gjort før. Det er jo sommer, kanskje Gunhild Nyborg har ferie nå. Vet dog ikke hva hun mener om fugleinfluensa dog.

Mr.M skrev (På 26.7.2023 den 16.06):

har fugleinfluensan sitt inntog i Norge vært underkommunisert i media? snublet over denne fra november 2022

https://www.eftasurv.int/newsroom/updates/esa-approves-norwegian-emergency-measures-control-new-outbreak-avian-influenza

altså, verpehøne-besetninger var rammet allerede da. Videre googing fant jeg dette:

https://www.vetinst.no/dyr/fjorfe/hoypatogen-fugleinfluensa-h5-pavist-i-norsk-fjorfebesetning

titusenvis av fjærkre har blitt nedslaktet to siste årene.

var nytt for min del. jeg har liksom fått inntrykk siste dagene at smitte til fjærkre-besetninger, var noe vi evt. kunne frykte i tiden fremover.

Det er riktig. Det er en gammel sykdom, men media har jo desverre en sørgelig tildens til å blåse ting fullstendig ut av proposjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...