Gå til innhold

Bør man ta full studentlån uansett hva?


Anbefalte innlegg

Jeg er student. Liker ikke ta lån fordi mine foreldre var dårlige med penger og hadde mange lån, derfor er jeg veldig redd for alt som har med lån å gjøre.

Bør jeg ta fullt studielån og bare ha det i en konto? Uansett hva? Hvis man sparer til bolig da blir vel studielån negativt hvis du spør om boliglån?

Har ingen andre lån. Har ikke bolig.

Tok bare stipend I første studieåret, altså delen av pengene som kommer uten lån. Nå lurer jeg på å ta maks lån de neste to årene.

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studielån er ganske gunstig hvis du vurderer vilkårene i forhold til andre lån. Gjelden er også personlig, så den vil aldri bli et problem for noen andre.

Om du burde ta opp et studielån kommer jo an på hvilke planer du har framover. Hvis du tenker at du har arvet en dårlig evne til å forvalte pengene og kommer til å fjase dem bort så bør du vel vurdere det nøye, men generelt er det nok smart hvis du kan forvalte det fornuftig.

Lenke til kommentar

Renter begynner ikke løpe før etter endt studietid, så å ta fullt studielån -> putte alle pengene i en konto med god rente (fastrentekonto feks., låse pengene i minst 12 mnd for 4% ish rente) -> ikke røre en eneste krone og betale ned fullt på lånet når du er ferdig å studere, kan gir deg noen tusenlapper i renter de 2 årene

 

Dette forutsetter at du ikke trenger noen av disse pengene du låner, og at du kan låse de i minst 12 mnd. Tolker posten din som at du har klart deg med kun stipendet + evt annen inntekt

 

Kjenner folk som ikke trengte studielån, men tok fullt studielån og kjørte alt inn i fond, for så så ta alt ut ved endt studietid og betale fullt ned lån og ha en decent avkastning til gode. Helt sentralt i denne strategien var at han hadde studietid på 5-7 år, altså en del mindre risiko enn 2 år. Veldig risikabelt å låne for å investere så ikke anbefalt fra meg, kun til info

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan eigentleg berre tenke ein grunn til å ikkje ta fullt studielån, og det er om du er usikker på om du kjem til å fullføre studiane sidan du må bestå eksamen for å få omgjort store delar av studielånet til stipend. Men det er fortsatt eit gunstig lån til låg rente, og uansett kor dårleg student du er så vil du aldri kome meir enn 1 år (60 studiepoeng) bakpå før lånekassa nekter deg meir lån. 

Lenke til kommentar

Ja, ta i mot alt. Som noen av har nevnt fra før:

1. Lånet er rentefritt. Du kan i teorien bare sette det rett inn på en høyrentekonto (låst i 3 mnd osv) og få 4% avkastning helt risikofritt

2. Du kan bruke det som egenkapital (Minimum 15% av kjøpesum) når du kjøper bolig.

Lånebeløpet ditt trekkes fra totalt beløp du kan låne, men påvirker ikke hvordan banken regner ut egenkapital, som er det flest sliter med ved boligkjøp. Vil du kjøpe bolig for f.eks. 3.5M vil maks lånebeløp være 85%, altså ca 3M. Men har du da f.eks. 500k i lån fra før vil du kun kunne få låne 2.5M fra banken. Men så lenge du har tatt vare på pengene fra Lånekassen vil jo ikke dette ha noe å si. MEN:

3. Lånekassen er rimeligere enn boliglån hos bank, så du vil heller ha 500k i gjeld hos Lånekassen sammen med 2.5M hos banken, enn å ha 3M hos banken. Er også rimeligere og mer fleksibelt å pause lånet hos Lånekassen f.eks. rett etter at du har kjøpt bolig (og må skrape sammen alt du kan for å få tak i litt møbler!)

4. Plutselig vil du ha pengene til noe annet. Enten det er til eget selskap, investeringer du føler deg trygg på, aksjekjøpsprogram i ny jobb, osv. Risiko involvert her såklart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 267bc...e20

Hvis du er typen som ikke klarer å betale ned alt du skylder på kredittkortet hver måned så anbefaler jeg ikke at du tar fullt studielån.

Tåler du psykologisk en reduksjon på 40% av formuen din og hvis du ikke trenger pengene du investerer de neste 10 årene ville jeg plassert pengene i internasjonale indeksfond.

