Gå til innhold

VLAN støtte på "hjemmeroutere"? Ubiquiti?


Anbefalte innlegg

Har i dag en Asus RT-AC68 hvor jeg har lagt inn Advanced Tomato firmware for å få VLAN støtte (har utleiedel på eget VLAN).  Har litt dårlig Wifi dekning i andre enden av huset, og kunne derfor tenkt meg et nytt AP med Mesh. Asus'en støtter i utgangspunktet Asus egen Mesh løsningn, men dette er ikke mulig å kombinere med Advanced Tomato firmware.

Er derfor på jakt etter nytt utstyr med routerdel med WIFI + 1 stk. AP knyttet sammen med Mesh (kablet backhaul).

På routeren ønsker jeg å sette opp 3 VLAN:
VLAN1 - kablet og trådløst nett til familiens enheter
VLAN2 - trådløst nett for IoT enheter
VLAN3 - kablet nett til utleiedel

Er Ubiquiti den eneste som leverer utstyr med støtte for dette til hjemmemarkedet, eller finnes det andre merker som har tilsvarende funksjonalitet?

Hvilket Ubiquiti utstyr anbefales til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, trrunde said:

hva med mikrotik?

Mikrotik er nok standardalternativet til ubiquiti - og et godt alternativ. Ellers finnes pfsense appliance og ymse annet i SBS / prosumer segmentet (Cisco Meriaki, TP-link (styr unna imo)).

Sist jeg så på dream machine var det begrensninger der jeg ikke likte.

Forøvrig har unifi også edge* (-router, -switch) serien. De fleste løsningene er driftsikre, men så er det hvor mye tid du ønsker å dedikere, visuell faktor og pris. 

Endret av process
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som noen er inne på her, så finnes det løsninger som Cisco Meraki og TP-Link Omada. Man har i tillegg løsninger fra aktører som Zyxel og Netgear.

En av fordelene med Ubiquiti i "prosumer"-sammenheng, blir brukermiljøet. Og det da å få hjelp til evt. litt mer typiske "konsumentproblemstillinger" for produktene. Brukermassen for Mikrotik er ganske stor her også, men Ubiquiti er nok i dag langt mer utbredt og kombinerer nok avansert funksjonalitet med bedre brukervennlighet.

Samtidig her skal man huske at dette er utstyr som krever noe mer kompetanse. Og det er del som har hoppet på dette med litt for lite bakgrunnskunnskap, og ender opp med problemer, lite hensiktsmessige oppsett og tildels usikre oppsett...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Komplett ubrukelig said:

Tror flere har vlan med Asus merlin firmware 

Merlin firmware på Asus støtter ikke mer VLAN enn orginal firmware fra Asus. Det "kan" scriptes noe, men VLAN propageres ikke til AP-noder og kun gjestenett 1 bruker VLAN og kan propageres til noder i ett Mesh oppsett. Dette gjelder både Merlin og orginal firmware.
 

Endret av bar1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, bar1 said:

Merlin firmware på Asus støtter ikke mer VLAN enn orginal firmware fra Asus. Det "kan" scriptes noe, men VLAN propageres ikke til AP-noder og kun gjestenett 1 bruker VLAN og kan propageres til noder i ett Mesh oppsett. Dette gjelder både Merlin og orginal firmware.

"Bak skallet" er det også VLAN knyttet til ruterens IPTV-konfigurasjon så vidt jeg husker. Dette greit siden enkelte operatører kjører IPTV i eget VLAN. Når jeg tenker meg om, kan vel VLAN-funksjonalitet være noe som trådløst bredbånd-kunder hos Telia bør merke seg. Mener det var en tråd her inne der det kom fram at det benyttes på WAN-grensesnittet der hvis man skal kjøre egen ruter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...