Anonymous poster hash: 267bc...e20

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (1 time siden):

Men da er det jo ikke lurt å ta studielån hvis det skal brukes til boligsparing? Er ganske forvirret, beklager

Det trekkes fra når man beregner maks lånesum basert på inntekt (fem ganger inntekt) men ikke når man beregner maks belåning på boligen (85 % av verdien). Så jo, det er lurt å ta studielån hvis det skal brukes til boligsparing. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest adfed...7f9
bjorning9 skrev (18 timer siden):

Ville fortsatt unngått lån hvis jeg var deg, hvis du kan. Tok fullt lån selv, og får ikke tilbakebetalt. Fri mann uten lån. 😢

Hvis du tar opp fullt lån, og så bruker opp alt sammen på ting du trenger til studiene / andre ting dy har lyst på / ferieturer og så videre. Da høres det selvfølgelig ut som en helt forferdelig plan å ta opp noe som helst lån. 

Men dersom noen tar opp så mye studielån de klarer, og setter dette på en spare-konto, får omgjort mest mulig av lånet til stipend (forutsatt at man består alle fagene, og sånn) og deretter betaler tilbake resten av studielånet, så blir det vel noe helt annet. :thumbs: 

Anonymous poster hash: adfed...7f9

Lenke til kommentar
On 7/23/2023 at 11:14 AM, Letterboxd said:

Men da er det jo ikke lurt å ta studielån hvis det skal brukes til boligsparing? Er ganske forvirret, beklager

 

To ulike tilnærminger som begge viser at det er lurt å ta fullt studielån, med tall jeg tar rett ut av løse luften:

1. Du tar 300,000 kr i studielån som du egentlig ikke trenger (altså i tillegg til de lånte pengene du faktisk bruker opp underveis). Du sparer disse 300,000 på høyrentekonto eller noe tilsvarende trygt. Når du er ferdig har du tjent opp 10,000 kr i renteinntekter på høyrentekontoen, og blitt trukket 0 kr i renter på studielånet (siden renter ikke regnes på studielån så lenge du studerer). Du står da med 310,000 kr på høyrentekonto, og kan umiddelbart betale tilbake 300,000 på studielånet og ha 10,000 kr til overs som du kan bruke som egenkapital til bolig.

2. Samme som over, men du betaler ikke tilbake de 300,000 umiddelbart. Du har nå 310,000 kr på konto som du ikke ellers ville hatt, og dermed trenger du 310,000 mindre i boliglån (boligen blir da finansiert med egenkapital, boliglån, og dessuten den "unødvendige" delen av studielånet) for å kjøpe samme bolig. Riktignok er 300,000 av disse kronene studielån, så rent matematisk er du akkurat som i (1) bare 10,000 kr i pluss, men studielånet har visse fordeler du ikke får på et boliglån, feks at hvis du blir ufør eller av annen grunn varig ute av stand til å betjene lånet blir det helt eller delvis slettet. I tillegg er alltid renten på linje med de aller beste boliglånsrentene.

Lenke til kommentar

Med mindre du er en person som kan finne på å blåse alt på kokain/horer/sydentur/bil/svæær TV så er det «lurt» å ta fullt studielån

1) deler av lånet blir til stipend (aka gratis penger) på mange/de fleste utdanninger når du består eksamenene dine

2) det er rentefritt så lenge du er innenfor «normert studietid»

3) siden du er student er det lett at livet skjer og det plutselig ikke er så lett å både jobbe og studere samtidig. Da er «et par års studielån på konto» en god buffer for å slippe å droppe studiene for å ta deltidsjobb på Cirkle-K…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gratis penger? Ja takk!

https://www.studenterspor.no/rettigheter-og-økonomi/økonomi/jeg-bor-hjemme-og-jobber-ved-siden-av-studiene-bør-jeg-søke-studielån/477583

Med årlig studielån på ca. Nok 138,000 over to år vil høyrentekonto resultere i ca. Nok 288,000. Du betaler tilbake Nok 276,000 og beholder ca. Nok 12,000 selv. Det er altså umulig å tape på å ha pengene i banken forutsatt positive renter.

Merk at lånet utbetales pr. måned som selvsagt er litt ugunstig m.h.p. renteberegning da noen banker muligens gir dårligere rente ved kort bindingstid. 

image.thumb.png.04a2b125ad844c0e09a09b5351663cd4.png

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/studielan_-sporsmal-om-regler-for-studielan-og-stipend-fra-lanekassen-under-eller-etter-utdanning-1.16045614

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Letterboxd said:

Takk for alle svar. Så å ta fullt lån er bedre selv om jeg ikke får råd til bolig om flere år? Jeg må jo begynne betale tilbake lånet etter en stund, før jeg får bolig.

Må inrømme jeg har problemer med å forstå dette.

Jeg og mange andre her kjøpte bolig før jeg var ferdig å studere, så det kan jo skje med deg også. Uansett så må du ikke begynne å betale tilbake på lånet før du er ferdig å studere, og da kan livet ditt se helt annerledes ut. Ville derfor tatt lånet nå, om du klarer å spare det, og så kan du avgjøre hva du vil gjøre med pengene når du nærmer deg ferdig studert. Så lenge du ikke har brukt de opp på tull så lønner det seg uansett, for som de andre her i tråden sier har du da i det minste rentene igjen for det :)

Endret av Chr1stian
Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (På 11.8.2023 den 13.10):

Jeg og mange andre her kjøpte bolig før jeg var ferdig å studere, så det kan jo skje med deg også. Uansett så må du ikke begynne å betale tilbake på lånet før du er ferdig å studere, og da kan livet ditt se helt annerledes ut. Ville derfor tatt lånet nå, om du klarer å spare det, og så kan du avgjøre hva du vil gjøre med pengene når du nærmer deg ferdig studert. Så lenge du ikke har brukt de opp på tull så lønner det seg uansett, for som de andre her i tråden sier har du da i det minste rentene igjen for det :)

Ja, men da blir det vanlig sparekonto og ikke BSU. BSU låses og du kan ikke ta ut.

Jeg forstår ikke hvorfor ta lån hvis man ikke får råd til bolig på 5-6 år. Hadde ærlig talk bare tenkt studere to år til, maks 3, for totalt fire år. Man begynner jo betale tilbake lånet før det, virker det ikke da mot sin hensikt?

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 4119c...14a

Om man jobber fulltid og tjener rundt 600.000kr, kan fortsatt noe av studiegjelden bli omgjort til stipend om man består alle eksamner?

Jeg jobber fulltid, og starter nå på teknisk fagskole, deltid 3 år ved siden av full jobb. Har søkt om fult lån og stipend, og fått svar på at jeg får ca 160.000, og ca 30.000 av dem er omgjøringslån (stipend).

Planen min er å ta imot alt, og sette på sparekonto.

Anonymous poster hash: 4119c...14a

Lenke til kommentar

Når du skal søke boliglån så ser de på totalt låneopptak, altså summen av boliglån og studielån. Det er mest gunstig for både deg og banken at det totale låneopptaket er fordelt sånn at studielånet er maksimalt og boliglånet minimalt.

Eksempel: Du får om f.eks 10 år innvilget boliglån slik at ditt totale lån blir 2 millioner. Både du og banken har fordeler av at det består av f.eks 0,5 mill studielån og 1,5 mill boliglån, fremfor f.eks 0 studielån og 2 mill boliglån. Summen blir uansett 2, men pga fordeler som er nevnt av andre her så bør studielånet utgjøre størst mulig kakebit av totalt lån.

Eneste grunn til å avstå fra studielån er dersom du står i fare for å bruke det opp på tull som spillegalskap, dop, horer, etc Da er det faktisk bedre å la være å ta opp studielånet. Som du ser, det skal altså veldig mye galskap til før studielånet faktisk kan skade deg økonomisk. Er du normalt fornuftig med penger så er studielån = gratis penger.

Kjapt forklart: Ta i mot pengene som tilbys, invester og la pengene vokse, betal tilbake. For maksimering av perioden med pengevekst bør studielånet betales tilbake så sakte som mulig, og investeringene bør være så lønnsomme som mulige. F.eks er ofte obligasjoner, fond, eiendom etc mer lønnsomt enn å ha de på en bankkonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 21.7.2023 den 12.41):

Jeg er student. Liker ikke ta lån fordi mine foreldre var dårlige med penger og hadde mange lån, derfor er jeg veldig redd for alt som har med lån å gjøre.

Bør jeg ta fullt studielån og bare ha det i en konto? Uansett hva? Hvis man sparer til bolig da blir vel studielån negativt hvis du spør om boliglån?

Har ingen andre lån. Har ikke bolig.

Tok bare stipend I første studieåret, altså delen av pengene som kommer uten lån. Nå lurer jeg på å ta maks lån de neste to årene.

Ja jeg ville makset ut studielånet. Ikke for at du skal fly rundt å ha party hele tiden, men for at du ikke skal bekymre deg økonomisk under studietiden. Litt usikker på hvordan du betaler husleie og mat, evt strøm med bare stipend, men det tar som regel endel av både stipendet og lånet om man skal bo bra. Med å bo bra menere jeg ikke luksus med boblebad og takterrasse i sentrum der du studerer. Men et sted som har god normal standard uten veggdyr og maur etc. I tillegg er kosthold veldig viktig uansett om du er barn, voksen eller student. 

Selv om dine foreldre var dårlig med økonomi betyr ikke at du behøver å bli det. Start med å sette opp budsjett med oversikt over utgifter og inntekter. Lag så en konto for f.eks regninger, en for mat, sparing om du får til det. Så ja maks ut studielån og stipend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...